Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
  • 0

Fråga

Hej, är i båtjagatagen och skulle behöva lite råd. Har en liten kille på 8 månader och båten skall användas till havsfiske på  (just nu skånska) västkusten så vill alltså ha möjlighet att ta mig en bit på inte allt för lång tid.

 

Budget 50000

 

Önskemål:

Tät hytt, antingen pilothouse eller akterhytt. Helt tät och inte kapell, kommer använda den under senhösten också. TIllräckligt stor för att lillkillen ska kunna sova där i samt att man kan slänga in en portapotti under någon bänk. Är 190cm hög så att kunna stå i hytten är mindre troligt men gärna någon som är mer än 150cm hög.

 

Däck att fiska ifrån utan massa soffor och andra krussiduller. 

 

Sjöduglig, kommer ej gå ut i hård vind men skall gärna vara godtyckligt bekväm att använda även om det inte är spegelblankt.

 

De jag tittat på hittills är örnvik 610 med akterhytt, får dock känslan av att den kan bli rätt baktung med utombordare och familj bak i hytten?

 

SunCamp 600 fisher, finsk båt men frågan är hur den klarar våra förhållanden här i väst?

 

Särki 570 akterhytt

 

Uttern 6000, passar för mina ändamål men risk att den ligger lite över budget? Vad jag läst är den ganska känslig för sjö?

 

 

Tacksam för hjälp,

Gustaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
7 hours ago, Kane said:

 

Mycket intressant länk. Jag har inget med detta objekt att göra men det ser ju ut att vara rätt intressant utan att ha inspekterat eller provkört. Motorn kanske inte är så attraktiv men båten är ju ett Långträsk-kvalitetsbygge så den borde undersökas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack för tipsen, hur klarar uttern 5000 ac västkustsjön? Jag kommer hålla mig norr om Öresund. Hur är den att vertikalfiska från? Man vill gärna kunna luta sig mot en reling men det ser inte ut att gå där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Västkustsjön? Har du någon specifik definition, är detta något slags uttryck för våghöjd eller vindstyrka? Jag har kört båt på västkusten i över 40 år och jag tycker nog att alla flytetyg fungerar, det som är viktigt är sjövettet hos den som framför båten. Jag tror att Uttern 5000AC skulle fungera utmärkt. 

 

Men, den är mer prioriterad på inne-utrymme än ute men då du har ett spädbarn med dig (!?) så är det nog bra att inne-utrymmen är tilltaget. Du kan säkert ta på dig en bra jacka och hänga över bogen med pilken. 

 

Lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...