Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Botved

Litet problem med värmarinstallationen.

Rekommendera Poster

När vi nu provmonterat värmaren så fick jag beskedet att diesetanken inte får sitta högre än värmare, i vårt fall är den ca 10-15 cm över. Värmaren går inte att flytta så en ny tank enbart för värmaren måste tillverkas. En möjlighet är då att lägga en liten tank 60-70cm under motorns tank och fylla den med självfall från densamma. Det är trångt så optimalt vore en slang på ca 10mm diameter. Till frågan då: Om jag öppnar med kulventil mellan tankarna och låter dieseln rinna ner utan hjälp med pump, hur lång tid tar det att fylla 10-12 liter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på avluftningen från densamma, tillför du vätska måste ju luften ta vägen nånstans så en likadan slang som mynnar ut högre upp än matartankens högsta nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det känns självklart men tack för påpekandet. Luftningen är inget problem men jag funderar mer över om det blir ett väldigt väntande när man öppnar kulventil en och fyller tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer min trycktank på hösten med en 8mm bensinslang med blåsa och självsug ner i annan dunk. Har inte tagit tiden men gissar att det tar typ 10 - 15 minuter att fylla en 5litersdunk.

 

Allt är ju relativt om det är snabbt eller långsamt men om kulventilen är lätt att nå kan du ju fylla lite varje morgon och borde då inte uppleva det som jobbigt om du inte ska fylla 10 liter var gång.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett 10mm hål i botten på båten och det ät 60cm under vattenytan så rinner det in 15liter/min. Diesel borde rinna lite långsammare men det det ger en hint om hur lång tid det tar.

 

Känns lite lurigt, en elpump är omständligare men kanske lite mera safe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar verkligen värmaren så mycket bränsle att det är försvarbart att koppla in den i huvudtanken, om du ändå ska ha en egen tank till värmaren?

Jag tror att en normal förbrukning är en (1) sådan tank som avses i frågan under en sommar.

Dessutom verkar det lite osäkert med avtappning och slangar i botten på huvudtanken, stor risk för läckage, plus att det är där dieselbakterierna brukar hålla till.

 

Jag har en liten lös tank till min värmare, kanske 3 liter, har aldrig upplevt det som för lite.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Pentax säger:

Drar verkligen värmaren så mycket bränsle

Runt 8kWh på en liter diesel. Värmeuttaget kanske ligger på i snitt en kW/tim eller 3lit/dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tömmer tanken till dunkar på hösten tar det c:a 5 min att fylla en 10 l dunk genom en 12 mm slang. Nippeln är väl dock kanske 4-5 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formeln för vatten är

Flöde = 60 × Area × 0,1 × 0,95 × roten_ur(2 × 9,81 × höjd)

Area i cm2

Höjd i meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, bhemac säger:

Formeln för vatten är

Flöde = 60 × Area × 0,1 × 0,95 × roten_ur(2 × 9,81 × höjd)

Area i cm2

Höjd i meter

Blir resultatet liter/minut eller vad? Har inte slangens längd någon betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Runt 8kWh på en liter diesel. Värmeuttaget kanske ligger på i snitt en kW/tim eller 3lit/dygn.

 

Då är nästa fråga kör ni värmaren dygnet runt?

Jag kör värmen 20-30 minuter innan jag går och lägger mig, sedan stänger jag av, är det riktigt kallt startar jag den från kojen innan jag stiger upp, då går den kanske en kvart.

I dag på morronen var det rimfrost på däcket.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, trewq säger:

Blir resultatet liter/minut eller vad? Har inte slangens längd någon betydelse?

Liter/min. Slangens längd har nog väldigt liten betydelse eftersom det är små flöden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Pentax säger:

Då är nästa fråga kör ni värmaren dygnet runt?

Där får man tänka efter hur man använder värmaren och framförallt vilken årstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, bhemac säger:

Liter/min. Slangens längd har nog väldigt liten betydelse eftersom det är små flöden.

Det betyder väl då att det är ytan på det smalaste stället i nippeln/ventilen som man ska räkna på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, trewq säger:

Det betyder väl då att det är ytan på det smalaste stället i nippeln/ventilen som man ska räkna på

Japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många svar. Det finns ingen bra plats för påfyllning via däck, det hade självklart varit enklare. Det handlar om att dränera från  en tank till en annan vid behov, och nej inga utlopp i botten på huvudtanken, det vore otroligt dumt. Frågan gällde en ide kring flödeshastigheten. Ni som vill diskutera hur ni använder era värmare får gärna göra det, jag tror jag fått de svar jag var ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Botved säger:

nej inga utlopp i botten på huvudtanken

Hur löser du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stigarrör lika som förser motorn med diesel men grövre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då behöver du en pump om du inte ska suga manuellt i extra takens avluftning varje gång då ska fylla.

En ide kan vara att sätta in en elektrisk bränslepump för några hundra. Den pumpar 2lit/min.

Avluftningen från extratanken går till huvudtanken så kan man inte överfylla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle räcka med en blåsa tror jag för att skapa en hävert. Kanske tänker fel där men en elektrisk pump är absolut ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att avluftningen från extra tanken går till huvudtanken och då blir det svårt att blåsa.

