Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hbengtsson

Körde på drivved/planka i 22 knop. Vad händer nu?

Rekommendera Poster

Jaha, årets säsong avslutas med maximal otur. Vi har precis hämtat båten från årliga motor- och drevservicen inför torrsättningen. På vägen hem - i cirka 22 knop - så smäller det plötsligt till i aktern och motorns varvtal går ner och hämtar sig igen. Vi hinner precis se att vi kört på en planka av något slag - den ser ut att ha blivit klyvd i mitten men det kan också ha varit två separata från början. Jag hinner knappt ens dra av på gasen förrän nästa smäll.... en planka till.

 

Vi kör försiktigt hem... jag noterar inget akut med drevet men inbillar mig att det är lite mer vibrationer. Vidare så upptäcker jag ett missljud från servon när man svänger med ratten åt babord. 

 

Så nu är frågan till er kära forumsmedlemmar :-)  Är det en drevrenovering att vänta? Jag har anmält till försäkringsbolaget men dom har stängt sin kundservice så det blir på måndag som vi får gå igenom det hela.

 

Vad tror ni kan ha hänt? Hur tåligt är drev och proppar för sådant? Uppenbarligen har styrningen fått sig en kyss i alla fall...

 

Kul avslut...  särskilt när man precis servat motor och drev (inkl byte av packboxar) för 15.000

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om det är synliga skador på propellern. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Börja med att kolla om det är synliga skador på propellern. 

 

 

Japp, skall göra det imorrn när det är bättre ljus. Men om propellern är oskadd, är det någon form av garanti att drevet i sin helhet inte tagit stryk? Vet inte hur mycket dreven pallar...

 

Sen är det ju det här missljudet från servon då. När jag låg still vid bryggan så svängde jag ratten sakta fram och tillbaka och kände då små pulseringar i ratten. Ökade jag hastigheten på svängandet så framstår missljudet.

 

Nåja...återstår att se och vad försäkringsbolaget har att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-06 på 18:22, Peter_K säger:

Börja med att kolla om det är synliga skador på propellern. 

 

 

En liten uppdatering om någon är intresserad :-) så var jag förbi en auktoriserad VP mek idag som lyfte båten och gjorde en okulär besiktning av drevet. Allt såg bra ut - det enda som han noterade (som inte var helt uppenbart vid en första anblick) var att ett propellerblad var lite böjt längst ut och där hade den förmodligen fått sig en törn. Men han såg inte någon akut fara med det utan rekommenderade renovering av propellern i vinter. Sådär. Lite lugnare igen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade väl inte varit skäl att köpa en reservpropeller och byta och testa att allt är ok, medans du har båten kvar i sjön.

På en ren motorbåt med drev är det väl inte fel att ha en reservpropeller. Det kan ju hända nåt mitt i sommaren.

När jag tappade min propeller på min motorseglare för ett antal år sen, hissade jag bara segel och kryssade mig ut och hem till min motorverkstad, som monterade en ny propeller. Det är ca 12 distansminuter fågelvägen och på kryss blir det väl runt 20

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

På en ren motorbåt med drev är det väl inte fel att ha en reservpropeller. Det kan ju hända nåt mitt i sommaren.

När jag tappade min propeller på min motorseglare för ett antal år sen, hissade jag bara segel och kryssade mig ut och hem till min motorverkstad

Vi körde ett gäng välgödda damer till en ö. För att kunna lossa lasten fick jag backa in. Två damer skulle hålla utkik men likväl slog ett propellerblad i en sten. Då var det skönt att ha en reservpropeller. Det var fö en skadad men reparerad propeller som inte klarade marschfart men tillräckligt för att komma hem innan öronen vissnade.

 

När jag var liten rasade backslaget och vi fick segla in till land med båtshake och morgonrock. Dock inte kryss. Efter det utrustades båten med ett segel av ett gammalt lakan, en delad mast och lämpliga snören. Vi provade några gånger och det funkade ganska bra. Det var långt innan mobiltelefonernas tid.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Vi körde ett gäng välgödda damer till en ö. För att kunna lossa lasten fick jag backa in. Två damer skulle hålla utkik men likväl slog ett propellerblad i en sten.

 

Det är olika på hur man reagerar.

Ett par gubbar från elverket i Sotenäs var i ett litet samhälle som heter Väjern och drog fram serviskabel till en villa som höll på att byggas.

Det kom en stor långtradare med last som skulle till nybygget - köksinrede eller nåt liknande. Vägen in var smal och lite krokig. Elverksgubbarna, som tillhörde de mer tjänstvilliga, hjälpte chauffören att dirigera honom. Det var dock ett kabelskåp som stod taskigt till. En murare var också på plats - kanske inte känd som en av de smartaste.  Man bad honom kolla på lastbilen om han skulle backa på skåpet.

 

En fult normal människa hade ju ropat och viftat med armarna mm om det hände nåt - inte vår murare. När Lastbilen till slut hade kommit dit han skulle kom muraren och sa;"Han backade på kabelskåpet" Det var ju det han hade fått order på att kolla och nu avrapporterade han.

Innan elverksgubbarna kunde göra klar servisen, fick de byta ut det alldeles nya kabelskåpet. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Tommy, du har aldrig funderat på att skriva en bok om ditt liv där mycket roligt, lärorikt och spännande verkar ha inträffat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planka...

Det låg en lastpall i marvattnet utanför hemmahamnen och flöt, jag lyckades nästan missa den, farten var under fem knop. Inga skador. Men jag har pratat med motorbåtsägare som kört på stockar, stora trädgrenar och plank liksom fiskbackar av plast och annat som folk och fä slänger i sjön..  propellrarna brukar ta skada, drevet brukar klara sig. 

 

Men förra hösten var jag uppe i kanten av sandbanken vid Yttre Hamnholmen vid inloppet till Rörö.

Direkt anmärkningsvärt då jag passerat där i minst fyrtio säsonger, och att det är väl utprickat och massvis med gula bojar. Men jag höll på med en backningsmanöver från tankbryggan och var inte direkt ensam just där. Och jag tror att den yttre propellern slog i en liten sten.

 

Precis som trådskaparen upplever, upplevde jag det också, ett missljud, som förvärrades när jag svängde, men inget oljud från styrningen.  Och då en del vibrationer i mellanregistret.

 

När jag senare torrsatte båten fann jag att ett blad i den yttre propellern fått sig en kyss, det var omkring en 10mm "bubbla" längst ut. Provade att lägga propellern mot en träbock och bankade försiktigt med en plasthalmmare, och lyckades slå ut denna lilla skada. Jag blästrade sedan propellrarna och synade då noga där skadan suttit, och fann inga sprickor.

-Jo den är av aluminium... Så om du har tur är det bara en skada på propellern, iofs inte direkt billigt att laga om det är en mer omfattande skada, men om den är omfattande hade du tappat massvis med effekt och fart, och såväl hört som känt kraftiga vibrationer, jag gissar att du har en eller flera mindra skador i propellrarnas kanter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Tommy, du har aldrig funderat på att skriva en bok om ditt liv där mycket roligt, lärorikt och spännande verkar ha inträffat :)

En skicklig och underhållande berättare med mycket kunskap! Jag vill förhandsboka ett ex!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Tommy, du har aldrig funderat på att skriva en bok om ditt liv där mycket roligt, lärorikt och spännande verkar ha inträffat :)

 

Nej - det finns så många dåliga böcker ändå.

Sen är det ju så att de allra flesta människors liv är ganska intressanta - om man bara skrapar lite på ytan - det gäller ju bara att kunna berätta om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

En planka...

Det låg en lastpall i marvattnet utanför hemmahamnen och flöt, jag lyckades nästan missa den, farten var under fem knop. Inga skador. Men jag har pratat med motorbåtsägare som kört på stockar, stora trädgrenar och plank liksom fiskbackar av plast och annat som folk och fä slänger i sjön..  propellrarna brukar ta skada, drevet brukar klara sig. 

 

 

 

"Har man tur - behöver man inget vett" brukade alltid en arbetskompis säga.

Nu var ju detta en man som till synes alltid hade just tur.

Jag är helt säker på att det inte alls handlade om tur, utan egentligen mer om vett, eller rättare sagt; Kunskap, Erfarenhet och god Tajming.

 

De senare egenskaperna kan man inte - med basta vilja i världen - beskylla mig för.

En sommar på 1990-talet seglade jag till Stavanger och skärgården norr därom med min havsfidra på tre veckor. Var bl.a. inne i Lysefjorden och gick så tätt intill berget under Preikestolen att jag kunde ta på berget. Över 600 meter rakt upp och 450 meter djup (om jag inte minns fel).

 

Seglar man en sån båt som havsfidra - så går det inte fort. Långa härliga seglingsdar, med seglarkompisen AutoHelm som trogen rorsman, så har man inte mycket att göra. Eftersom man skall ha "ständig uppsikt", så blir det många långa timmar i sittbrunnen. Det var under den turen jag tillverkade mina "Lusplattingar" av grön, röd och brun polysplitt.

En kväll kom jag till en djup vik på sydöstra udden av ön Hidra. Där kunde jag förtöja längs berget och nån meter under vantspridarna fanns en hylla i berget där jag kunde ligga och montera mina "Lusplattingar".

 

59de802ea3b17_ovanifrn.jpg.46698bc75864843d0c85efc4a6df5d11.jpg

 

När jag var klar satte jag tillbaka spinnackerbommen i fästet på SB aktre undervant. Sen gick jag ut och svajankrade.

Nästa morgon fortsatte min seglats hemöver. Utanför Lista var det guppigt värre. Plötsligt får jag se att masten börjar falla. Det var som tur var inte masten, utan spinnackerbommen, som jag inte fått fast i den härför avsedda ringen, utan bara i lusplattingens ludd. Bomen överände följde storseglet och träffade mig i huvudet.

Det gjorde mycket ont.

Listas Hamn låg ganska nära, så jag seglade dit, efter att jag surrat fast bommen. Väl inne i ytterhamnen startade jag motorn och tog ner seglen.

Leden in till innerhamnen är en krökt muddrad ränna genom ett grunt vattenområde med en enorm mängd stora kullerstenar. Rätt som det är vaknar jag till av att jag går på en kullersten - långt på utsidan den prickade leden. 

 

Hade troligtvis svimma av och styrt båten ur leden. Reflexmässigt kastar jag in backen och backar på en annan stor kullersten. Lyckas i alla fall ta mig tillbaka till den utprickade leden och gick in i innerhamnen och förtöjde.

Låg där några dar med en besvärande huvudvärk.

Ett problem som uppstod var att jag fått en läcka i fören, så facket där jag förvarade grönsaker och frukt, ständigt var vått. Reparationen av den skadan är en historia för sig.

När jag tog upp båten på hösten, visade det sig att bägge propellerbladen var krökta på topparna. Det fixade den lokale bysmeden - Bröderna Nicklassons Mekaniska verkstad i Hunnebostrand - lätt. 

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Thallatha säger:

Det hade väl inte varit skäl att köpa en reservpropeller och byta och testa att allt är ok, medans du har båten kvar i sjön.

På en ren motorbåt med drev är det väl inte fel att ha en reservpropeller. Det kan ju hända nåt mitt i sommaren.

När jag tappade min propeller på min motorseglare för ett antal år sen, hissade jag bara segel och kryssade mig ut och hem till min motorverkstad, som monterade en ny propeller. Det är ca 12 distansminuter fågelvägen och på kryss blir det väl runt 20

 

Jo egentligen borde man väl gjort det, men varvet hade bara tid för en snabb inspektion så här i upptagningstider. Nog för att propellerbyte går fort,

men hade inget i närheten att köpa.

 

Mekanikern hade dock svårt att tro att det lilla skulle märkas. Jag känner ialla fall inga vibrationer i farter upp till 7 knop. Gissar att man märker sådant direkt? Inte heller något som sticker ut i 22-25 knop heller. Men när motorn och kompressorn "köttar" upp båten i plan så sker det inte direkt silkenslent i drivlinan. Men enligt meken så kan det bero på vattenströmmar och hur drevet är tiltat.

 

Fick tips om Propellerbjörn i Haninge så lämnar nog in propparna där i vinter!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla lägen är det viktigt att se saker på ett positivt sätt... 

I ditt läge skulle jag vilja framhävda att det var tur att detta hände på din sista resa tänk vad tråkigt om du skulle börjat säsongen med detta....

Själv avslutade jag säsongen med att EMC:n lade av. 4 spridare slutade att fungera. Jag hade sådan tur att jag i 6knop hjälpligt kunde ta mig tillbaks till hamn. På halva vägen stannade vi i en vik, vädret var helt underbart och vi blev kvar där hela eftermiddagen.

Nu kan jag nattat båten för säsongen och kan i lugn och ro hitta en lösning. 

 

Mvh Stefan 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde på en sandbank och bytte till reservproppen och körde hem med vibrationer i ratten , plockade ner drevet och lämnade in det på en mekanisk verkstad och dom gjorde drevaxeln rakigen 1500kr lätt som en plätt för en mek verkstad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...