Jump to content
Sunday 19 May 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Troligen ett grovfilter för dieseloljan. Sen brukar det finnas ett finfilter innan insprutningspumpen. Grovfiltret/förfiltret brukar vara kombinerat med vattenfilter (dränering av vatten). Vattnet bör dräneras någon gång om året. Du märker rätt snart om du har något vatten i dieseln eller om det alltid är bara diesel o anpassar kontrollen efter det. Är det ofta mycket vatten så bör tanken rensas o anledningen till vattnet felsökas (ofta dålig/ingen packning på tanklocket). Filterna byter jag inte förrän det behövs (men har alltid extrafilter i båten för när det behövs). Jag kör motorn på fullvarv en stund då-och-då. Om motorn går bra på fullvarv så får den tillräckligt med diesel o då är det inga problem med filterna. Ett filter sätts igen mer-o-mer med tiden. Ju mer igensatt det blir desto bättre renar det - tills motorn inte får tillräckligt med diesel längre, då är det dags att byta. Men varför byta i förtid?
  3. Gör ett kompressionsprov. Om kompressionen är dålig i en eller ett par cylindrar så vet du var du ska börja skruva.
  4. Då kommer nästa fråga. Går det att laga/renovera pumpen?
  5. Today
  6. Jo, och det är ju exakt att inte avskilja vatten man eftersträvar på bilen så varför inte på båten?
  7. Nja, det var ju en intressant fundering. Man kopplar in både plus och minus på styrkortet direkt till pumpen. Det funkade i höstas då jag uppgraderade värmaren. Men nu funkar det inte, kan möjligen bero på att jag klantade mig med solcellerna i höstas dvs. polvände 🤔dem vilket först laddade ur batterierna och sedan laddade dom polvänt. När jag sedan slog på huvudvrytaren då jag påpörjade vårrusten kan elektroniken tagit skada. Fick byta batterierna och säkringen till radion gick, den funkade dock efter byte av säkringen😪. Verkar ändå konstigt att det bara skulle påverka pumputgången och inte värmaren.
  8. Ja det kan skilja på systemen men det lär ju fungera. Däremot finns det många ganska dåliga "husvagnssystem". När jag var liten hade vi bara en shunt att reglera temperaturen med. Jo man kunde vrida ner ventilerna på elementen men det gjorde ingen. Shunten satt på pannan i källaren och dit var det besvärligt att gå så blev det för varmt så öppnad man bara ett fönster en stund. Mycket effektivt, i synnerhet när det var -20°C ute! (Eldningsoljan var nästan gratis på den tiden). Kåken jag köpte var ganska stor och saknade värmereglering. Den tidigare ägaren sprnag fyra gånger per dag till källaren och reglerade.Trots manuell reglering så var oljeförbrukningen högst rimlig. Så visst kan man reglera värmen bra manuellt. Men jag har en shuntautomatik liggande. Elektroniken driv intern med 12VDC men ställdonet ska ha växelström. Vilket man ju kan fixa, men nu har jag sett ställdon för 12VDC på Aliexpress.... Shuntautomatiken har möjlighet till "nattsänkning" vilket jag tänkte fjärrstyra och ha som "lågtemp" under vintern. Roligare än Ballofixer Tvårörssystemet med PC-radiatorer har jag kopierat från en kille.
  9. Det är väl samma sak för oss egentligen, annars hade det nog inte tagit sju år... Nu när det är fixat blir det hur som helst kul att se hur det funkar. Inser att det behövs en avstängningsfuktion så att det inte blir en frysbox om det är vindstilla när man ska till tex. Estland så man får gå för motor i 24 timmar...
  10. Alltså. Vill inte vara otrevlig men har du köpt ny båt av en handlare och denne inte kan hjälpa dig? Vet att flera har haft svårt att förstå Buster-Garmin systemet så det borde ingå en grundkurs av säljaren när man köper ny båt. Gjorde det inte det så kräv en sån. Det SKA säljaren leverera. Välkommen till MG!
  11. Tack. Men jag saknar fortfarande täckbrickor i färg för teak. De som kommer med är vita. Ska till norsk båtbutik i sommar och köpa på mig lite skruv och täckbrickor.
  12. Om den har inombordare så tycker jag att du skall kolla axelgenomföringen innan du börjar provborra. Hoppas det går bra.
