Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

nemtrix

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    709
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Trovärdig

Om nemtrix

  • Placering
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Webb
    http://saltahav.blogg.se

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fantastisk film som fick mig att börja drömma. Nu bestämde jag mig att göra verklighet av drömmarna. Köpte segelbåt i Januari, och iår kommer resan gå Sverige-Skagen-Norge-Sverige i Maj för att lära känna båten. Nästa år Shetlandsöarna och året efter det kanske kanske färöarna. Lovar att filma allt! Norrmannen är även han en stor idol, synd bara att det är långt mellan uppdateringarna. Annars är Sailing La vagabond en ganska underhållande historia. Skönt par som fattat meningen med livet.
  2. Hej! Efter ett längre samtal med en annan erkänt duktig besiktningsman så har jag lugnat min oro lite. Ska tydligen vara vanligt på båttypen med dessa skador efter grundstötning och inget att oroa sig för även om skadan ska åtgärdas, dock ej akut. Övrig utrustning håller ok skick även om vissa saker är gamla. Under vår besiktning konstaterades att förbrukningsbatterierna är kassa och dessutom vanliga bly så dessa kommer jag byta. I övrigt fann jag att avgaskröken är rostig och har fått ok att säljaren byter den på deras bekostnad. Jag är ganska rutinerad båtägare så jag har koll på det mesta dock gillar jag inte sprickor;-) och det finns fullt med hemska historier om tappade kölar och båtar som är helt kassa. Imorgon kommer vi åka ut för en slutgiltig besiktning av båten. Jag tackar för kloka råd och om allt stämmer så lägger vi ett bud på båten. Ska hur som helst bli gott att få börja segla och sluta trängas ombord till sommaren.
  3. Hej! Igår var vi och kollade på en Scanmar 35 hos Knape Marin. Jag och min sambo kröp genom hela båten och granskade varenda cm. Förutom lite småfel så fann vi sprickor i basinredningen på babord sida. Skadorna började efter första skottet och fortsatte hela vägen till akterruffen. Sprickorna fanns endast i basinredningen och skovet syntes ingen sprickbildning. Man ser att båten varit på om man kolla på kölen. Båten är i efterhand försedd med balkar i skrov om jag tolkar det rätt. Dessa sitter och inga sprickor finns. Styrbordssida har en annan färg än babords i kölsvinet vilket får mig att fundera på om båten blivit lagad efter grundkänningen. Båten är besiktad av William Bekking på uppdrag av Knape Marin och ja jag har läst allt om turerna 2008 när Knape Marin och Bekking anklagades för maskopi. Bekking skriver i sitt utlåtande exakt så här ang sprickorna i basinredningen. "Mindre släpp i plastremsor på några ställen under durken och i babords akterkabin är ej i direkt reparationsbehov och påverkar ej skrovets hållfast" I övrigt nämns inget mer om skadorna vilket vi reagerar på. Nu till min fråga till någon som kan lite mer. Vi vill ta dit en annan besiktningsman för att få en opartisk syn på det hela men frågar oss om det ens är någon ide eller om vi ska lämna båten till någon annan. Besiktning kostar pengar även om vi enbart vill få ett utlåtande om kölskadorna. I övrigt är båten superfin och vi är väldigt nöjda i övrigt. Tacksamma för snabba svar
  4. Nu är motorn ordentligt urspolad eftersom den är nerplockad men jag ska sätta ett filter, får se om det blir snikvarianten med något eget nät eller martecs dyrvariant. Ska se vad vi har liggandes på jobbet först. Var o hämtade 4 burkar pentagrön färg igår, det enda som saknas nu är tid :-)
  5. Vaga minnen men läst någonstans om roterande ventiler eller om det var motorbroms(bilmotor) Hur som helst är allt i sin ordning, ställde mig samma fråga i höstas.
  6. Tack för tipset, får bli helgens projekt!
  7. Det kanske är så att man ska spara dom pengarna och prova den gamla limpan, motorn har varit glykolkyld sedan jag köpte den men knappast sedan ny. Fick ur så mycket skit ut kylkanalerna så jag kan inte förstå hur den kunnat kyla alls. Yes, jag har kollat på filter tyckte dock martecs egna var dyrt för en stålsil men får väl vika mig i frågan. Mmmm jag ska kontrollera alla topparna med stållinjal. Vad gör man om det finns gropar. går det att lämna in dessa toppar för planing? Antar att det går att shimsa upp den toleransen? Ska trots allt ändå shimsa cylindrarna enligt måtten i pentas verkstadsbok.
