Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Djsmacko

Laga båt

Rekommendera Poster

Hej. Undrar om nån med kunskap kan hjälpa mig. Har en Crescent 434 från mitten 90 tal tror jag. Tyckte golvet i båten sviktade lite i år. Såg en liten spricka i golvet. Tänkte ge mig på att laga det så jag åkte o köpte lite spackel o glasfiberväv m.m.

Men ju mer jag pillade i skadan ju större blev den. Det visade sig att träskivorna är rötna och det är vattenfyllt under. Se bilder. Är detta nåt man som amatör kan laga eller är det bara skroten som gäller??

båt1.jpg

båt2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Djsmacko säger:

Hej. Undrar om nån med kunskap kan hjälpa mig. Har en Crescent 434 från mitten 90 tal tror jag. Tyckte golvet i båten sviktade lite i år. Såg en liten spricka i golvet. Tänkte ge mig på att laga det så jag åkte o köpte lite spackel o glasfiberväv m.m.

Men ju mer jag pillade i skadan ju större blev den. Det visade sig att träskivorna är rötna och det är vattenfyllt under. Se bilder. Är detta nåt man som amatör kan laga eller är det bara skroten som gäller??

båt1.jpg

båt2.jpg

Allt går att laga precis allt. Men din båt lär torka i vinter, riv bort alla rötna skivor få fram friskt material sen bara nya skivor och plasta ihop allt igen, synd du brutit sönder plasten den skulle du sågat loss sedan använt och plastat tillbaka den. Inte är båten skrot bara laga. Men allt måste vara snustorrt innan du plastar hop allt. Varmt garage i vinter blir bra jobb på vårkanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, kossor säger:

Allt går att laga precis allt. Men din båt lär torka i vinter, riv bort alla rötna skivor få fram friskt material sen bara nya skivor och plasta ihop allt igen, synd du brutit sönder plasten den skulle du sågat loss sedan använt och plastat tillbaka den. Inte är båten skrot bara laga. Men allt måste vara snustorrt innan du plastar hop allt. Varmt garage i vinter blir bra jobb på vårkanten.



Vad du menar med att TS skulle sågat loss glasfibern och plastat tillbaka begriper jag inte. men det är inte mycket jag förstår - ibland. 

Däremot har du helt rätt att allt går att laga.

En sån här båt är väl inga problem att återställa till brukbart skick. Är ingen specialits på just den här typen av båtar. kan det finnas skumm i utrummet under durken som är blött!?

Ta bort allt som är skadat och låt det torka under vintern.

Kan du få in båten i ett garage/lokal, så kan du ju utnyttja vintern till jobbet.

Garage är väl för övrigt till för att jobba med småbåtar i.

 

59d8f361f3067_Hlljullenunderommlning.jpg.3e189e9323a9daab8292774ef344a778.jpg

Båten på bilden har stått inne i mitt garage säkert 6 vintrar för olika jobb.thumbnail_20170225_125638_resized.jpg.c09e9b83b496d4169c28e82e101f073a.jpg

Mina tre senaste bilar har dock aldrig varit inne i graget.

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, kossor säger:

Allt går att laga precis allt. Men din båt lär torka i vinter, riv bort alla rötna skivor få fram friskt material sen bara nya skivor och plasta ihop allt igen, synd du brutit sönder plasten den skulle du sågat loss sedan använt och plastat tillbaka den. Inte är båten skrot bara laga. Men allt måste vara snustorrt innan du plastar hop allt. Varmt garage i vinter blir bra jobb på vårkanten.

Tack för svaret. Men träskivorna är ju även plastade på undersidan. Hur löser man det? Lägga i nytt trä o plasta uppe på kanske man kan lösa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Thallatha säger:



Vad du menar med att TS skulle sågat loss glasfibern och plastat tillbaka begriper jag inte. men det är inte mycket jag förstår - ibland. 

Däremot har du helt rätt att allt går att laga.

