Jump to content
Tuesday 21 May 2019

All Activity

This stream auto-updates     

1. Yesterday
  2. Funkar detta bra så sätter jag en 80 mm Arctic fläkt på dass. Den ska blåsa 25 m3/tim, strömförbrukning 53 mA, till denna räcker det med en 5 W panel. Kombinerat med en Electrolux ventil i salongen tror jag att det ska bli tillräcklig ventilation om bord.
  3. I min förpikslucka sitter en solventilator som nu har stannat. Den ska bort för undersökning men troligen går den inte att reparera, den verkar vara gammal. Det enklaste är att köpa en ny men dt känns som att ge upp så jag kikar på alternativen. På lager har jag 120 mm fläktar, tysta och som tar 100 mA. Bör passa ganska bra. Har även en 10W solpanel över. Nu hittade jag en passande SOLREGULAOR. Den är avsedd för 3 x 18650, 3Ah Li-Ion batterier. Regulatorn har underspänningsskydd som slår ifrån fläkten innan batterierna skadas. Spänningen blir 11,1V vilket ger lite lägre flöde och strömförbrukning. Under sommaren bör fläkten kunna gå dygnet runt. Fläkten ska flytta 96 m3/tim. Låter bra, vi får se hur det funkar. Klart värt att prova!
  4. Det var ju ett enklare sätt att förklara. 😃
  5. Tjena... Fick erbjudande av grannen att köpa hans jetbåt Mirage sugar sand 2004 med jet drift. Idag sitter de en mercruiser 2takt typ 170hk som är helt total haverard. (Skrot) Jag vill byta motor till något annat och är helt färsk i de här med jetbåt m.m. Kommer att köras i sötvatten Så min fundering är om de finns någon som gjort liknande jobb eller har erfarenhet innanför ämnet. Funderar på en yamaha apex/nytro 240-300hk skotermotor. Men är de bara lägga den rakt mot jetdriften eller måste man spara kedjehuset för att kunna ändra utväxling med olika drev.. Eller Varför inte en bil motor m.m alla tips är välkommen. Inte den båten på bild. Men en likadan är de Tack på förhand /Rickard
  6. Tack för bra input. Jag har ikväll varit i båten för att gå igenom dina instruktioner. Och hittade felet. Toaletten tar vatten från havet och eftersom min båt ligger på land kommer det ju inget spolvatten in. Lite pinsamt förstås men bra att förstå att det inte går åt vatten från vattentanken när man är på toa. Tack för all hjälp!
  7. Har varit i båten ikväll för att se om hydraulik-problem för tilt och roder kan åtgärdas av mig själv. Jag tog ut alla säkringar i båten, samt sprejade lätt med 5-56 på relevanta ställen. Styrning funkar som den skall och det ser ut att det inte läcker från behållaren till hydraulik-olja för styrservo. Även styrbord drev kan nu tiltas upp och ner när motoren inte går (men tändningen är på). Men när motoren går kan drevet bara tiltas ner. Vad tror ni skälet till detta kan vara?
  8. Jag har ett liknande problem på mina VP DPS-A drev. När motorerna är av (tändning på) går det att tilta drevet upp och ner utan problem. När motorerna går kan man bara tilta ner, ej upp. Konstigt....
  9. Den är klinkbyggd. En klassisk Electroluxbåt men byggd i Oskarshamn. Basade spant. Båten är 5.60 lång. Den enda båtbyggare som är duktiga på träbåtar jag känner till i trakten är Bröderna Johansson i Holmsund. De tyckte dock att kostnaden inte kunde försvaras. Skulle tro att det här är mer ett projekt för en mindre firma. Det är dock värdefullt med alla synpunkter från insiktsfulla båtmänniskor här. Jag uppskattar ert engagemang!
  10. Jag skulle säga att ni har orimliga krav men måste ge er en eloge för att ni tänkt igenom mycket. Trailerbar. Där skulle jag säga att det beror mycket på hur rampen ser ut. En XC70 (4WD antar jag) klarar ju att dra ganska tunga båtar, sen om det är lagligt eller ej är en annan sak. Jag vet ju inte hur era barn är men mina har under tonåren haft en tendens att vilja sova länge på morgonen och då funkar det inte så bra om de ska sova där man måste bädda upp innan man tex ska äta frukost. Visst kan föräldrarna sova på såna platser men då ska barnen hålla sams i en trång koj förmodligen. Ska ni ha en så pass stor båt så att ni kan sitta 8 pers i sittbrunnen och sova fyra då är det en ganska stor båt och då brukar det vara inombordare och diesel. Ju mer jag tänker på det så skulle jag säga att det lättaste sättet att uppnå flest krav är en segelbåt och att du vänjer dig vid att det lutar lite. (Detta säger jag som har motorbåt för att min fru inte gillar när det lutar!) En segelbåt i den storleken blir dock förmodligen inte möjlig att köra två mil på kärra men borde kunna uppfylla ganska många andra krav. Ni känner ingen med en kranbil som kan köra den och lägga den på tomten? Jaja. Det är svårt att hitta rätt. Alla båtar är en kompromiss. Välkommen till MG!
  11. Ta bort vinschen och låt en gubbe dra i linan för att hissa upp sin kompis. Om gubbe2 hänger i linan för att hissa och han väger något mer än gubbe1 (annars händer ju inget) hur mycket tyngd hänger då i blocket och dess infästning?
