Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Nu har jag tömt olja och bytt filter. Nästa steg blir att få tag i rätt olja! Jag läste i instruktionsboken och där står smörjmedel alternativ 1: Volvo pentas olja för bensibmotorer (förvånande..) sen står det alternativ 2: motorolja SE (MS) och slutligen viskositet SAE 10W/40. 

 

Jag antar att det är viskositet som är det viktiga. Alltså 10w/40. Men vad menas med SAE? 

 

Jag kollade för skojs skull på tappen och där fanns ju med beteckningen 10W/40 men framför stod de HX5 och HX7. 

 

Hur mycket har beteckningen framför betydelse? 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Nu har jag tömt olja och bytt filter. Nästa steg blir att få tag i rätt olja! Jag läste i instruktionsboken och där står smörjmedel alternativ 1: Volvo pentas olja för bensibmotorer (förvånande..) sen står det alternativ 2: motorolja SE (MS) och slutligen viskositet SAE 10W/40. 

 

Jag antar att det är viskositet som är det viktiga. Alltså 10w/40. Men vad menas med SAE? 

 

Jag kollade för skojs skull på tappen och där fanns ju med beteckningen 10W/40 men framför stod de HX5 och HX7. 

 

Hur mycket har beteckningen framför betydelse? 

 

Mvh

Martin 

Köp en olja av dieselmotor kvalitet 15 / 40 olja, jag brukar köpa agrols oljor finns på granngården, lantmännen maskin. Men de flesta här köper den billigaste, undvik biltema bara. Och köp inte pentas originalolja den är tappad i GULD. På tok för dyr. Swedol har okq8 olja funkar den med. Själv brukar jag välja de produkter som är lite dyrare och bättre kvalitet, mellanskillnaden mellan det billiga och det lite dyrare är hårfin. Alla agerar efter eget huvud och egen plånbok, bästa att tillägga. Lycka till med ditt oljebyte, det är en mycket bra motor du har i din båt, bland de bästa bensinmotorer som någonsin tillverkats.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Nu har jag tömt olja och bytt filter. Nästa steg blir att få tag i rätt olja! Jag läste i instruktionsboken och där står smörjmedel alternativ 1: Volvo pentas olja för bensibmotorer (förvånande..) sen står det alternativ 2: motorolja SE (MS) och slutligen viskositet SAE 10W/40. 

 

Jag antar att det är viskositet som är det viktiga. Alltså 10w/40. Men vad menas med SAE? 

 

Jag kollade för skojs skull på tappen och där fanns ju med beteckningen 10W/40 men framför stod de HX5 och HX7. 

 

Hur mycket har beteckningen framför betydelse? 

 

Mvh

Martin 

Shells HX-beteckningar är baserade på vilka tillsatser som finns i oljan. HX7 har mer oxidationsskyddstillsatser än HX5. De säger inget om oljans smörjande egenskaper.

 

"En gammal spis" som b23 är nog inte så känslig på oljekvalitén. De oljor som säljs idag har nog alla en bättre kvalitét än de som rekommenderades när motorn var ny.

 

Som du skriver "viskositeten är det viktigaste".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15W/40 ska du använda, sedan vilket fabrikat är upp till var o en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, kossor säger:

Köp en olja av dieselmotor kvalitet 15 / 40 olja, jag brukar köpa agrols oljor finns på granngården, lantmännen maskin. Men de flesta här köper den billigaste, undvik biltema bara. Och köp inte pentas originalolja den är tappad i GULD. På tok för dyr. Swedol har okq8 olja funkar den med. Själv brukar jag välja de produkter som är lite dyrare och bättre kvalitet, mellanskillnaden mellan det billiga och det lite dyrare är hårfin. Alla agerar efter eget huvud och egen plånbok, bästa att tillägga. Lycka till med ditt oljebyte, det är en mycket bra motor du har i din båt, bland de bästa bensinmotorer som någonsin tillverkats.:)

Tack för svaret. Men du tycker alltså att jag ska välja en 15/40 istället för 10/40 som det står i manualen för motorn? 

 

Ja hittills är jag väldigt nöjd med motorn, haft lite småproblem men nu är det löst och den går fint igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Lintott säger:

Shells HX-beteckningar är baserade på vilka tillsatser som finns i oljan. HX7 har mer oxidationsskyddstillsatser än HX5. De säger inget om oljans smörjande egenskaper.

 

"En gammal spis" som b23 är nog inte så känslig på oljekvalitén. De oljor som säljs idag har nog alla en bättre kvalitét än de som rekommenderades när motorn var ny.

 

Som du skriver "viskositeten är det viktigaste".

Okej då har jag lärt mitt något nytt idag också! tusen tack för svaret :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Gelis säger:

15W/40 ska du använda, sedan vilket fabrikat är upp till var o en.

Även fast det står 10W/40 i manualen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAE är måttet för oljans tjocklek.

Ja det kan du använda SAE 10W är lite tunnare vid vinterkörning, men inte så många åker båt då.

Så SAE 15W/40 kan du mycket väl använda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Pentax säger:

SAE är måttet för oljans tjocklek.

Ja det kan du använda SAE 10W är lite tunnare vid vinterkörning, men inte så många åker båt då.

Så SAE 15W/40 kan du mycket väl använda.

Okej, trodde det var mycket viktigt att ha samma viskositet men nu är ni flera som sagt att man kan använda 15W istället för 10W så då kör jag på det :) tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Köp en olja av dieselmotor kvalitet 15 / 40 olja, jag brukar köpa agrols oljor finns på granngården, lantmännen maskin. Men de flesta här köper den billigaste, undvik biltema bara. Och köp inte pentas originalolja den är tappad i GULD. På tok för dyr. Swedol har okq8 olja funkar den med. Själv brukar jag välja de produkter som är lite dyrare och bättre kvalitet, mellanskillnaden mellan det billiga och det lite dyrare är hårfin. Alla agerar efter eget huvud och egen plånbok, bästa att tillägga. Lycka till med ditt oljebyte, det är en mycket bra motor du har i din båt, bland de bästa bensinmotorer som någonsin tillverkats.:)

Volvo Pentas originalolja är 15W/40, och är inte så särskilt dyr. 400:- för en femlitersdunk. Det är heller inget fel på Biltemas oljor. De kommer från en av världens största producenter, och är av samma kvalitet som de som det står Shell på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Kvinnornasman säger:

Okej, trodde det var mycket viktigt att ha samma viskositet men nu är ni flera som sagt att man kan använda 15W istället för 10W så då kör jag på det :) tack! 

Helt rätt bättre med tjockare olja i hettan på sommaren. Den fyller ut bra och motorn går tyst som en mus:rolleyes: Men du ska inte ha motorolja i drevet, står så i manualen från penta. Detta var något man senare under resans gång ändrade. I drevet en hypoid 80/90 olja, så skonar du dina kuggar. Antar att du har 290 sp kopplat till motorn, eller axel tråden avslöjar ej detta. 

https://drevdelar.se/mineralolja-80w-90-for-aq-drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Rollen säger:

Volvo Pentas originalolja är 15W/40, och är inte så särskilt dyr. 400:- för en femlitersdunk. Det är heller inget fel på Biltemas oljor. De kommer från en av världens största producenter, och är av samma kvalitet som de som det står Shell på.

Det får stå för dig Rollen. Pentas olja ja, biltemas skulle inte jag tippa i min motor lågbudget olja med sämre additiv.  Ofta här detta käbbel att allt är lika bra som det dyrare. Man får det man betalar för så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Egentligen skulle man kanske sluta skriva något i trådarna för blir alltid detta evinnerliga tuggande. En billig olja har sämre additiv så är det punkt. All olja kommer till Sverige som en bas olja, sedan tillsätter företagen sina recept i form av additiv, det är additiven som kostar pengar. Dyr olja bättre additiv billig olja sämre additiv, men de kan uppfylla samma klasser, men vid förändringar i motorns arbetscykel orkar en dyrare med bättre additiv hålla emot längre. Detta var allt jag hade att tillföra i denna tråd tack !:)

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen säger att det skall vara:

 

"motorolja SE (MS) och slutligen viskositet SAE 10W/40. "

 

"SE" är en kvalitetsbeteckning. "S" står för bensinmotorer, och "E" för en kvalitetsklassificering. Ju längre fram i alfabetet, desto bättre olja. I praktiken betyder det att maninte skall använda olja med en beteckning sämre än SE, alltså bör man undvika olja som det står t.ex. SD på. I dagens läge hittar man knappast olja som är för "dålig" 

Oljan kan heta exempelvis SAE 10W-40 API SF/CD

SAE  (Society of Automotive Engineers) - talet är viskositeten, dvs hur trögflytande oljan är. "10W" är "Winter"-talet, som talar om hur trög-eller lättflytande oljan är då den är kall. "40" är viskositeten vid varm motor.

15W-40 och 10W-40 är således i princip lika lättflytande då motorn är varm.

API (American Petroleum Institute)  "SF/CD" förklarat ovan, "CD" har samma funktion, men är kvalitetsklassificering för dielesmotorer.

 

Samma olja som funkar i t.ex. en Volvo740 med B23 motor funkar i båten, det är likadan motor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrådar är kul... här är mitt bränsle på olje-elden;

syntetolja är bättre än mineralbaserad olja för de flesta motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, kossor säger:

Helt rätt bättre med tjockare olja i hettan på sommaren. Den fyller ut bra och motorn går tyst som en mus:rolleyes: Men du ska inte ha motorolja i drevet, står så i manualen från penta. Detta var något man senare under resans gång ändrade. I drevet en hypoid 80/90 olja, så skonar du dina kuggar. Antar att du har 290 sp kopplat till motorn, eller axel tråden avslöjar ej detta. 

https://drevdelar.se/mineralolja-80w-90-for-aq-drev

Jag har ett 270 drev. Har faktiskt inte börjat kolla på olja för drevet ännu. Men får kolla på det. Misstänker att det inte skiljer sig så mycket på 270-290 dreven vad det gäller olja? 

 

Dock står det på den länken du skickade att om man har haft motorolja i drevet tidigare så ska man fortsätta med detta. Kan det alltså ta skada om man tappar ut all olja och börjar använda en annan? 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kronvik säger:

Trådskaparen säger att det skall vara:

 

"motorolja SE (MS) och slutligen viskositet SAE 10W/40. "

 

"SE" är en kvalitetsbeteckning. "S" står för bensinmotorer, och "E" för en kvalitetsklassificering. Ju längre fram i alfabetet, desto bättre olja. I praktiken betyder det att maninte skall använda olja med en beteckning sämre än SE, alltså bör man undvika olja som det står t.ex. SD på. I dagens läge hittar man knappast olja som är för "dålig" 

Oljan kan heta exempelvis SAE 10W-40 API SF/CD

SAE  (Society of Automotive Engineers) - talet är viskositeten, dvs hur trögflytande oljan är. "10W" är "Winter"-talet, som talar om hur trög-eller lättflytande oljan är då den är kall. "40" är viskositeten vid varm motor.

15W-40 och 10W-40 är således i princip lika lättflytande då motorn är varm.

API (American Petroleum Institute)  "SF/CD" förklarat ovan, "CD" har samma funktion, men är kvalitetsklassificering för dielesmotorer.

 

Samma olja som funkar i t.ex. en Volvo740 med B23 motor funkar i båten, det är likadan motor

Mycket snyggt! Tusen tack för detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om det vore så att de allra flesta tillverkare av motorolja bara tillverkar en basolja och sedan köper färdiga uttestade additivpaket från ett fåtal stora tillverkare. Då kanske kvaliteten mellan billiga och dyra oljor med samma specifikation inte skiljer så mycket.

 

Det skulle ju också kunna vara så att det som i handeln säljs som syntetisk olja vanligen i huvudsak skiljer sig från motsvarande mineralolja genom att en grupp 2 mineralbasolja krackats (långa kolvätena delas till kortare och hydreras) så att basoljan blir en grupp 3 olja istället. Då skulle mängden viskositetsreglerande tillsatser som i sig inte är önskvärda kunna minskas, men i övrigt skiljer sig den färdiga motoroljan inte nämnvärt från mineralbaserade motsvarigheten på annat sätt än att vara lite mer termiskt stabil och mindre benägen att falla i viskositet genom mekanisk förslitning i t.ex. växellådan på en motorcykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrådar ger alltid bra flöde :-) Har inte mer att tillägga än lite perspektiv på det här med att satsa på god kvalitet. Min båt har rätt liten bensintank. En fyraliters oljeburk märkesolja av riktigt god kvalitet kostar ändå mindre än en halv tank bensin. Allt som har med båten att göra och kostar mindre än en tank bensin är skitbilligt. Båtmotorn går ofta på betydligt högre varv och belastning än sin bilmotsvarighet och det motiverar också att satsa på en olja av god kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt olja och filter. Köpte AGROL MEGA TRUCK 15W-40 4L. Då den skulle passa till bensin också. 

 

Efter oljebytet hör jag att motorn knackar. Kan detta bero på oljan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osannolikt att det skulle bero på oljan. Om du har kört upp oljetrycket så oljetrycksmätaren stigit, eller -lampan slocknat, efter att filtret blivit bytt så är det knappast oljan det beror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...