Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

kaptengrus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kaptengrus

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

587 profilvisningar
  1. Beror mycket på bilen, drog förra året upp 6.3 meters båt på 1.1 ton med en VAG 2-litersdisel automat 190hk AWD det var enkelt för bilen. Generellt kan man säga diesel är bättre just vid upptagning då dom har mer vrid på låga varv.
  2. Tack för många bra tips. Vad är kostanden för att äga en inombordare. Nu betalar jag cirka 4000-5000 per år för utombordar-service lite beroende på vad som ska göras. Trodde en inombordsservice låg på ungefär samma? (auk verkstad) enda som tillkommer är väl byte av bälgar ibland och översikt av drev? Sen gällande båtplats, uppställning och upptagning så är det en liten kostnad i sammanhanget. Enda som tar emot med att köpa en dyrare båt (beg Nordstar 26 el 28) är att jag måste låna en del och sen tänker jag att en miljon är så extremt mycket pengar för ett fritidsintresse. Vi har ingen stuga vi behöver transport till eller liknade så det är bara rekreation. Vi har dessutom båten i Mälaren och kör till 80% i Mälaren och då kanske en B-klassad båt är överdrivet. Men är just nu inne på mindre hyttbåt med värmare har kollat på TG 6.9x eller TG7200 hellre den förstnämnda då den är extremt tyst och har bättre ståhöjd. Finns det fler liknande modeller är jag tacksam för tips. Har kolla lite på Seastar också, typ Seastar 26 men den känns inte i samma division som TG 6.9x. Blir väldigt ombonat med "tapetserade" väggar som TG 6.9 har.
  3. Hej alla, vill få lite erfarenheter från er som har barn / familj vad ni har för båtar och hur ni tycker det fungerar samt hur ni använder båten i praktiken. Köpte förra året en fabriksny sturpulpet på drygt 6 meter med 150 hästar. Fick en dotter i Mars och sommaren var ingen höjdare, det blev för varmt och sen var det svårt att skapa skugga för henne. Nu är det dags för ny säsong och kanske ny båt? Just nu ligger båten i Mälaren och vi känner ett sug att utforska skärgården men är osäker på vilket format man ska välja. Alternativ 1 är att köpa någon form av hyttbåt på 6-7,5 meter (fabriksny) med skydd för väder / sol / regn. Då är tanken att om man är i skärgården så åker man varje kväll till något hotell på fastlandet med gästhamn (för att få alla bekvämligheter). Alternativ 2 är att köpa en begagnad Nordstar 26 / 28 och kunna övernatta i båten. Hur fungerar det? Behöver man vara friluftsmänniska för att orka med det? Alternativ 3 är att behålla styrpulpeten och ta turbåtar / åka båttaxi när man vill ut i skärgården för att slippa bo på hotell / i båten och slippa köpa ny båt. Vilket hade ni valt och hur är det att bo i båt rent praktiskt med familj? Räcker en till exempel en Nordstar 26 för två vuxna och ett barn?
  4. Hur är det med värdeminskning på nya båtar? Finns det någon tumregel? Pratade med en kille som sålde Ryds och han sa räkna på med 20% första året sen 10% dom 2 åren efter det. Kanske är svårt att säga när det styrs av utbud och efterfrågan. Nu vill jag inte köpa en Ryds men om restvärdet efter 3 år är 60% är det nästan i paritet med en ny bil och jag skulle nog ändå inte vilja placera dom i samma kategori. En bil som körs 2000 mil och en båt som används 40 timmar per år. Båten har väldigt lite underhåll och generellt sett väldigt driftsäkra motorer. Det finns också färre rörliga delar och betydligt mindre teknik.
  5. Hej, Honda tillverkar extremt bra motorer. Den du kollat på har elektronisk insprutning och jag har också sökt och kunde inte hitta några problem med varken mekaniken eller med korrosion. Har själv BF150 -16 och har haft BF100 -15 det man kan säga är att cylindervolymen på 115-150hk gör en hel del, motorn blir lugnare i karaktären mot för BF100. Däremot blir vikten lite högre. Generellt använder tillverkarna samma block med olika effektuttag. Om en annan motor är lättare beror det ibland på att den andra motorn har det största effekt-uttaget på den volymen. BF115 BF135 och BF150 har i princip samma vikt, det du kan se som positivt är att om man inte tar ut så mycket effekt kanske det håller längre. Nackdelen kan vara vikten.
  6. Hej, jag har mycket bra erfarenhet av Figge på Figges Marinteknik. http://www.figgesmarinteknik.se/service.html Han har mobilt släp och servar bland annat taxibåtar här i Stockholm. Du kan hälsa från Gustav i Stockholm.
  7. Jag tror ej det finns någon som är så bättre än någon annan. Generellt kan jag tycka man ska köpa så ny motor man har råd med och sen kolla all historik gällande service. Motorn är inte bättre än de service som är utförda. Har haft både Mercery 2-takt 50hk från 2008 och sen Honda BF100 2015 och BF150 2016. Alla tre har gått superbra men självklart går det ej jämföra en tvåtaktare från 2008 med en fyrtaktare från 2016. Tycker man får se lite till båten gällande val av motor. Ska man köra mycket vattenskidor och max motor är 50-70hk så skulle jag inte valt fyrtaktare. Tvåtaktarna har ett väldigt klipp i accelerationen. Från 90hk och mer spelar det inte så stor roll då finns det nog med kraft i en fyrtakare också. Sen kan man kolla volymen på motorn, Honda har till exempel en volym på 80-100 och en på 115-150hk. Så om båten klarar 115hk är det bättre att satsa på 15hk extra då man får samma block som i deras 150hk. Tror den motorn är 2.4 liter istället för 1.5 vilket jag tycker gjorde stor skillnad inte bara i kraft utan också att den kändes lugnare och inte lika ettrig som 100hk. Sen finns det alltid folk som är väldigt märkestrogna och menar Yamaha skulle vara absolut bäst och alltid gör två knop extra jämfört med konkurrenter. Men om jag inte missminner mig vann till exempel Mercery utombordstest nyligen i en svensk båttidning. Viktigt är att man satsar på ett känt märke där det finns reservdelar och historik. Vid köp av äldre motor skulle jag däremot säga Yamaha är ett säkert kort om historiken är bra. Sen är ofta motorer och båtar i paket från tillverkaren så det blir vanligare bland begagnade båtar att dom nästan alltid har samma bestyckning.
  8. Lyfter en gammal tråd. Går i båtbytar-tankar och kollar på helt ny båt. Begärde offert från två företag på samma båt. Listpriset på båten med utrustning ligger på cirka 650tusen. Fick svar från en handlare igår som lämnade 10 tusen rabatt. Enligt handlaren har dom väldigt små marginaler men jag synar det då dom till exempel tar 11000 för en stereo som kostar 1500-2500 att köpa i butik typ Sea&Sea. Samma när det gäller plotter tar dom över 30 tusen för en plotter som kostar 20 tusen på nätet så marginaler borde finnas. Tycker det är så stor affär att man borde kunna få ett bättre pris men hur går man tillväga. Måste man vänta in vintern och köpa deras 2016 års båtar då eller hur många % borde man kunna få på listpriset. När jag köpte ny bil fick jag offerter med rabatter på mellan 9-15%
  9. Jag är relativt ung och bor i Stockholm. Tänkte dela med mig av den största skillnaden mellan mig och min far som båtägare, det kanske kan ge en liten glimt in i framtiden. När vi skulle köpa båt så pratade vi så klart med pappa, sen gjorde vi helt tvärt emot vad han sa. Vi köpte en helt ny båt som vi dessutom belånade till 70% sen valde jag och en vän att köpa den tillsammans. Då båten inte är övernattnings-bar så låg den mycket i hamnen ändå. I efterhand hade vi kunnat vara fler delägare på båten men det handlar mycket om att hitta rätt person. Varken jag eller min vän vänder på kronor så för oss spelade det inte så stor roll vem som tankat mest, vi kände helt enkelt av om man skulle tanka eller inte - samt delade alla kostnader runt båten. Varför gjorde vi detta då? Dels såg vi båtlånet som en avskrivning efter 10 år var båten värd 0 kr sen gillade vi idén att betala för att vi nyttjade båten. Dessutom får man riktigt bra ränta hos handlarna räkna med att kunna få 1.95% hos dom flesta, i tillägg till det så finns det märkesförsäkringar för nya båtar vilket ger en otroligt förmånlig premie. Dom 30% vi betalade i insats såg vi som en garanti för problemfritt båtägande, men kollar jag på blocket idag så begär konstigt nog dom flesta väldigt höga begagnatpriser. Det tror jag kommer förändras i framtiden man ser mer och mer att säljarna börjar ange årsmodeller på båtar och jag tror inte man kan räkna med att få så bra andrahandspris på båten framöver. Service lejer vi bort till auktoriserad verkstad som kommer ut till klubben och utför denna. Vi kan så klart byta olja och tändstift men varför ska vi göra det när vi har andra jobb. Så vi valde 4-takt, tyst gång, slippa åka runt med verktyg i båten, billig försäkring och låg månadskostnad framför att köpa något kontant som ändå gått sönder, dragits med högre försäkrings och reparationskostnader. Vi valde också en relativt enkel båt utan pentry, toalett då vi ville ha ett enkelt ägande.
×
×
  • Skapa nytt...