Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Volvo Penta impeller sönder efter en säsong!

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, IngemarE säger:

 

Jo, men med handen på hjärtat - det rådet du gav i den tråden var väl ändå inte speciellt lyckat.

 

Du har inte reflekterat över att detta möjligen kan ha varit orsaken till den samstämmiga kritik du fick ?  Och inte nödvändigtvis bero på att det skulle pågå en kollektiv mobbning - som du antyder ?

Antyder ingen mobbning över huvudtaget. Att behållt alla förstärkningar i form av rillor och inspektionslucksöppningar för att slippa forma om dem är det def inget fel på. De som hela livet jobbat med glasfiber i yrkesmässig tjänst och inte gjort annat lär nog ha större kunskaper än en samling amatörer. Du får helt klart tycka vad du vill, men man får respektera att det finns andra lösningar. Det går väldigt fort att sabla ner någon.  Själv har jag ett projekt liggandes som ser ut ungefär som den båten. Återkommer då vi lagar och ska lägga upp bilder bara allt annat blir klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, kossor säger:

Antyder ingen mobbning över huvudtaget. Att behållt alla förstärkningar i form av rillor och inspektionslucksöppningar för att slippa forma om dem är det def inget fel på. De som hela livet jobbat med glasfiber i yrkesmässig tjänst och inte gjort annat lär nog ha större kunskaper än en samling amatörer. Du får helt klart tycka vad du vill, men man får respektera att det finns andra lösningar. Det går väldigt fort att sabla ner någon.  Själv har jag ett projekt liggandes som ser ut ungefär som den båten. Återkommer då vi lagar och ska lägga upp bilder bara allt annat blir klart.

Men nu var det ju överhuvudtaget inte förstärkningar, lucköppningar och rillor du motiverade ditt förslag med i den tråden, det var ju att sätta tillbaks plastytskiktet för att inte få annan färg.

 

Ja, ja. Det är OT för denna tråden, så det är bäst vi slutar diskutera det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsumentpriser förr hade ett ganska givet förhållande till tillverkningskostnaden. Nästan som en naturlag men lite olika för varje bransch.

Idag har vi marknadsanpassade priser som styrs utifrån psykologiska faktorer. Det är ren vetenskap. Vissa produkter säljer bättre om man höjer priset. I synnerhet om man kombinerar med kampanjer.

Vissa utpräglade lågprisföretag väljer att sälja en produkt utan vinst för att stärka sitt lågprisrykte. Andra produkter tar man ganska bra betalt för därför att det går "tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen".

Vissa maskintillverkare tar svinaktigt betalt för reservdelar "då förstår folk vilken kvalitet det är".

Andra säljer reservdelarna billigt "då blir folk glada och köper fler av våra maskiner".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, bhemac säger:

Konsumentpriser förr hade ett ganska givet förhållande till tillverkningskostnaden. Nästan som en naturlag men lite olika för varje bransch.

Idag har vi marknadsanpassade priser som styrs utifrån psykologiska faktorer. Det är ren vetenskap. Vissa produkter säljer bättre om man höjer priset. I synnerhet om man kombinerar med kampanjer.

Vissa utpräglade lågprisföretag väljer att sälja en produkt utan vinst för att stärka sitt lågprisrykte. Andra produkter tar man ganska bra betalt för därför att det går "tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen".

Vissa maskintillverkare tar svinaktigt betalt för reservdelar "då förstår folk vilken kvalitet det är".

Andra säljer reservdelarna billigt "då blir folk glada och köper fler av våra maskiner".

Påminner mig om vad en fiskhandlare i Fjällbacka sa, sätter jag för låga priser så köper inte norrmännen, ju högre pris desto mer säljs.

 

De välbeställda norskarna gick alltså till affären och tittade på vad som var dyrast sedan tog de den fisken. Var väl ett sätt att signalera status antar jag. Eller så har de utvecklat en ny form av ekonomiskt teori i det landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

...

En faktor som påverkar konsumentpriset starkt är hur många led som ska tjäna pengar på produkten.

...

 

Fel.

 

Den faktor som påverkar konsumentpriset är vad konsumenten är villig att betala, alldeles oavsett hur många led som vill ha sin marginal.

 

Du som är klok handlar billiga dunderprodukter på Biltema och jag som är naiv handlar dyra kassa prylar hos någon annan leverantör. Du som är klok vet att Du gjort en bra affär och jag som är naiv tror att jag gjort detsamma. Kalasbra, eller hur? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

...

Idag har vi marknadsanpassade priser...

 

Jasså? Några timmar tidigare var det ju antalet mellanhänder som gav priset... :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är lite svårt att förstå.

Den minsta skillnaden mellan inköp/tillverkningspris som måste finnas styrs av hur många led produkten ska passera. Varje led behöver kanske 30-40% avans för att täcka sina kostnader. 

Sen har vi en marknadsanpassning av konsumentpriset så att produkten säljer. Kan man ta ut ett högre pris så hamnar den extra intäkten ofta hos de 1-2 sista leden i kedjan. Inte helt sällan tar man ut extra mycket för att kunna marknadsföra hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För väldigt många år sedan hittade vi en massa nersmutsade osäljbara varor på ett lager. Priset var 1.75. vad gör vi? Sopor? Vi gjorde buntar med 5 st och satte priset 9.75 (lite prishöjning) och "Lagerrensning". Sålde ut skiten på en förmiddag. Detta om konsumentens förmåga att bedöma pris/kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, bhemac säger:

Det kanske är lite svårt att förstå.

Den minsta skillnaden mellan inköp/tillverkningspris som måste finnas styrs av hur många led produkten ska passera. Varje led behöver kanske 30-40% avans för att täcka sina kostnader. 

Sen har vi en marknadsanpassning av konsumentpriset så att produkten säljer. Kan man ta ut ett högre pris så hamnar den extra intäkten ofta hos de 1-2 sista leden i kedjan. Inte helt sällan tar man ut extra mycket för att kunna marknadsföra hårdare.

 

Ursäkta TS men nu blir det helt O.T.

 

Jo, för en del är det lite svårt att förstå. Och tyvärr för Din del, bhemac, så har Du alltid rätt. ;)

 

Vi är många som lever i, av och med försäljningsvärlden. En sund försäljning startar alltid med en marknadsundersökning. Marknadsundersökningens viktigaste uppgift är alltid att komma fram till vad konsumenten är villig att betala för en viss produkt. Sedan räknar man bakåt för att se om det är möjligt att med tillräckligt resultat tillhandahålla produkten till ett pris som konsumenten är villig att betala. Många är de produkter som fallit redan i detta skede. Ju billigare produkten kan inhandlas desto större vinst erhåller man. Denna ekvation gäller i alla led, det är ju en likartad försäljning i alla dessa led bakåt.

 

För att göra så stor vinst som möjligt försöker alla hoppa över så många mellanhänder som möjligt och komma närmare produktionskällan. Ett lysande exempel på detta är Birgma, Biltemas inköpsbolag. Birgma hoppar över i princip alla mellanhänder/agenter och köper allt oftare direkt från producerande fabrik i långtbortistan. Biltemas agerande är jättebra eftersom det pressar ner andra säljares priser.

 

Om inte jag missminner mig brukar Du lite nu och då göra reklam för Ebay. Undrar just om Du gör det för att i Ditt eget pengaintresse kapa bort ett antal av de led som produkten annars ska passera och fördyras av? Prylarna kanske finns på ELFA...

 

Nej, konsumentens vilja att betala kommer alltid att avgöra till vilket pris varorna säljs och av vem varorna säljs, inte antalet mellanhänder. Du får nog, trots allt, inse att:

1. vi lever i en marknadsekonomi, inte i en planekonomi.

2. Du har inte alltid rätt. :)

 

 

Åter till TS ämne: Kylvattenimpellern i en motor monterad för normalt nyttjande i fritidsbåt ska inte haverera efter bara en säsong, om den var tillverkad de senaste åren och lagerhållen på rätt sätt. Oavsett fabrikat. Hoppas den impeller Du tvingas montera inför nästa års båtnöjen fungerar problemfritt under längre tid än VP-impellern i pinpack gjorde.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, trewq säger:

För väldigt många år sedan hittade vi en massa nersmutsade osäljbara varor på ett lager. Priset var 1.75. vad gör vi? Sopor? Vi gjorde buntar med 5 st och satte priset 9.75 (lite prishöjning) och "Lagerrensning". Sålde ut skiten på en förmiddag. Detta om konsumentens förmåga att bedöma pris/kvalitet.

