Hoppa till innehåll

Tisdag 02 september 2014

- - - - -

Racerbyråkrat med bensin i blodet


Han heter Per Benson och har vigt sitt liv åt båtracing. Med dryga 25 år på tävlingsbanorna och sedan 37 år generalsekreterare på Svenska Racerbåtförbundet är han en av Sveriges mest garvade personer inom sporten. Och han har inte dragit ner på gasen.
Han heter Per Benson och har vigt sitt liv åt båtracing. Med dryga 25 år på tävlingsbanorna och sedan 37 år generalsekreterare på Svenska Racerbåtförbundet är han en av Sveriges mest garvade personer inom sporten. Och han har inte dragit ner på gasen.

Vad har båtar och sjön betytt för dig? han drar in andan, håller den som för att låta frågan sjunka in. Och svarar på utandningen: Levebröd. Andningshål. Rekreation. Spänning. Livsglädje.
Allt med andra ord, summerar jag. Jo. Så är det nog. Han ser inte ut som den som söker spänningen bakom ratten i en framfart på 7080 knop. Med en längd under medel, smärt kroppsbyggnad och en pojkaktig framtoning får jag snarare en byråkrat i åtanke. Och byråkrat i det civila är han. Jobbet som generalsekreterare är administration, möten, papper och åter papper och ett evigt pusslande att hålla klubbar och medlemmar på gott humör.
Per Benson har hållit en rak kurs genom livet. Uppväxt med båt och med en far som tävlade på rundbana i galoscher var sannolikheten stor att han skulle prova på att åka fort för att bli bäst. Men debuten dröjde tills han var 17 fyllda. Ett par veckor innan var han en av hundratusen åskådare som följde dåtidens stora schlager på båtsidan: Roslagsloppet. Han tyckte inte att det gick märkvärdigt fort. Det gjorde det heller inte i mitten på 1960-talet. Sigurd Isacsson blev totalsegare 1967 med en snittfart på 47 knop. Per satte sig bakom ratten 14 dagar senare i ett race i Saltsjöbaden. Han var chanslös i familjens flatbottnade plastbåt, men gnistan tändes. Året därpå satte han sig i en riktig racer, en Speedcraft 840, konstruerad av Tommy Järtoft.

Segrar och haverier
Sedan blev det 25 år på tävlingsbanorna. Främsta merit? Nordisk mästare blir svaret efter en del funderande, för det har blivit åtskilliga segrar genom åren. Många haverier? Han har slagit runt med såväl stort som smått. Den värsta smällen kom efter ett roderhaveri. I 80 knop (eller mer) behagade Class 1-båten gira 180 grader. Den kursändringen klarade den inte av. Men det gjorde Per, egentligen utan en skråma. Rädd? Frågan faller och blir liggande. Jag får svaret lite senare när han berättar varför han slutade med racing. Han ledde Revanschracet, ett entimmes havslopp i samband med Roslagsloppet. Utanför Bellonagrundet dök han i en aktervåg. Båten spjälkades i två halvor. Där låg han. Med en paddel, ett flytblock och en sittdyna i famnen. Förbannad. Men förmodligen också rädd. Kraschen satte sig i huvudet. Kropp och hjärna kom inte överens efter det, konstaterar han så här 30 år efteråt. Men han fortsatte som navigatör.
Han är uppväxt i ett hus med snickarglädje i Nacka, ett stenkast från Duvnäsviken, ett hus som tillhört släkten i generationer och som är hans hem än i dag. Första båtminnet är en akterruffad Petterssonbåt, drygt elva meter lång och två meter bred. Med den bar det av mot sommarstället i Rödlöga skärgård. Och dit bär det av än i dag, fast i en mer prosaisk hyttbåt. Fars galoscher minns han med förmaningar att inte klänga på det sköra tygdäcket. Nästa båtminne är en Ockelbo, mest för att far hans köpte den av Åke Seyfarth, guldmedaljören på
10 000 meter skridsko i OS i S:t Moritz 1948. Sedan har det blivit en räcka båtar vid sidan av tävlingsbåtarna. Träbåtar, Smuggler, Carver och nu som sagt en praktisk hyttbåt, en TG 7000.