  12. Jo jag tänkte på dethär med jordbruket och kryssningsfartygen...
  13. Nu svävar ni väl ut🙄? Jag tänker så här. När man drar i linan som går igenom blocket så blir draget alltid större än vikten man hissar eftersom det är en viss tröghet i linans väg genom blocket. Hur stor skillnad det blir mot vikten vet jag inte och kan inte gissa men jag skulle vara väldigt försiktig med att hissa något av mina fullvuxna barn i den där.
  14. Det var en knubbsäl inne i Fotös hamn i fredags kväll. Gör som så att du diskret följer efter sälsafaribåtarna från Hönö Klova, skepparna på dessa båtar har bra koll på vilka kobbar sälarna gillar att ligga på. Eller så kollar du på sidan Marin traffic var dessa båtar har sina turer, om dom nu har AIS förstås.
  15. Är båten klink- eller kravellbyggd? Basade eller huggna spant? Hur lång båt? Ni har ju åtminstone en skicklig båtbyggare där i Umeåtrakten men jag minns inte namnet......Tyskt namn...... brukar väl hålla till på Holmön. Annars är mina kontakter i Österbotten på andra sidan Kvarken. Jag bor en bit uppefter kusten från Vasa....Här är hantverkarlönerna aningen lägre. Att basa är inte svårt. Jag har gjort det. Byggde basanrännan av en trälåda som kamaxeln till en Wärtsilädiesel hade kommit i. Ångpannan av ett oljefat. Det fungerade bra. Jag tror inte på en epoxybotten för du har ju ingen chans att epoxybehandla träet under spanten. Epoxybehandling bygger ju på att alla sidor är täta. Ja jag skulle inte heller våga frakta en bottenlös båt men jag tänkte om du skulle få bort plasten på något vis så blir träbottnen lättare för båtbyggaren att plocka loss.
  16. Det du beskriver ovan är ett annat kraftfall där du utnyttjar blockens utväxling för att få en större kraft att dra i akterstaget. Men, ursprungsfrågan skiljer sig avsevärt från ovanstående kraftfall. Om du ska lyfta upp en gubbe att hänga i en bygel uppe i masten så kvittar det hur många block du använder. Gubbens vikt, varken mer eller mindre, kommer att belasta bygeln. Oberoende av hur många block du än använder för att hissa upp honom.
  17. Nej, det blir inte dubbla vikten i öglan, möjligen hälften så tungt för den som ska vinscha upp mig. Det låter i alla fall som jag vågar prova (självklart med säkering, det skulle jag haft ändå, nån kan ju tappa greppet om linan i andra änden). 🙂 Tack för input.
  18. Tänk dig att du sätter en våg mellan linan och fästpunkten, och en våg mellan handen och linan och drar så den ena visar 30 kg, hur mycket tror du den andra visar? Om båda visar 30 kg d.v.s. linans båda ändar dras med 30 kg var, hur mycket tror du draget i akterstaget blir?
  19. Inte staget men blocket kommer att dras med dubbel kraft eftersom den rör sig 1/2 sträckan eftersom den delen av snöret som sitter fast och den delen du drar i tar varsin halva av sträckan. Draget i snöret är detsamma på båda sidor om blocket.
  20. Hej. Jag har en Mercruiser 7,4 MPI -2000 som startar bra men när den sjunker i varv som hamnar den så ”lågt” att den ofta dör. Gasar jag till lite vid start så funkar det bra. När den väl hittar tomgången så går den perfekt (i övrigt också) men det stör mig att jag måste gasa till för att den inte ska dö. Jag bytte IAC förra året (köpt på Hansen Racing). Är det skillnad på Hansen och ex Drevs grejer? Tänker om jag ska byta IAC en gång till? Dom är dock inte gratis så man vill inte gärna chansa om det inte är den som är felet. Går det att montera den ”fel” ? Allt funkar ju kanon när den väl lagt sig på tomgång så det borde tyda på att IAC’n jobbar korrekt då i alla fall. Någon som har nåt annat förslag? /Stefan
  21. Var kommer den extra vikten från?
  22. Om du t.ex. sätter ett block på akterstaget och drar i en lina som går genom blocket till en fästpunkt i aktern kommer akterstaget att påverkas med dubbla kraften du drar med, annars vore blocket meningslöst. Samma kraft som du drar med verkar från fästpunkt en.
  23. Ja, har väl det om du menar trim flaps? Har QL trimflaps. Inte automatiska.
  24. Ingemar, du har så rätt så. Ska kolla med att koppla bort växelkabeln och prova manuellt. Det kan man ju hoppas på. Verkar stökigt och tämligen dyrt med fjädrarna...
  25. Jovisst kan man få en kraftvinst med block o taljor. Men lasten/belastningen i fästpunkten (i det här fallet bygeln som är popnitad i masten) kommer att vara exakt densamma som lasten/kroppsvikten som hänger i blocket. Med den fotograferade blocklösningen så blir det ingen kraftutväxling om personen hissas upp av någon som står på däck och hissar. Om den hissade personen själv hissar upp sig med hjälp av linan så blir det en kraftvinst som halverar behovet av dragkraft, men fortfarande hänger hela lasten i bygeln o blocket som troligen är de svagaste punkterna...
  1. Load more activity

• Marinklubbar

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy