Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

rejas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    916
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

rejas senast vann den dag 30 Augusti 2023

rejas hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

193 Expert

Om rejas

  • Placering
    Konteramiral

Contact Methods

  • Webb
    http://marinwiki.se

Profile Information

  • Plats
    http://marinwiki.se/user/1
  • Interests
    Segling, båtliv, simning och alpin skidåkning.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Camajo, Alma, Särkin och Uttern

Senaste Profilbesöken

3 224 profilvisningar
  1. Hehe, allt är relativt. Jag har tvåtaktare från 80-talet på styrpulpeten ... 🙂 Men ja, förgasare får väl anses som omodernt.
  2. En 2-taktare låter lite mer än en 4-takt. Framför allt på tomgång då en 2-taktare har ett något högre och mer "puttrande" ljud. Under gång är det inte lika stor skillnad. Framförallt inte på en modernare 2-taktare.
  3. Jag skulle också gå på inombordaren. Men det är för att jag gillar inombordare. Andrahandsvärdet är kan vara bättre på utombordare men det gäller 4-takt. 2-takt är mer tveksamt tror jag.
  4. Skulle gissa runt 1990. En bild på typskylten skulle kunna leda till en mer exakt gissning.
  5. Vet inte om det är en synvilla men på den andra bilden ser det ut som om motorn kan monteras lite lägre på akterspegeln. Men jag antar att det har utretts redan ....
  6. Visst vore det fint om alla sjökort var exakt lika över hela världen oavsett om de skall tryckas eller visas digitalt. Om denna globala standard dessutom var Svenska Sjöfartsverkets så ännu bättre. Nu tror inte jag att vi kommer dit än på länge så under tiden får vi förlita oss på de olika utgivarnas teckenförklaringar. Sjöfartsverket har Kort 1 som nämnts ovan. Sjökortet till plottenr borde ha en manual och så vidare ...
  7. Om man nu har blivit kär i en båt så kanske man kan stå ut med lite negativa egenskaper. Allt är inte perfekt i vår båt heller. Håller med @Lintott i hans resonemang. Vi hade en gång en 28 fots plastsnipa med "köl" hela båtens längd och ett roder stort som ett a4-papper (lite överdrivet). Att styra när man backade var bara att glömma. Men som Lintott skriver, med träning lär man sig. I början var det nervöst och jobbigt varje gång man skulle in i en hamn även om det var spegelblankt. På slutet tvekade jag inte att kasta mig in i vilken trång hamn som helst oavsett vind. Jag hade lärt mig hur båten reagerar och kan styras. Är man kär så är man. När man sedan inser vilka negativa sidor man inte vill leva med så ser man sig om efter nästa båt...
  8. Det kan nog fungera om godset i pulpitfoten räcker. Jag skulle sätta två skruvar. En på varje sida om röret. Kanske till och med tre eftersom de blir rätt så klena. Med ett mothåll på insidan som du är inne på.
  9. Dum idé kanske men jag har varit lite inne på att göra en av kapellväv. Med dragkedja så den går att dela också. Lite klurigt att få tätt mot masten men borde bli ganska snyggt.
  10. 90 grader är inte ett krav. Det går att lösa, men det blir extra mekanik som inte är önskvärd. Nära 90 grader vore dock perfekt i mitt fall. Vridande kraft relativt tryck eller drag blir dock inte stort i ändlägena så det kan bli galet där. Man kommer ju dock aldrig att engagera autopiloten med rodret tvärs. En annan lösning vore om man enkelt kunde koppla loss autopiloten när den inte används. Alltså koppla isär mellan kvadranten och linjärdrivenheten. Det är faktiskt en ganska lockande tanke men faller i vårt fall på att kvadranten är så svår att komma åt.
  11. Lutar just nu åt en drivenhet på ratten igen. Vi har länge önskat en pilot med drivenhet under däck, men överväger nu en drivenhet på ratten igen. Antar att en ny är betydligt smidigare än vår som i alla fall har väl över 20 år på nacken och rasslar och hugger i frånkopplat läge.
  12. Japp, exakt så gör jag. Båten måste precis som du säger stå i princip still. Jag använder det oftast i samband med back. Till exempel backar ut mellan två bommar ut i en trång hamnbassäng. Lägger i växel framåt (med rodret rakt). När båten slutat röra sig bakåt och passerar stillastående lägger jag rodret dikt åt endera hållet och ger gas varpå båten vrider sig snällt på stället. Jag är rädd att båten vid 35 grader och en liknande manöver istället skjuter framåt.
  13. Jo, jag blev förvånad själv att det är 90 grader. Det konstaterade jag ju först i går. Ingenjören i mig får inte riktigt ihop det. Men faktum kvarstår att stillastående med fullt roderutslag och en ganska kraftig push framåt med motorn så vrider sig båten ordentligt runt sin egen axel. Fungerar åt båda hållen och även i sidovind. Nu gäller inte frågan om man behöver 90 grader utan snarare hur begränsande det är med 35 grader. Nu har jag drygt 1,5 rattvarv åt varje håll (ca 3,5 varv från stopp till stopp). Med 35 grader blir det ca ett halvt varv åt varje håll. Jag vrider definitivt ratten mer än så i hamnmanövrar. Om det verkligen behövs vet jag inte riktigt.
  14. Var ute på varvet idag. 35 grader åt varje håll är väldigt lite. Idag har vi ca 90 grader åt varje håll. Känns som att något inte stämmer. Se nedanstående film. https://youtu.be/h-CW2ShEd1Y
  15. Det börjar droppa ute och man börjar längta till sommaren. Båtarna drar och vårens projekt börjar forma sig. Vi använder vår autopilot mycket. Den vi har börjar dock bli inte bara gammal utan stenålders. Jag har börjat ekonomiskt mentalt förbereda mig på en ny med linjärenhet på roderstocken under däck. Vi har idag en drivenhet på ratten som kinkar och har sig. Men, när jag läser installationsmanualer inser jag att rodervinkeln begränsas kraftigt. Raymarine till exempel skall sättas med fasta roderstopp på 35° från centrum vilket känns väldigt lite. Jag skall ut till båten och mäta någon dag vad vi har för vinkel idag, men det känns som vi kan styra rodret mycket mer än så. Detta oroar mig lite på grund av en enda sak. När man seglar behöver man ju inte vrida rodret mer än så. Men mitt goto-knep i trånga hamnar är att vrida rodret dikt åt endera hållet och gasa hårt. Då vrider sig båten i princip runt sin egen axel utan att åka nämnvärt framåt. Denna vetskap är väldigt trygg när det är trångt. Kan alltid backa och sedan vrida skutan. Jag vet inte den exakta rodervinkeln då, men jag tror att rodret stallar. Ska mäta nästa gång vid båten vilken vinkel det är. Jag är rädd att vid 35° kommer båten att skjuta mer framåt eftersom rodret har en egentligen mer sund vinkel mot vattnet. Ångrar att jag hade kommit så här långt i planeringen medan båten var i sjön i höstas. Hade ju varit jättelätt att testa om båten var i sjön. Men nu vill jag ju helst ha allt på plats innan sjösättning. Någon annan som har erfarenheter kring detta? Någon annan som använder samma hamnmanöver som jag? Går den att göra med rodret i 35° vinkel?
×
×
  • Skapa nytt...