Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Seaman64

Rostskydda järnköl...

Rekommendera Poster

Har tagit upp vår segelbåt för första gången. Det är en Naver 29 från åttiotalet med järnköl. Enligt förra ägaren så är det svårt hålla rosten bort från kölen. Har ni några tips på bra rostskydd och bottenfärg? Hur gör ni andra med järnköl och rost?

DSC_0681.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon kommer säkert att föreslå blästra kölen metallren, plocka bort den , lämna in för galvanisering, spackla upp med epoxi till NACA-profil och skruva tillbaka med Sikaflex emellan.

Jag som vill ha det lite lättare borstar av den med långborste, då försvinner mycket av rostfläckarna på ytan, sedan Biltemas rostätare.  Får göra om en del men tycker att det verkar bättre i år än tidigare.

Har provat VC-tar i fem lager, fick göra om varje år,.

Zinkspray+epoxispackel, fick göra om varje år.

(Tack Caribic för tips om brunox,  lättare att hitta BT-varianten, tackar även för tipset om bilvaxschampo istället för att hålla på och kämpa med vaxning så nu är vårrustning en baggis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, trewq säger:

Någon kommer säkert att föreslå blästra kölen metallren, plocka bort den , lämna in för galvanisering, spackla upp med epoxi till NACA-profil och skruva tillbaka med Sikaflex emellan.

 

Va, gör inte alla så? ;)

Min järnköl hade ett lager plast utanpå ("inplastad järnköl"). Blev några rostgenomslag per år. Slipade upp med vinkelslipen, lite rostskyddsfärg och på med plast igen. Behandlade fläckar återkom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vad man vill uppnå. 

Är det prestanda (höjdtagning, fart i lätt vind, avdrift) så är det ju metallrent och epoxy samt profilspackling som gäller. 

 

Tycker man att det är lite fult med rostfläckar kan man blaska på med zinkprimer eller ”brunox” på valda ställen. 

 

Är man rädd att kölen skall rosta bort är det nog någon form av samtalsterapi som gäller. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Peter_K säger:

Är man rädd att kölen skall rosta bort är det nog någon form av samtalsterapi som gäller. :)

 


:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! Ha! Samtalsterapin skiter jag i, lägger pengarna på Brunox istället. Nä som nybörjare hjälper det nog inte att "preppa" kölen, vi märker nog ingen skillnad i fart. Handlar mest om att det är en känsla att ta bort det, rostskydda och måla så det ser bra ut till sjösättning. Snygga till grejorna helt enkelt. Tack för tipsen! Sen är det ju ett kanonjobb till våren, ljudbok i lurarna och skrapa och måla... Som att klippa gräset en varm sommardag. Några bärs och sova över i båten så man är redo för dagen efter... Med mer skrapa och måla... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor del av båtlivet är ju glädjen att jobba med båten - så mitt liv är mycket gledjefyllt. Mycket båtjobbande och en och annan tur för att testa om det jag gjort fungerar. ;)

Sjömannen från 1964 har anammat mitt sätt att se på bottenmålning: Den är ju i första hand avsedd för att båten skall se snygg ut när man sjösätter.

 

Björn Peter Behrens rekomenderade en metod för att behandla en järnköl.

Om det var i boken "Platbåtsvård" https://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov/?gclid=EAIaIQobChMI9dCal9GQ1wIVD8ayCh0gEQaHEAAYASAAEgIFL_D_BwE

 

Eller i boken "Vårda din plastbåt" https://www.adlibris.com/se/bok/varda-din-plastbat-handbok-renovering-och-underhall-9789172236493?gclid=EAIaIQobChMI4dPhh9GQ1wIVS4uyCh09swZTEAAYASAAEgIAffD_BwE

 

kommer jag inte ihåg.

Det gäller ju att redigera om och lägga till och dra ifrån lite, så har man enkelt ytterligare en bok att sälja.

Metoden var i varje fall att blästra eller slipa ren hela järnkölen. Sen slipar man ren en liten bit av kölen igen och lägger på lamineringsepoxy oxh slipar direkt in den med en roterande rostfri stålborste. 