Racing dygnet runt
Att Per Benson hamnade på Sveras kansli som bas över allt tävlande och därmed sysslade med racing dygnet runt är inte så konstigt. Hans far och farbror var högst delaktiga i att Sveras bildades 1948 för att skapa ordning och regelverk för en efter andra världskriget växande racingsport tillsammans med en ikon, Gunnar Faleij. Hans far satt i Sveras styrelse när den dåvarande generalsekreteraren propsade på semester i början på 1970-talet. Budet som vikarie gick till Per som då studerade matte och fysik vid universitetet och var glad för en extra slant. När den växande racersporten krävde en heltidstjänst på Sveras kansli 1974 tog Per chansen med tanken att ge jobbet en chans ett par år.
På den vägen är det.
Racing året runt, dygnet runt. Men var tävlandet ett sätt att komma ut på sjön, eller var sjön blott ett underlag för tävlandet?
"Att före tävlingen vara ute i skärgården och rekognosera, kolla banorna, trimma förberedelserna var minst lika viktiga som tävlandet. Jag fick en dos sjöliv på köpet."
Om jag ger dig en veckända och ett vackert väder, vad gör du då?
"Jag tar min båt, om jag inte har någon köper eller lånar jag en, tar mig ut till ytterskärgården från stan, inte raka spåret utan som andan faller på och eftersom jag har ett ställe i Rödlöga blir det målet. Där njuter jag av havet, stillheten, där finner jag mig själv och jag längtar inte en sekund efter all modernitet som faller ifrån eftersom ön saknar elektricitet. Med solpaneler, tolv volt och torrmjölk klarar man det mesta. Men, nej, jag lägger inte nät på kvällen, fisken har försvunnit, men är det på försommaren kan jag tänka mig dra en strömming."

Pysslar med båten
Trots att Per lever med båt dygnets alla timmar lider båtmänniskan i honom om somrarna. Det har inte blivit särskilt mycket ordinärt båtliv under den varma årstiden. Förr var det tävlingar som dominerade, visst båtar och massor av sjömil, men inte som för oss vanligt båtfolk där somrarna är ett par tre veckor i båt tryfferad med turer på helgerna. De senaste 37 åren som generalsekreterare för en sport som utövas maj till oktober har det blivit illa klent med ledigheten den ljusa årstiden. Då går kansliet på högsta varv. Det blir 14 dagar ledighet, men sällan i sträck. Jag funderar på om inte Per har ett underskott av vanligt, högst trivialt båtliv. Ett underskott som när en längtan, ett osläckt behov som håller kärleken till båtar och skärgård vid liv.
Och jag undrar om han inte blir less på detta med racing. Någon gång. Lite, i alla fall. Men nix. På dagarna är han byråkraten som använder huvudet, det vill säga administrerar racing. Och när han kommer hem han är ungkarl och kan rå sig själv tar händerna vid och pysslar med båten. Avkoppling? Absolut, menar Per. Huvudet rensas från protokoll och skrivelser och han får något gjort med händerna. Om det inte är vinter, för då blir han svår i pisterna. Eller så sätter han sig i fåtöljen och lyssnar på musik.
Hur lång semester blev det i år? Nähä. Ovanligt mycket att göra? Jojo. Men han ska ta en sväng till Dubai veckan efter intervjun där han i en besvärsnämnd ska avgöra en tvist i Offshore 1, den penningstinna värstingklassen där man älskar att bråka med varandra.
"Jag kommer bli halshuggen av en av parterna i målet och sen tar jag ett par dagars semester och ser på racing."

Svartvit.jpg
Per Benson & Jimmy Kling. Argo Cat/Mariner 175 hk

Per-Benson-sv.jpg
Per Benson. Argo / Mariner 80 hk

Beruaffisch.jpg




0 Kommentarer



Sök Nyheter










Recent Comments


© 1996 - 2014 maringuiden.se