Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Vattenburen värme

Rekommendera Poster

Den mest behagliga värmen ombord är vattenburen. Dessutom kan man utnyttja spillvärme från motorn och få varmvatten.

I min båt finns en luftvärmare men jag vill ändå ha vattenvärme.

Traditionellt bygger man en sådan anläggning på samma sätt som i en husvagn med ett enrörssystem, oftast 22mm. Dimension kommer från en tid när man förlitade sig på självcirkulation. Konvektorerna sägs kunna ge 400W per meter (verkar vara lite överdrivet).

Konvektorn är ca 60x60 mm. Finns även för inbyggnad, samma djup men 205 mm höga.

Det finns även "specialkonvektorer" mycket smidigare men ger då bara 180W/m. Slagdimensionen är då 16 mm.

 

De vanliga konvektorerna är inte kul, är lätt i vägen. Det finns även någon kapslad, utvändig konvektor men klumpig. De inbyggda är höga, 205 mm är mycket i en båt.

Nu undrar jag, ni som har, vad har ni för konvektorer och/eller bra tips för installationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du lite att djupdyka i

http://sywhitestar.se/projektproject/inredninginterior/varmesystemheating/

 

Och här är en annan självbyggares värmarjobb. Den här länken är mer logg över byggandet av hela båten men det finns en del problem som han stötte på som kan vara lärorika för den som ska göra om resan med vattenvärmarinstallation.

http://meadiva.se/category/varme/

Redigerad av Lintott
Lagt till ytterligare en länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Här har du lite att djupdyka i

Tack! Nu fick jag mer att fundera på. Kylare till datorer och fläktar. Den lösning har jag tittat på men skippade den pga fläktarnas strömförbrukning. Så här skriver "Whitestar" i länken:

"Min bedömning är att effektuttaget på en dubbelkonvektor ligger runt 2-2.5 kW och en enkel på 1-1.5kW. Notera att denna effekt är med nästan ljudlösa fläktar"

Fläktarna tar ca 0,25A när jag kollar nu. Enkelt att styra med termostater. Dessutom får man en effektiv ventilation, mycket snabbare uppvärmning och förbättrad ventilation.

Jag får handla lite och testa! Pumpar och en 230V/1000W elpatron har jag redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Tack! Nu fick jag mer att fundera på.

- - - Jag får handla lite och testa! - - -

Ja,du ska väl ha något att göra under vintern ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.ebay.com/itm/3-Hole-Car-Vehicle-Heater-Warmer-Thermostat-Fan-Window-Defroster-Demister-12V-/122609219846?hash=item1c8c143906:g:RSQAAOSwuVdZcXP-

 

Köpte dom här och bytte ut fläcktarna mot pc fläktar även dom från ebay.

kostnad totalt per st 340 kr.

 

montera dom i stuvfaken med utblås in i ruffen, fläkten styr jag med termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Wildeside säger:

Köpte dom här

Wow, smart grej. Enklare installation än så kan det knappt bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Wildeside säger:

http://www.ebay.com/itm/3-Hole-Car-Vehicle-Heater-Warmer-Thermostat-Fan-Window-Defroster-Demister-12V-/122609219846?hash=item1c8c143906:g:RSQAAOSwuVdZcXP-

 

Köpte dom här och bytte ut fläcktarna mot pc fläktar även dom från ebay.

kostnad totalt per st 340 kr.

 

montera dom i stuvfaken med utblås in i ruffen, fläkten styr jag med termostat.

Intressant, vad består övriga delar i systemet av?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat och funderat lite mer och det blir nog fläktkonvektorer. Fem stycken, en i förpik, två i salong och en i vardera toa och akterhytt. Tillsammans ska de kunna avge 5kW vilket bör räcka mer än väl.

 

Konvektorn är alltså avsedd för vattenkylning av datorer. Finns i aluminium eller koppar/mässing. 

Anslutning är 1/4” (R08), lite klent kanske. Det finnas även 3/8” men då bara i aluminium. Men det fina är att det finns, nipplar, krökar ventiler med ed 1/4” som är riktigt billiga. I mässing förstås. OBS det defrostrar som finns för båtar har 16mm anslutning men har 8 eller 10mm invändigt.

Fläktar finns en uppsjö men här väljer man en tyst och bra fläkt. Det finns en som ger 57cfm dvs 1,6m3 eller 27l/s, i själva verket blir det mindre pga tryckfall. Ljudnivån är 30dB och den drar 1W på fullfart.

Värmepaketet blir ca 152x120x52 mm. Monteras i basinredet, sen gäller det att få in friskluften mellan skrov och basinrede.

