Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HumptyDumpty

Bygga "skjutrutor"

Rekommendera Poster

Tjena, kanske någon här har gjort det jag funderar på och kan hjälpa med goda råd (eller avråda om det är så). Jag skulle vilja ha sidorutor som kan öppnas genom att skjutas undan i överlapp. Det finns givetvis att köpa men det verkar lite klent med storlekar. Har någon gjort detta själv eller är det för svårt att få till bra?

Se skiss på konceptet.

 

 

Skjutruta.jpg

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tycka är att det kommer att ställa sig vatten i spåret. Tittar man på glasskjutdörrar så verkar de ha en Al-list som limmas mot glaset och sen glider en "tapp" i spåret innanför glaset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att man löser det annorlunda på skjutdörrar men de lider av ett speciellt handikapp, de är alltid kortare än de är höga, dvs lätt att få "byrålådeeffekt" vilket kräver en mer sofistikerad lösning med låg friktion, gärna hängande. Detta gäller ett fönster som är nära kvadratiskt vilket ger möjlighet att göra en simplare lösning. Jag har snott iden från en terrängbil som har skjutfönster i detta koncept.

 

Dräneringshål kan placeras enligt uppdaterad skiss. Men och det är ett stort MEN, hur sjutton hittar man en sådan profil? Ska skissa på en variant med Z-profil istället . . .

Skjutruta2.jpg

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtlisten behöver ju heller inte ligga i botten, då blir det mindre vatten kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HIttade en Z-profil på http://nordiskaluprofil.se  så jag justerade konstruktionen igen.

 

Jag tror att det är bra att filtlisten ligger i botten för att minska friktionen men du har nog rätt att det kommer att samlas fukt där. Det kanske går att hitta en annan list som ger låg friktion men som inte tar upp vatten, tex lite polyetentejp.

 

 

 

Skjutruta3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din första skiss är nästan identisk med hur mina öppningsbara rutor sitter. Hade bort alla profiler när jag bytte från plexiglas till härdat glas på vår båt. 

Dränering för vattnet är taget både i aluminiumlisten och filtlisten. Bifogar en bild, dålig sådan visserligen. 

DSC_0060.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jari_L, mycket intressant. Får man be om fler bilder? Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en prestige 36. Tyvärr råkade jag ta livet av min telefon igår så väldigt många bilder som jag inte kommer åt längre. Men hittade en man ser lite på, dock svårt att urskilja då allt är ganska mörkt.

Screenshot_20171025-194735.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...