Jump to content
Wednesday 24 April 2019

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Rascal

Bensintank

Det ena stiftet är fastlåsning av "slangkontakten" och det andra är bränsle överföringen. Stiften skiljer sig lite mellan olika motorfabrikat och ibland dessutom mellan årsmodeller. Tror fortfarande att locket innehåller någon form av luftventil men den kanske har upphört att fungera. Gammalt gummi och modern bensin lirar inte ihop.
  3. Många förslag om att linda något runt eller t.o.m. dra över en slang... Det går inte på den limpan. Det är en enda stor järnklump där ena långsidan sitter mot topplocket längs hela sin längd. Andra långsidan verkar vara där sprickan finns och ovanpå det hela sitter förgasaren. (Om det är en förgasarmotor.) Jag röstar för att ta loss limpan och svetsa om den är i ok skick i övrigt. Annars byta till en ny. Värm i ugn före svetsning.
  4. Today
  5. https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769 Ngt sånt kanske gör tricket...? Är det en sådan typ av film du menar bhemac?
  6. Det dumma är att hålet är större än standardskivor så man får måttbeställa för ca 2500kr. Men det lutar nog åt att antingen bara köpa ett nytt kapell el möjligen plasta en plyfaskiva och sätta som tak. Kapell har en förmåga att läcka... Men som du säger så känns det som det kan bli varmt men frågan är om ex rökfärgat tar bort det värsta, är ju klart snyggare med ett panormatak plus man kan se segel mm under gång.
  7. ChristerN

Bensintank

Vet. Tycker tanken påminner en del om en gammaldags trycktank. Osäker dock på om den ena anslutningen bara är en styrning eller om det är en tryckslang. Tanken ser iaf gammal ut! Är det ingen trycktank föreslår jag mitt andra alternativ 😉
  8. Störst problem är väl att ventilerna kan fastna i öppet läge, beroende på sot och rost, men brukar gå att pilla igång igen genom tändstiftshålet.
  9. Ja visst funkar det, bara hona och hane är Suzukis, sedan kan du mycket väl använda Evinrudes i andra änden på slangen.
  10. kanske det blir, min trailer är dock lite baktung för tilfället så tornet måste fram en bit vilket som
  11. Tackar.. Hör ofta att det är ventilerna som ställer till det lite för o22. Ville egentligen bara känna mig lite säkrare inför min årliga 42 distans färd till hemma hamn. Längs med Blekinges kust väst -> öst. Nytt för i år är att jag beställt ett justerbart munstycke. Se ifall det är så mirakulöst som utlovades. Rengjorde förgasaren i vinter och blev sedan osäker på ifall jag nu satt huvudmunstycket rätt. Kanske kommer någon fråga på det också. Tack ska ni ha gubbar!
  12. Beroende på hur tjockt lager färgen har kan det gå att våtslipa den till högglans igen men det kräver att det finns en del som måste slipas för att det ska bli bra, så det enkla svaret är nej.
  13. Hej, Tack för ett grymt forum! Har tack vare detta plockat isär min Yanmar 4jh3-hte i molekyler och fått skiten att snurra igen (utan vatten i oljan). Detta utan någon vidare bakgrund inom mek. Har dock ett sista problem, mitt Yanmar/Kanzaki KM4A backslag hade tydligen också vatten i oljan, missade detta i all hast då jag fokuserade på motorn. Enligt marinan så går det ej få ur oljekylaren då det expanderat i samband med kylan. Det leder till att jag jagar ett ”nytt”, detta visar sig inte vara så enkelt. Har dock hittat ett KM4A men med en annan utväxling. Alltså inte ett KM4A1 som enligt marinan ej skall passa. Min fråga: Båt: Nimbus 26 -76 (halvplanande skrov) Motor: Yanmar 4JH3-HTE (100hk) Propeller: Fyrbladig skeback 17x20 RH Axel: 30mm Backslag: KM4A med 2,63 utväxling Vad händer om jag hänger i ett KM4A med 2,14 i utväxling i stället? Historien om min båt kan göras lång (och dyster), men infon om att motor, backslag, propeller, axel m.m böts förra våren kan ju vara av intresse, fick då valet av två propellrar. Den jag valde som inte var så ”aggressiv” samt en annan som då var det. Om någon vet med sig att något annat backslag passar rakt av, så mottas gärna tips! Just nu struntar jag i perfekta varvtal och soppaförbrukning, måste få ner denna pengaslukande maskin i vattnet! Men den får ju gärna vara körbar 🤣 Mvh Per Gidén / ny på forumet
  14. Du skulle kunna öva dig på hur fisken ser ut på ekolodet genom att tillverka fiskattrapper. Ta en vanlig PET-flaska, häll i sand eller grus så den blir aningen tyngre än vattenmängden motsvarande flaskans volym (en flaska som rymmer 1.5 liter bör alltså väga kanske 1.6-1.7 kg). Skruva åt korken, knyt en fiskelina eller annan tunnare lina runt flaskhalsen, och sänk ner flaskan intill båten. Den bör synas tydligt på ekolodet när den kommer in i givarens "synfält".
  15. Rascal

