Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

hempe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hempe

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för hjälpen! Löste mitt problem
  2. Hade förstås varit smart o skriva vilken modell det är. Den heter 703 och är den gamla klassiska utanpåliggande som brukar vara i vanliga mindre typ styrpulpetbåtar
  3. Skulle behöva veta bredden på Yamaha reglagebox och även på den distansplatta som finns. Behöver nya skruvar men glömde dem o glömde mäta innan jag åkte från båten. nån som kan hjälpa till o mäta? tack på förhand!
  4. Någon som vet ungefär vad det är för leveranstid för reservdelar från Yamahas lager i Holland?? väntar på delar jag beställt genom en verkstad.
  5. Det här med o inte lägga i backen när motorn inte är igång har jag aldrig hört talas om. Men antar att det görs lite då o då. Jag brukar tex ta bort propellern under vintern. Backen i ena gången o framåt andra när jag lossar o drar åt muttern. Sen finns det säkert en del barn som tycker om o leka att de kör båt o vrider på ratt o gasreglage. Men jag ska tänka på att inte göra det. Vad är det som kan hända? Jag har hört av mig till rätt många verkstäder och det finns väldigt lågt intresse att hjälpa till. Har båten i norrtäljeområdet. Är det nån som har tips på verkstäder eller liknande som kan hjälpa till med detta?
  6. Tack för svar! Är rätt säker på att det är så som sigge_1 beskriver det. Tyvärr fanns ju bara den där delen till större motorer än min. Det är också så att man behöver lyfta isär riggen o motorblocket för att byta växelaxeln. det jag tycker är lite konstigt är att det fungerar bra mellan fram o neutral men inte med backen. Men kanske är enklare på nåt viss åt det hållet.
  7. Hej, Jag har ett problem med väellägena på en yamaha 50hk-94. I höstas så blev det svårare att lägga i backläget. Jag justerade då lite längden på länken för växelläget där det fäster på motorsidan. Det fungerade bra ett tag men ganska snabbt fick jag justera det igen åt samma håll för att få det att fungera. Nu har jag gjort det så långt det är möjligt och backen går inte längre att få i. När jag pratade med en verkstad trodde de att det var godset i "växelarmen" som går ner i riggen som vridit sig. Den är av modell som vrider sig och inte rör sig upp och ner. Skarven i riggen är alltså med splines och inte den där typen som rör sig upp och ner och är skarvad med nån plastbit med en bult igenom. Jag kan tänka mig att verkstaden har rätt . Enda andra alternativet jag ser är att det suklle ha hänt något på den delen av växelaxeln som är nedanför skarven på riggen och i närheten av drevet. Nån som har erfarenhet av detta? Vilken del är troligast att den är trasig? Den övre delen ser ju väldigt krånglig ut att byta. Dels går den inuti den delen motorn svänger runt och sen är det ju nåt länkage från den till delen där växelvajern fäster vilket man knappt ser under motorblocket. Vore tacksam för hjälp av nån med erfarenhet av detta. Hälsningar Hempe
×
×
  • Skapa nytt...