Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skepparn

Yamaha 9,9 hk

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 9,9 hk utombordare årsmodell 1999. Har hört att denna motor egentligen är på 15 hk, men är strypt till 9,9 hk. Är det någon som vet om detta är riktigt och i så fall hur man förfar om man skulle vilja ha ut denna effekt också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej så är det inte en 15 hk är en upptrimmad 9,9 är jag nästan säker på staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

Jag har också hört att detta är möjligt att trimma en 9,9 till en 15hk. Om en 15 hk är en upp borrad 9,9 så borde det ju funka?? Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena ! har svarat på detta många gånger så du borde hittat det här på forumet.. Hade själv en yamaha 9.9 -99 den är strypt på 2 ställen. Det första du måste göra är att ta bort en spärr som sitter på gasspjället (borde inte vara svårt för dig att hitta) Det andra du måste göra är att byta reedventilen som sitter imellan förgasaren och blocket. 9.9 har en modell som inte öppnar sig lika mkt som den till 15 hästaren. har för mig att reedventilen kostade 700-800kr och jobbet att byta den tar 10 minuter om du har mekvana. Lycka till !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vanligt att det går att trimma upp sin motor ett snäpp? Har själv en suzuki 90hk från 2004 och den väger lika mycket som 115hk. Undrar om jag kan trimma upp den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att trimma de nya fyrtaktarna men det kostar. Hitta återförsäljare till Suzuki och köp chip som kontrollerar bränsle inspruningen. På små motorer Gör man det en skruv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mig friheten att väcka tråden med ännu en 9,9 hk konverteringsfråga. Nu gäller det en gammal Yamaha som ser ut som den på bilden i denna blocketannons: http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_9_9_2_takt_37918783.htm?ca=11&w=3

(Tilläggas bör troligen att det inte är min motor på bilden och att jag inte heller har någon ankytning till firman som säljer den).

Nu har jag visserligen ingen båt att kroka den på men tills dess skulle det vara roligt att se om det får att ett par hästkrafter till ur den. Är det någon som vet om det går och i sådant fall vad som kan göras? Alternativt, om ingen känner just denna lite äldre modellen; var bör jag börja leta efter strypningar?

Tackar på förhand för samtliga svar och spekulationer!

EDIT: Jag ser nu när jag klickar på min avatar att motorn i annonsen är någon årgång nyare! För rätt motor klicka på min avatar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bumpar tråden lite då jag har en liknande undran. Jag har en Yamaha F4 -2010 års modell och undrar om det går att skrämma upp den till 5-6 hkr?

Dvs, är det en likadan motor som F5 och F6, bara strypt, och hur gör man i så fall?

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...