Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
vindseglarn

Köpa segelbåt som har gått i medelhavet

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Är i båtköpartankar och har länge spanat på olika alternativ som Bavaria eller likvärdiga segelbåtar från 36-40+. Nu har jag fått ett alternativ objekt som har gått i medelhavet (ej som charter) och importerats till sverige, vad är er generella tankar om segelbåtar som har gått i medelhavet med avseende på skick, slitage, sol mm. Är en sån båt mindre värd, eller är det i sig ingen fara att den har gått i medelhavet och skicket är det enda som styr? 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer sol och längre säsong sliter. Däremot seglas de ofta färre antal timmar.

Jag vet flera som köpt medelhavsbåtar (men oftast haft kvar dem i Medelhavet.)

Vad som är slitet brukar synas och jag vet ingen som haft problem.

Jag vet också några som köpt rejält slitna båtar även sådana som gått på charter. Men då har också priserna varit väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min har seglat i Medelhavet och det jag kan se är att solen har tagit mycket på ytan och även att man nog inte har varit lika mån att ha tagit av sig skorna alltid. Annars inget utöver allmänt slitage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, vindseglarn säger:

- - -

Nu har jag fått ett alternativ objekt som har gått i medelhavet (ej som charter) och importerats till sverige, vad är er generella tankar om segelbåtar som har gått i medelhavet med avseende på skick, slitage, sol mm.

- - -

Har det kunnat dokumenteras att den inte har gått i någon form av uthyrningsverksamhet - någonsin?

Ett års charter brukar jämställas med fem års normalanvändning, så har den varit i den branchen så bör priset vara därefter.

 

Sen finns det ju även många som har båt på vanligt sätt i Medelhavet. Det är rätt vanligt att de då är varvsskötta och har fått professionellt underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Sen finns det ju även många som har båt på vanligt sätt i Medelhavet. Det är rätt vanligt att de då är varvsskötta och har fått professionellt underhåll.

I alla fall om ägaren var fransman ;)

Jag bodde på ett ställe och brukade promenera förbi "place de la technique" där båtarna vinterförvarades. De var bara varvspersonalen som var välkommen där och de var superproffs som skötte allt underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-10 på 14:40, Lintott säger:

Har det kunnat dokumenteras att den inte har gått i någon form av uthyrningsverksamhet - någonsin?

Ett års charter brukar jämställas med fem års normalanvändning, så har den varit i den branchen så bör priset vara därefter.

 

Sen finns det ju även många som har båt på vanligt sätt i Medelhavet. Det är rätt vanligt att de då är varvsskötta och har fått professionellt underhåll.

 

Var är det som i första hand slits när de används för charter? Jag ska självklart kontrollera båten historia så väl som möjligt, men om den gått som charter är det ju självklart någon som säljaren försöker utelämna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en bra historia om varför någon väljer att flytta en båt från Medelhavet till Sverige?

( tänker som att det finns finare båtar på närmare håll... denna båt kanske intagen som flyttgods?)

 

några reflektioner:

att den är importerad är ordval eller import. Import sker om båten tagits in i EU medan en båt som redan finns lagligt i EU bara byter hemmahamn. Moms är det kinkiga här... är moms betald någon gång och det finns bevis? Med bevis avses i första hand originalfakturan. Om båten är ganska ny så kanske varvet svarar på frågor om moms? Vissa länder tillåter charterbåtar momsfria ibland.

 

att om båten verkligen är importerad uppkommer fråga om den är CE märkt. Då finns ett certifikat med ett nummer och någon för en liggare med nr, denna någon kan man kontrollera certifikatet hos.

 

att om båten är registrerad utomlands ska den avregistreras. Är den under svensk flagg och över 12 gånger 4 meter så ska den ha registrerats i Sverige om ägare är svensk. Du får säkert se gamla kopior på registreringar ( om inte skulle jag själv gräva vidare, de flesta båtar utomlands registreras)

 

att service säkert är utförd, vem lämnar en båt utan service? Du får säkert en bunt fakturor i original att titta på, där kan du ju testa att göra ett mail som stickprov. Finns inga kopior ens så skulle jag fråga mig varför föregående ägare inte lämnat med dessa i båten... prata med föregående ägare?