 

Jo, det där med att höja ordinarie pris innan rea-priset sätts är ju ett känt fenomen. Det har väl hänt att någon stor kedja inom bl.a. elektronik har fått rättmätig reklam i kvällspressen efter sådana utflykter i tassemarkerna. När Du minst anar det biter konsumenten tillbaka.

 

I relationen säljare/kund är det alltför ofta säljaren som är den mest korkade. För i de lägen vi är kunder är vi väl aldrig korkade. Eller hur?

 

Detta om konsumentens förmåga att bedöma pris/kvalitet.

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns toalettborstar som kostar många tusentals kronor.

En sådan måste ju vara fantastiskt effektiv.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-17 på 00:31, kossor säger:

Ja om impellern är från 90 talet så är det nog knappast pentas fel att den inte hållit.:D

Är det inte Volvo Pentas fel? Är gummit en färskvara, så att det inte ens efter vakumförpackning kan användas då jag har köpt den, så skulle det knappast vara för mycket begärt att det skulle stå tillverkningsår på förpackningen (som bhemac skrev tidigare).
En ny impeller kostar 70 euro här (ca 640 Svenska kronor), och till det priset kunde man kanske kunna kräva datummärkning på en så viktig pryl.
Jag har INTE köpt min VolvoPenta impeller för ovanstående pris, den kom från ett konkursbo. Hade jag inte hittat en impeller till lägre pris än Volvos, så skulle  jag förmodligen ha satt i gamla impellern och kört en säsong till, men varit rädd för haveri istället. Sannolikt hade det gått bra, men det kan vi ju inte veta. 
Nu hade jag alltså en äkta VolvoPentaimpeller och kände mig trygg hela sommaren. Skulle jag anse att man kan köra fem år med samma impleller utan att ta ur den till hösten, så kan nog var och en inse att jag skulle ha suttit med problem en (förhoppningsvis) vacker dag.
Uppenbart skulle det kunna stå tillverkningsår på förpackningen. Det var förresten just vakumförpackningen som gjorde att jag var säker på att det verkligen var en äkta originalprodukt. Alla känner inte till historien om hur de varit förpackade specifika årtionden...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-16 på 19:24, kossor säger:

Och var och en lever i sin tro ! :huh:

Det är ju det många gör. Jag har aldrig sett en Biltemaimpeller som gått sönder efter bara en säsong. Däremot en och annan som påstått att de är helt oanvändbara, "för att de är för hårda" Nästa säsong skall jag använda Biltemas impeller i min TMD40, och om jag överlever säsongen, kommer jag att ha alldeles livs levande första klassens egna erfarenheter.

Med en enkel produkt som en impeller är det inte en fråga om tro, det är bara en fråga om att gissa utan att göra sig besväret att prova .


 

På 2017-10-17 på 08:12, IngemarE säger:

Men hade den däremot varit från Biltema (och 90-talet) hade det fortfarande varit Biltemas fel ....

Troligen är det just det som är grejen.

 

För att gå tillbaka till denna  tråds start, så var min mening inte att diskutera Biltemas impellrar på en religiös nivå, utan frågan var om någon har använt just den typen av impeller som jag skall ha, och som är säljs av Biltema, och hur erfarenheterna varit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi redan rört ämnen så som toaborstar och slangklämmare, olika leverantörer och så vidare. Det viktigaste har blivit osagt:

 

VILKEN TUR ATT IMPELLERN TOGS BORT VID HÖSTSERVICEN!

 

I mitt fall var det inte bara tur. Det var säkerhetstänkande. Min impeller har aldrig förr varit sönder, jag har aldrig bytt en impeller som reparation, men satt en ny impeller varje vår och den gamla har blivit reserv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Kronvik säger:

 

För att gå tillbaka till denna  tråds start, så var min mening inte att diskutera Biltemas impellrar på en religiös nivå, utan frågan var om någon har använt just den typen av impeller som jag skall ha, och som är säljs av Biltema, och hur erfarenheterna varit.

Funderar på om det inte var just TAMD40-impellern som passade i Johnsonpumpen på min Yanmar 4LHA-STP. I så fall är det exakt den (Biltema) som jag använt under de 15 år jag hade denna motorn.

 

Bytt med 2-3 års intervall och utan några synliga skador eller ens sprickor när jag bytte. Vill minnas att det var med både O-ring och papperspackning för att passa olika generationers lock (jag hade o-ring).

 

Sedan byter ju alla försäljningsställen leverantörer med jämna mellanrum, så det är ju inte säkert att det är samma nu som de senaste 15 åren. Men det gäller ju alla ställen, minns när VP bytt leverantör och Bavariaägare fick haveri med nya impellrar redan första sommaren. Skräcken för en sådan som VP att råka ut för....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Kronvik säger:

I mitt fall var det inte bara tur. Det var säkerhetstänkande. Min impeller har aldrig förr varit sönder, jag har aldrig bytt en impeller som reparation, men satt en ny impeller varje vår och den gamla har blivit reserv.

Modernt tänkt. "Scheduled maintenance". Förr körde man mera wait&pray. Bytte när det gick sönder.

Numera vet man att scheduled maintenance blir billigare i längden.

Jag byter varje år då behöver jag inte fundera om det är i år eller nästa år jag ska byta. Men ett filter efter pumpen är skönt att ha. Någon vinge på impellern kan lossa utan någon nämnvärd försämring av kapaciteten. Gummibitar i värmeväxlaren är ofta ett större problem.

 

Egentligen är en impellerpump speciellt smart. Fördelen är att kapaciteten är proportionell till varvtalet vilket den betydligt bättre centrifugalpumpen inte är. Tändkulorna använde kolv eller mer korrekt, plungepumpar. Väldigt bra men för dyra idag. I större sammanhang har man elektriska centrifugalpumpar med konstant flöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

Det finns toalettborstar som kostar många tusentals kronor.

 

Nu vet vi dessutom vilka som köper dessa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade få en bild av en bekants impeller. Hel och fin, använd tills häromdagen, och av märket Volvo Penta. Denna impeller är troligen av rätt ny årgång. 

Det som är intressant är ju att min impeller, nertill på bilden, uppenbarligen är av annan konstruktion.

Den "moderna" versionen har liksom ett band runt periferin, hela konturen, medan min impeller från starten i denna tråd har fått en vinge avkapad, och visar ändå inga tecken på att vara något annat än en gjuten, homogen massa.

Intressant. Troligen inget Volvo tycker de behöver informera sina kunder om heller.impeller05.thumb.jpg.3685fec06421ecf4b06325cda1384ccc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... inte impeller men väl bränsleblåsa och slang till utombordare. Efter en enda säsong smulades blåsan till bitar i handen på mig. Slang och blåsa var i samma halvt upplösta skick. Orkade inte ens reklamera på BT. Köpte svindyrt original från Evinrude som höll tills båten såldes kanske 5 år senare. Så visst har det funnits undermåliga gummiprodukter från BT. Men det finns inga allmängiltiga sanningar här, tror jag. Det är för konsumenten snarare som ett "moving target" - ena året har VP köpt från "fel" fabrik och nästa år är det kanske BTs tur. Jag tvivlar tyvärr på att den utmärkta kvalitetskontroll man en gång i tiden tog extra betalt för hos finmärket finns kvar idag. Nu tar man bara fortfarande extra betalt för att tjäna maximalt med pengar men utan att kontrollera kvaliteten så noga. Kunden lever kvar i illusionen att högt pris betyder hög kvalitet, och varför sänka priset när kunden är beredd att betala det? Kan ju tom försämra värdet på varumärket. Bättre leva på kvalitetsryktet, ta svinpriser för produkter som har samma källa som lågprismärket, och sen hantera reklamationerna någorlunda seriöst. DÅ tjänar man som mest... Men detta är bara min egen lilla teori. För den konsument som saknar expertkunskaper vad gäller att bedöma gummikvaliteter, impellerutformning mm finns det bara en lösning i denna soppa: årlig impellerkontroll som minimum och möjligen även årligt rutinmässigt impellerbyte. En lösning som är usel ekonomiskt och även för miljön. Men vad göra annars när excelkalkylerna dikterar villkoren i snart sagt alla företag idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Kronvik säger:

Intressant. Troligen inget Volvo tycker de behöver informera sina kunder om heller.

 

Hur ofta informerar tillverkarna kunderna när produkterna vidareutvecklas?

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Kane säger:

 

Hur ofta informerar tillverkarna kunderna när produkterna vidareutvecklas?

Sen beror de ju på hur pass gamla grejerna är, om just den aktuella impellern köptes ny men legat i kanske tio år i en låda och skräpat, så kanske tillverkaren informerat om dålig produkt 8 år tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det aktuella fallet har TS köpt en minst 20 år gammal impeller på en konkursutförsäljning. Har svårt att förstå varför VP skulle lastas för att den inte var i toppskick.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Tomas99 säger:

I det aktuella fallet har TS köpt en minst 20 år gammal impeller på en konkursutförsäljning. Har svårt att förstå varför VP skulle lastas för att den inte var i toppskick.

 

Man tycka att tillverkningsdatum borde vara tryckt på förpackningen eller ännu hellre ett bäst-före-datum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

;)

Funkar nog inte i praktiken, ett företag nära mig lever bra på att packa om massor av reservdelar i bland annat blå förpackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Biltema impeller och ingen har hört om att den gått sönder efter en säsong så råkade jag ut för att min impeller från Biltema höll i ca 15 timmar. Gummit höll bra men den lilla axeln som går igenom impellern gick av.

 

Nu kan det såklart vara en engångshändelse men det var jobbigt när det hände och jag har inte köpt impeller på Biltema efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett filter EFTER pumpen är inte så dumt, då behöver man inte leta gummibitar i värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast filter på trycksidan kan även innebära en stor risk. Det är många motorrum som fyllts med vatten när filterlock brustit eller inte hållit tätt, och detta upptäcks väl alltid för sent?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-07 på 22:01, Kronvik säger:

Jag råkade få en bild av en bekants impeller. Hel och fin, använd tills häromdagen, och av märket Volvo Penta. Denna impeller är troligen av rätt ny årgång. 

Det som är intressant är ju att min impeller, nertill på bilden, uppenbarligen är av annan konstruktion.

Den "moderna" versionen har liksom ett band runt periferin, hela konturen, medan min impeller från starten i denna tråd har fått en vinge avkapad, och visar ändå inga tecken på att vara något annat än en gjuten, homogen massa.

Intressant. Troligen inget Volvo tycker de behöver informera sina kunder om heller.impeller05.thumb.jpg.3685fec06421ecf4b06325cda1384ccc.jpg

Byte av underleverantörer är något som tillverkare sällan, eller aldrig informerar sina kunder om...

Ta tex Volvo Pentas drivremmar, dom tillverkades ett tag i Rumänien, troligen till ett lågt och skönt pris för VP, fast dom var skit... Så VP fick gå tillbaka till Tyska tillverkare på remmar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BerraS säger:

Byte av underleverantörer är något som tillverkare sällan, eller aldrig informerar sina kunder om...

Ta tex Volvo Pentas drivremmar, dom tillverkades ett tag i Rumänien, troligen till ett lågt och skönt pris för VP, fast dom var skit... Så VP fick gå tillbaka till Tyska tillverkare på remmar igen.

I de flesta fall så tillverkar underentrepenören på uppdragsgivarens ritning konstruktion, och, val av material. Om underentrepenören ändrar något utanför ritning samt kontrakt leder detta till kontraktsbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte i nya Volvo orginal  impellrar i mina 40:or efter första säsongen som ägare. 9 år senare konstaterar jag att den i babords motor ser lite sliten ut, så den kommer bytas till nästa säsong. Dock inga sprickor eller annat släpp från gummit.

Ungefär 750 drifttimmar sen bytet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...