Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-22 på alla områden
-
3 poängJag tycker det är 110% rätt inställning. Minst. Det är för mycket fokus på att vinna; jag menar - hur många anmäler sig till ett Vasalopp eller maraton och förväntar sig att vinna?
-
2 poängJovisst. Men det intaget är ett 230V AC-intag för landström. Solpanelerna lämnar en ostabilserad likspänning på typiskt 15-20V. Så bara för att det är ett elintag så måste man stoppa in det den är avsedd för. Du kan ju t ex inte hälla i vilket bränsle som helst i en bil bara för att du har en bränslepåfyllning.... Teoretiskt skulle det visserligen kunna gå att lösa/omvandla så det passar, men då måste solpanelsspänningen först omvandlas till 230V/50Hz via t ex en inverter. En elektronikgrunka som kostar lika mycket som hela din solpanelsanläggning, minskar effektiviteten och - inte minst - måste sitta väderskyddad. Så då måste kabeln "in" först i alla fall. Så "det smidigaste" - nej, tyvärr inte.
-
2 poängHar varit med som besättning vid kappsegling nån/några gånger per år de senaste åren. Vi kommer ofta sist... Men det är ett härligt sätt att umgås med kompisar på!
-
2 poängDu blandar ihop och feltolkar, som vanligt. En klubb FÅR ställa högre krav än vad lagen säger. Den FÅR t ex föra in i stadgarna att alla båtar skall vara helt biocidfria på botten fast båten ligger i Östersjön och det är OK med sådan färg enligt lagen (görs t ex på Lidingö vill jag minnas) om medlemmarna beslutar det. Då måste alla medlemmar följa detta, även de som är av annan åsikt. Sedan har vi din egen båt. Där har klubben INTE ställt högre krav än vad lagen säger. De har ställt krav på att du skall följa lagen, vilket du motsätter dig. Klubben har också infört lagkravet om att botten skall vara fri från aktiv TBT i sina stadgar, allt i sin ordning. Ingen har heller tvingat dig att testa ifall din färg innehåller TBT, det var du själv som anlitade Happy Boats och betalade för testet. Det var inte kommunen, det var inte klubben. Lycka till i rätten. Hoppas du får betala rättegångskostnader när du förlorar igen. 😊
-
1 poängHade en fantastiskt mysig segeldag. Jag, sambon och hunden njöt av att åka full fart på undanvinden. 8-10 m/s med 12 i byarna, och ett par tillfälliga byar på 14. Strålande sol. Inga vågor att tala om i Öresund. Däremot extremt hårt arbete att förtöja, eftersom vi tog natthamn efter hundens behov och inte hur mycket lä det var i hamnen. Men nån gång om dagen får man anstränga sig. Vi har hunnit bli idiotförklarade flera gånger redan som ”ger oss ut i ovädret”. Vilket leder till frågeställningen; var går er gräns? Vid vilken styrka förvandlas seglingen till galenskap? Nu har vi visserligen en extremt kompetent båt i form av en Monsun, men har tidigare åkt Accent i samma väder utan att lida alltför mycket.
-
1 poängSka och ska? Det bestämmer man väl själv. Snyggt, tätt och blir garanterat inte gul av solen 😉.
-
1 poängbjörlanda har jag inte ringt för min slutstation för vintern är Åsa i Halland så Bua passar bättre eftersom det gått så långt på säsongen. nu behöver jag bara byta anoder hoppas jag
-
1 poängDet finns även en av aluminium, den lär ju inte förtäras av Solen, om man nu inte kommer rätt så nära denna vår närmaste stjärna, förstås, men det lär man ju inte göra... Här är webadressen!