En sån här båt är väl inga problem att återställa till brukbart skick. Är ingen specialits på just den här typen av båtar. kan det finnas skumm i utrummet under durken som är blött!?

Ta bort allt som är skadat och låt det torka under vintern.

Kan du få in båten i ett garage/lokal, så kan du ju utnyttja vintern till jobbet.

Garage är väl för övrigt till för att jobba med småbåtar i.

 

59d8f361f3067_Hlljullenunderommlning.jpg.3e189e9323a9daab8292774ef344a778.jpg

Båten på bilden har stått inne i mitt garage säkert 6 vintrar för olika jobb.thumbnail_20170225_125638_resized.jpg.c09e9b83b496d4169c28e82e101f073a.jpg

Mina tre senaste bilar har dock aldrig varit inne i graget.

 

 

 

Den står på kärra i varmgarage. Så jag får se om jag kan få ihop den igen under vintern. Lite utanför mitt kunskapsområde bara. Men man får väl försöka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:



Vad du menar med att TS skulle sågat loss glasfibern och plastat tillbaka begriper jag inte. men det är inte mycket jag förstår - ibland. 

Däremot har du helt rätt att allt går att laga.

En sån här båt är väl inga problem att återställa till brukbart skick. Är ingen specialits på just den här typen av båtar. kan det finnas skumm i utrummet under durken som är blött!?

Ta bort allt som är skadat och låt det torka under vintern.

Kan du få in båten i ett garage/lokal, så kan du ju utnyttja vintern till jobbet.

Garage är väl för övrigt till för att jobba med småbåtar i.

 

59d8f361f3067_Hlljullenunderommlning.jpg.3e189e9323a9daab8292774ef344a778.jpg

Båten på bilden har stått inne i mitt garage säkert 6 vintrar för olika jobb.thumbnail_20170225_125638_resized.jpg.c09e9b83b496d4169c28e82e101f073a.jpg

Mina tre senaste bilar har dock aldrig varit inne i graget.

 

 

 

Vad jag menar? ja den gamla gelcoaten med glasfiber går ju naturligtvis att återanvända sågar man bort sjoket så går det ypperligt att plasta tillbaks det och man får då lika färg på gelcoaten som i övriga båten. Inget svårare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Djsmacko säger:

Tack för svaret. Men träskivorna är ju även plastade på undersidan. Hur löser man det? Lägga i nytt trä o plasta uppe på kanske man kan lösa..

Om detta varit min båt skulle jag gjort så här. Köpt skivor av bra kvalitet, björkplyfa, sedan sågat till dem så de passar perfekt i sitt läge i båten. Lyft upp de nya skivorna dragit och på rejält med polyester, tätat alla limfogar, lagt tillbaka dem och låtit de härdat fast. Sedan skulle jag jobbat med glasfiber och polyester och byggt upp lager för lager tills du är nöjd och bärigheten . Avslutat med topcoat och blandat färgen så den stämmer med det övriga.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är noga att dina nyinlagda skivor tätas mot fuktinträngning från alla håll innan du plastar fast dem. En lätthanterlig variant är att efter att ha passat in skivorna (björkplywood med vattenfast lim) så tar du bort dem. "Måla" skivorna med polyester på alla sidor, var särskilt noga med ändträt. Du kan även lägga på ett lager glasfiberväv när du "målar" (främst på undersidan) så spricker inte polyestern när du går på durken. Sen lägger du i skivorna, lägger lite spackel längs kanterna så det blir jämnt mot skrovet (underlättar för att få det snyggt när du plastar fast dem) och plastar fast dem med ett par lager glasfiber och lägger topcoat ovanpå.

 

Din båt kommer att bli som ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Vad jag menar? ja den gamla gelcoaten med glasfiber går ju naturligtvis att återanvända sågar man bort sjoket så går det ypperligt att plasta tillbaks det och man får då lika färg på gelcoaten som i övriga båten. Inget svårare än så.

 

Har du gjort det själv med gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Djsmacko säger:

Den står på kärra i varmgarage. Så jag får se om jag kan få ihop den igen under vintern. Lite utanför mitt kunskapsområde bara. Men man får väl försöka..

 

Står man inne i varmgrage, så är det ju perfekt.

Ett litet aber.

 

Polyesterplast luktar väldigt mycket och lösningsmedlet - Styren - kan orsaka skador på nervsystemet om man andas in det. Skall man jobba med polyesterplast inomhus krävs både god ventilation och helst friskluftsmask.

 

Mitt garage ligger i källaren på min villa och jag har plastat den del där inne. Lukten av plast/stryren, sätter sig i hela huset. På den tiden jag plastade med polyesterplast, gjorde jag det om min fru var bortrest några dar. :ph34r:

Plastade alltid med garageporten öppen och stod helst på utsidan. Är det för kallt ute måste ju laminatet in i värmen för att härda. :unsure:

Nu fört tiden plastar jag bara med epoxy. Epoxy har också sina faror. Är mycket allergiframkallande, så man måste skydda sig för kontakt. Även slipdammet är farligt.Det går heller inte att lägga gelcoat på epoxylaminatet, men det finns ju 2-kompontensfärg och färdig halksyddsfärg man kan använda i stället.

Epoxy och den 300 grams glasfiberväv, som man använder  brukar jag köpa på BILTEMA. Där har de ju även  en hel del av det man behöver. Mickroglasbalonger tillspackel.Penslar och det absolut viktigaste arbetsredskapet man behöver när man jobbar med glasfiberlaminat (plastar) Aluminiumrollern.  http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/ 

 

Riklig mängd aceton är nödvändigt att ha hemma, både för rengöring av ytorna man skall jobba på och tväta av sig själv och arbetsredskap.

Jag skulle också passat till de nya skivorna noga. Lagt på ett par lager glasfiberväv i epoxy på undersidan. Ändträt hade jag behandlat med ren lamineringsepoxy. Möjligtvis hade jag smitit upp med åtminstone ett av glasfiberlagerna om det hade varit möjligt. Misstänker att där skivan ligger an mot skrivet så blir det en snedfasning och där skulle nog gå att laminera. 


Epoxyn är ju tät mot vatteninträngning till skillnad mot polyestern.

Det lager laminat man lägger ovanpå träskivorna behöver ju gå upp tex 50 mm upp på tex skrovsidan, för att få en stark infästning. Man får slipa ner gelcoten till rent glasfiberlaminat, för att få bra fäste. 

Själv hade jag målat den nya durken med grå däcksfärg och låtit däcksfärgen gå upp tex 70 mm upp på skrovsidan. Det finns ju vit däcksfärg, men den blir så fruktansvärt skitig direkt. Jag har provat.

När jag gjorde i ordning min lilla bohusjulle, valde jag att måla durkar och andra ytor man går på med grå däcksfärg, medans jag målade bänkarna i aktern och relingen med vit däcksfärg.

 

sen har vi ju alla olika estetiska åsikter - jag brukar tänka praktiskt och säkerhetsmässigt. Ytor man kan råka gå på skall va halksäkra. och resultatet skall se relativt snyggt ut.

Målar man med färdig däcksfärg, får man ju måla om med ett antal års mellanrum. När jag målade om däcket på min L32;a var det ca 35 år sen det målades sist - det borde varit ommålat 20 år tidigare.:blink:

 

thumbnail_20170612_105243_resized.jpg.2024c6764ac8e71d4f52fdb4dfe177dd.jpg

 

thumbnail_20170613_104915_resized_1.jpg.bddbd8a84a6ec3f58f41cc7c819a36e4.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att återanvända bortsågade sjok för att "få samma färg" förstår jag inte heller, som "kossor" föreslår. Det blir ju skarvar och annat som ändå måste "målas" med ny gelcoat, och då tar man alltihop för att få så få färgövergångar som möjligt. Dessutom lär det sitta trärester i plasten som man sågar bort. Jag har gjort en del liknande plastjobb och gamla plasten är inget att spara på !

 

Jag föredrar gärna Polyester framför Epoxi, kanske för att jag vet att jag nog har extra allergikänslig hud (har redan t ex nickelallergi). Och allergi är livslångt när man väl fått det. Inga problem heller att lägga på vad man vill på polyestern efteråt, medan epoxin kan vara lite mer omständligt. Men det väljer du själv.

När det gäller lukten håller jag absolut med. Men även de billiga halvmaskerna på t ex Biltema och Clas Ohlson för några hundra gör underverk.

T ex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Personligt-skydd/Andning/Skyddsmask-7551-2000040037/

 

Kan man inte vara ute (och det sätter ju temperaturen stopp för) eller ha friskluftsmask, så är de inte alls ett dåligt alternativ. Men plasta aldrig helt utan mask i ett inneutrymme !

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, styren är inte bra att andas in men en halvmask med filter skyddar. Epoxi däremot är extremt farlig att få på huden och slipdammet är ännu värre. Ångorna är inte så farliga att andas in. Hur bra epoxi än är så undviker jag det.

Björkplywood är inte ett båtmaterial. Det starkt men tungt och kompakt, svårt för epoxi/polyester att dra in. Någon marinplywood är bättre men även vanlig furuplywood fungerar bra, bara man mättar den framförallt i kanterna.  Plywooden behöver inte vara stark, det är bara ett distansmaterial.

Såga till skivorna så de passar och "måla", epoxi är bra men använd skyddsklädsel och dubbla handskar mm. Fast det fungerar egentligen lika bara med polyester. Sen är det bara att plasta fast och skydda med ett par lager matta.

När man plastar är det bra med en fläkt/slang för att få ut ångorna, jag har en gammal oljefrännare med slang, fungerar utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Har du gjort det själv med gott resultat.

Diskuterade denna båt med min gode vän Kjell. Kjell har bara jobbat med och byggt båtar sedan 1964, ja jo det är ett tag sedan. Han har jobbat med ryds Ockelbo mm. De sista åren jobbade han som resereparatör åt de som hade plastskador på sina båtar. Jag brukar inte ifrågasätta hans kunskaper i fråga om material tillvägagångssätt osv. Men de finns nog de här som är styvare på att jobba med dessa material.:o Och som sagt finns många tillvägagångssätt i världen. Inget är fel eller rätt ,man gör efter eget huvud.:P slut från min sida i denna fråga.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, kossor säger:

jobbade han som resereparatör åt de som hade plastskador på sina båtar.

Så har man säkert gjort men det kanske man inte ska göra på sin egen båt, det egna garantiåtagandet brukar vara förbaskat långt..

 

Det finns en lättvitksplywood som nog kan vara lämpligt till en sådan här reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, kossor säger:

Diskuterade denna båt med min gode vän Kjell. Kjell har bara jobbat med och byggt båtar sedan 1964, ja jo det är ett tag sedan. Han har jobbat med ryds Ockelbo mm. De sista åren jobbade han som resereparatör åt de som hade plastskador på sina båtar. Jag brukar inte ifrågasätta hans kunskaper i fråga om material tillvägagångssätt osv. Men de finns nog de här som är styvare på att jobba med dessa material.:o Och som sagt finns många tillvägagångssätt i världen. Inget är fel eller rätt ,man gör efter eget huvud.:P slut från min sida i denna fråga.

 

Du har alltså själv ingen aning om vad du pratar om, och begriper egentligen inte själv hur ett sånt jobb i detalj skulle gå till för att det skulle bli bra.

Det handlar ju i så fall om att limma det gamla laminatet till den nya plyfan och dessutom att fixa skarven skarven på något sätt, så att det stämmer och blir någorlunda snyggt.

 

Kanske inget för en total novis inom området.

Jo det finns många amatörer som är betydligt skickligare än många av de båtihopsättare som jobbade med plastbåtar förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Du har alltså själv ingen aning om vad du pratar om, och begriper egentligen inte själv hur ett sånt jobb i detalj skulle gå till för att det skulle bli bra.

Det handlar ju i så fall om att limma det gamla laminatet till den nya plyfan och dessutom att fixa skarven skarven på något sätt, så att det stämmer och blir någorlunda snyggt.

 

Kanske inget för en total novis inom området.

Jo det finns många amatörer som är betydligt skickligare än många av de båtihopsättare som jobbade med plastbåtar förr.

Hörrdu thallatha vad jag har någon aning om eller vad jag gjort kan du inte bakom en datorskärm avgöra, själv anser jag att du är bror duktig och framhäver dina kunskaper på ett vis så det ibland leder till det egocentriska hållet.:angry: Nu blev jag irriterad ja. Men du ska banne mig inte sitta bakom en skärm och anta vad jag kan och inte kan. Du har inte en aning och uppfattning om vad jag gjort i livet. Ta och tänk över din  egen korrespondans i vissa lägen på detta forum.

 

Detta var allt för mig i detta inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, kossor säger:

Hörrdu thallatha vad jag har någon aning om eller vad jag gjort kan du inte bakom en datorskärm avgöra, själv anser jag att du är bror duktig och framhäver dina kunskaper på ett vis så det ibland leder till det egocentriska hållet.:angry: Nu blev jag irriterad ja. Men du ska banne mig inte sitta bakom en skärm och anta vad jag kan och inte kan. Du har inte en aning och uppfattning om vad jag gjort i livet. Ta och tänk över din  egen korrespondans i vissa lägen på detta forum.

 

Detta var allt för mig i detta inlägg.


Du får gärna bli arg och kalla mig för bessevisser.

Men - Jag frågade dig om du gjort det som du föreslog en novis på plastreparationsområdet.

Visst skulle det gå att göra som du föreslog - för att rädda ytskiktet/halkmönstret, men det förutsätter att man vet vad man sysslar med. Det handlar ju om att limma ytskiktet till den nya plyfan och få det hållbart och förhindra vatteninträngning. Durken är ju ett område som hela tiden utsätts för belastning.

 

Sen gäller det att få tät i skarven. Om man bara tätar skarven på nån mm, så minskar det hållfastheten.Om man laminerar upp, så att man får stark övergång, så har man ändå problemet med att få det snyggt i övergången.

Bhemac brukar säga att det man gör på den egna båten skall hålla minst 1000 år. Fast - det bör i alla fall hålla båtens livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.

Eftersom det dessutom är en fuktskada är det svårt att veta status även på plasten. Den far illa av fukten också, i synnerhet om den som här legat indränkt och kanske frusit. Om den haft dålig vidhäftning till plyfan måste man fråga sig om den kommer få det om den återanvänds. Och om den har haft god vidhäftning, har man ett hästjobb att få den ren från träflis.

 

Ärligt talat aldrig hört talas om att man återanvänder plastytskiktet i ett sådant här fall. Lätt att säga för den som inte gjort det och inte behöver ta ansvar för reparationen och ev. risk för delaminering. En aspekt som nämns ovan är dessutom hållfastheten och hur man gör en skarv stark.

 

Alla dessa "extramoment" för att åstadkomma något man ändå inte kommer uppnå låter varken professionellt eller sunt någonstans....

Visst är det fritt fram att komma med idéer och förslag, men man måste också vara lite självkritisk och inte föreslå vad som helst om man inte vet. Eller åtminstone göra klart att man egentligen inte vet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en tillverkare reparerar så ska det gå fort och hålla garantitiden ut. 

De flesta privatpersoner brukar göra det mer ordentligt.

Fusk lönar sig sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla för hjälpen. Nu har jag mycket bra information till mitt lilla vinterprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...