Båttester - BåtGuiden
Längd öa: | 9.85 m (32 fot) |
Bredd: | 2.7 m |
Djup: | 0.85 m |
Deplacement: | 3700 kg |
Kojplatser: | 2 st |
Vattentank: | 140 liter |
Bränsletank: | 700 liter |
Motor: | 2 x Yanmar 300 hk |
Konstruktör: | Pål Sollie |
Prod. start: | 1999 |
Introduktionspris: | 1,700,000 kr |
Betyg plus Flott design, perfekt finish, tyngd i gången Betyg minus Flott design, perfekt finish, tyngd i gången |

Ladda ner ![]() Sidan i ett praktiskt A4 format GRATIS | Ladda ner pdf Aktuell sida leveras som Acrobat PDF. Perfekt för dig som vill skriva ut sidan snyggt och prydlig |
Med en prislapp på 1,7 miljoner på en 32 fots daycruiser blir automatiskt förväntningarna högt ställda. Därför blir frågan – vad får fartfrälsta i Goldfish 32? Kort erbjuder denna norskritade och norskbyggda båt prestanda uppåt 55 knop. Det intressanta med Goldfish 32 är att båten presterar den höga farten med två Yanmardieslar i motorrummet.
Skälet till att norrmännen lanserade båten med diesel och inte V8:or, är att de vill visa att det går att få högfartsegenskaper med en dieselbåt.
Konstruktören Pål Sollies recept var att rita ett lågt skrov med något större bredd än amerikanska offshorebåtar och förse båten med smalt, långt förskepp och 24 graders bottenvinkel. Dessutom begåvade han båten med tilltalande design med tydlig inspiration från brittiska och italienska toppbyggare.
Mest karakteritsisk är den stora hela frontrutan, som elegant välver över i kraftiga hörnstolpar och en långdragen snedögd sidoruta. Tillsammans med en avvisarlist i högblankt rostfritt, rostfria smårutor i skrovet och rostfritt räckverk, ser Goldfish 32 mäkta flott och lyxig ut. Allra kaxigast tycker jag är akterpartiet som vid stillaliggande bara har ett par decimeter fribord.
Interiör finns på båten och i skandinavisk stil. Durken är teakklädd, det finns en ruttrall i teak som sittbrunnsbord, det finns teak på toaletten och det finns teak utmed sidorutans nederkant. Träets gyllenbruna nyans matchar fint gröntonade rutor och bländvita plastytor. Tjusigt.
I den låga ruffen ryms en sittsoffa och en snedställd koj om styrbord och toalett vid entre´n. Här finns sitthöjd även på toaletten och tjocka dynor med kantsömmar i mörkgrön Alcantara ger komfort och känsla av lyx.
Goldfish 32 har basinredning, inga pålimmade mattor på durken eller längs skrovsidorna. Totalt håller utförandet hög standard med högblanka laminat, kluriga detaljer och fin passning mellan innertak och skovklädsel etc.
Förarmiljön är lika kaxig som båten. Ståstol för två, designad aluminiumratt, fyra reglage på en avsats, vita instrument infällda i en karbonpanel. Föraren sitter dock halvbra, sätena är för korta för bra komfort och rutramen hamnar i siktlinjen, vet jag från mässbesök ombord.
Jag har inte ännu kört Goldfish 32, men anar att den bör gå extremt gott. Med 3,6 tons vikt väger den som en Formula 311, men är bredare och bör därmed vara stadigare och gå med än mäktigare tyngd i sjö.
Motorvalet kan diskuteras. Yanmar har inget bottendrag, ingen kompressor som slår till vid låga varv. Därför får man räkna med trög acceleration tills turbon startar och skjuter iväg båten.
Bättre drag ger 2 x Mercruiser a´ 415 hk, som sägs ge 65 knop på topp. Så fort går dock inte ens den lättare och smalare Formula 311.
Goldfish 32 är byggd i optimerat enkellaminat med den omfattande basinredningen för uppstyvning av skrovet.
Maringuiden Nordic AB
Org nr. 556864-7530Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationBesök oss på Facebook
Annonsera
Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seKontaktinformation
Information
Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se