Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

-PLM-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    419
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

75 Expert

Om -PLM-

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

1 865 profilvisningar
  1. Utombordare är alltid praktiskt. Låttåtkomligt, lätt att byta ut, inget drev. Att hålla efter en gammal inombordare är inte kul. Nackdelarna är stöld och att badbrygan ofta försvinner.
  2. Jag köpte denna efter rekommendation, läser man tester verkar den vara ganska bra. Inte hunnit testa än. https://www.autodude.se/sv/produkt/polermaskin_tokya_op5_gen2 Roterande vågar jag mig inte riktigt på med min kunskapsnivå. Till gelcoat använder man grövre trissor än till billack. Köpte även båtpolish och vax från Menzerna i år, får se om det är värt pengarna över det vanliga sortimentet i båtbutikerna.
  3. Jag hade samma problem att nya plottern var smalare än gamla klunsen. Jag gjorde en täckbit av skärbräda, slipade, spacklade, målade, klistrade Princess-dekal på och klarlackade över. Tryckte fast den med Sika, tycker det blev snyggt.
  4. När du väl har rull på ekipaget funkar i stort sett vad som helst som får dra lasten. Det är när du ska upp ur vattnet eller starta i brantare backar som man gärna vill ha en bil som funkar för ändamålet. Om den bara väger 1700kg funkar sannolikt det mesta med fyrhjulsdrift. Med vår förra båt, ca 3500-4000kg med trailer kände vi behov av att skaffa bil som inte skjuter sönder lådan i ramper eller brantare grusiga backar i krypfart och köpte en Jeep Grand Cherokee, de har lågväxel. För oss rätt beslut och en perfekt bil i vardagen och med diesel drar den 0.8 på landsväg.
  5. Om du inte vill ha just större plotter eller nyttja nya funktioner så hade jag behållit 720s. Det är inte så himla stor skillnad mot nyare enligt min uppfattning. Jag hade behållit det äldre kortet också.
  6. Vi bytte ut vår äldre Raymarine plotter i somras och var inne på en ny Axiom då autopilot och radar redan är Raymarine. Blev inte nöjd efter att ha klämt i butik och pratade med en bryggranne som har nyare Raymarine som befäste det jag upplevde. Jag bytte till Garmin GPSmap och är nöjd med det undantaget de nya sjökorten som innehåller "sjökortslyftet" och är mindre detaljerade på grunda vatten än tidigare Garmin i föregående båt.
  7. Om vi bortser från klimatnytta eller inte samt hur elnätet är uppbyggt så är faktum att det är billigt att äga elbil kontra fossilbil/hybrid om vi jämför bilar från samma årgångar. Man kan inte jämföra med gamla fossilbilar under 50.000, den diskussionen får man ta när elbilarna nått motsvarande ålder. De flesta med elbil väljer ett elavtal som är rörligt, t.ex. Tibber. De gånger jag laddar och taxan med avgifter överskrider 1kr/kwh är lätträknade. Min månadskostnad för el till bilen är genomsnittligt 250:- över året och jag kör drygt 2000mil per år och har en lite vassare modell som drar mer el. Att däckkostnaderna skulle öka beroende på elbilarnas vikt är i princip strunt, de har bättre vrid och nyttjar man det slits däcken mer. Har dock inte sett något avvikande hittills mot vår andra bil eller tidigare bilar och vi är inte blyga med gasen. Servicekostnaderna är mycket lägre, iallafall på Tesla som helt saknar serviceintervaller. Vad gäller livslängd på batterier får framtiden utvisa, men av det man kan läsa i olika forum är det främst tidiga modeller med problem där tekniken i batteriuppbyggnad inte hade nått lika långt. Enklaste Teslamodellerna typ "SR" hittar man lätt under 300.000 idag, jämför det med motsvarande BMW 3serie t.ex. Kan man inte ladda på egen uppfart så är nyttan med elbil diskuterbar. Att alltid ha en fulladdad bil på morgonen är också bekvämt. Det är bra att jämföra, men då ska man göra det på lika villkor.
  8. På vår förra båt (SeaRay 260/275) hade jag velat ha det. Där kunde båten luta mycket beroende på vind och vågor och fick alltid småjustera trimplanen vid kursändring och där har jag uppfattat zipwake som riktigt bra. Den båt vi har nu är mer stabil och där behöver man inte röra trimplanen om man inte vill och då försvinner nyttan. Behöver du justera trimplanen ofta under körning eller för att komma upp i plan är det säkert värt det om du är beredd att lägga pengarna.
  9. Vad jag läste när jag köpte vår GPSmap 923 var att positionen uppdateras fler gånger per tidsenhet än på Echomap. Samt att skärmen är mer högupplöst. Såhär i efterhand undrar jag om jag inte lika gärna kunde ha köpt Echomap ändå. Men då det var så svårt att hitta jämförelsetester så drabbade det plånboken istället. Knappar är generellt bättre, iallafall på förra båten var det svårt att ändra zoom när man körde på gropig sjö, nuvarande går lugnare i sjön men hade ändå gärna haft fysiska knappar.
  10. Respekterar din synpunkt, men undrar om du varit i amerikanska båtar nyare än -00 bortsett från Bayliner? Vi har en Princess med dieslar och en del anser det vara bra båtar, men det finns flera saker som både är snyggare och bättre lösta i amerikanska båtar i mitt tycke och en insprutad V8 går trevligt och bra och är mycket billigare att äga än en diesel med motsvarande kapacitet.
  11. Köp så nytt som möjligt, motor med modern insprutning. Ofta strul med förgasarvarianterna med t.ex. att motorn kan dö vid växling fram/back och det är det sista man vill. Se till att limpor och knän är bytta i närtid, annars planera in det snarast. Jag hade gått på Monterey av de du listar, dock skulle jag rekommendera att kolla på 26fot framför 24fot på de amerikanska modellerna. De är ofta nästan identiska men de 3dm gör stor skillnad i den storleksklassen och påverkar också andrahandsvärdet. Jag har haft både 24 och 26fot av den typ du tittar på, både med förgasare och MPI (insprutning). Modellerna är svårkörda. Stort vindfång, en motor och sällan bogpropeller kan orsaka stressiga moment och det är gaska tunga båtar. Men om du kollar Youtube för tips om hur man ska köra och sedan övar mycket när du köpt båten så lossnar det nog tillräckligt, men bra att vara medveten om. Monterey och Sea Ray tycker jag nog har bästa kvaliteten/finishen och välj gärna en båt på andra sidan -00, då är det rätt hög nivå i mitt tycke.
  12. Vi har solmadrasser, men sällan vi tar upp dessa. Badhandduk brukar räcka gott om man vill ligga på fördäck. Möjligheten att lägga sig och vila, skyddas från regn osv i en daycruiser tycker jag är oslagbart framför öppna båtar. Dessutom är det ett bra stuvutrymme.
  13. Ett par teakstavar på badbryggan sitter lite löst och har böjts upp något. Har ingen bättre bild än bifogat på hur det ser ut. Hur bör man åtgärda detta? Kan jag bända loss, göra rent och limma (Med Sikaflex?) och nåta om? Eller hur bör man göra?
  14. Frågade "min" mek, och de sa att D-serien bör man regelbundet kolla spridarna på, medan de inte hört om motorhaveri på KAD serien kopplat till spridare. Där går motorn istället dåligt vid spridarhaveri.
×
×
  • Skapa nytt...