Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst
Gäst

En First för familjen

  • First 40.7 Att köpa båt kan vara ett äventyr. Robert Eriksson och Johan Fredriksson lockades av långväga segling när de förra sommaren tog hem en begagnad First 40.7 från Irland.

First 40.7 Att köpa båt kan vara ett äventyr. Robert Eriksson och Johan Fredriksson lockades av långväga segling när de förra sommaren tog hem en begagnad First 40.7 från Irland.

Om man lite slarvigt delar upp segling i kappsegling och semestersegling så är Robert Eriksson och Johan Fredriksson två killar med ett ben i varje kategori. Johan är jollekillen och Robert beskriver sin kappseglingskarriär så här:
Jag seglade Stare några år och hängde där längst bak i fältet. Det är ju ganska tuffa gubbar man tävlar mot, så hade man lite kontakt med fältet så var man ju glad.
2010 slog de sig ihop och köpte en Bull 7000 tillsammans. Robert beskriver den lite som en Melges 24 med övernattningsmöjligheter.
Med den seglade de bland annat Bohusracet samma år. Men efter en campingsäsong, som Robert kallar­ det för, så sålde de båten. Det regnade för mycket och man får förmoda att det inte var så kul att mest sitta och tjura i den lilla ruffen.
Både Robert och Johan har familjer som gillar att segla och tanken på att köpa en familjebåt gemensamt formades. Men i ekvationen skulle rymmas en båt som också var en duglig kappseglare.

Intensiv Båtjakt
Med kappsegling i åtanke, men samtidigt med målet att hitta en bra familjebåt att dela på två familjer, började de söka av marknaden. En handfull båtar ratades på vägen; X 412 är en god seglare men många börjar bli till åren så det skulle bli svårt att hitta något vettigt, Bavaria 35 Match hade bara två kabiner, en för lite, Dufour 34 och 40E Performance var för dyra, och de Jeanneau Sun Fast 35 som de trillade över kändes för sunkiga.
Till slut fastnade de för First 36.7 och trodde mycket­ på den modellen tills de väl tittade på den och insåg att den inte höll måttet. Förpiken var för liten för två personer. Då fick de upp ögonen för 40.7, som i princip är en uppskalad variant av 36.7.
När de väl hade bestämt sig, så visste de också hur de ville att deras båt skulle vara utrustad. Vitt skrov, grund köl och racingutrustad stod på önskelistan.
Många har blåa skrov och de blir snabbt flammiga. Den grunda kölen på 1,9 meter var viktig för oss också. Med 2,40-kölen kommer man ju inte in överallt och vi tänkte också att det blir lättare att sälja den sen, förklarar Robert.
Robert-195x150.jpgRobert Eriksson är väldigt nöjd efter första säsongen med sin samägda First 40.7 från 1999.

De fann vad de sökte på Irland. Båten, av 1999 års modell, var extrautrustad med en del cruisinggrejer som lazybag och sprayhood men saknade värmare och sittbrunnskapell. Den kappseglades fram till 2003 men efter det konserverade ägaren båten och tänkte spara­ den för framtida bruk. Han hade även en Corby 38 som han kappseglade med.
Båtköp utomlands handlar inte bara om pappers­arbete. Robert och Johan fick också erfara att man möter en annan handelskultur. De hade mejlkontakt med mäklaren och kom fram till ett pris, som sedan inte var förhandlingsbart. Priset vill de av olika anledningar inte dela med sig av och det kan vara svårt att göra en direkt jämförelse då utrustningsnivån ofta skiljer mycket. Men utgångspriset för båtar av liknande årsmodell i Sverige ligger på strax under miljonen, några båtar från 2006 som var till salu hösten 2011 hade utgångspris runt 1,2 miljoner. Utgångspriserna är dock sällan det samma som slutpris vilket innebär att det oftast finns en prutmån.
För oss fanns det inte en krona kvar att pruta när vi kom dit. Däremot så fixade de allt vi bad om.
Johan och Robert såg bara båten på land innan de bestämde sig. Men de gick igenom den grundligt och alla anmärkningar de hade åtgärdades av säljaren.
Nu fick de ändå en obehaglig överraskning under första provturen. I lugnt väder stack de ut på en provtur innan hemseglingen. Det visade sig att kvadranten hade ärgat sönder i sitt fäste, roderstocken vred sig och till slut kunde de i princip bara styra åt ena hållet. De klarade sig dock tillbaka i hamn och säljaren åtgärdade även det felet.

Äter sjömil
Robert Erikssons familj hade tidigare en Maxi 95 och var less på att det inte gick att segla med tillräcklig­ fart i alla lägen för att känna att man kom någon vart. Med Firsten har man kommit in i en helt ny dimension av segling.
Vi var ju inte ute efter en så här stor båt egentligen men vi ville ju ha en båt som går att kryssa ordentligt­ och det ska vara kul segling.
Redan under deras korta första säsong har det blivit­ över 1 000 sjömil och de är väldigt nöjda med seglingsegenskaperna.
Hon äter verkligen sjömil. Det är direkt upp på åtta knop. När vi seglade hem henne från Irland så hade vi nästan kuling på Skagerrak. Vi länsade utan spinnaker, tog ett par rev i storen och kom upp i 14,5 knop.
Det är lätt att förstå vad Robert menar. När Segling tar ut båten på fjorden för fotografering är det inte mycket sus i trädtopparna, men hon skjuter iväg som om ingen vind behövdes. Blixtinkallade gastar för dagen är Roberts barn med kompisar, som redan låg ute på andra sidan fjorden med jollarna och nötte tekniken inför det stundande Lilla Tjörn Runt.
Robert tycker annars att hon blir lite mer lätthanterlig när man får upp spinnakern eller spirar genuan­, då blir hon inte så lovgirig. Men han menar också att man ska ha respekt för spinnakerseglingen om man inte är rutinerad då det är stora grejer när man kommer­ upp i den här båtstorleken.
First indikerar att det är Beneteaus performancemodell och det genomsyrar hela båten.
Det är trespridarrigg som gör den styvare hela vägen­, solida stålvant, så kallad rodrigg ger mindre töjning än vajer, alla block är kullagrade och, som Robert uttrycker det, allt har grymma dimensioner. Senare årsmodeller har en tvåspridarrigg, som också är cirka 40 centimeter högre.
För semestersegling har man förstag på rulle, som byts mot ett så kallat tuffluff vid tävling. De aktre, längsgående bänkarna i sittbrunnen går också att lyfta ur för att ge mer utrymme vid kappsegling.
Men racingtänket märks även på sånt som inte har direkt med rigg och segel att göra. Vattentankarna är placerade under salongssofforna för optimal viktfördelning och det stjäl en hel del stuvutrymme. Kanske värt att tänka på för den som vet med sig att man vill ha en båt där man prioriterar stuvutrymme.

Tjusigt med körsbär
Den optimerade viktfördelningen ger något begränsat stuvutrymme men båten har ändå bra bokomfort.
Varje hytt har en liten garderob och under kabinerna finns stora stuvar, men de är lite svåra att komma åt.
Det finns åtta kojer, sex bäddar i kabinerna och två i salongen om man tar bort ryggdynorna. Salongen har ståhöjd på nära två meter. Vattentanken rymmer 300 liter och det finns dusch på den enda toaletten och på badbryggan. I pentryt finns ett jättekylskåp.
Det går i hur många öl som helst, ler Robert och konstaterar samtidigt att det är skönt att det inte finns alltför många hål att stoppa saker i, då blir det bara jobbigare att tömma båten inför kappsegling.
Inredningen är gjord i körsbär, från 2008 ändrades det till ek.
Familjerna Erikssons och Fredrikssons samägande är bara i sin linda än så länge, men Robert tror inte att eventuella problem kommer handla om att dela på seglingstiden. Möjligtvis att det kan bli diskussioner om underhåll och utrustning, vad man ska inverstera i.
Det här blir ju en test, om det går att dela båt. Det är en sak att äga själv och en annan att dela, när man måste jämka hela tiden. Men både jag och Johan gillar­ ju att kappsegla, så vi har samma inställning om att block och skot ska fungera. Punkt slut.
Sittbrunn1.jpgKappseglingsklart. Det blir gott om plats i sittbrunnen om man monterar bort de aktre, längsgående sittofterna.


F%C3%B6rpik.jpg

Förpiken är rymlig och två vuxna sover bra här.


Akterruff.jpg

Det finns två likadana akterhytter med stort stuvutrymme under madrasserna.


Pentry.jpg

Kylen är väl tilltagen.


Toa.jpg

Toaletten har duschmöjlighet. Dörren leder in till förpiken.


IMG_0912.jpg

First 40.7 skjuter iväg bra trots svag vind.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...