Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Erik

kölbyte

Rekommendera Poster

Gäst Erik

Hej! Jag vill byta kölen på min motorseglare. Är den någon som vet vart kan jag vända mig? Finns det någon firma i Stockholm som håller på med sånt och som är pålitlig och bra? Jag tackar alla tips angående detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

Vad menar du med byta, vill du ha mer vikt, annan profil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag vill mera vikt och lite djupare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andre´

Hej Det finns två kölgjutare i Sverige som är bra men ingen ligger i närheten av Stockholm. Men ett köljobb behöver inte nödvändigtvis göras där båten finns. Jag har jobbat en del med kölar och kölbyten men då främst till kappseglingsbåtar. Frågan är väl lite vad du har tänkt dig och till vilken kostnad. Vad jag förstått så vill du ha en styvare båt med bättre seglingsegenskaper. Ett kölbyte består egentligen av tre jobb. Det första är att ta fram en lämplig profil för båten. Jobb två att bygga en plugg som man sedan har till gjutformen och att gjuta upp den nya kölen i bly och antimon. Och jobb tre att montera den, spackla, slipa och bottenmåla... Men allt handlar som sagt om hur mycket arbete du vill eller kan göra själv, hur snabbt du vill ha det utfört och till vilken kostnad. Hör av dig om du känner för det så kan vi diskutera jobbet... Mvh. Andre´

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...