Heltäckande klädsel anbefalldes och även att allt på den stålbortbärande slipmaskinen ("flexen")var inklädd.

Då skulle man få en absolut rostfri järnköl - åtminstone fram till nästa grundstötning.

Efter det arbetet är det nog inte fel att ha en beteendevetare tillgänglig för samtalsterapi. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Seaman64 säger:

Ha! Ha! Samtalsterapin skiter jag i, lägger pengarna på Brunox istället. Nä som nybörjare hjälper det nog inte att "preppa" kölen, vi märker nog ingen skillnad i fart. Handlar mest om att det är en känsla att ta bort det, rostskydda och måla så det ser bra ut till sjösättning. Snygga till grejorna helt enkelt. Tack för tipsen! Sen är det ju ett kanonjobb till våren, ljudbok i lurarna och skrapa och måla... Som att klippa gräset en varm sommardag. Några bärs och sova över i båten så man är redo för dagen efter... Med mer skrapa och måla... 

Där håller jag inte med. 

Det är som att försöka lära sig köra bil med dåligt pumpade däck - man är ju ändå nybörjare...

Men jag vet att alla inte håller med om det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att en nybörjare bör ha naca-profilpå kölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NACA-profilen är förhållandevis bra och förlåtande (beroende på vilken man talar om), men det bästa är väl att spackla upp kölen till den profil båten är byggd för.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, att bara skriva "NACA-profil" är otroligt oprecist. Under NACA:s vingar har en stor mängd profiler forskats fram. Egentligen oändligt många eftersom de flesta beskrivs av matematiska formler.

Förmodligen är det i de flesta fall fyrsiffriga profiler som avses, och då de symmetriska som betecknas enligt mönstret 00xx, där xx står för profilbredden i som procent av profillängden, dvs tjockleken i procent.

Det gäller att få en profil som passar till det Reynolds-tal som kölen förväntas arbeta kring.

Vill man läsa mer rekommenderar jag klassiska TR-824 av Abbott och Von Doenhoff.
https://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=19930090976

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet var om en nybörjare känner skillnad på en köl som är rostlagad med ovan beskrivna metod och nåt mer avancerat.

 

 Raol, på vilket sätt är ”naca-profil” ”otroligt oprecist” då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, AndW säger:

 Raol, på vilket sätt är ”naca-profil” ”otroligt oprecist” då? 


Det förklarade jag ju i inlägget. "NACA-profil" är ungefär lika oprecist som "Volvo". Vilken typ av Volvo? Vilken modell? Vilken årsmodell? "En Volvo" kan vara en ÖV 4, en PV444, en 164, en 745 GL, en S80 eller en V90. Bland många andra. Med olika egenskaper och ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NACA-profiler kan myckt riktigt se ut både som en PV eller en S80, men det är ju tre profiler som används mycket inom segling, 00xx, 63-serien och 65-serien där 00xx är lämpligast till roder (men användes tidigare även till köl), 63 är en lite snabbare men förlåtande kölprofil och 65 är lite extrem.

 

Bäst - och minst arbetskrävande - är som sagt att låta båten behålla orginalprofilen, men fixa till den så att den är rätt och jämn och fin och slät. Samma sak med rodret.

 

Seglingen blir ju roligare om båten går någorlunda bra, dvs. med pumpade däck för att återkoppla till Peter_K:s jämförelse med att lära sig köra bil.

 

Samma sak med seglen, lättare och roligare om de inte är alltför gamla och bukiga, lite som att jämföra en mopedbil med en riktig bil.

 

Vill man inte lägga arbete på profilen så se i alla fall till att kölen och rodret är jämna och släta och utan gropar eller bulor.

 

 Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, AndW säger:

Du menar att en nybörjare bör ha naca-profilpå kölen?

Så som påtalats är det ju skillnad på NACA och NACA. 

Men det var inte det jag skrev, så argumentet är helt irrelevant. 