  13. Jodå, förstår ditt system. Mitt är för sommarbruk, skiljer väl oss lite där. Har ( likt värmepumpinstallationer) valt att prioritera varmvatten o sedan får värmen komma. (Hemma där jag eldar ved så prioriterar jag värme ) Risken för legionella ( om man nu tycker det kan vara ett problem på en båt) är i detta fall noll . Har aktivt valt bort shunt då varje utrymme har en egen termostat till resp fläktelement. Min erfarenhet av shuntar är att det krävs en temperaturberoende styrning för att få det att lira ordentligt och då har vi en sak till att hålla reda på. Accepterar att jag kanske förlorar lite diesel på att blaska runt för hög temp i systemet men det tar jag. Sommartid räcker dessutom elpatron i beredare för att värma båten = man behöver ingen elpanna. Varmt ute = stäng kulventil samt cp för värme starta webaston Kallt ute = öppna kulventil starta cp för värme. starta webaston Vid landström ( inte ofta) samma som ovan men byt ut webasto mot elpatron. Kan väl nämnas att jag har två enkelrörsystem , använde till stora delar bef rörsystem , krångligt att komma fram med tvårörsystem, delade det dock på två slingor så jag behöver inte köra värme i styrhytt nattetid. Har inget behov av att kunna fjärrstyra. Funkar för mej Kul dock att se övriga lösningar
  14. Det är något knas med min surfplatta. Hade kopierat ordet "sömmarna" går inte att ta bort... Får väl starta om. Tack för hjälpen Kane.
  15. bhemac

    Vattenrening

    Känns väldigt overkill med kolfilter, tror det är ytterst ovanligt. Kolfilter har man för att filtrera järn och mangan, något som brukar vara sällsynt i sjövatten. Däremot bör man ha ett 5 mikron partikelfilter. Vårt kommunala är sjövatten som renas med sandfilter ihop med UV-ljus. Ingen annan behandling sker. Kolfilter kan vara en dålig lösning i en båt, det krväver ett mer eller mindre konstant flöde. I en båt kan det ske en bakterietillväxt eftersom vattnet kan stå stilla i flera veckor. Använder man enbart kolfilter så bör man byta det ett par gånger per sommar.
  16. Ny i forumet och tänkte se om det finns någon träbåtskunnig i Skaraborg som har lust att bistå med kunskap och handkraft. Har köpt en attans vacker Storebro Storö 34 1971 års modell och har gett mig tusan på att göra i ordning den så att den får hänga med ett tag till. Den har stått på land i fyra år och flera bord har frusit sönder i stäven, maskinellt och invändigt är den bra. Känner min begränsning och behöver hjälp med att byta ut delar av bord i fören ovan vattenlinjen. Ersättning utgår naturligtvis enligt överenskommelse. Falköping-Herrljunga-området.
  17. Hej ! Ska fästa lite plywoodribbor mot ett skott i mahogny. cirka 2 kg last. Räcker det med epoxy på båda ytorna, kanske med lite filler eller glasfiberströssel blandat i eller måste man även lägga väv runt det hela ?
  18. Hej! Jag är en super nybörjare på båtar som precis köpt en Buster LX. Jag kanske är på fel forum men jag hittade inget annat så jag prövar här. All hjälp uppskattas! Jag har problem med min fishfinder funktion, det är så att jag inte ser något överhuvudtaget. Den visar varken fisk eller djup. I flertal instruktions videor så målas ju botten upp, men för mig verkar det som den inte ens söker av? Jag är ganska säker på att ekolodet fungerar då jag kan se djupet uppe till vänster i Q-skärmen, men just i Fishfinder funktionen verkar det inte fungera alls? Jag köpte med Fishfinder paketet till min buster, vilker är "Till Buster Q Fishfinder paketet hör Raymarine CP100 DownVision ekolodsmodul samt CPT-100 ekolodsgivare för akterspegelsmontage." Allt monterades av återförsäljaren, och modellen är från 2019. Tack på förhand!
  19. Om du tittar på min lösning så styr shuntventilen flödet. Behöver man bara varmvatten så går värmen bara till VVB, behöver man alla värme så blir det inget varmvatten. En liten fara är att VVB inte håller tillräcklig temperatur vilket medför en risk för legionella, något man får ha en viss koll. Fördelen är att man med shunten reglerar temperaturen i båten. Regleringen är lite grov, finliret sker genom att termostatreglera radiatorfläktarna. En sak som är viktig för mig är att kunna fjärrstyra temperaturen ombord. Båten ska ligga sjön året runt och jag vill kunna värma upp när jag ska ut.