  8. Björlanda Bil och Maskinservice. Ligger i Skrabro, Björlanda precis vid rondellen. Väldigt trevliga och jobbet blir ordentligt gjort. Dom totalrenoverade mina 3 spridare för ca 2900kr. http://www.bjorlandabilochmaskin.se/
  9. En statusuppdatering. Efter många timmar har jag byggt en ställning och spelat upp motorn från sin plats. Nu hänger järnklumpen tillräckligt högt för att jag ska komma åt undersidan. Tömt ur oljan via oljepluggen och den såg väldigt fin ut. Lossat oljetråg och silen. Allt rengjort och oljetråget är målat med ny fin pentafärg. Lagt 4 timmar på att skrapa gammal packning, trist jobb men både cylindrar och toppar ser riktigt bra ut. Dock upptäckte jag var överhettningsproblemet börjat. En topp har börjat läcka vatten med avgaserna. Packningen var blåst trots god packningsyta. Kylvattnet har nog gått ut med avgaserna och jag har inte märkt något förens temperaturen slog på rött och cirkulationspumpen brann upp. Min gissning är att rostflagor täppt till den cylindern och orsakat att topplockspackningen gått. När jag spolade ur kylkanalerna kom den ut en väldigt stor mängd av skit från kanalerna. Troligtvis är motorn konverterad till glykolkylning utan att kanalerna rensats. Toppens färg hade bränts lite exakt där packningen pajat. Några andra ideer vad som orsakat detta? Jag står nu i valet om jag ska byta avgaslimpan som jag först trodde var orsaken eller om jag på något sätt ska provtrycka den gamla först. Den ser ganska rostig ut men kan lika väl vara hel. Ideer om hur man ska sätta den under tryck? Jag har tillgång till ganska rejäl verkstad med tryckluft och verktyg. Samtidigt är tid pengar och man kanske skulle satsa på att hitta en annan limpa bättre begagnad. Kvar är nu att måla cylinder och toppar. Slipa in ventiler sen ska jag börja montera ihop allt igen. Spridarna kom tillbaka från bosch-service renoverade. fortsättning följer!
  10. Mina två kids är uppfödda i min Albin 25, första åren var vi två vuxna men sedan 2013 är det bara jag och barnen i båten. Som någon annan skrev, satsa på en bra värmare så blir livet betydligt bättre ombord. Jag har utrustat båten med det mesta i bekvämlighet och bor ombord från april till september. Förra året började det knaka lite mellan grabbarna då dom nu är i tidiga tonåren så nu håller jag på att leta efter en ganska mkt större båt. 28 fot låter som en lämplig storlek. Båtliv är bra för barn så länge det sker på deras vilkor, dom lär sig simma tidigt och ta ansvar för mer än sin mobiltelefon.
  11. Om stiften blir blöta och motorn går knas kanske det är något med choken. Sitter den på motorn eller har du den på reglaget?
  12. Jag är mest intresserad hur du kommer flytta upp köket till doghouse, Ska du få plats även med vattenkran? Vad kommer du använda det gamla köket till? Jag har länge velar flytta upp vatten och spis men inte funnit någon riktigt bra lösning än.
  13. Efter att ha blädrat igenom alla skruvkataloger jag har på jobbet (har väldigt många) så är jag ganska säker på att tillverkaren heter Titus Tekform. Pluggen heter nog SupaTop Caps Hero och skruven kan nog vara SupaTopp PH Hero. Den skruven har djupt hål om jag tyder texten rätt. Kolla om dom inte har samma skruv i mässing. Med risk för att jag är helt ute och cyklar. http://www.titustekform.com.au/products/fasteners/fastener-accessories Plugg http://www.titustekform.com.au/products/fasteners/screws Skruvar
  14. Ryssvärmaren som jag nog snart skrivit en halv bibel om är ett väldigt bra köp, eller var iaf när jag köpte för några år sedan. Jag har ca 2 meter mellan tank och värmare utan större bekymmer, kanske någon halvmeter i höjdskillnad.
  15. Hej. Båten ligger i GFA Askims hamn. Jag har ännu inte frågat någon av mina tekniska kompisar om de kan hjälpa mig, tänkte vänta till januari 2017. Har varit i kontakt med en marinverkstad, men de har svårt om tid... Jag ska sjösätta 2:a lördagen i maj 2017... Finns du i närheten av Askim? Då finns det gott om tid. Inte ska du behöva anlita en marina för att byta den där. Skicka ett mail när det närmar sig så kollar vi på det då!
×
×
  • Skapa nytt...