 

En nybörjare lär inte känna skillnad på om kölen är bra eller dålig. Eller om seglen är det. Men - om man ska utvecklas som seglare är det ju bra om man har grejer som fungerar, annars är risken stor att man aldrig lär sig de små detaljerna som gör seglingen; känslan när man förstår hur saker hänger ihop och fungerar och man känner att man får fart och höjd i båten är svårslagen. 

 

Angående kölprofiler; de flesta båtar har en hyffsad profil på roder och köl, och man kommer väldigt långt genom att ordna ytjämnhet och spackla bort eventuella svackor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, att bara säga ”v90” är otroligt oprecist, men fullt tillräckligt för diskussionen så varför nöta om det.

 

 

2 timmar sedan, Mackey säger:

Bäst - och minst arbetskrävande - är som sagt att låta båten behålla orginalprofilen, men fixa till den så att den är rätt och jämn och fin och slät. Samma sak med rodret.

 

Seglingen blir ju roligare om båten går någorlunda bra, dvs. med pumpade däck för att återkoppla till Peter_K:s jämförelse med att lära sig köra bil.

 

Vill man inte lägga arbete på profilen så se i alla fall till att kölen och rodret är jämna och släta och utan gropar eller bulor.

 

 Mackey

 

 

 

2 timmar sedan, Peter_K säger:

Angående kölprofiler; de flesta båtar har en hyffsad profil på roder och köl, och man kommer väldigt långt genom att ordna ytjämnhet och spackla bort eventuella svackor. 

 

Ok, fick uppfattningen att Peter_K tyckte man skulle ”profilspackla” (vilket jag av retoriska skäl kallade ”naca-profil”, förlåt). Jag menade bara att förtydliga att en självutnämnd nybörjare inte behöver stressa över profilen. Menade inte att det skulle bli så stor grej, men det är ju omöjligt att styra i forum 🙂

 

Anekdotiskt så noterade jag förra året att min annars fina köl såg ut som skit undertill. Mest för nöjes skull men med en viss släng av perfektionism gav jag mig på att slipa, rostskydda, spackla. ”Det blir nog 2 cm spackel” sa jag i affären. När jag väl spacklade märkte jag att trots att kölen varit rostig som fan blev det inte mer än några millimeter spackel. Min begränsade erfarenhet är alltså att de där ojämnheterna ofta inte är så himla djupa som man tror. Ok - enskilda gropar kanske är djupare men profilen finns kvar. Om jag gör om det skulle jag tänka två gånger innan jag bryr mig om att spackla, epoxiprimern jämnade ut fullt tillräckligt. Om man ändå spacklar så vågar jag tro att en köl som är utjämnad till orginalprofil är fullt tillräcklig för att en självutnämnd nybörjare ska få rätt känsla - men där verkar vi vara överens.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.


Har en Bavaria med järnköl.

Fick tips om att sätta på ett par zinkanoder, och det har hjälpt en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr åxå ett par zinkanoder. Har inte provat utan så jag kan inte säga om dom gör nytta eller ej. På 5 år hade dom i alla fall blivit såpass gropiga så jag bytte.

Anoderna är ju 15-20mm tjocka dom sitter på varsin sida om kölen.

Det känns perfekt, då har jag ju material att skylla på eftersom jag saknar den där seglingskänslan som PK snackar om.

Undrar om jag kan skylla saknad boll- ton och rytmkänsla åxå på det?

Vore ju praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det positiva, ju sämre man seglar desto mer tid får man vara på sjön!

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och skapa glädje för dem som seglar om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Se det positiva, ju sämre man seglar desto mer tid får man vara på sjön!

Ju sämre man seglar, ju kortare kommer man på samma tid på sjön som en som seglar bra. 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trewq säger:

Och skapa glädje för dem som seglar om.

FAst jag seglar oftast om. DEt roliga är att segla om lika stora båtar som går för motor, helst om man seglar länge, typ en hel dag i samma riktning.

Dom gånger jag blir omseglad har jag ju bara bestämt mej för att det inte är tävling, som alltid annars. FAst nu kan jag ju skylla på kölanoderna.. =) perfekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...