  20. J Hej igen. Nu har jag bytt impeller och insåg att det inte var något fel på den gamla. Det är tråkigt om det är topplocket. Hur kan jag se om det är limpan? Finns det något sätt att kolla innan man börjar skruva? Tacksam för tipps. Och tack till dig Eld-:
  21. Goda nyheter gott folk! Tröttnade och släpade dit en polare som hjälpte mig felsöka! Till slut kom vi fram till att det är kopplingen till tanken som krångla! Och jag har helt enkelt haft fel uppfattning av hur blåsan skall ”kännas” han tryckte in och ut den några gånger och sen sa han, känn nu. Och sen startade den direkt som en klocka! Så nu är det jag som åker och köper nu bränsleslang, kopplingar och ny blåsa. För att vara på säkra sidan! Tackar ödmjukast för all hjälp!!
  22. Japp, som skissen ser ut så ärendet tvåtakt. Oljeinsprutning, reedventiler, inga kamaxlar.
  23. Gissningsvis bara att sprätta loss.
  24. Vi har en Bavaria 28 sport, 2012. Samma båt som S29 förutom mindre uppgraderingar. Efter 7 säsonger kan jag säga att det inte är en skilsmässobåt iaf. Väldigt lätthanterlig med fjärr till bogprop, båda ankarspelen mm. Visst är den hög men det vänjer man sig snabbt med. Vi är kanonnöjda och kvalitet/finish är klart över förväntan. Däckslayouten är dessutom mycket säker för barnen iom toerail och räcken hela vägen samt inbyggda steg upp. Något som var en stor nackdel med flera konkurrenter som hade delvis helt oskyddade skarndäck tittade på Grandezza 27 (nuv 28) samt även lite på Aquador 26(nuv 27). Grandezzan valde vi bort pga utrymmena och att konceptet med kök nere och ”drinkbar” i sittbrunn passade oss bättre. Aquador valde vi bort både pga utrymmena och den kändes grymt överprisad med tanke både på utförande och upplevd kvalitet samt att de inte visat sig vara några riktiga kvalitetsbyggen long term... Nimbus 305 är fin och skulle kunna tänka mig den om jag höll max 10 knop. I halvplanande hastighet håller den inte vad säljsnacket lovar och drar minst lika mycket som en planande båt gör i 25 knop
  25. oyster

    Vattenrening

    Nu har jag läst på lite mer om det här och innan uv-renaren bör man ha partikelfilter samt kolfilter. Liknande den här produkten: http://swedishgtc.ax7c0.eu/Swedish egna Sve Waterbox.pdf
  26. Jo, det gör det. Axeln framför stödlagret (eller vad vi nu ska kalla det) har ett knutkors i varje ände och består av två delar som sitter ihop med längsgående splines vilka medger att axeln kan bli kortare längre (vilket den också blir när den roterar om knutkorsen har en vinkel över 0 grader). Googla kardanaxel. Eftersom kardanaxeln MÅSTE kunna variera i längd är den också oförmögen att ta upp några som helst tryckande eller dragande laster. Följaktligen tar stödlagret upp framför allt tryckande last, det är därför det sitter akter om balken det är fäst i, men också dragande last (när man backar). Vidare har lagret också den funktionen att det ska se till att vinkeln i knutkorset är rätt relativt det andra främre knutkorset (de ska helst ha samma vinkel). Några radiella laster handlar det i stort sett inte om alls. Utan att veta ett dugg om båten drar jag av kylvattenintagets storlek samt dimensionering av axel och övriga delar i framdrivningen man kan se på bilderna till med en gissning att båten har kanske som mest 100 hästkrafter. En vanlig båt brukar få ut cirka 500 kilos dragkraft per 100 hk, som tumregel, och då detta sannolikt inte är en bogserbåt är det kanske hälften av det vid backning så säg 250 kilo. Förutsatt att mina antaganden är rimliga ska lagret och dess infästning klara minst 250 kilo men vi kan väl säga 500 för att ha lite marginal. Nu kan jag ännu mindre om traktorer än om båtar men jag läste en artikeln om en traktor på runt 8 ton som drog över 60 kN, dvs i runda tal 12 gånger mer än vad lagret i fråga kan tänkas vara dimensionerat för. Så jag menar fortfarande att det är olämpligt att "sätt fast andra änden i en traktor. Dra."
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy