Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbo166

Block och talja till utombordaren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blev inspirerad:

 

Undersidan lite känslig på utombordaren, vill helst ha en bred, +10 cm lyftsling, typ:
http://www.ebay.com/itm/4-Various-Length-2-Ply-Nylon-Web-Sling-Lift-Tow-Strap-Heavy-Duty-44000-LBS-/111727884875?var=&hash=item1a03803a4b:m:m0JJM0x4kald0GkHOt31j-A

 

under motorn.

 

Ska vara enkelt med motor av/på, så helst ska den dra åt sig själv, men ändå sitta så pass att man inte tappar motorn i vattnet.

Bred + lyftsling + strech material (typ Bungee jumping?) ?! Färdig ögla på den

Tänkte sätta block och talja på targabågen i aktern, intill motorfästet. Man kan dra ner en tamp med pistolhake (till öglan som hamnar ovanpå motorn) till en vinsch i närheten eller ta i lite. 22,5 kg så borde man orka via ett block.

Det är lite guppigt att lyfta ner motorn för hand och få dit, risk att man ramlar i jollen med motorn i famnen. Så vill ha nån sån här lösning, men ska vara maximalt enkel att använda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två st 20 tons lyftsling verkar lite overkill för att lyfta en 22,5 kg motor....

Det blir nog rätt klumpigt också.

 

Det bör väl räcka med ett normalt spännband (Biltema, Claes Olsson, Jula, macken...) som läggs i en åtta runt motorn med korset ovanpå motorn. Det blir rätt beskedliga krafter i banden som ju lyfter i fyra parter. Sätt en krok i korset och lyft.

 

Bom o storskot (eller annan tamp från bomnocken) är en bra lyftkran. Se bara till att ha en stark dirk (t.ex. storfallet) som tar lyftkraften i bomnocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår din "taggning" av ämnet rätt så har du en motorbåt och tänker använda targabågen som s.a.s. lyftkranens högsta punkt?

Inget svar på din fråga men jag såg en annan "inspirationsvideo" där badstegen används som uthållande svingarm för lyftet. Stegen håller ut motorn en bit ifrån skrovet. (Det platta lyftbandet roterar sedan automatiskt också motorn till rätt fastsättningsposition efter upptagning.)
Fiffigt, måste lyfta på hatten. :-)

Alltid kul med smarta multipurpose-grejor, alltså saker som kan användas till olika ändamål vid olika tillfällen.
[Själv har jag segelbåt och där kan kanske badstegen fällas ner vid åskväder i naturhamn och bli en del av åskskyddets jordning från mastens akterstag/pushpit - om man som jag fixat till ett överledande metallbleck mellan pushpit/mantågsfäste och själva stegen? (Inte särskilt innovativt i jämförelse men ändå.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...