 

att segel och övrig utrustning slits i starkare sol, skick på segel kan en segelmakare bedöma.

Redigerad av Funkis
La till det där om CE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, vindseglarn säger:

 

Var är det som i första hand slits när de används för charter? Jag ska självklart kontrollera båten historia så väl som möjligt, men om den gått som charter är det ju självklart någon som säljaren försöker utelämna. 

Den används betydligt fler veckor än en normal familjebåt.

Det byter besättning varje vecka. Ny besättning som inte känner till båten och då uppstår risken för felgrepp som orsakar skador.

Det är inte alltid som tillfälliga besättningar är lika rädda om båten som ordinarie ägare (undantag finns självklart - åt båda hållen..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

- - -

att om båten verkligen är importerad uppkommer fråga om den är CE märkt. Då finns ett certifikat med ett nummer och någon för en liggare med nr, denna någon kan man kontrollera certifikatet hos.

- - -

En Bavaria är säkert CE-märkt. Andra europabyggda segelbåtar torde också vara CE-märkta. Om det är en amerikansk modell som importerats till Medelhavet och säljs vidare så krävs det en ordentlig koll av CE-status.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

- - -

att om båten är registrerad utomlands ska den avregistreras. Är den under svensk flagg och över 12 gånger 4 meter så ska den ha registrerats i Sverige om ägare är svensk. Du får säkert se gamla kopior på registreringar ( om inte skulle jag själv gräva vidare, de flesta båtar utomlands registreras)

- - -

Att registrera en båt i Sverige lär vara en dokumentationsmässig mardröm. Sjöfartsverket vill ha ursprungsdokumentation. Om det är aktuellt att köpa en utlandsregistrerad båt så kolla med Sjöfartsverket först vad omregistreringen kräver. Se sen till att få alla erforderliga dokument innan du skriver på köpehandling. Efter påskrift så brukar säljaren inte vara lika aktiv att skaffa fram dokumenten om de inte finns lättillgängliga.

 

Detsamma gäller för momsdokumentation. Om kvittona inte finns när kontraktet skrivs på så blir det oftast besvärligare. Utan momskvitton så får du tulla in och betala moms en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lintott säger:

Att registrera en båt i Sverige lär vara en dokumentationsmässig mardröm.

Och dyrt. Typ 50 papp för att få ner en inspektör som upprättar pappren. För en båt som tillverkats i Europa.

"Skepp" ska man kolla ordentligt innan man köper.

--

Hur folk som använder charterbåtar beter sig är svårt att förstå. Det är ganska vanligt att det är fuktskador längst ned på skotten. Hur gör de? fyller vatten i båten för att bada inomhus?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt med krosskador på aktern.

Man lägger ju till med aktern mot kaj.

Varit med om starkt läckage från aktern vid dåligt väder.

Svårt att upptäcka på "plattvatten".

Det går att hitta "pärlor" men vi fick leta många år.

 

http://lasselundell.se/medelhav.html

tikiseac.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiden läker många sår! Jag har en Albin Vega som seglade genom Europas kanaler ned till medelhavet och seglades där i ett par år och sedan tillbaks under 1990-talet. Min Vega köpte jag hösten 2016 och min Vega var i betydligt bättre skicka än många andra Vegor som aldrig varit utanför Sveriges territorialgräns. Med detta perspektiv så kanske oroliga nerver kan lugnas. Med tiden så blir de extra påfrestningarna på båten i medelhavet av allt mindre betydelse för att efter x antal år helt upphöra. Ska man ha båten länge innan man ska sälja den vidare så spelar det nog ingen större roll.

 

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

Intressanta tankar, det blir att göra en ordentlig kontroll. Finns flera alternativ och objekt, andningen genom privatperson utomlands, privatperson i sverige eller företag i sverige. Alla olika varianter påverkar förstås, moms, tull osv och så även hur gammal båten är.  Om någon har bra koll på vad som gäller uppskattar jag gärna en genomgång, alternativ bra länkar till källor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...