Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Alfa-Freja

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Alfa-Freja

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Om olyckan är framme, skulle jag vilja veta vad jag har för propellrar. Alltid bra att ha en reservuppsättning liggande i båten. Sitter på en Beneteau Monte Carlo 37 -07, dph-drev. På bakre propellern hittar jag: VOLVO PENTA E6 22547326 G6R italy Men hittar inget motsvarande reservdelsnummer? Lite osäker på 4e siffran. Kan någon hjälpa mig med vilken propeller det är?
  2. båtmäklaren fixade biltransport för 136 000:- ink moms från Monaco till Stockholm. Tyvärr blev det ingen affär på just denna, trots att vi var överens om köpesumman. Hon ville ha fullt betalt för båten direkt, och vi ville betala vid, eller strax innan lastning. Suck. Men men, det är inte sommar än :-)
  3. Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.Därav priset. Den jag hittat är 3.75. För bred alltså. Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80' Det låter intressant!Har du namn på dom?
  4. Tror absolut att värdet är större än kostnaden. Men vill ändå försöka få koll på kostnaden, så jag slipper få en arg fru på halsen, för då minskar värdet och kostnaden kan öka brutalt mycket.....
  5. Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd. Därav priset. Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.
  6. Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt. Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-) Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är. Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel. Eller finns det bättre rutter? Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...
  7. 47€ alltså för 12m. Och det är för alla slussar i Frankrike, eller per styck? Låter väldigt billigt om man tex jämför med Göta kanal!
  8. Hej! Hittat fler båtar jag är sugen på att köpa i Medelhavet, men pga bredden kostar det närmare 200 000:- att köra hem den landvägen med följebilar & specialtillstånd. Men vet någon vad det kostar att åka kanalvägen från södra Frankrike (till Stockholm, eller liknande) Räknar med 6 veckor, men vad kostar det med diesel (2xPenta D4) avgifter mm?
  9. Hej! Lite nyfiken på var du fått uppgifterna om att skyldighet att CE-märka kan gå vidare till nästa ägare? På transportstyrelsens sida står det: CE-märkning Importören är alltid ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Läs mer om CE-märkning vid import av båt. Otvetydigt om du frågar mig. Om båten redan är importerad har en ny ägare inget ansvar att CE-märka. Mycket enkelt, om importören inte går att finna så upphör inte kravet på CE-märkning eller hur? Nej, kravet kanske inte upphör, men det är ändå importören som är ansvarig. Inte båtägaren. Enligt transportstyrelsen. Lite mer från transportstyrelsen för att klargöra: Vad händer om jag inte CE-märker båten som ska importeras? När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Där kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller inte är det alltid importören som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma att drivas rättsligt när som helst i framtiden. Om båten redan sålts vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle importören tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså de regler som gäller när båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda, inte de regler som gällde när den importerades. Kraven på miljöskydd, säkerhet och avgaser ökar hela tiden. En efterkontroll som genomförs en tid efter importen leder troligtvis till en omfattande och kostsam upprustning av båten för att den ska klara kraven. Det är importörens ansvar att göra efterkontroll och CE-märka oavsett om denne äger båten vid tidpunkten eller inte har ägt den på flera år. Det innebär att köparen, ibland i flera led, får driva kravet mot importören. Så säger transportstyrelsen iallafall, men om du hört annat, så undrar jag vad du hört och var det kommer ifrån?
  10. Hej! Lite nyfiken på var du fått uppgifterna om att skyldighet att CE-märka kan gå vidare till nästa ägare? På transportstyrelsens sida står det: CE-märkning Importören är alltid ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Läs mer om CE-märkning vid import av båt. Otvetydigt om du frågar mig. Om båten redan är importerad har en ny ägare inget ansvar att CE-märka.
  11. Jag har som dig 220ah förbrukningsbatterier 50watt solcell, led och vattenpump. Plus vacuumtoalett. Och det räcker nästan med 2 vuxna & 2 barn ombord. Efter ca en vecka måste jag starta motorn för stödladdning, men oftast måste man ändå byta innan det ändå pga väder och vind. Så för mig räcker 50watt. Men om jag vill kunna ligga längre utan att behöva starta motorn, skulle jag skaffa en 50watt till. Så jag vill nog råda dig att testa med den 50watt som du redan har, du lär komma långt med den. Och skaffa en till senare om du ser att det mot förmodan behövs, för som någon sa, man kan inte räkna ut hur mycket ström din kyl drar, det beror på hur just du använder den.
  12. Jag har en yam 300 med 9,9hk johnson med plyfagolv och uppblåsbar kör. Planar med max ca 200kg last. Funkar bra att släpa i 9 knop, men ska vi gasa, släpper jag ut luften och lägger den i väskan på fördäck alternativt ställer den på badbryggan.
  13. jag tillverkade luckan i formplyfa. Och lämnade den till en köksluckelackerare som lackade den åt mig, tilsammans med tallrik/mugghållaren ovanför elcentralen.
  14. Kollade lite på köksbyte, men hittade inget som funkade måttmässigt. Köpte ett löst gasolkök från Jula istället. Art 769019 för 149:- som har samma gasolflaskor som orginalköket och står bra på diskhon eller bordet eller ännu bättre på berget bredvid grillen... Däremot plockade jag ut micron och tillverkade en ny lucka där, och har mat där inne. Och en ställning med pinnar som står rakt upp och håller i tallrikar och glas på hyllan innanför fönstret ovanför spisen.
  15. En vanlig espressobryggare i metall med en liten batteridriven elvisp till mjölken, så frun slipper leta reda närmaste waynes coffee. Och en pressobryggare med pressomalt kaffe när man får över båtgrannarna eller blir sugen på en irish coffee. Den använder vi ibland även hemma numera när bryggaren åkt ut till fördel för en nespressomaskin. Vid förvaring får dessutom espressobryggaren plats innuti pressbryggaren.
×
×
  • Skapa nytt...