Jump to content
Friday 19 July 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Undvik lödförband om möjligt i fordon.
  3. Anledningen till att man måste byta växelmekanismen är att om du kör drevet åt fel håll fungerar inte backspärren. Spärren kommer att vara låst när man kör framåt, och släppa när man backar.
  4. Hej, min länspump och ekolod la av, kan det vara säkringarna? Är det någon som råkar ha bild eller koll på utterns säkringsschema?
  5. Rollen

    Hydralstyrning

    Jag har en utbordarstyrning i min Maxim. Hjärtsocken sitter i ett hörn under kojen i akterruffen. För att slippa en kolvstång som kommer ut genom skottet monterade jag en styrning till utombordare. Jag gjorde fästen till ändarna på kolvstången som jag fäste i skotten, och kopplade armen på cylindern till styrarmen på hjärtstocken. Så det är alltså cylindern som rör sig, och kolvstången sitter fast.
  6. Oftast behöver du inte boka i förväg då du ska besöka hamnarna i Danmark. Det kostar extra också att boka.
  7. Vad säger expertisen om att skaffa en fet lödkolv och löda kabelskorna istället? Jag gjorde det på några 50mm2 kabelskor. Lödningarna flöt ut fint men vet inte riktigt hur bra det är i båt där det utsätts för vibrationer. Är en billig lösning i fokus så är det billigt iaf. Köpte en 200w eller vad det nu var för under 100kr på Aliexpress. Går att löda kopparör med tenn också även om man får ha rejält med tålamod...(nej, inte använt i färskvattensystem).
  8. Så nöjd med landkrabban så jag har förträngt alla planer på större maskin (just nu) alla fall,liten snutt på lågfart. Och en bild på när sexan luffar på i 30knop
  9. Vi hade under onsdagen problem med server och e-post. Maringuiden.se låg nere ett tag och detta sänkte sedan e-posten. Detta är fixat och nu så går den lagrade e-posten ut. Det kan med andra ord vara några dagar äldre e-post idag. Trevlig sommar! //stavhammar
  10. Today
  11. Eld-

    Hydralstyrning

    Om grejorna går att skruva ihop på ett stabilt sätt så kommer det att fungera.
  12. Varför vill du separera vattenpumpen? Det går inte med automatik att fixa med det relät. Visst med lite elektronik är allt möjligt, men då är det nog bättre att köpa något färdigt. Hur vill du att det ska fungera, solcellen laddar väl bägge batterierna
  13. OMC 4 hk har en skruv på kåpans ovansida. Det är lätt att tro att denna håller kåpan på plats. Lossar man den som jag gjorde så har man lite jobb framför sig. Jag satte en träskruv i bänken, hakade fast fjädern i denna drog ihop den och fixerade den sedan med ett buntband runt periferin. Här ett tips från youtube:
  14. Hej igen nu har jag bytt cdi box och nu funkar båda cylindern nu har jag ett annat problem nu går det inte att slå av motorn med nyckeln nu går den hela tiden
  15. Perfekt! Då ska jag posta upp lite bilder på projektet så fort jag kan. Antagligen på måndag eller tisdag beroende på vädret 😁
  16. Det är rätta tagen! Man lär sig av att försöka och plötsligt kan man. Om du har möjlighet att få tag på stock och okantat virke så är ju materialfrågan ordnad. Nu gäller det bara att a reda på vad som behöver göras och posta bilder av problemen så hittar vi säkert på något sätt att göra det på. Sudarna (relingarna) och nedre kanten på nedersta bordet i aktern och bakstammen runt omkring propellerhylsan och runt eventuell roderhylsa är typiska ställen där man kan hitta röta.
  17. Har köpt ett skijerelä för att separera vattenpumpen från övrig förbrukning till mitt fritidshus med solcell och två batterier, blir inte klok på hur jag ska koppla in det då solcellen bara har plus och minus, en generator har som som kopplingsschemat visar har både B+ och D+. Ska jag strunta i att koppla in D+ eller har jag köpt fel skiljerelä?
  18. Ja, jag har tillgång till en hydraulisk proffsmodell... Men vet att biltemas modell som man slår på, istället kan klämmas ihop i ett stort skuvstäd, en kompis gjorde så då han tillverkade nya batterikablar.
  19. Ja gör som Zaphod Breeblebox (hoppas att jag stavade rätt) i Liftarens Guide till Galaxen, skaffa dig en arm och en hand till! Jag stod i verkstaden för ett tag sedan, var dessvärre ensam. Samma problem men annat fabrikat på motorn. Efter en timma och en del svordomar lyckades jag vira upp fjädern och fixera den med en tving samt en limklämma. För att sedan få ihop det. Jag liksom du hade väl skruvat bort "fel" skruv...?
  20. Skulle byta starsnöre i min suzuki 2 utombordare. Allt gick bra tills jag tappade taget om fjädern som rattlade ur. Någon som har tips om hur man får dit en sådan (fjädern på plats). Mest orolig för att när jag väl fått dit den sitter den felvänd. Hjälp innan tålamodet rinner ut
  21. Jodå byta bord ska jag nog kunna klara av. Tänker ge båten en ärlig chans i alla fall Är det någon som har bra koll på Albin O21-motorer förresten?
  22. Er det noen som har montert TV i kabinen? Hadde vært kul å ha TV
  23. Sedan jag reggade mig på Maringuiden. Tiden går.
  24. Håller med övriga, höj marchfarten till ca 22 kn. Samma motor V6 135 -98 på en Uttern 6200 CC drog ca 1,2 l/nm vid ca 22 kn. Jag har sett uppgifter om att denna motor lämnar bortåt 150 hk om den får varva ur. Toppfart med GPS, var 36 kn, så det stämmer antagligen. Byte från ytgnistgap till konventionella tändstift NGK B9HS-10 påverkade inte toppfarten, men sänkte förbrukningen i marchfart med ca 1 dl/nm och gav betydligt bättre lågfartsegenskaper. Det finns ett Merc servicemeddelande på detta, man alla verkar inte ha koll.
  25. Majbrasa kan vem som helst fixa men byta bord på en träbåt finns det inte många som kan. Att ha gjort det är något att skryta med. Jag får nöja mig med att ha sett när de bytte bord på en skuta. Vänersniporna är konstruerade för Vänern och fantastiskt fina båtar, mycket lättdrivna och fina i den korta krabba, sjön. Torsösnipor är ungefär samma typ, kanske lite smalare. Seglades ofta av gubbarna från öarna när man skulle in och sälja sina produkter. Under tiden kärringarna sålde så stärkte sig gubbarna till kropp och själ så hem fick kärringarna ro.
  26. Birkas gästhamn är lite utsatt för svall men ligger man på insidan är det nog okej. Duschar osv, har jag ingen uppfattning om. Det är ju inte långt till någonting i det område ni passerar. Om ni kommer iväg sent från Stallarholmen skulle jag rekommendera att ta första natten i Strängnäs gästhamn. Mariefred och Gripsholm skulle jag prioritera före Drottningholm. Naturhamnar finns det lite överallt. Lämnar här ett par exempel. Köttholmen, Hagskär och Herrestaviken ligger nästan inom synhåll av varandra. Hagskär är Stallarholmens båtklubbs klubbholme och välkomnar gästande båtar på den yttre bryggan. Standarden är brygga med torrdass. Lite norr om Birka och Adelsö ligger Prästholmen som är fin. Finns som sagt hur mycket som helst.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy