Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
David32

Vad tror ni om värdetapp första åren på ny båt?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Vad tror ni om värdetappet på ny båt första 2-5 åren?

Är det skillnad i procent om jag köper en ny Yamarin 63dc för 430 000 eller om jag köper en ny aquador 27 för 1549 000? 

 

Vad tror ni att en ny båt tappar i procent första 2-5 åren? 

Någon som har liknande erfarenheter? 

Hur ser prutläget ut på hösten? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ren gissning utifrån prisläget på min båt så tappar en sådan ca 50% på de 5 första åren.

En dyrare båt tappar förmodligen mer och en billigare mindre.

Prutläget på hösten tror jag står i direkt relation till kostnaden för vinterförvaring, service etc som de flesta gör på hösten/vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En välskött märkesbåt tappar inga 50% på 5 år. Speciellt en lite "billigare" som Yamarin i exemplet. Kan bara ta mig själv som exempel. Hade en Yamarin 59HT som kostade 314´ny. Såldes efter 5 säsonger för 250´. En ny Aquador för 1,5 milj är inte värd 750´efter 5 år. Rent önsketänkande.. Skulle nog säga cirkus 25-30% på billigare båt och lite mer på dyrare båt på 5 år. sedan varierar det såklart mellan olika märken, spec på båt, skick mm.

Redigerad av thundergod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. prutläge på hösten så är min klara uppfattning att det är mindre nu än förr i tiden. Som tidigare nämnts så är det normalt sett kostnaden för vinterförvaring och ev service som kan prutas bort. Varför skulle säljaren pruta mer om han vet att han kan få mer betalt på våren bara han tar den kostanden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, thundergod säger:

Ang. prutläge på hösten så är min klara uppfattning att det är mindre nu än förr i tiden.

Den uppfattningen delar jag. På hösten TROR säljaren att han kan få bra betalt. På våren, när ingen spekulant hört av sig, förstår  han att det inte går att få ut så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig jämförelse, väljer du verkligen mellan så olika båtar?

 

Enligt Thondergod så tappade han 4.5% per år ej inräknat inflation. Detta låter lite lågt generellt, jag skulle gissa att det fanns omständigheter att ta hänsyn till i det fallet (bra skötsel, köpahöst säljavår, bra modell, etc).

 

Du kan nog räkna med 10% per år för att göra en kalkyl men det är ingen rolig räkning. Jag brukar använda följande formel: Nuvärde=Inköpsvärde*(1-(värdeminskning/100))^antalår. Det är bara att acceptera att båtliv oftast är ett dyrt nöje.

 

Sluta fundera på pengar och köp det du vill ha istället, man lever oftast bara en gång.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, HumptyDumpty säger:

Märklig jämförelse, väljer du verkligen mellan så olika båtar?

 

Enligt Thondergod så tappade han 4.5% per år ej inräknat inflation. Detta låter lite lågt generellt, jag skulle gissa att det fanns omständigheter att ta hänsyn till i det fallet (bra skötsel, köpahöst säljavår, bra modell, etc).

 

Du kan nog räkna med 10% per år för att göra en kalkyl men det är ingen rolig räkning. Jag brukar använda följande formel: Nuvärde=Inköpsvärde*(1-(värdeminskning/100))^antalår. Det är bara att acceptera att båtliv oftast är ett dyrt nöje.

 

Sluta fundera på pengar och köp det du vill ha istället, man lever oftast bara en gång.

 

 

10% per år kan stämma kanske de allra första åren, sedan planar ju båtkurvan ut betydligt mer än t ex bilar. en 10 år gammal välskött märkesbåt har ju fortfarande ett väldigt högt procentuellt värde jmf med många andra produkter. Att ta hänsyn till är även att nypriserna på båtar ständigt höjs varje år vilket iaf till viss del "drar upp" begagnatpriserna på nyare, säg max 10 år gamla båtar av modeller som fortfarande tillverkas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan det ju bära sig att bygga på fastigheten.. eller avverka och sälja om det råkar vara skogsfastighet, därefter kanske göra om till husbilscaming/ p-plats. Verkar vara hur många som helst nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, ChristerN säger:

En ren gissning utifrån prisläget på min båt så tappar en sådan ca 50% på de 5 första åren.

En dyrare båt tappar förmodligen mer och en billigare mindre.

Prutläget på hösten tror jag står i direkt relation till kostnaden för vinterförvaring, service etc som de flesta gör på hösten/vintern.

Fast kollar man på beggade kvalitetsbåtar på blocket så aquador nimbus mfl ligger rätt högt aquador 26 an med diesel ligger ju runt 600-800 beroende på utrustning tio år gammal. Vad kostade en sådan ny? Lär väl inte varit 1,5 mille iaf. Sen om eller vad de blir sålda för vet man ju kanske inte, men försvinner från blocket gör de iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e väl som med allt. Smärtgräns där säljaren går med på det och köparen är beredd att ge.

Måste någon bli av med eller säljer man av annan anledning.

Har en bekant som köpte stor.. drygt 50ft båt begagnad. 1.9milj

Efter 5 år blev han av olika anledningar nödgad att sälja. 0.85 milj.

Då var båten dessutom rejält upprustad för att kunna bo i året om.

Med möjlighet att vänta på "rätt kund" borde den snarare gått uppåt än ner..

Så det måste vara omöjligt att ge en generell procentsats.

Vad är egentligem frågan?

Vad vill du egentligen veta?

Varför?

Svara på det så blir det nog lättare att gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som många andra att det inte är någon idé att spekulera i värdeminskningen. Även om det rent historiskt har sett ut på ett visst sätt så är det ingen garanti för att det upprepas i framtiden. Marknaden är i ständig rörelse. Nordiska (framförallt svenska) båtar klarar sig generellt bättre ur ett försäljningsperspektiv på blocket men jag tror inte det är en garanti när man väljer bland nya båtar. Vissa tenderar att bli tidlösa klassiker och klarar sig bättre. Medans andra blir dussinbåtar och passerar obemärkt förbi. Även om det är bra båtar. 

 

Just nu tror jag det är extra svårt att göra en bedömning om man köper nytt. Känns som att det råder anarki i hela marinbranschen. Det mixtras hejvilt med skrovdesign, halvplanande lösningar (lagom är bäst), stora feta utombordare och minst 60+ knop, elmotorer, planande segelbåtar (ja, googla det), alu-båtar för flera miljoner, hyttbåtar som ser ut som lyxkonverterade räktrålare. Det är inte lätt att veta vad som kommer bestå. 

 

Oavsett så köper man båt för att njuta. Man gör prioriteringar i livet och båtlivet är ett sådant. Det kostar. Det kostar ganska mycket. Men förhoppningsvis är vi alla väl införstådda med livskvalitén och att leva i nuet. Har man bara råd och uppskattar båtlivet så är det en no-brainer om ni frågar mig....

 

Inser att jag gled iväg lite från ursprungsfrågan, men det är väl inget nytt på internetforum å andra sidan :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Caribic410 säger:

De e väl som med allt. Smärtgräns där säljaren går med på det och köparen är beredd att ge.

Måste någon bli av med eller säljer man av annan anledning.

Har en bekant som köpte stor.. drygt 50ft båt begagnad. 1.9milj

Efter 5 år blev han av olika anledningar nödgad att sälja. 0.85 milj.

Då var båten dessutom rejält upprustad för att kunna bo i året om.

Med möjlighet att vänta på "rätt kund" borde den snarare gått uppåt än ner..

Så det måste vara omöjligt att ge en generell procentsats.

Vad är egentligem frågan?

Vad vill du egentligen veta?

Varför?

Svara på det så blir det nog lättare att gissa.

Ja jag skall försöka att svara på detta.

Jag roar mig också ibland med att titta på större motoryachter på Blocket och ibland på andra sajter.

Konstaterar lätt att man i allmänhet får mycket båt för pengarna.

Det är väl så att marknaden för dessa större båtar är mindre än för motorbåtar runt 26-30 fot, på ett ungefär. Tillgång och efterfrågan.

Båtar större och bredare än 12 x 4 meter är ju skepp och kräver kompetens för framförandet, och även det begränsar köparskarn, ävensom alla egentligen behövde den kompetensen.

Dessa större båtar kostar mer i underhåll, drift, försäkring och båtplatshyra på land och i vattnet, även gästhamnavgifter är högre. Dessa båtar har ofta mer omfattande utrustning för navigation drift och komfort som kostar mer i underhåll, inte sällan dubbla maskiner som då naturligtvis kostar dubbelt så mycket i underhåll än en ensam maskin. Det kan också vara så att man behöver expertis till underhåll och reparationer. Med andra ord ökar kostanderna i någon slags logaritmisk skala jämfört med inköpspriset, så även om köparen är nedskiten med pengar eller om båten köps som ett yrkesfartyg kan det vara svårt att få ihop kalkylerna. 

 

Många även kapitalstarka båtköpare inser lätt att dessa båtar är större än kompetensen och att de ändå blir kostsamma och kanske istället köper sig en 31 fots båt, eller en fastighet, eller en Ferrari....

 

Än mer kapitalstarka går upp i storlek ytterligare och fixar fartyg med inhyrd besättning, pianobar, helikopterplatta och bubbelpool.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detdär e ju ungefär samma som jag hade noterat... trots att det gällde segelbår.

Min fråga var till ts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille, 26 år gammal, tjänade bra och lånade till en båt en bit över en miljon. 10 års underbart båtåkande. Nu sitter han med hus, två barn och en fru som avskyr båtliv. Säljer han båten så kommer han ändå ha kvar en skuld på 500tkr. Om han kan låna upp den summa, båten är säkerhet för det lån han har på den. Möjligen kan han belåna huset men det är ganska nytt och högt belånat redan.

Alternativet är att behålla båten med det kostar 50-100tkr per år. Mitt förslag "Byt kärring" föll inte i god jord.

