Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Callestone

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Callestone

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för tips Georg_Ohm. Gasolinstallation har jag gjort på tidigare båt och läste då på mycket för att göra på rätt sätt. Då drogs kopparrör bak till ankarboxen där tuben placerades i en hink. Funkade bra. Så själva installationen tror jag jag har hyfsat koll på. I detta fallet kommer gasoltuben placeras rakt under gasolköket då det inte finns några lämpliga stuvutrymmen på "utsidan av båten". Det enda som finns är en trälåda på badbryggan som fungerar som ankarbox. Det skulle innebära mycket rördragning och borrning för att få till det bra där ute. Därför kommer jag installera rakt under köket, i skåpet för köksgrejor. Men med en gasolhink och rätt installerat bör det gå bra!
  2. Ny motor beställd. Det blev en totalt genomgången Tamd 31, med kvitto på hela renoveringen. Köps för rimliga pengar i förhållande till vad båten kostar. Hoppas på bättre lycka med den maskinen. Nu väntar vi bara på bytet, sen blir det mycket båtåk! Under tiden tänkte jag säkra upp gasolen i båten. Då kommer jag behöva borra ett hål i skrovet. Har ingen erfarenhet av detta. Något särskilt att tänka på för att det inte ska komma in fukt i genomföringen? Tack så länge!
  3. https://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_Penta_AQD40_128hk_72631343.htm?ca=23_11&w=3 En annan med tilltalande pris. Verkar som att antingen köper man en 80-talare som ovan nämnda, eller en KAD för 100 papp som är 10 år gammal. Svårt att finna något däremellan. En 80-talare är ju en väldigt gammal motor...
  4. Tack för tips. Har sett andra fjord 27:or med Tamd40 så en 6cylindrig borde få plats. Hittat denna också; https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_AQD40___TMD40_Nytt_topplock_71660925.htm?ca=23_11&w=3 Vad skiljer 40 mot 41? Annonsen som Ivan65 tipsar om är en aqad41a. Den misstänker jag är drevanpassad eller går det att göra den axelvänlig? Imorgon ska vi kontakta firman som konserverade motorn och ställa dem till svars. Återkommer med besked. Tack så länge!
  5. TAMD40, kan det vara något? Bra motor? När tillverkades den? Antar att den är starkare än min 30, men det gör inget då vi endast toppar 14 knop i dagsläget.
  6. Tack för era svar. Ska kontakta firman som gjorde konserveringen och kolla om de kontrollerade fryspunkten. Sen börjar väl tvisten... Kanske kan de betala motsvarande vad reparationen skulle kostat till bidrag till den nya motorn. Vet inte om firmor gör så? Ok, om vi bara spekulerar i nyare motor då. Det är en djungel med inombordare. Kan inget alls om beteckningar etc. Det är lättare med utombordare där siffrorna oftast anger antalet hk Men någon nämnde KAD, vilka specifikt är att jämföra i storlek med en TAMD 30? Vilka billigare alternativ är att rekommendera? Har inte ens hunnit fundera på hur mkt vi kan lägga på en nyare motor, men kollar man inser man ju att de är extremt dyra. En sista fråga, hur vet jag om motorerna är för rak axel eller drev? Vi har ju rak axel. Tack så länge!
  7. Ok, så kan jag fortfarande ifrågasätta firman som konserverade motorn varför de inte kollade fryspunkten? Kan det vara anledningen till att det är som det är nu?
  8. Jag köpte båten förra hösten, då gick den utan problem. När jag skulle köra hem den från Göteborg till Malmö tappade den kraft och vi fick söka nödhamn utanför Kungsbacka. Kanske berodde det på hög sjö och avlagringar i dieseltanken. Där såg man också att batterierna verkade överladda. Vi gjorde ett försök att köra men fick vända direkt när batterierna började koka. Tillbaka till hamn, beställa lastbil och transportera båten landvägen till Malmö. Säljaren var med och betalade transporten. Väl hemma kontaktades ett varv i Malmö. Det varvet vi använt till förra båten fick vi inte tag på. Därför kontaktades ett annat varv i hamnen. Felsökning visade att generatorn behövde bytas. Det gjordes och båten togs upp på land. Där konserverade samma varv motorn. Nu till våren kontaktade vi det ursprungliga varvet (de som tog hand om förra båten som jag har förtroende för) för att serva motorn. Då upptäcktes läckagen, och man ställde sig väldigt frågande till konserveringen. Så med andra ord kanske jag kan kontakta varvet som utförde konserveringen och kräva dem på reparation? Har ju kvitto på arbetet. Tack för tipset!
