Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Minona

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    156
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Minona

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Förtydligande: bilden visar på befintlig samt den nyinköpta startmotorn:
  2. Hej! Båten tog in vatten vid sjösättning på verkstad och dränkte delvis motorn i vatten :( Har felsökt motorn och troligtvis har bara startmotorn tagit stryk, motorn startade och gick (efter oljebyte) direkt efter vattnet tagit ur båten. Nu en vecka efter så startar inte motorn, inget klick eller ljud från startmotorn trots nyladdade batterier. Eftersom byte av startmotor BORDE vara ett ganska smärtfritt ingrepp så beslutades att vi byter den och sätter en ny trots att den endast är ett år gammal. Nu till problemet: Vi får inte av startmotorn trots flera försök. Har bankar med gummihammare, använt kofot och kylt själva startmotorn. Inget fungerar! Vad jag minns så är startmotorn fäst med två stycken muttrar, en uppe (där jord är anslutet) och en nertill) dessa är demonterade. Har ni tips på hur man kan göra eller vad felet är? Har sökt på forumet utan resultat. Tack!
  3. Hjälp mig! Planerat för sjösättning första helgen i maj, skulle BARA bottenmåla min Solö mahognybåt. Nu upptäcker jag att små partier av bottnen är trärena och skulle m.a.o behövas oljas in först, men tiden räcker inte till. Vilket av följande alternativ hade du valt: 1. Köra en säsong till och göra en fullständig behandling nästa vinter? 2. Bara lägga på ett lager bottenfärg utan att grunda? 3. Bara grunda med rå linolja på de trärena partierna? 4. Fler förslag, men har mycket begränsat med tid (två kvällar) Bottnen är alltså även i mahogny och inte plastad. Båten ligger i sötvattenhamn men seglar i saltvatten och har inga problem med beväxning. Tacksam för alla förslag utom att göra en komplett bottenbehandling enligt regelboken.
  4. Tack för era synpunkter och råd. Eftersom jag har båten inställd i ett kallgarage blir det ganska starkt med lösningsmedlen, men givetvis är jag även ute efter bästa resultatet. Jag får väl finna mig i att byta kläder varje gång jag fernissat för frugan har hotat med att slänga ut mig annars, hehe!
  5. Någon som vet om det finns någon vattenbaserad enkomponents båtfernissa som kan användas på mahogny. Jag har renskrapat överbyggnaden på min Solö och vill helst undvika att förgiftas av de starka lösningsmedlen som finns i bl.a. Internationals produkter? Och vad skall man i så fall betsa och grunda med?
  6. Hej! Nu har jag renskrapat och slipat överbyggnaden på min Solö Aqua Cabin. Nu vill jag täta vinklarna mellan skarndäck och överbyggnaden eftersom jag märkt att mahognyn har börjat svartna på insidan. Jag tänker att 1. Betsa mahognyn med international mahognybets 2. Mätta mahognyn med kinesisk träolja 3. Fernissa med international schooner 7-9 lager. Nu är min fråga, när skall jag lägga på en sträng tätning i vinkeln skarndäck-överbyggnad, skall jag göra det på den trärena mahognyn eller till sist när den är färdigfernissad, eller när? Och har ni några synpunkter på hur jag planerat mitt arbete för övrigt, man vill ju inte göra om det från grunden på många, många år ännu? Finns det någon här som har erfarenhet av international mahognybets respektive marstrands mahognybets, vilket som ger vackrast mahognylook? Alla synpunkter mottages med tacksamhet!
  7. Tack så hemskt mycket för hjälpen, kommer att följa ditt exempel, kossor, tack än en gång!🤗
  8. Hej! Håller på att tillverka en ny instrumentbräda till min Solö Aqua Cabin. Min motor är sjövattenkyld men jag hittar ingen motortempmätare, iaf inte på Biltema. De har en vattentempmätare men den har väl ingen funktion till en sjövattenkyld motor? Övriga mätare har jag hittat på Biltema såsom bensinmätare, oljetrycksmätare, voltmätare och varvräknare, finns det fler mätare som jag borde ha?
  9. Ja tack, hemskt gärna! Vet du även något spackel som kan fungera så är jag tacksam för förslag.
  10. Finns det någon som vet om det finns något spackel som jag kan fylla ut alla ojämnheter som blivit på drevet, innan jag målar med tvåkomponents färg. Någon speciell grundfärg som skall användas?
  11. Det va nästa fråga du svarade på där kanske. Är drevet gjort i aluminium? Finns metallspackel man kan köpa. Kan man använda detta på aluminium?
  12. Hej! vårt drev har de tre senaste åren blivit mer och mer förstört på ytan. Vi har monterat anoder som sitter innanför propeller. Trots detta ser drevet ut som det gör (bifogar bild på drevets skick) Vad gör man åt detta? Använder man speciell färg? Blästrar man? Drev: Volvo penta 100 Tacksam för svar!
  13. Såg nu att stiftet har förändrat lite i färg vilket måste tyda på att den går som den ska. Nu kanske jag bryter mot 100 av maringuidens regler genom att fråga detta här och nu. Men finns det någon i nordvästra Skåne som vet hur man ställer in förgasare?
  14. Nu har vi testat era idéer med komptest och kollat upp den cylindern där stiftet va helt rent. Trycker ligger på 8,5 - 8,8 - 8,5 - 8,5 på varm motor. Efter lite sökning på forumet så verkade detta va lågt jämfört med andra, stämmer detta? Köpte även en stiftprovare på Biltema, en lampa man seriekopplade innan stiftet och tändkabeln som blinkade i takt med att gnista kom. Alla cylindrarna hade gnista även den som va ren. Just nu känns det som något är galet med förgasarna (Dubbla Solex PAI 44), men jag kan ha fel. Förgasarna renoverades med helt nya packningar och slitagedelarna är utbytta. Den är även grundligt rengjord med ultraljud. Efter renoveringen hade vi en erfaren bekant som grundinställde förgasarna, och där är vi kvar än. Vi testade idag att köra motorn varm och sen skruva på ?blandningskruven? men vi tyckte inte att det hände något med Någon som kan flika in något klokt om hur man kan gå vidare i ärendet? Tack!
  15. Kul att det finns sånt intresse här på forumet att hjälpa andra! Jag har inte gjort någon större renovering på motorn då jag inte känner mig säker på hur man gör. Har planat toppen och totalrenoverat förgasarna på den. Samt bytt lite elektriska delar såsom bensinpump och startmotor. Men det ska väl inte påverka motorns förbränning tycker man. Jag har aldrig skruvat med kamdrev eller vevaxlar, men jag har haft en bekant till att hjälpa med att ställa in ventilspel och tändning. Kan detta problemet göra att vissa stift blir sotiga? Motorn går alltså inte ojämnt utan den sotar bara ner stiften vilket försvårar starter när den kylts ner.
×
×
  • Skapa nytt...