Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kvinnornasman

knackar i motorn

Rekommendera Poster

Hej. har en b23 motor. Jag bytte olja på den och körde den en bit innan upptagning. Då hör jag att det knackar i motorn. Låter likadant på tomgång som under gång. Är motorn helt förstörd eller? 

 

Mvh 

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du oljetryck efter oljebytet, bytte du även filter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Gelis säger:

Har du oljetryck efter oljebytet, bytte du även filter?

min oljetrycksmätare har lagt av, men jag kontrollerade nivån så det fanns rätt mängd olja. Jag bytte filter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du har rätt nivå har inget att göra med oljetrycket.

Om motorn är förstörd eller inte går inte att svara på här.

 

Dock så vill jag nog säga så här, om man inte har koll på om det finns oljetryck antingen via mätare eller lampa så är det lätt att det går åt helvete. Och hur vet du att mätaren lagt av och inte oljetrycket tackat för kaffet.

 

När man byter olja o filter så tar det några sekunder för motorns oljepump att fylla filtret med olja under den tiden är trycket i princip noll. av den anledningen så måste man kolla att trycket kommer upp när motorn startat. Kommer inte trycket efter några sekunder stänger man av och startar igen då ska trycket komma i princip direkt. 

 

Nu kan det ju vara så illa att din maskin är sopslut då du inte vet om du har tryck eller inte. Har det varit så att den haft så lågt tryck att mätaren inte ger utslag, men varit precis på gränsen till ras så kan det nog vara så att sekunderna utan det ev.  lilla tryck som fanns kvar så kan nog filterbytet varit spiken i kistan. Men detta scenario gäller bara om mätaren är hel, är den trasig så finns det en hel del andra orsaker till att motorn knackar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tråkigt :( Ja att oljetrycket är korrekt är väl det första att kolla upp i detta fallet, sen är det ju svårt att bedöma när man inte vet hur knacket låter. Men om motorn inte knackade innan oljebytet finns ju en chans, för så kan man kalla det, att det är en eller flera ventiltryckare som bråkar efter oljebytet i värsta fall kan det ju vara något vevlager som är trasigt, i övrigt brukar ju B23 vara ganska robusta.

Kan du inte avgöra ljudet själv så tycker jag att du ska ta kontakt med någon som har erfarenhet av motorer och motorjobb innan du kör mer med motorn. Det kan vara svårt att avgöra vad som är fel även för ett tränat öra och av oss här på forumet kan du sannolikt bara få troliga orsaker så länge man inte själv är på plats och felsöker och tar isär motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är svårt att höra vilken typ av knackning. Dumt att man inte kan lägga upp videoklipp. 

 

Har i alla fall visat video för två vänner med kunskap om motorer. Dom tycker inte det låter så farligt och eftersom det kom efter ett oljebyte så tror dom att det är en annan typ av olja som använts och då dämpar det olika ljud. 

 

Men ska låta en av dom kolla på det live. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B23:an har inte hydrauliska tryckare, utan fasta vilka då således inte kan jävlas pga oljebytet.

 

Däremot kan det kanske bli lite mer ventilslammer om man använt en tjockare olja tidigare och om ventilspelet är onödigt stort. Men ventilslammer och knack är lite skillnad mellan dessa ljud

 

Men TS ar väl slängt i en 15W40 olja vad jag förstår av tidigare trådar vilket jag tycker skulle vara helt ok. Om man nu inte tidigare tryckt i motorn massa STP eller liknande tillsatser för att dölja saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viskositetsgraden enligt SAE är ingen speciellt strikt specifikation. Viskositeten för två motoroljor med samma SAE-grad kan skilja  30-40 %. En olja som uppges vara SAE 20 kan vara mycket nära att klassas som 30, en 30 kan vara mycket nära att vara 40 och så vidare. Två oljor med samma SAE-specifikation kan alltså skilja ganska mycket i viskositet. Ett olja kan alltså upplevas tystare än en annat till synes likadan.

 

Detta har inget med oljans kvalitet att göra och det gäller oavsett om basoljan anges vara mineral eller syntet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kall olja skall det inte vara något knack som kommer sig av den nya oljan i vilket fall som helst, speciellt inte med mekaniska ventillyftare. Troligen är det så att filtret inte fyllts med olja.

Jag skulle aldrig köra en motor utan oljetrycksindikation av något slag.

 

Måste kolla om det inte går att sätta in ett videoklipp här...

Om det går, så ser man här min tvärsluta Chevrolet V8 som en kamlob är helt borta på. Mitt i härligheten ser man en gul polpenna. Den lyser INTE. Den är min oljetryckslampa :)

 

<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/fTuchkmaeok" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

https://www.youtube.com/embed/fTuchkmaeok

Redigerad av Kronvik
Lyckades inte med inbäddningskod...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Kronvik säger:

Med kall olja skall det inte vara något knack som kommer sig av den nya oljan i vilket fall som helst, speciellt inte med mekaniska ventillyftare. Troligen är det så att filtret inte fyllts med olja.

Jag skulle aldrig köra en motor utan oljetrycksindikation av något slag.

 

Måste kolla om det inte går att sätta in ett videoklipp här...

Om det går, så ser man här min tvärsluta Chevrolet V8 som en kamlob är helt borta på. Mitt i härligheten ser man en gul polpenna. Den lyser INTE. Den är min oljetryckslampa :)

 

<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/fTuchkmaeok" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

https://www.youtube.com/embed/fTuchkmaeok

Vad menar du? Var det lågt oljetryck som gjorde att motorn på klippet knacka eller att kamlob var sönder? 

 

Och motorn går är del väl inte tvärslut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med förra ägaren och han har alltid använt biltemas helsyntetiska olja. 

 

Vad jag kan se på Biltemas hemsida så finns lite olika men ingen 15w-40 eller 10w-40. 

 

Tänker att han kanske har haft såpass mycket tjockare olja så att det smörjt annorlunda. Är det värt att testa byta olja? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe är inte någon ide med att byta olja, fixa oljetrycksmätaren så du vet om du har rätt tryck eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-11 på 19:52, Kvinnornasman säger:

Vad menar du? Var det lågt oljetryck som gjorde att motorn på klippet knacka eller att kamlob var sönder? 

 

Och motorn går är del väl inte tvärslut? 

 

Motorn är slut, det är det som får den att knacka. Kamaxel och lyftare är totalförstörda, eftersom en kamlob är helt rund. Jag har inte kollat andra sidan, det kan vara flera kamlober som är nerkörda.

Eftersom materialet från kamloberna har nötts bort, flyter de följaktligen omkring i oljan. Då motorn inte går på alla cylindrar, och har flera kuvikcentimeter metallspånor i oljan, karakteriserar jag motorn som tvärslut. Med andra ord skall den renoveras före den åter kan anses vara i användbart skick.

 

Egentligen ville jag mest understryka att jag inte ens då det gäller denna skrothög startade motorn utan att ha en oljetryckslampa.

 

Håller annars med Gelis, kolla om du har oljetryck först, koppla åtminstone i en oljetryckslampa, det är knappast nåt fel på oljan du har satt i.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-12 på 16:19, Gelis säger:

Näe är inte någon ide med att byta olja, fixa oljetrycksmätaren så du vet om du har rätt tryck eller inte.

Nu har jag satt dit en helt ny givare och mätare. Startade innan och trycket vid tomgång var ca 3,5 bar. Är inte det mycket? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Nu har jag satt dit en helt ny givare och mätare. Startade innan och trycket vid tomgång var ca 3,5 bar. Är inte det mycket? 

Det är nog helt i sin ordning hade samma förhållande i min B23. Motorn antar jag är kall och inte i full arbetstemperatur, efter längre gångtimmar så sjunker nog detta något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, kossor säger:

Det är nog helt i sin ordning hade samma förhållande i min B23. Motorn antar jag är kall och inte i full arbetstemperatur, efter längre gångtimmar så sjunker nog detta något. 

Okej , då antar jag tyvärr att det är något annat som gör att den knackar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej , då antar jag tyvärr att det är något annat som gör att den knackar 

