Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Botved

Litet problem med värmarinstallationen.

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Botved säger:

Frågan är ju faktiskt också hur mycket den avstängda bränslepumpen bromsar flödet.

Den bromsar nog tillräckligt, så länge allt fungerar!

En variant skulle kunna vara att komplettera med en magnetventil. Då skulle inte "lilltanken" behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

 

Det jag kommenterade var hur jag fyller en dagtank. Om de eventuella förbrukare som är kopplade till dagtanken inte tål det lilla bränsletryck som uppstår när dagtanken är full behöver Du kunna häva den hävertverkan som pumpblåsan startat.

 

Vilken typ av värmare handlar det om?

Det är en dieselvärmare liknande Webasto. Den heter Heatronix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en ventil som stänger när tanken är full, kanske nålventilen och flottören ur en slaktad förgasare. Men det händer ju att sådana börjar läcka, skulle alltså aldrig förlita mig på det utan installera en kran och bli tvungen att se på när det fyller. Två gånger fem minuter per år? Skulle aldrig lita på nåt elektriskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en bränslekran mot värmaren kanske? Gillar dock inte att ha prylar man riskerar att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

Skulle aldrig lita på nåt elektriskt.

Typ bränslepump i en bil?

Egentligen är det bästa en liten mekanisk pump. Enkelt och säkert. 

Men en elektrisk pump som bara går när man håller inne knappen är ganska säkert, pumpen kostar 350 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var menar du att jag skulle ha pumpen i den ritning som visar idén jag hade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trewq säger:

Du behöver en ventil som stänger när tanken är full, kanske nålventilen och flottören ur en slaktad förgasare. Men det händer ju att sådana börjar läcka, skulle alltså aldrig förlita mig på det utan installera en kran och bli tvungen att se på när det fyller. Två gånger fem minuter per år? Skulle aldrig lita på nåt elektriskt.

 

Många års tid för fyllning redan förbrukad.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Pentax säger:

 

Många års tid för fyllning redan förbrukad.

 

:D

 

Javisst. Men om snillen inte spekulerat skulle Du fortfarande paddla timmerstock. :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den lilla tanken kommer ligga under durken i en garderob så går det inte att ta ut den när den ska fyllas, det går heller inte att fylla från däck för även då hamnar ju nivån över värmaren om man toppfyller ända upp. Det enklaste kanske är ett T på motorns sugledning och en kulventil på den. Öppna och fylla vid behov från stora tanken och sedan stänga den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Botved säger:

Öppna och fylla vid behov från stora tanken och sedan stänga den.

Det kräver att motorn är igång men är det ok så är det både enklast och billigast.

Sätt in två flottörswitchar, hög resp låg nivå. Kostar runt 20 spänn styck.

 

flottör.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn behöver inte vara igång. Lossar jag slangen nu som går in i vattenavskiljaren (samma sak som att öppna en ventil) så rinner det av sig själv. Skulle motorn vara igång finns tvärt om risken att suga luft baklänges genom värmarens tank om nivån blir för låg där. Därför rekomenderar man aldrig att ta bränsle till värmare från samma matning som motorn, men med stängbar ventil funkar det ju. Hur funkar en flotörswitch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Botved säger:

Hur funkar en flotörswitch?

Bryter eller sluter strömmen till tex en lampa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det blir ju hävert till lilla tanken så den gör ingen nytta. Jag kallade dom för nivåbrytare när jag var elektriker men det var på stenåldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag läser igen kanske bhemac menade för att tända en lampa som informerar att det är fullt / tomt? Jag tänkte den skulle bryta flödet, därav mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Botved säger:

Nu när jag läser igen kanske bhemac menade för att tända en lampa som informerar att det är fullt / tomt? Jag tänkte den skulle bryta flödet, därav mitt svar.

Precis, ett par lampor som indikerar när det börjar bli fullt resp tomt. 

Det kan ju vara svårt att se hur mycket det är i lilltanken.

Nivåbrytare heter det, helt riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vågade lita på små elprylar så skulle ju en magnet ventil ihop med nivåbrytare lösa allt för några hundringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Botved säger:

Om jag vågade lita på små elprylar så skulle ju en magnet ventil ihop med nivåbrytare lösa allt för några hundringar.

Det är troligen inte tillräckligt tryck för att magnetventilen ska vara pålitlig. Hellre då en bränslepump monterad över huvudtanken som körs med knapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte med igen ;). Vad skulle pumpen göra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Botved säger:

Vad skulle pumpen göra?

Pumpa från huvudtanken till lilltanken. Det ska inte bli häverteffekt genom en bränslepump typ Biltema 523230

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du menar för att öka flödeshastigheten? Det finns ju möjlighet att ansluta på tom utgång på befintligt filter, alternativt ett T efter filtret så det blir filtrerad diesel till lilla tanken. Kulventil och pump så finns ingen risk att få luft i motorns sugledning. Filtret sitter ca 40cm över lilla tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid med båtar - det kommer att krångla och bör därför hållas så enkelt som möjligt.

Så här hade jag gjort: Ett T-rör på ledningen från tanken och en kran på ledningen därifrån till värmartanken. Ett T-rör på ledningen till värmaren (Antar att edningen kommer ut i botten av värmartanken) och en genomskinlig plastslang därifrån uppåt så har man en bränslemätare och kan se när det börjar fyllas/tömmas. Klart.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, trewq säger:

Ett T-rör på ledningen från tanken och en kran på ledningen därifrån till värmartanken

Ledningen från huvudtanken kommer ut på ovansidan av huvudtanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke men matningen till värmaren plockas upptill i tanken tanken genom sugrör.

Min idé nu: På motorns sugslang monteras ett T och därefter kulventil samt fortsätter till lilla tanken, ev med pump för att öka flödet. Luftslang från lilla tanken får agera nivårör. Matning till värmaren via sugrör i lilla tanken.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...