  9. Hej! Har stött på stora motorproblem dessvärre. Motorn, en Volvo Penta Tamd 30 har läckande kylsystem och har kokat. Båten, en Fjord 27 selcruiser inhandlades förra hösten och direkt byttes generator då den var felmonterad av tidigare ägare. När vårt aktuella varv i Malmö skulle serva motorn inför säsongen insåg man att den kokat. Termostathuset var svart, och en frostplugg hade släppt ur sitt fäste trots vinterkonservering. Kylarvätskan hade läckt ut. Felsökning påbörjades och man bytte packningar och annat. Idag fick jag beskedet att det fortfarande läcker, nu från andra ställen i motorn, bland annat i avgaslimpan. Som ickekunnig motormänniska kan jag inte specificera mer än så, det var vad mekanikern sa. Från varvets sida skulle man fundera en gång till på att ev försöka renovera motorn ytterligare men jag börjar mer och mer fundera på om det är lönt. En gammal motor som kokat, och som dessutom läcker lite här och var. Jäkligt tråkigt i sammanhanget är att vi planerat en längre resa med båten i sommar, något som nu verkar gå om intet. Därför startar jag en tråd här. Söker tips på lämplig åtgärd. Ska vi försöka laga den ytterligare, eller är det bara skroten som gäller? Och vad gäller vid motorbyte? Har bara erfarenhet av utombordare tidigare. Behöver ju en motsvarande motor i bra skick. Ny motor är inget alternativ då det skulle kosta mer än båten. Samtidigt vill vi ha en fungerande båt. Tips på kunnigt folk, var jag ska leta, vem jag ska ringa osv mottages tacksamt. Vi bor i Malmö och hjälpen vi fått är från ett professionellt varv. Dem litar jag på till 100%. Tacksam för vidare tips i denna dystra historia. Med vänlig hälsning, Calle
  10. Bra synpunkter. Jolle till 4-åringen har vi tänkt. Om det blir en pioneer eller en liten gummibåt/rib har vi inte bestämt. Många kloka åsikter handlar om att det är väl optimistiskt att hinna med resan på vår planerade tid. Vet folk som sträckseglat Ystad-Stockholm på tre dagar. Då iofs utan barn men ändå. I min fantasi borde det inte vara så jobbigt att köra den sträckan för att vara någon/några veckor i Sthlm skärgård, men samtidigt har jag startat tråden för att lyssna på er erfarna båtfolk. Därför tänker jag att det som många säger är klokt att tänka, att vi kör så långt vi hinner för att sedan vända. Vi ska inte stressa. Vad gäller bröllop går det alltid att lägga till på lämpligt ställe några dagar och ordna med hyrbil/tåg etc. Vännerna i Sthlm kanske kan segla söderöver också, där det dessutom inte är lika högt tryck på de bästa vikarna i juli:) Sen har jag funderat på bästa sättet att lära mig motorn. Tänker att jag ska låta en mekaniker serva den innan sjösättning men att jag ska vara med när han gör det för att lära mig allt om filter, luftning mm. Fortsätt med tips och idéer, det får en att tänka på en annan tid än januari
  11. Intressant läsning. Trailer upp är nog inget alternativ. Vi körde den på lastbil ner från göteborg vid köpet. Kostade oss 12 000kr. Lägger hellre pengarna på att vara på sjön än att komma till en viss plats
  12. Tack för era svar. Båten har en toppfart på ca 15 knop och marschar runt 10. Kan man snitta 10 knop och långköra de första dagarna tänker jag att man borde komma upp på en vecka. Målet med resan är egentligen Stockholms skärgård. Vi har vänner som seglar där och hade gärna mött upp dem. Dessutom ska vi på bröllop i närheten av Södertälje och hade gärna tagit båten dit Däremot vill vi ju inte stressa på semestern utan precis som vissa säger kunna ta det i vår takt beroende på barnens humör och väder/vind etc. Vännerna kanske kan möta upp söderöver, typ sankt annas skärgård eller dylikt. Vi är självklart med i SSRS, kommer också spendera flera helger i båten innan avresa och göra kortare resor för att bekanta oss ordentligt med båten. Sen är det ju bränslefrågan också, hur mycket vi är beredda att lägga på diesel. Å andra sidan bor vi i båten, gratis naturhamnar så mycket som möjligt och billig egenlagad mat. Vi tänker lite att vad är det värsta som kan hända? Att vi får söka nödhamn för uppkomna fel på båten. Det kan absolut hända, då finns det förhoppningsvis hjälp att få längs med kusten. Fel kan ju hända på hemmavatten också. Vi älskar skärgård men det är det klent med i Skåne. Vad gäller barnbiten så är den stora så stor att han kan klara sig relativt bra själv vid kritiska situationer (tillläggning etc), och den lilla kommer förhoppningsvis inte kunna krypa än. Därför är det rätt så optimalt just denna sommaren. Annars får vi vänta tills den lilla är stor nog att kunna lyda uppmaningar. Hoppas på fler kloka och visa råd och tips i den här tråden!
  13. Planerar att resa Malmö-Sthlm ToR till sommaren med familjen. Båten är en fjord 27 selcruiser med en penta tamd30. Vi är två vuxna och två barn. Planen är att vara ute i 5-6 veckor. Båten köpte vi i slutet av förra sommaren och har inte hunnit bekanta oss med så mycket än. Däremot har vi åkt båt tidigare år, innehar nautisk kompetens osv. Dock har vi inte varit ute så länge som planeras nu. Jag önskar alla tips som är av värde, allt från hur lång tid man ska räkna med för resan upp till sthlm till vad man ska tänka på till barnen, utrustning, etc. Barnen kommer vid tillfället att vara 4 år och 8 månader. Hoppas med denna tråden att ni som läser berättar om era egna långresor, folk som gjort samma resa vi planerar, och att vara ute länge med barn. Grundläggande kunskaper som motorkunskaper (har haft en fyrtakts utombordare tidigare), bränslesystem etc. Smultronställen längs vägen vi inte bör missa etc. Gärna erfarenheter med motorbåt, men även långseglare längs kusten så klart! Hoppas på spännande och trevlig läsning!
×
×
  • Skapa nytt...