Rör blir antingen PEX eller Prisol typ 12mm och sen kansken grövre stam. Kan även bli hårda kopparrör eftersom jag gillar att löda. Här måste jag nog göra några praktiska experiment hemma. Smala rör kräver mera pumpkapacitet. Vanliga 22mm system är ju egentligen avsedda för självcirkulation så 12mm bör fungera.Systemet blir tvårörs dvs varje konvektor har egen matning. 

Pump blir troligen en Kinesisk i plast. De ska tåla 100°C och verkar i övrigt fungera bra. Sitter i den kallaste punkten i systemet. Flöde 7lit/min vid 2m lyfthöjd. Skickar man ut 70°C vatten och får tillbaka 50° så ska man kunna flytta runt 10kW. 

Termostatsyrning: Det ska finnas tre termostater för de tre zonerna. Termostaterna styr fläktarna. Enklast bara on/off men helst en typ som styr varvtalet. En mellanvariant är on/off men manuell inställning av låg resp högt varvtal.

Shunten reglerar hur mycket varmt vatten som går ut, stängd så går allt vatten till VVB. Troligen duger manuell reglering men jag har en shuntreglering liggande som kan modifieras att passa.

Elförbrukning blir ca 5W för för fläktar och ca 6W för pumpen, totalt 11W. Vid fullfart. Normalt kanske värme behovet på en tredjedel. Det är rimligt att tro att snittförbrukningen av el hamnar på runt 3W. Till detta kommer själva värmaren men den totala förbrukningen blir lägre än för en luftvärmare.

Värmeeffekt från motor. Enkelt räknat kan dieseln ge lika stor effekt via kylvattnet som på propellern. Min diesel är på 28hk men normalt uttag är max hälften så det ska teoretiskt finnas 10kW att tillgå. Borde räcka.

Defroster. Jag har sedan tidigare en defroster liggande. Den ska kunna ge 4186W. Väldigt kraftig fläkt på 70W. Den tänker jag troligen behålla. Skulle jag köpt idag hade det nog blivit några fläktkonvektorer.

Kostnader. Tyst kvalitetsfläkt: 160 kr. Konvektor 255 kr. Totalt 415kr per värmepaket. Med konvektor i aluminum blir kostnaden 275 kr per paket. Frågan är om inte aluminium duger. Det finns redan rostfritt, aluminium, koppar och mässing i systemet.

Ideér. Det finns även konvektorer för 80mm fläktar, dessa bör ge hälften av vad 120mm modellen ger. Kan vara en tanke att kunna sätta fler.

Det är enkelt att utöka systemet, Det kommer väldigt lite värme när fläkten är stopp. Man kan tänka sig att sätta värmepaket i både ankarbox och stuv för att torka ut under motorgång.

 

Funderandet fortgår....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att inte sätta in för stor värmare. Jag satt själv in en 5Kw sprakare. Men den gick så lite att den sotade igen. Bytte mot 3KW som får gå lite mer och längre tider åt ggn. Fungerade mycket bättre

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, ConnyGson säger:

Tänk på att inte sätta in för stor värmare. Jag satt själv in en 5Kw sprakare. Men den gick så lite att den sotade igen. Bytte mot 3KW som får gå lite mer och längre tider åt ggn. Fungerade mycket bättre

Bra tips! Man behöver ofta inte så mycket värme som man tror, i min förra båt var Wallas 1800 för mycket, jag fick sätta in en fläkt som blåste ut värmen i stuven.

Vattenvärmare på 3kW verkar sällsynta, 5kW är betydligt vanligare. Sen kan man ju sätta in en ackumulator tank, 100lit kan lagra ca 5kWh men lär bli svårt att få plats med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

Vattenvärmare på 3kW verkar sällsynta, 5kW är betydligt vanligare. Sen kan man ju sätta in en ackumulator tank, 100lit kan lagra ca 5kWh men lär bli svårt att få plats med.

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Varme___Ventilation/Dieselvarmare_Vattenburen/EBERSPACHER_D3W_12V?id=04390

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade i anständig prisklass ;) 

Bilskroten kan ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, tompelompe säger:

Intressant, vad består övriga delar i systemet av?

 

Värmesystenet består av 3 kretsar

Krets 1. värme via motor/dieselvärmare, 2 st värmeväxlare till krets 2 o 3, värme styrhytt fläktkonvektorer, vvb sötvatten och vvb sjövatten.

Krets 2 värme fören. Värmeväxlare, expansionskärl, cirkulationspump, konvektorer och fläcktkonvektorer.

Krets 3 värme aktern. Värmeväxlare, expansionskärl, cirkulationspump, konvektorer och fläcktkonvektorer.

Kretsarna styrs med elventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...