Man ska satsa om man tycker om båtliv men man ska fundera både en och två gånger på hur mycket man egentligen ska investera. Det är lättaare att förutspå hur vädret är om fem år än vad andrahandsvärdet på en båt är.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl nåt dom tjatar om på lyxfällan å sånt vi i min generation, vad jag förstår, fått lära oss... man ska köpa för pengar man har.. inte för det man förväntas få.

Fast om alla gjorde så så skulle väl karusellen stanna helt.

Alla verkar tex byta mobil 7ggr/år. Nåt som inte ens fanns förr men som alla måste ha. Bara det är ju nästan en månadsinkomst som bara brinner upp. Ta det ggr antalet mobiltelefoninnehavare så förstår man att hjulen rullar.

Detvär bara våra banker som inte behöver lida när dom e konkursmässiga.. då rycker skattebetslarna in.. å bankerna lånar inte för att rädda sig. Det är självklart en gåva från oss alla.. 

Somliga går... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

En kille, 26 år gammal, tjänade bra och lånade till en båt en bit över en miljon. 10 års underbart båtåkande. Nu sitter han med hus, två barn och en fru som avskyr båtliv. Säljer han båten så kommer han ändå ha kvar en skuld på 500tkr. Om han kan låna upp den summa, båten är säkerhet för det lån han har på den. Möjligen kan han belåna huset men det är ganska nytt och högt belånat redan.

Alternativet är att behålla båten med det kostar 50-100tkr per år. Mitt förslag "Byt kärring" föll inte i god jord.

Man ska satsa om man tycker om båtliv men man ska fundera både en och två gånger på hur mycket man egentligen ska investera. Det är lättaare att förutspå hur vädret är om fem år än vad andrahandsvärdet på en båt är.

 

Belånade båten max och amorterade inget? Kostade båten 1 milj så är det väl minimum 20% kontant till att börja med. Antar att han lånade på huset om han inte amorterade något, för något amorteringsfritt båtlån har jag aldrig sett...  förstår din poäng men scenariot låter aningen märkligt. Även om man får bästa villkoren och har möjlighet att låna på boendet så är det ju hål i huvudet att inte amortera något på en båt som man vet sjunker i värdet. Låter som han egentligen inte hade råd med den båten från allra första början egentligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, thundergod säger:

Låter som han egentligen inte hade råd med den båten från allra första början egentligen..

Det kan jag också tycka. Tror han tyckte sig ha råd.

Jag har inte de exakta siffrorna men tror det var det var en bra bit över millen. Båten var ett skepp så den var belåningsbar i sig. Köpet bör ha skett för ca 15år sedan. Handpenningen kanske fixad med blancolån mm.

Finns nog många liknande fall. Visst ska man köpa det man vill ha men man måste tänka lite framåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min Yamarin 63dc -16 motor 150f -17 i höstas för 425 000:- 

Får nog idag ca 360 000:- för den båten. 

Vilket ger mig ett värdetapp på ca 17,9%.

 

Är intresserad av en Aquador 27 Ht -16 för 1399 000 nypris 1549 000.

Den båten har tappat 9,6%.

 

Visst borde det finnas prutmån? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, David32 säger:

Jag köpte min Yamarin 63dc -16 motor 150f -17 i höstas för 425 000:- 

Får nog idag ca 360 000:- för den båten. 

Vilket ger mig ett värdetapp på ca 17,9%.

 

Är intresserad av en Aquador 27 Ht -16 för 1399 000 nypris 1549 000.

Den båten har tappat 9,6%.

 

Visst borde det finnas prutmån? 

 

Antar att det är all inclusive versionen som du tittar på? Även om det nypriset är "kraftigt rabatterat" enligt ÅF så säljer de ju ständigt dessa paket och jag kan tänka mig att inte många köper en "egen" konfiguration. Jag skulle personligen vara väldigt tveksam att betala 1,4 för en ett år gammal båt som kostar 1,55 ny. Då skulle jag nog lägga till 150´och köpa en ny ist. Nytt är nytt och det är ändå en speciell känsla med leverans av en ny båt, som nog kan vara värd 150´?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din input thunderfod!

Jag lämnade ett bud på 1,2 idag så får jag se vart vi hamnar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. det kan nog vara svårt att sälja nåt för nästan nypris även om det inte är mer än betalt och oanvänt. Bara ägarebyte från butik till köpare gör väl ca -20%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Caribic410 säger:

Ok.. det kan nog vara svårt att sälja nåt för nästan nypris även om det inte är mer än betalt och oanvänt. Bara ägarebyte från butik till köpare gör väl ca -20%

Ja det är nog där en båts största procentuella tapp ligger egentligen. Sedan är ju kurvan relativt flack bara man sköter om grejjerna och konfigurerat båten hyggligt rätt mm.

Känslan att konfigurera och ta leverans av en helt ny båt är ju ändå värd några kronor. I min värld iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Aquador -16 för 1 300 000.

Kanske inget höstklipp men en helt ok affär hoppas jag på.

tack för alla svar i tråden.

 

Nu ska jag bara sälja min Yamarin 63 DC -16 så har man råd att tanka också :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...