En elektrisk bränslepump har dubbla backventiler så det lär inte rinna igenom den pga hävert.

Det enda är väl att extratanken kan behöva ett par nivågivare men det är enkelt och billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Botved säger:

Det skulle räcka med en blåsa tror jag för att skapa en hävert. Kanske tänker fel där men en elektrisk pump är absolut ett alternativ.

 

För att fylla extratanken räcker det med en blåsa för att skapa tillräcklig hävertverkan. Jag har blåsa på returledningen i en installation med separat dagtank. Fungerar i det fallet hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag höra med er om jag missat något eller om min senaste idé skulle fungera.

En ny liten tank lägre än den som motorn använder. Från motorn kommer ju idag en retur som Volvo Penta skrev i sitt inlägg. Om jag helt enkelt sätter ett T på den ledningen och låter ett ben gå till nya lilla tanken så kommer returen hamna där, men händer något tokigt när lilla tanken är full eller kommer returbränslet då "fortsätta rakt fram och upp" till stora tanken. Om detta funkar så har jag en väldigt enkel installation. Skallen går på högvarv och ibland missar man något självklart, därav nya frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren kommer då under den högsta punkten på den lilla tanken, dvs. under den översta delen på returledningen.  Då är du tillbaks på ruta ett.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey, du brukar ha smarta funderingar. Returledningen har redan ett T-rör där luftningen sker så det blir ingen hävert den vägen tillbaka. Det är alltid svårt att skriva tydligt, trots att jag jobbar med pedagogik :). Lilla tanken är under värmaren så det kan aldrig bli någon hävert där heller. Värmarens bränsleslang är 2mm i diameter och motorns retur 8mm tror jag. Jag kom på att när lilla tanken är full så kan bränslet stiga i värmarens matarledning och då flöda över värmaren men gör den det även när den slangen är betydligt klenare? Om jag drar värmarens matarledning i en båge (typ svanhals) från sin lilla tank så högsta punkten är högre än motorns retur i sin tank så borde ju även den senare risken vara borta???? Shit vad det snurrar nu ;). Om jag kan få det att funka baserat på fysikens lagar så vore det perfekt eftersom den lagen inte kan krångla .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, den lilla tanken får aldrig bli mer än full, då flödar värmaren över. Sen spelar det ingen roll om tanken fylls med returbränsle eller via sughävert. Att skapa sughävert med gummiblåsa lär inte fungera det heller. Hur ska det komma in luft i lilltanken när värmaren suger? Kan luften från lilltanken passera gummiblåsan när diesel fylls från huvudtanken.

 

Lilltanken får aldrig överfyllas så något måste stoppa fyllningen när den tanken är full, manuellt, mekaniskt eller elektriskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker bifoga en enkel bild där förhållandena framgår någorlunda. Nivån kommer ju aldrig kunna bli högre än att den stora tanken är full och eftersom det inte är sugrör på returen i tanken så kan inte något gå baklänges därifrån. Luftningen sitter på nämnda retur så även den bryter väl ev hävertrisk? Nivån i värmarens sugslang kan väl aldrig bli högre än nivån i stora tanken eller tänker jag helt galet?? Returen i stora tanken är ju ansluten från ovansidan och är alltid över nivån i den tanken.

Bränsleförsörjning till värmare..jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn går och extratanken är full är dieselnivån enligt den gröna linjen i bilden.

Det hjälper inte att bränsleledningen till brännaren går upp i en båge eftersom häverteffekten gör att bränslet kan rinna in i brännaren.

 

Det positiva är att det bara blir en liten skvätt som kan rinna in i brännaren, det som ryms i slangarna på en nivå över värmaren.

 

Dessutom kommer lösningen att göra att häverten oftast är bruten, men inte alltid.

 

Mackey

 

 

Dieseltankar.jpg

Redigerad av Mackey
Fixat til en bättre bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Botved säger:

Nu måste jag höra med er om jag missat något eller om min senaste idé skulle fungera.

En ny liten tank lägre än den som motorn använder. Från motorn kommer ju idag en retur som Volvo Penta skrev i sitt inlägg. Om jag helt enkelt sätter ett T på den ledningen och låter ett ben gå till nya lilla tanken så kommer returen hamna där, men händer något tokigt när lilla tanken är full eller kommer returbränslet då "fortsätta rakt fram och upp" till stora tanken. Om detta funkar så har jag en väldigt enkel installation. Skallen går på högvarv och ibland missar man något självklart, därav nya frågan.

 

Det jag kommenterade var hur jag fyller en dagtank. Om de eventuella förbrukare som är kopplade till dagtanken inte tål det lilla bränsletryck som uppstår när dagtanken är full behöver Du kunna häva den hävertverkan som pumpblåsan startat.

 

Vilken typ av värmare handlar det om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår nu hur du menar. Skit också. Frågan är ju faktiskt också hur mycket den avstängda bränslepumpen bromsar flödet. Om motståndet är större genom pumpen än genom 8mm slangen så borde väl dieseln välja lättaste vägen? Jag tror nivåskillnaden mellan tank och  värmare är 10-15cm. Alternativet är kanske en flotör i lilla tanken som stänger tillflödet när den är full och en separat luftslang men då har man något som kan strula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...