Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Volvo_Penta

Swedol glykol

Rekommendera Poster

Kanske en intressant info.

 

Jag köpte häromdagen 2 20 liters dunkar glykol från Swedol för vinterkonserveringen. Blandade 50/50 och gjorde i ordning för att börja köra runt i motorerna. Något flög i mig så jag kollade frostskyddstemperaturen med min Duocheck. -11°C! Jag kollade en gång till. -11°C! då tog jag en deciliter ur den andra dunken och blandade med en deciliter vatten. Så Duochecken igen och -10°C. Jag kontaktade Swedol när butiken öppnade och fick svaret att de hört att någon fler butik också hade fått in likadan reklamation.

 

Så om Ni har köpt glykol på Swedol de närmaste månaderna bör Ni nog kolla status. Det står "Koncentrerad" på förpackningen men jag misstänker att glykolen redan är utspädd av någon anledning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Kanske en intressant info.

 

Jag köpte häromdagen 2 20 liters dunkar glykol från Swedol för vinterkonserveringen. Blandade 50/50 och gjorde i ordning för att börja köra runt i motorerna. Något flög i mig så jag kollade frostskyddstemperaturen med min Duocheck. -11°C! Jag kollade en gång till. -11°C! då tog jag en deciliter ur den andra dunken och blandade med en deciliter vatten. Så Duochecken igen och -10°C. Jag kontaktade Swedol när butiken öppnade och fick svaret att de hört att någon fler butik också hade fått in likadan reklamation.

 

Så om Ni har köpt glykol på Swedol de närmaste månaderna bör Ni nog kolla status. Det står "Koncentrerad" på förpackningen men jag misstänker att glykolen redan är utspädd av någon anledning...

Frågan är om det är slarv eller bedrägeri? Vilketsom så är det i alla fall skandal med sådan kvalitetsbrist från ett välrenommerat företag.

 

För dem som redan vinterkonserverat och packat in i presenningar så kan det ju vara intressant hur frostsprängkänslig din 50/50-blanding är (måste vinterkonserveringen göras om?). Även om en glykolblandning håller en för hög fryspunkt så mister den den sprängverkan som rent vatten har. Det blir mer som sörja och fungerar inte så bra i en motor som ska kunna användas i låga temperaturer, men en motor som står stilla så kan det fungera.

 

Det skulle vara intressant om du kan hälla en del av blandningen i en flaska (välj PET som inte spricker) och lägga i frysen och berätta om resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska fixa med båtarna i helgen och tänkte hälla en liter 50/50-blandning i en fryspåse och lägga i frysen för att testa.

 

Jag skulle få nya dunkar av Swedol när de fick hem en ny sändning, trots att jag för att testa dem påstod att jag troligen inte hade kvar kvittot. Kvittot har jag kvar, så även dunkarna, varav den ena är förbrukad. Den andra har jag bara tagit en deciliter ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vilken glykolsort du köpt, men om man mäter en sort som mätaren inte är avsedd för kan den eventuellt visa väldigt fel. Det är ju inte fryspunkt den visar, utan densitet som omvandlas till en fryspunktssiffra som gäller just den glykolsort som omvandlingstabellen är gjord för.

 

Men det kanske du redan har koll på. Och så kan det ju naturligtvis ha blivit felmärkning också, och du mätt alldeles rätt ;)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på detta ämne litet.

Städade i pannrummet, fann en gammal glykolprovare och en nästan likadan batterisyremätare, båda utförda som glascylindrar med en flottör inuti, och gummiboll uppepå liksom en gummipip i nederändan, gummit hade torkat ihop, så det blev demontering och förpassning till glas- respektive riskavfallet.

 

Jag står då i begrepp att köpa ny glykoltestare, räcker det med en billig sådan här för knappt 40 kr eller skall jag satsa på en dyr optisk sådan här för nästan 400 kr?

Kommer nog bara att använda den till båten, bilarna är luftkylda förutom Citroënen som har någon svindyr vattenfri kylvätska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billiga glykolprovaren är väldigt osäker, köp en riktig refraktometer. Den äter inte bröd när den är inköpt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, bhemac säger:

Den billiga glykolprovaren är väldigt osäker, köp en riktig refraktometer. Den äter inte bröd när den är inköpt!

När jag läser beskrivningen mer noggrant ser jag att den är mer användbar, mäter olika sorters glykol och även batterisyra (för dem som fortfarande har medeltida öppna bly-syra ackumulatorer:P).

 

"Optisk mätare med ställbar optik. Mäter frostskyddsnivån i kylar- och spolarvätskan. Klarar både etylenglykol (G11/G12) och propylenglykol (G13). Mäter även batterisyran, varvid man kan fastsälla batteriets kondition. Tillverkad i metall med gummerat grepp. Levereras komplett med pipett för uppsugning av vätska, mejsel för kalibreringsjustering samt förvaringsbox i plast med fackindelad vaddering. Längd: 160 mm.
Mätområden:
Glykol: 0 °C till -50 °C.
Batterisyra: 1,10 till 1,40 kg/l.
Spolarvätska: 0 °C till -40 °C."

Citat från Biltemas sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt BTs optiska mätare under några år, helt klart ett bra köp!

Beträffande olika glykolers frostpunkt så skiljer det marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, IngemarE säger:

Nu vet jag inte exakt vilken glykolsort du köpt, men om man mäter en sort som mätaren inte är avsedd för kan den eventuellt visa väldigt fel. Det är ju inte fryspunkt den visar, utan densitet som omvandlas till en fryspunktssiffra som gäller just den glykolsort som omvandlingstabellen är gjord för.

 

Men det kanske du redan har koll på. Och så kan det ju naturligtvis ha blivit felmärkning också, och du mätt alldeles rätt ;)

 

Den glykol det handlar om är denna:

http://www.swedol.se/glykol-konc-bs-65-20l.html

 

och mätaren är en lika som denna:

http://www.reichertai.com/clientuploads/directory/download_pdfs/Rhino Duo-Chek User Guide.PDF

 

Vad är Din uppfattning om trovärdigheten i mätning och resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att den mätaren borde ge alldeles riktigt resultat till den glykolen.

Då är det nog så att de fått in ett felmärkt/feltappat parti (om inget hänt med din mätare, förstås - mindre troligt). Inte bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en sak i en båt, som inte är igång på vintern. Också en liten mängd glykol förhindrar frostsprängning, men i en bil kan det vara katastrofalt.

Då glykolmängden är liten, blir det sörja då det fryser. Denna sörja är mycket sällan eller aldrig farlig för motorn om den bara står.

Däremot kan det gå illa om det blir sörja i bilens kylare, för då stannar kylarvätskan upp, och motorn börjar koka. Det hände för mig en gång då jag körde motorväg i -26 grader. Den motorn var aldrig riktigt sig själv efter den episoden, och det kunde ha gått värre...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-05 på 21:50, Volvo_Penta säger:

Jag ska fixa med båtarna i helgen och tänkte hälla en liter 50/50-blandning i en fryspåse och lägga i frysen för att testa.

 

Jag skulle få nya dunkar av Swedol när de fick hem en ny sändning, trots att jag för att testa dem påstod att jag troligen inte hade kvar kvittot. Kvittot har jag kvar, så även dunkarna, varav den ena är förbrukad. Den andra har jag bara tagit en deciliter ur.

Vad håller dunkenför grad tal  på den du har kvar. 

Torgny 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Torgny-3055 säger:

Vad håller dunkenför grad tal  på den du har kvar. 

Torgny 

 

 

Jag kollar nästa gång jag åker till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...