Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst
Gäst

Båtnytt först att testa nya HR 372

Båtnytt först att testa nya HR 372

Först i Sverige att testa nya Hallberg-Rassy 372 blev Båtnytts snabbe rapportör, för  dagen kunskapsförstärkt med Bert Andersson, stadig medlem i testlaget. Vädret var perfekt för testet, Bohuskusten utan båtar, december med blek sol, nära kuling och ett par plusgrader. Sådant hindrade oss inte, tvärtom gav vinden och kylan chans att känna på båten så som den är tänkt att användas - på resa. 

Testresan startade i Ellös, gick till Väderöarna för natten med 10-12 m/sek gennakerslör upp och sträck och kryss tillbaks i 8 11m/sek. 30 sjömil avverkade vi på cirka fyra timmar med vinden akter om tvärs och hemresan på drygt  tre med vinden för om tvärs. Snittfarten var svår att förstå, då loggen visade osannolika höga siffror och farten över grund på kryssen sade kraftig motström. 

Men viktigare än farten i sig, är hur Hallberg-Rassy 372 går mot kända storheter som X 37, Linjett 37, Arcona 370 ? Inte  samma stuk som dom, säger alla som seglar. Helt rätt, men tänk om världens gedignaste 37- fotare seglar som dom, det vill säga som en prestandabåt? Tänk om gränserna suddats ut? Kanske Magnus Rassy har gjort en karamell?
Jag vill inte avslöja detaljer, eftersom jag tycker du behöver Båtnytt. Men jag kan säga så mycket att förväntningarna på HR 372 infriades inte - de överträffades. Särskilt på en för mig superviktig punkt, nämligen stabiliteten.

Att ömsom ratta 8,5 ton båt, ömsom trimma 73,2 kvm stor och fock, ömsom kura bakom vindrutan, ömsom navigera och ömsom gå ner och värma sig, var lika givande som nytt.
Näst stabiliteten var jag nyfiken på roderkänslan . Skulle varvets  första stora aktersittbrunnsbåt, vara lika direkt och distinkt som bra prestandabåtar? Eller skulle inriktningen på seriösa seglare ha gett alltför lite feedback? Min inställning till neutralstyrdhet är negativ, jag tycker att alla båtar behöver gensvar för att alla ska kunna segla dem bra. Hur Hallberg-Rassy 372 förhåller sig på denna punkt, kommer jag att berätta i testet i Båtnytt 3/2009.

På den första ständiga frågan på nya båtar: Vad är nytt? finns en del att berätta om på HR 372, även om båten ser ut som en HR-båt alltid gjort - höga fribord, blå rand, teaköverliggare och teakdäck. Nyheterna kräver en närmre inspektion för att upptäckas, här finns godsaker som kan ge pris. Vilka kommer att beskrivas i Båtnytt.

På den andra ständiga frågan på nya båtar: Value for money? finns ett bestämt svar.  Antagligen går min mening stick i stäv med den gängse uppfattningen ?  För att förstå om Hallberg-Rassy 372 är värd priset, behöver man göra ett djupdyk i prislistan - och jämföra. Det kan alla intresserade fixa om de orkar, utifrån broschyrer och extraprislistor. Men i testet kommer mitt resonemang om innehållet i båten och vad du får för cirka tre miljoner kronor.  Dags att sälja radhuset och satsa på 372:an?

Under tiden fram till utgivningsdagen för Båtnytt 3/2009, kan alla med HR-drömmar i blicken spana in bilder från vår testresa tur och retur Väderöarna.

Och hör min maning: Alla som inte varit på Väderöarna ta er dit! Resan med nya stormsäkra taxibåten Ramnö, miljön och maten är sådan att man vill boka in sig för det närmsta halvåret. Annikas, musselsoppa, Karins kräftor, Kias frukostbröd, Ingmars Janssons, bastun med grundbrädan, badbaljan med ensljus, dyningens frasande, är sann njutning.  Den som snabbar sig, får se Lotsutkiken som Kustens kaxigaste julgran.

Text: Curt Gelin




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...