Ja du vad som hänt och vad som knackar kan inte jag här hjälpa dig med tyvärr. Försök få någon motorkunnig människa komma ut till din båt och lyssna samt undersöka vad som skett. Hade du haft hydrauliska lyftare så hade jag sagt att någon av dem bråkar men du har ju inte det på din motor. Kan vara en ventiljustering som behöver åtgärdas eller en avgaspackning som gett med sig till kyllimpan eller skador på sista avgasporten brukar bli korroderat där då sjövatten slår upp , det kan finnas många orsaker, ta hjälp av någon erfaren på volvo motorer. Detta är bra motorer starka och stabila, brukar inte vara några stora mankemang med dem. Önskar dig lycka till med felsökningen. // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Ja du vad som hänt och vad som knackar kan inte jag här hjälpa dig med tyvärr. Försök få någon motorkunnig människa komma ut till din båt och lyssna samt undersöka vad som skett. Hade du haft hydrauliska lyftare så hade jag sagt att någon av dem bråkar men du har ju inte det på din motor. Kan vara en ventiljustering som behöver åtgärdas eller en avgaspackning som gett med sig till kyllimpan eller skador på sista avgasporten brukar bli korroderat där då sjövatten slår upp , det kan finnas många orsaker, ta hjälp av någon erfaren på volvo motorer. Detta är bra motorer starka och stabila, brukar inte vara några stora mankemang med dem. Önskar dig lycka till med felsökningen. // Peter.

Okej, så det kan inte bero på mekanisk lyftare med andra ord? 

 

Om man hade haft en moderna båt och motor hade jag övervägt att ringa någon som får kolla på det men med denna båten känns det som den service kommer kosta mer än vad båten är värd. Kanske får stå ut med lite knackade helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, så det kan inte bero på mekanisk lyftare med andra ord? 

 

Om man hade haft en moderna båt och motor hade jag övervägt att ringa någon som får kolla på det men med denna båten känns det som den service kommer kosta mer än vad båten är värd. Kanske får stå ut med lite knackade helt enkelt. 

Jo du kan behöva justera ventilspelet om det nu är det, vi vet ju inte vilket typ av knack du hör. Går inte via datorskärm avgöra vad som felas måste upplevas i verkligheten. Har du ingen motorkunnig kompis, detta är ju hedenhös motorer enkla att sköta men du måste ha lite motorkunskap. Fråga någon båtkunnig person i din närhet, har du ingen båtklubb i närheten är du medlem i båtklubb? Finns alltid duktiga personer i klubbarna som mer än gärna ställer upp och felsöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, så det kan inte bero på mekanisk lyftare med andra ord? 

 

Om man hade haft en moderna båt och motor hade jag övervägt att ringa någon som får kolla på det men med denna båten känns det som den service kommer kosta mer än vad båten är värd. Kanske får stå ut med lite knackade helt enkelt. 

Jo, men Kossor skriver ju att det kan behövas en ventiljustering. Det är mekaniska ventillyftare på din motor.

 

Att justera ventilerna är ett okomplicerat och inte särskilt tidskrävande jobb. Bara att lyfta av ventilkåpan, ta fram bladmåttet och kolla avstånden. Justera vid behov. Då har du ju dessutom fått svar på om det är ventilspelet som är felaktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag blir lite konfunderad. Du har en annan tråd som heter "motorn startar ej" men här verkar den fungera men knackar ???!!! Du skriver i princip tidsmässigt lika för dessa två fenomen.

 

Vilket fall som helst, det vore ju bra om du kunde avgöra om det är ett metalliskt knackande eller typ något annat ljud. 4:e Avgasporten har ju varit på tal för att utesluta den så stoppa ner näven under avgaslimpan mot topplocket närmast akterspegeln. ock känn om det blåser avgaser där. Avgasläckage kan låta som knack.

 

Justera ventilerna på en B23 gör man inte själv, om man inte har en bricksats och tillhörande verktyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Jo, men Kossor skriver ju att det kan behövas en ventiljustering. Det är mekaniska ventillyftare på din motor.

 

Att justera ventilerna är ett okomplicerat och inte särskilt tidskrävande jobb. Bara att lyfta av ventilkåpan, ta fram bladmåttet och kolla avstånden. Justera vid behov. Då har du ju dessutom fått svar på om det är ventilspelet som är felaktigt.

får be om ursäkt att jag inte visste att ventiljustering hörde ihop med mekaniska ventillyftare. Jag lyfte av ventilkåpan innan för att se så allt såg okej ut. Och det gjorde det. Kommer nu att konservera motorn och så får jag ta tag i detta till våren istället. Då kanske jag ger mig på att kolla avstånden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gelis säger:

Ursäkta men jag blir lite konfunderad. Du har en annan tråd som heter "motorn startar ej" men här verkar den fungera men knackar ???!!! Du skriver i princip tidsmässigt lika för dessa två fenomen.

 

Vilket fall som helst, det vore ju bra om du kunde avgöra om det är ett metalliskt knackande eller typ något annat ljud. 4:e Avgasporten har ju varit på tal för att utesluta den så stoppa ner näven under avgaslimpan mot topplocket närmast akterspegeln. ock känn om det blåser avgaser där. Avgasläckage kan låta som knack.