-
1 poängDet finns billigare lösningar än "svanhalsen" den som ser ut som ett uppochnedvänt "J". Men den är ju väldigt bra. Nja... den modellen skall ju monteras med öppningen nedåt, det finns bättre lösningar. Det finns speciella kabelgenomföringar man kan använda, denna hittade jag här... följ länken. Sedan har Kjell & Co en minst en modell också, den i länken är dubbel och svart. Men generellt skall man ju borra så få hål i båten som det bara är möjligt. Särskilt hål på horisontella ytor. Och om man nu borrar hål för en kabel så kladdar man i ordentligt med marintätningsmassa på kabeln och i hålet och förvisar sig om att det blir tätt. En bra kabelgenomföring av de som föreslagits skall ju användas om man inte vill orsaka vatteninträngning ovanifrån. Men googla på "kabelgenomföring solcellspanel båt" eller "-husbil" så finner du en och annan sådan genomföring. Att borra hål i ett rufftak är inte bra, men till diverse lanternor och annat jag har på en radarbåge har jag limmat fast en vanlig vattentät IP44-klassad kopplingsbox med täta genomföringar på hyttens tak kabeln från denna, och kablarna från mina paneler går sedan ner i ett hål i yttertakets yttre del (taket är bredare än hytten) och viker sedan uppåt och går in i en kabelkanal som efter en hel del krumbukter mynnar ut vid båtens elcentral. Även om nu regn- eller stänkvatten rinner läns kablarna så leds det inte in i båten, det droppar av i böjen under takutsprånget. Det är likadant med lanternor och andra elgrejer, låt kabeln gå i en böj nedåt så att inte vatten kan rinna utefter kabeln.
-
1 poängJa, om du vill ha panelen ute (vilket ju är rätt bra för dess funktion) och batterierna står inne i båten (vilket är brukligt) måste man ju gå igenom tak eller däck någonstans. Eller tror du överföringen av laddning är trådlös 😛 ? Sedan kan man givetvis dra kabeln tillfälligt genom en öppen lucka eller liknande, och då behöver man ju inte borra. Men det fungerar som sagt mest bara för tillfällig installation.
-
1 poängAtt motorn går ryckigt/hackigt har ju knappast med backslaget att göra. När du skriver: "Jag kan hålla i fast propelleraxeln med foten när jag gasar från tomgång, då varvar bara motorn men axeln står helt still." Menar du då att när du gasar från tomgång med växel i kan hålla fast propelleraxeln genom att hålla foten mot den? isåfall är det ju något galet med backslaget. Alternativt att växelwiren är helt feljusterad, prova då att tkoppla bort wiren frän växelföraren och växla direkt via växelföraren på backslaget för att se om det blir någon skillnad.
-
1 poängOm man lyckas få kablarna att smälta måste de dels vara alldeles för tunna, men sedan måste det också blivit något fel/kortslutning i regulatoränden eller annat fel. Förlusteffekten som spänningsfallet i kabeln utvecklar i sig kan nämligen omöjligen hetta upp den så isoleringen smälter. Räknar man på en 100W-panel så även om man bortser från alla förmildrande omständigheter blir det nämligen mindre än 0,2W/dm i uppvärmning även med så klent som 0,5mm²-kabel (dvs klenare än en lampsladd). Antingen är sanningen snarast att kabeln låg inlindad längst in i en kabelstam, eller också (troligare) var den kopplad på vanliga 12V-systemet (inte solpanelen) att mata t ex en lampa. Där det sedan blev kortslutning och säkringen - om det ens fanns någon - inte var dimensionerad efter den klena kabeln, så kabeln smälte istället. Tyvärr väldigt vanligt att man har en stor säkring ("den ska ju inte gå sönder i onödan") och sedan har alldeles för klena kablar senare i kedjan.
-
1 poängMen alltså ingen övervägande sälta i smaken? I Götaälvs mynning är det rätt så salt. Klart gammal trä ger en bitter eftersmak, inte direkt "en kryddig örtig ton härledd till en södersluttning med kalkfattig jord"...🤮
-
1 poängHar jag påstått att en klubb inte får ställa högre krav än vad lagen säger?
-
1 poängDet är troligen samma lim med aktivator som Loctite säger skall fungera till fet plast. Jag testade detta lim med att sätta en laglapp på en PE-tank. Den lappen höll fast under en månad innan den släppte. https://www.loctite-consumer.se/sv/produkter/super-glues-specialties/superglue-all-plastics.html Det slutade med jag köpte en skräddarsydd rostfri tank.
-
1 poängTack Peter. Broöppningen hade jag koll på. För ev annan läsare i tråden finns info om broöppning i Strömma här: https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/kanaler-slussar-broar/strommabron/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
