Fredag 01 dec 2023, 148 entusiaster online
Båtar
På maringuiden
Båttester - BåtGuiden
Sök i Båtar
Windy 9800 FC
Fakta
Längd öa: | 9.8 m (32 fot) |
Bredd: | 2.9 m |
Djup: | 0.7 m |
Deplacement: | 3450 kg |
Kojplatser: | 4 st |
Vattentank: | 200 liter |
Bränsletank: | 750 liter |
Skrovtyp: | Planande |
Motor: | 2 x AQ 200 |
Toppfart: | 38 knop |
Konstruktör: | Eivind Amble |
Prod. start: | 1984 |
Prod. stop: | 1992 |
Antal prod.: | 199 st |
Introduktionspris: | 545,000 kr |
Betyg plus Gedigen gång, flott utförande, hög byggkvalitet Betyg minus Tungplanande, galondurkar, vindkänslig |
Kontaktinformation
Tillverkare: | Windy Boats |

![]() Information | PRIS 59:- Sek inkl. moms |
När efterfrågan på daycruisers ökade i mitten av 1980-talet, var Windy ett av de första varven som förstod att kapitalisera på trenden. Med Windy 9800FC /Fun Cabin) tog man i rejält och byggde en stor lyxig daycruiser i bästa medelhavsstil. Eivind Amble fick förtroendet att förvalta tankarna och skapade en båt med måttligt höga fribord, medeldjup V-botten och normal bredd. En fartbåt med andra ord.
Medlemmar på maringuiden.se som äger / ägt en Windy 9800 FC
Kommentarer/omdömen Skriv ny kommentar
Det finns 1 kommentarer om Windy 9800 FC
varav 1 har gett ett betyg.
Snittbetyg: 4.0
Windy 9800 FC
Jag har haft min Windy sedan 2005 och jag upplever den inte som Curt säger "tung planande" Den kräver dock att man trycket till på gasen men den har ingen markant planingströskel utan den är snabbt upp i plan, den är mycket stabil i grov sjö, med fulla tankar och full semesterpackning marchar den ca 26 knop topp är 36 med två stycken Mercruiser 4.3 LX V6 bränsle förbrukning: 2,7- 3,0 liter/dist. Tankarna vatten/bränsle är i aulminium och bör undersökas, i vårat fall är färskvattentankarna utbytta mot RF 240 Liter, bränsletanken var i mycket gott skick och är på 750liter, det förkommer även 450 liters tankar. Båtens svagaste sida är faktist elsystemet det fungerade kanske år 1986 men i dagens elförbrukande båtliv är det på tok för dålig kabelarea framdraget till både elcentralen och till instrumenten, kabeln till detta är dessutom av få trådig kabel velket resulterar i att kabelkardelerna gärna är av vilket i sin tur ger ett ännu högre spänningsfall. Sedan om man läser Curts test så lägger han en komentar om att båten är "rank i hamn" vilket enligt min åsikt är miss visande jämför man med liknande båtar så vill jag påstå att windyn är stabil däremot är scarndäcken på tok för smala dock vinner man bredd inne i båten, jag har förvisso inte provat lika många båtar men jag har ändock
hunnit äga IW 25, Saga 27 AC, Coronet 27 Seafarer, Selco 18HT Draco 2000, Compis 28, plus ett par träbåtar.

Skrivet av: Coronet27 2006-08-05 22:42
Skriv Kommentar
Maringuiden Nordic AB
Org nr. 556864-7530Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationBesök oss på Facebook
Annonsera
Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seKontaktinformation
Information
Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se