Bensintank

Trycktankar i ordets verkliga betydelse har inte funnits sen slutet på 1950-talet. Trycket skapades i motorn och leddes ner i tanken genom en separat slang. Resultatet blev att bensinen pressades upp till förgasaren. Att dagens bränsletankar kallas för "trycktankar" är lite märkligt eftersom dom ju är försedda med luftskruv för att inte implodera av suget från bränslepumpen.
  16. Har för mig att de tidiga elit plottrarna inte klarade SD minne utan bara mmc kort, annars går det att välja kartdata i menyn
  17. Satte en jonisator från Kjelle i källaren för någon månad sen. Luktar klart bättre där nu men det kan vara för att det varit extremt torrt ett tag nu.
  18. Anjens

Lithium batterier

Fyller själv på med ytterligare ett par intressanta lästips i ämnet: Entropypool - En tysk elektroingenjör designer sitt eget system till sin segelbåt. ”Achtung!” - här lämnas inget åt slumpen. Överarbetat eller genomtänkt? Läs och avgör själv! Autopsy of a Mastervolt MLi 24/160 LiFePO4 Battery - RC från How To Marine dissekerar ett havererat $10000 LiFePO4 batteri och ger sin tolkning av vad som gick snett. Som han skriver är det inte många som delar med sig av misslyckanden, tyvärr...
  19. ChristerN

Bensintank

Jag ser två alternativ. Antingen är det den gamla sortens trycktank (som gör skäl för namnet) som man först bygger upp ett tryck i innan man startar motorn. Tror dessa motorer saknade bensinpump men de tryckte istället in luft i tanken som då blev trycksatt under körning. Eller så lättar du bara på locket lite när du ska köra. Inte svårare än att öppna en luftskruv.
  20. Hoppas detta hjälper dig!
  21. Du kan ju prova med en bit byggplast eller transparent pressning medan kapellet "lever". Eller chansa lite och köpa en sådan HÄR.
  22. På vilket sätt blir du förvirrad, frågan/undringen är väl glasklar och relevant på alla sätt
  23. Vilken förvirrad fråga. Vad vill du åstadkomma? Har du frågat dig det? Hur många parametrar kan du räkna här? 1. Personliga preferenser (sola / solskydd) 2. Imponatorfaktor på båtgrannar 3. Slippa trassla med kapellet 4. Polera glaset 5. Slippa polera glaset Skärp dig!
  24. Ah det visste jag inte... Ngn annan som har erfarenhet av större ljusinsläpp i taket på båtar. Vill man ha det el är det bättre att behålla kapellet kanske?
  25. Nonchalant betyder ungefär som att man inte bryr sig
  26. Om inte ekolodet ser fisk (och det är konstruerat för just det) så finns det ingen fisk. Trots att mitt ekolod inte såg några strömmingar så har vi frysen full av sådana. Vare sig din far eller din farfars far hade ekolod. Lita på din känsla istället för teknik som kan fallera.
  1. Load more activity

• Marinklubbar

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy