Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Hosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hosse

  • Placering
    Kadett
  1. Då har äntligen min Bog Propeller till min Scan 7600 Dynamic kommit. Det blev en Quick 110 med 25 kg. Komplett med rör och instrument. Tänkte börja montera denna så snabbt som möjligt, men blev lite osäker på vilken typ av plast jag bör andvända för att montera den. Nån som har tips? Glasfiber med matta? Epoxy? Polyester? Annat? på förhand tack!
  2. Har köpt en Scand 7600 båt. Denna kom med eftermonterad vinsch för ankaret från ILAS. Den heter PowerIL. Jag fikk veta när jag köpte båten att denna visnj antagligen var feilmonterad, men att dom inte visste hur den skulle monteras. Jag har googlat och frågat överallt, men ingen kan hjälpa mig att få det till riktigt. Det enda som går att justera på är denna tappen uppe till vänster. Den har en liten boja runt hjulet och så går det ned en tapp som trycker ned repet. Sen är det denna rörbara frikopplingssaken som flyttar sig beroende av om vinschen går ut eller in. Skickar med lite bilder här. Hoppas att det går bra att kommentarerna/frågorna är på norska? Tau=rep. Ankare låst/på väg in: Ankare löst/på väg ut: Funderingar: Problemet är att jag justerar denna saken uppe till vänster moturs och medurs, men jag får den bara att går fint en väg då. Inte bägge. Mycket tacksam för svar!!
  3. Har fått offert från www.coverup.se. Ser at det är en par som är missnöjda med dom här i forumet. Är det nån med bra erfarenhet från detta bolaget? Priset verkar vara bra iallafall.. På förhand tack!
  4. Hei, Nån som har tips på ett ställe jag kan få köpt ett bra och "billigt" kapell till Uttern 5100 DC? Har hittat ett firma med priser på nätet, men dom ska ha 15.500 kr (brrr). Måste väl finnas billigare? Kapellet jag har idag är blått och grönt. 4 sömmar har gått helt i upplösning, och går kanske att sy om men jag vet inte om det är vits? Det är ju 15 år gammalt och blå/grönt är inte direkt snyggt.. Mycket tacksam för svar!
  5. Tusen tack iallafall! Ger infon vidare till killen som skruvar på den:-)
  6. Tusen tack för svar! Det är en 1994 modell. Vet ni mer exakt vad det är då?
  7. Givetvis mitt i semestern ger båtmotorn upp. Den kom rätt från service, och vi satte den i sjön. Tände ganska snabbt, men hostade nåt väldigt på tomgång. Drog upp "full gas" i neutralmodus och den ökade knappt nåt i varv. Den misständer väldigt och efter några sekunder poffar det till och den stoppar. Lämnade den på verkstaden på måndagen och dom har jobbat med den i snart 12 timmar utan att hitta lösningen på problemet. Jag vet inte hur känd dom är med denna motorn, men dom är dom enda som servar båtar i stan. Dom har nu bytt alla tändspolar, tändkablar och tändstift. Förgare är totalt rengjorda. Den beter sig fortfarande likt. Mycket ojämn gång. Det skumma är att när dom drar ut tändkabeln på cylindern längst bak till höger, så går den lite jämnare. Drar dom ut vilken som helst av dom andra, så stannar den. Cylindrarna är trycktestade, och allt OK där. Nån här som vet mer om dessa motorer och vad det kan vara? På förhand, stort tack!
  8. Hej, Jag har en gammal Evinrude / Johnson 90 hk VRO motor på båten jag köpt. Den kan vara svår att starta till tider, men när den väl startar, så går den jättefint. Det jag har märkt är att om jag fipplar på den röda kranen som sitter i framkant av motorn under kåpan, så går den finare på tomgång. Dvs lättare att starta. Men när den står optimalt, den kranen, så tycker jag att båten går saktare och varvar inte ut helt. Motorn kan också vara svårartad när den är varm. Allt verkar ha nåt med denna kranen att göra. Nån som egentligen vet vad denna kranen gör? Tomgång, blandning eller nåt helt annat?:-) Stort tack i förkant!!
×
×
  • Skapa nytt...