 

Justera ventilerna på en B23 gör man inte själv, om man inte har en bricksats och tillhörande verktyg.

Förstår att du blir konfunderad. Det var så att när jag skulle ta upp båten så starta den fint och det var då jag hörde knacket. Men när jag skulle starta den på land var det inte tillräckligt med bensin i tanken så den sög luft, och efter det fick jag lite problem. Men det är nu åtgärdat så nu funkar motorn igen. Det är anledningen till att jag haft två ämnen igång samtidigt. 

 

Jag skall ladda upp mitt klipp på youtube och länka till dig. Nu när du säger det så är det akter ifrån ljudet kommer. När jag ökade varven så hörde man det inte. Men misstänker väl att motorljudet tog överhand, så det fanns säkert där. Jag ska känna om det blåser ut avgaser där och isåfall testa att skruva åt avgasbälgen för att se om det tystnar. Annars ger jag mig nog på detta till våren.  Så lägger jag tiden på att fixa elsystemet inför en eventuell försäljning till sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Lintott säger:

Jo, men Kossor skriver ju att det kan behövas en ventiljustering. Det är mekaniska ventillyftare på din motor.

 

Att justera ventilerna är ett okomplicerat och inte särskilt tidskrävande jobb. Bara att lyfta av ventilkåpan, ta fram bladmåttet och kolla avstånden. Justera vid behov. Då har du ju dessutom fått svar på om det är ventilspelet som är felaktigt.

Men riktigt så lätt är det väl inte på en b23 det sitter väl brickor som ska bytas ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kvinnornasman säger:

Jag ska känna om det blåser ut avgaser där och isåfall testa att skruva åt avgasbälgen för att se om det tystnar. 

 

Det är inte troligen vid avgasbälgen det läcker utan uppe vid toppen där avgaslimpan är monterad mot avgaskanalen. Toppen är av aluminium och gillar inte saltvatten, tyvärr så ligger 4:e cylinderns avgasport väldigt nära vattendumpen i avgaslimpan och det blir lätt ett litet baksug vilket gör att det bildas en saltvatten dimma som fräter på aluminiumet just i 4:e porten. 

Avgaslimpan har en mellanvägg i utloppet för att förhindra just det fenomenet, är den bortrostad (vanligt fel) så kommer just det här felet som ett brev på posten.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gelis säger:

 

Det är inte troligen vid avgasbälgen det läcker utan uppe vid toppen där avgaslimpan är monterad mot avgaskanalen. Toppen är av aluminium och gillar inte saltvatten, tyvärr så ligger 4:e cylinderns avgasport väldigt nära vattendumpen i avgaslimpan och det blir lätt ett litet baksug vilket gör att det bildas en saltvatten dimma som fräter på aluminiumet just i 4:e porten. 

Avgaslimpan har en mellanvägg i utloppet för att förhindra just det fenomenet, är den bortrostad (vanligt fel) så kommer just det här felet som ett brev på posten.

Okej.. tack för informationen.. Även det känns som ett större jobb. Om man säger såhär, är det farligt för motorn om man bara skulle låta det vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

Jo, men Kossor skriver ju att det kan behövas en ventiljustering. Det är mekaniska ventillyftare på din motor.

 

Att justera ventilerna är ett okomplicerat och inte särskilt tidskrävande jobb. Bara att lyfta av ventilkåpan, ta fram bladmåttet och kolla avstånden. Justera vid behov. Då har du ju dessutom fått svar på om det är ventilspelet som är felaktigt.

 

4 timmar sedan, sventable säger:

Men riktigt så lätt är det väl inte på en b23 det sitter väl brickor som ska bytas ut?

Ooops, hade inte noterat motortyp... :ph34r:

Men kontroll av ventilspel verkar behövas för att kunna avfärda eller bekräfta en orsak till missljudet från motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lintott säger:

 

Ooops, hade inte noterat motortyp... :ph34r:

Men kontroll av ventilspel verkar behövas för att kunna avfärda eller bekräfta en orsak till missljudet från motorn.

Helt klart. Och ett komptest så kan man plocka bort många orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat lite och sett att vissa låter motorn gå, och så drar dom ut tändhatt för tändhatt för att se om ljudet slutar, är detta en metod för att kolla så det inte har med ventillyftarna att göra? 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...