Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Solpanelsstötta

Rekommendera Poster

Någon som har ett bra förslag på hur man billigt kan göra en stötta enligt bilden? Jag ska sätta en 50W panel på pulpiten och det hade varit bra med en stötta undertill. Helst syrafast med reglerbar längd och en enkel låsskruv på, men egentligen går nog en fast i plast bra också. Hittade en lämplig pinne i nån båtaffär men för närmre tusen kronor, vilket kändes lite dyrt.

 

Här hittade jag bilden:

http://www.pbase.com/mainecruising/image/138561970

E18B9416-5FAE-4B4E-B574-F4C85933D16F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä är ett fungerande material. Vår solpanel är fäst med till största delen tryckimpregnerat trä. Fick ta vad jag hade råd med och möjlighet att få tag i när det begav sig. Det är inga större krafter, ju.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan tillverka någonting av en vantskruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag hade hoppats på nåt som går att justera mycket fortare än en vantskruv. Jag menade typ en låsskruv vinkelrät mot pinnen, och ena halvan av pinnen passandes inuti den andra. Teleskop, typ.

 

Möjligen skulle man kunna använda en krängpinne (roderförlängare) med tvist-låsning.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en sådan spiralfjäder som man får  peta till på mitten för att den ska gå att böja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en krycka? Teleskopiskt justerbar i längd, eloxerad aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teleskopiskt kommer bara att som bäst halvera längden. Gångjärn bli bättre. Kolla bland kapellbeslagen http://www.erlandsonsbrygga.se/Search?search=kapellbeslag

Jag gjorde en "piskställning" till mina paneler med kapellrör/beslag. 25mm aluminiumrör. Tanken var att byta dessa till RF när allt passade. Aluminium kostar mindre att kapa fel....

 

piskställning.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Skreipen säger:

 

Snyggt, we have a winner!

 

10 minuter sedan, bhemac säger:

Teleskopiskt kommer bara att som bäst halvera längden. 

 

Ja, men man får ju en utväxling om man sätter staget längre in på panelen.

 

 

Jag tror jag behöver en sån här stötta. Alternativen är en flexpanel utan stötta, som väger typ 1,6 kg om jag minns rätt, eller en med ram som väger ca 5 kilo och då använda stötta. Jag tror det blir en med ram. Även med den lätta känns det som det blir för mycket mekaniska påfrestningar utan stötta, och stöttan funkar bättre med ram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut på min gamla båt, skönt att slippa en massa stolpar när man ska ankra eller förtöja

59df2d48407e8_2015-06-2812_35_01.thumb.jpg.7e28d0e9b6ddf1a607feb93289fc6228.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Kommer nog bli lite bökigt med en 50 W och utombordare på min maxi 77. Kanske med en avlångpanel som står utåt? Eller så blir det en mindr ändå. Men jag har köpt kyl och då ska det väl nästan till 50 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en böjbar panel och montera på däck..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, kanske blir det om inte detta funkar, men testar detta först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nämligen själv allergisk mot skrot som hänger i pushpit, och har därför två lång-smala paneler på däck (pga ventilator och neddragna fall). Funkar perfekt, är aldrig i vägen och är alltid anslutna och laddar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikea duschdraperistång 70-120 cm 39:-

Kapa till lagom längd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Pentax säger:

Eller en sådan spiralfjäder som man får  peta till på mitten för att den ska gå att böja.

bild.png.4f54edd39327bba1a776b578f69d179c.pngbild.png.4f54edd39327bba1a776b578f69d179c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymma grejer! Blir kanske en sån till skylighten. Fast det verkar som klämningsrisken, om inte annat för hår eller små barnfingrar, är betydande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Peter_K säger:

Varför inte köpa en böjbar panel och montera på däck..?

En bra början. Jag har hårda monterade med gångjärn. Sen är det där med platsen. Nuvarande båt rymmer 2x30W på däck men jag behöver mer.

Efter mycket funderande så kom jag fram till att en ställning/targabåge är bäst. På min 27-fotare fick jag upp 2x50W. Det är inte i vägen och skuggas minimalt. Lätt att plocka ner på vintern om man ska täcka. Då är panelerna effektivast om den sitter vertikalt och riktade åt söder.

Senare möblerade jag om och radarn fick sitta på ställningen.

På min bild syns en 10W panel verikalt. Den håller motorbatteriet laddat, på min båtplats ligger stjärten åt söder.

En kille satte några mindre paneler i pushpitt, riktade akteröver och åt sidorna. Tanken var att sätta stag som TS och ha de uppfällda när han låg stilla men det visade sig att han fick så pass bra effekt ändå så stagen ligger forfarande på "att göra listan".

 

Titta på kapelltillbehören, där finns allt man behöver, rör i dimensionerna 18 och 25mm. NOA är också bra med dyrare. Fulare enl mig.

Fötter för däck finns även bland räcken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nhemac, så som du skrev brukar man få på en 50-60 W på de flesta båtars däck. Och så länge man har en bra, välisolerad kyl, en plotter, laddar lite mobil och har några LED-läslampor brukar den räcka bra om man bara är ute längre än en helg i juli-juli-augusti. 

 

Är man ute långa perioder under de mörkare månaderna, eller t ex släpar med sig elprylar typ glassmaskin (;)) så blir ju elbehovet ett helt annat och fler paneler behövs. 

 

Men - frågeställaren hade en Maxi 77 med kyl; då borde ju en panel på däck räcka. Det gör det för mig i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Peter_K säger:

nhemac, så som du skrev brukar man få på en 50-60 W på de flesta båtars däck. Och så länge man har en bra, välisolerad kyl, en plotter, laddar lite mobil och har några LED-läslampor brukar den räcka bra om man bara är ute längre än en helg i juli-juli-augusti.

Visst är det så. 50W räcker oftast för ett basbehov. Idag säger jag 100W, då räcker det i allmänhet väldigt bra och batterierna håller bra.

Samma sak sa jag om 50W för några år sedan....

I tanken tycker jag man ska ha en plan för 100W även om 50W räcker just nu.

Ström är bekvämlighet.

Du klarade dig ganska länge utan kyl, eller hur? Och visst skulle det gå att återgå till kylklampar mm. Men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut - innan jag hade barn var jag mer ”hardcore” och kylen har gjort att jag kan hålla mig borta från gästhamnarna längre än innan, och det känns bra. 

Men glassmaskin, kaffebryggare, brödrost, elvisp, dammsugare etc - det kommer jag aldrig känna att jag saknar på sjön, det är bara prylar som inte tillför något alls för mig och mitt båtliv såsom t ex värmaren, kylen och toatanken gjort som givit mig större frihet (längre säsong, möjlighet att vara ute i naturen längre, slippa leta dass eller bajsa i en grop i skogen). Det är bara prylar för mig, och det är inte viktigt på semestern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Peter_K säger:

Men glassmaskin, kaffebryggare, brödrost, elvisp, dammsugare etc - det kommer jag aldrig känna att jag saknar på sjön

Jag säger inget. Bara noterar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte glassmaskin (äter sällan glass så den kan jag köpa), kaffebryggare (dricker inte kaffe) eller elvisp (funkar utmärkt med en handvevad) ens i min bostad. Brödrost har jag, men den använder jag nog bara en handfull gånger per år. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...