Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Ytterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
  3. Det skulle väl innebära att koppar-frågan är oorganisk kemi? Föga upplysande. Vad gäller bottenfärger så är det processer i gränsskiktet mellan sjövatten (vätskefas) och det yttersta färgskiktet (fast fas) som är bestämmande. Det är fysikalisk kemi.
  4. En lite sväng till Dragsvik Hamn och käka lunch med landkrabban Jörgen som inte fått i sin båt än. Vidare till Broken för natten.
  5. Jag ser autopiloten som viktigast när storseglet ska upp. Det är förbaskat svårt att styra rakt in i vinden samtidigt som man drar i storfallet med båda armarna...
  6. Autopilot skulle jag nog inte vilja vara utan i dag, när man va ung och oförståndig klara man sig utan även om det seglades transportsträckor på 15-20 timmar i sträck ibland.
  7. Hej! Jag behöver byta drivknutsbälg på mitt AQ 270 drev. För andra drev såg jag att man kunde skruva av enbart det övre växelhuset och enkelt byta bälg på det sättet. Går det att göra även på AQ 270?
  8. Idag
  9. Hej! Här kommer ett ett himla bra tips till alla som har självläns med kulventil som sitter fast. I min Yamarin 6420 årgång 2004 har kranen till sjävlänsen med åren blivit trögare och trögare, för att förra säsongen helt fastna. Väldigt irriterande, eftersom man vill kunna stänga självlänsen under gång för att inte riskera att få in vatten när man backar eller har tung last. I denna båt sitter kulventilen väldigt dumt till och är i princip omöjlig att byta ut. Här kommer lösningen: 1. Plugga igen självlänsen i aktern, ex med en plugg från sease: https://www.seasea.se/träplugg-2st-12mm-45mm 2. Fyll upp hela självlänsröret med YES eller liknande diskmedel. Behöver inte vara 100% diskmedel, tror jag använde en blandning med ungefär 80% YES och 20% vatten 3. Knacka försiktigt på den tröga självlänskranen, alternativt använd fast nyckel som passar på gängorna som kranen sitter på. 4. Efter ett tag bör det börja ge vika. Fortsätt försiktigt rucka på kranen. 5. Fortsätt tills kulventilen är helt smord och det går enkelt att stänga/öppna Problemet löst 🙂
  10. Det är ingen fara, tack för omtanken hur som haver!
  11. Hej på er. Jag får "stb engine system fault 130" (smartcraft instrument) som larm när jag slår på tändningen utan att starta motorn. Den säger samtidigt "non critical fault". Om jag då startar motorn och gasar på för att gå upp i plan så går den bara till 2000rpm. Hittar inte någonstans vad detta beror på och vad felkoden betyder. Får inte hög temperatur, håller sig på 84-86 grader. Någon gång har den kommit upp i plan utan larm och gått som vanligt ett bra tag för att sedan tappa kraften och gå i 2000rpm igen. Har tagit loss alla möjliga kontakter till diverse sensorer och sprayat mot kontaktfel utan resultat. Blir tokig på att inte hitta felet, och sträcker därför ut en hand på detta forumet.
  12. Hur ser marknaden ut just nu för köpare och säljare avseende begagnat, tycker ni?
  13. Har man kontakterna så är det mycket kunnigt folk på Penta. Men efter lite undersökning på marineparyseuropes hemsida ser jag att skillnaden mellan A och B motorer är bl a anod I värmeväxlaren. Beklagar att jag trodde att alla 31:or va samma. Svaret jag fick var att min motor inte har..... Mvh Janne
  14. Tack, jag kommer inte köpa fartyget utan tredjepartsbesiktning och tjockleksmätning på skrovet. sista tjockleksmätningen av skrovet gjordes i slutet på 2017 och då bytte dom ut vissa plåtar och fick förnyade fartcertifikat och det gick i kommersiell drift i Svalbard fram till Corna lockdown december 2019. Men jag hittade en artikel där det står att fartyget gått på grund 2014. uppstod ett litet hål dom lagade själva enligt artikeln. Den det är tjocklekmättes och blev besiktat med nya fartcertificat efter det senast 2017. Skulle det kunna ha vara en dålig lagning och det på något sätt tränger igenom fukt där. Tycker ju att det känns ologiskt då det sitter 7mm plåt som vid mätning 2017 var inom 20 % gränsen. Varför jag är så orolig är för att jag kommer förlora ca 150 000kr för torrsättning och tjockleksmätning om jag beslutar mig för att göra undersökningen det och det sen visar sig att fartyget är skrot. Men jag överväger ändå då jag tänker att allt går att laga, handlar bara om pengar men det får inte dra iväg för mycket så budgeten spricker. Någon som är duktig på att tolka tjockleksmätningar om jag lägger upp här?
  15. Jag hade, med den budgeten, satsat på nånting runt 32-35 fot, och åt det bredare hållet (mer bredd ger styvare båt och bättre innerutrymmen, och din båtplats klarar det med god marginal!). Normalfräsch och med relativt färsk motor och inte jättegamla segel, så kommer det bli bra.
  16. Jag skulle säga det alltid är lönsamt att betala mer för en båt som har allt (nyare motor, rullfock, nyare segel etc) än att köpa en billigare och att uppgradera själv. Är inte helt uppdaterad på priser idag, men ett motorbyte kostar lätt 150.000:-, nya enklare segel gissar jag 50.000-100.000:- för stor+genua (riktigt osäker på vad segel kostar idag), sprayhood säkert dryga 10.000:-, dynor i inredningen 25.000:-. Så om du hittar en billig båt där allt detta är gammalt och slitet som är 100 tusen billigare än en med t.ex mycket nyare motor och mycket nyare segel så skulle jag satsa på den uppgraderade. Men det är knepigt val, för du du kan utifrån budget välja större båt (bättre ytor, bättre komfort, rymligare etc) som ligger nära max budget men som inte uppgraderats särskilt mycket, eller för samma peng en mindre båt (lite mindre comfort, lite trängre etc) som är top notch med ny motor nyare segel etc. Man lockas gärna av stor billig båt, men det kan visa sig bli dålig affär.
  17. Härligt med ny och stor batteribank. Mina 4x100watt ger inte mycket, men jag tror att i dag så kommer dom att ge lite då solen vill titta fram. Värmaren går fint och allt lirar som det ska. SSAB i bakgrunden.
  18. Det är ballast, säkerligen betong. Betong är bra för det är så basiskt att det inte rostar. Jag killgissar mycket nu, men i källare med betongväggar ser man saltkristaller fällas ut då det kommer fukt från utsidan, varför är det fukt bara här kan man fråga sig då? En sådan där båt ska man nog ha en professionell besiktning på med skrovmätning....
  19. Hur mkt skulle man behöva gå upp ? Eller, är det värt?
  20. Det är ju onekligen klokt, och (enklare) autopilot? Är det bättre att leta efter ett ex som har ”allt” eller att uppgradera själv? Det senare känns dyrt och svårt men kanske blir bättre ?
  21. Jag tror det går bra, såhär ser det ut på nätet, lite svårt att bedöma, tänkte ta mig dit för att kika så fort som möjligt
  22. Igår
  23. Hej, jag var och tittade på ett drygt 24m långt stålfartyg som gått som turbåt i Norge och som jag är intresserad av att köpa men jag blev väldigt ställd över ett fynd under däck. Fartyget en gammal fiskebåt från 70 talet ombyggd till turbåt som har legat i Nordsjön utan att brukats sedan december 2019. Vid inspektion upptäckte jag att i det oisolerade lastutrymmet i främre delen av fartyget så var det något typ av sandmatreal fyllt mellan fack i botten på fartyget. Det var rätt hårt när man karva med kniv men man kunde hacka upp det med kniven, typ som att sanden hade något bindemedel, Kan det vara ballast? Nästa fråga är om följande, det är ett begränsat område som hade massa saltkristaller på det sandmatrealet så som syns på fotot. Frågan är om det finns någon vettig förklaring till att saltkristallerna inte var jämt över hela botten? Vad kommer dessa saltkristaller i från och är det något man ska oroa sig för? Jag bifogar flera kort för att visa hur det såg ut.
  24. Får båten sticka längre ut än de åtta meter som båtplatsen är? Annars blir det ingen särskilt stor båt.
  25. Rullfock underlättar en hel del om man vill ensamsegla.
  26. Tack för fin input. Jag ska kolla vart slangen från vevhuset tar vägen. Mycket riktigt så är det löjligt trångt montage även om allt är prydligt gjort
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...