Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mjolko

Hur få ut båttrailer till ö

Rekommendera Poster

Har 2 båtslipar. Den ena klara 2000kg, en Alutrack. Är dyr, men väl värt pengarna, om man behöver lösningen. Köpte min lätt begagnad på blocket, blev halva priset. 

 

Har flera år haft en vettig lösning till de mindre båtarna. De var den klassiska båtstödet som finns på biltema och fler ställen. Men de rostade ofantligt och behövdes justerar om båtarna hade olika skrov vinkel. 

 

Så i sommras blev det lösningen från a--laiturit. De är de som svenska marinvaror köper sina varor från. Tillverkaren klassar rampen med extra hjul för 900kg. 

 

Vi satte en dimension grövre plank, än den rekommenderade. Det gick bra, även om det vart lite tajt för vinschen. 

 

Så, om du klarar dig med 900kg, så fungerar den rampen. Riktigt bra attden nedre sektionen kan plockas loss. Tog alltid loss vår nedre del, då vi var borta längre perioder från stugan. 

 

http://www.a-laiturit.fi/lang-SV/shop/product/veneennostotelakka-85-m

 

finns både med och utan långa träbalkarna, vi köpte från en lokalhandlare, han hade inte paketet med balkarna. De köpte vi på en trävaruhandel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett underhållsvärde läser jag denna tråden, och konstaterar att "undervattenstransporter av släpvagn eller efterfordon avsett för övervattensbruk" skett i sött eller bräckt vatten. Jag ser i hamnen hur nyleverareade båttrailer ser ut bara efter en vecka, på land, liksom nylevereade ännu ej sjösatta aluminiumbåtar... Diverse ytbehandlingar till trots så går  den saltmättade luften hårt åt metallen. Så en undervattnestransport av båttrailer här på "västkusten" eller i Bohuslän hade nog inte varit lika lyckad.

 

Jag har inte berättat det innan, då jag blev tillfrågad om en transport ut till en liten ö i våras.

Det gällde en 10 meter lång begagnad och hemmabyggd stabil pontonbrygga man köpt begagnad från en insjö. Efter en landsvägstransport med hjälp av en lastbil med lastväxlarflak, låg bryggan redan sjösatt i utkanten av en av Grefabs hamnar, där fick den inte ligga kvar, om den inte flyttades "senast i går" skulle ett vite debiteras ägaren. En tills synes okänd person kom fram till mig precis då  "Christer med lastbilen" just sjösatt min båt. Den okände undrade om jag kunde hjälpa honom mot skälig ersättning, då han ansåg att jag hade en stabil båt som han ansåg kunde klara transporten. Det visade sig ganska snabbt att vi en gång hade varit kurskamrater på högskolan.

 

Nåväl, diverse väder-appar kollades upp och en rekognosering av färdvägen (omkring 6 Nm) rekades och den tilltänka hamnen på den aktuella ön rekades också. Det skulle ju inte vara några problem om vinden inte vände eller tog i för mycket.

 

Tidigt en tisdagsmorgon i vindstilla kom jag med min båt till hamnen där flytbryggan nu låg otillbörligt. Döm av min förvåning när det nu stod en sådan där fyrhjuling med liten släpvagn på flytbryggan, dessutom en trave med bättre begagnat virke och korrugerad takplåt. Visserligen väl surrat, men flytbryggans "fribord" om det nu heter så, var det inte mycket bevänt med. Bryggan är bred och stabil men den låg lågt i vattnet redan innan den lastades.

 

Efter en del dividerande och påspädning av den skäliga ersättningen påbörjades bogseringen, först långsides ut ur hamnen, men då det var svårt att fendra av övergick jag till traditionell bogsering i omkring 20 meter lina i hanfot, detta i omkring 4-6 knop. Vattnet sköljde nu över bryggan och det såg ut som om fyrhjulingen åkte på vattnet. Men det gick bra, hände inget speciellt, en av de turtäta skärgårdsbåtarna saktade in och skepparen vinkade glatt. Dom brukar minsann inte sakta in alls.

 

När jag (ensam ombord) började närma mig den tilltänkta hamnen kopplades flytbryggan längsides igen, men nu uppstod det litet problem då hela ekipaget inte ville styra åt det hållet jag vred ratten, men med hjälp av ägaren som följde efter i en "snurrebåt" och åskådare på land blev det rätt på andra tilläggningsförsöket.

 

Betongankare i kätting efter en gammal flytbrygga återanvändes, liksom landfästen. Det var bara en sak, nu fanns det ingen landgång att lägga mellan bryggan och klippan iland. Troligtvis var bryggägaren tvungen att snickra ihop en sådan innan fyrhjulingen med lilla släpvagnen kunde rullas land. Eller också bar dom iland den, den stod iallafall inte kvar då jag passerade i slutet av augusti.

 

Den skäliga ersättningen räckte till för att fylla upp en av båtens dieseltankar, dessutom till en dagens lunch på Brännö. Nu återstår problemet hur jag redovisar detta i deklarationen.

 

Nu har jag bogserat flytbryggor två gånger!

Den andra gången var väl ungefär 15 år sedan, då från "Lotta Engbergs strand" till Johannebergsscouternas udde, båda belägna i sjön Mjörn, en sträcka på kanske 1 NM, men då med en Buster med en niohästare, det var nog svårare, då det blåste frånlandsvind vid tilläggningen, men den flytbryggan hade ingen last, jo föresten ett par kvarglömda arbetshandskar, som låg kvar under hela färden.

 

Om jag hade varit i trådskaparens situation, hade jag ju gladeligen anlitat den lokala transportfärjan, vad är en femhundring jämfört med de risker och kapitalförstöring på båt, motor och ffa på trailer som en sådan transport kan innebära..!? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ringt A-Laiturit Oy som bekräftade att deras 8,4 meters sliplösning klarar 900 kg men att man måste dubblera antalet hjul från 14 till 28. Vid köp av 14 extra hjul så kostar de 20 euro/st. Så för uppskattningsvis 7-8000:- (hjul, vinsch, kopplingsanordning (mellan reglar) och reglar) får man en sliplösning för båt upp till 900 kg. Vill man som jag få upp båten ännu längre så får man köpa till ytterligare reglar och hjul och då ökar priset med drygt 3000:- per 4,2-meters sektion. Totala kostnaden för ca 12,5 m slip blir då ca 11000:- + arbete.59d749088fc95_Billigbtslip.jpg.ec451ee12485a31036cff1f3f1b6d987.jpg

 

Drömmen vore förstås en Båstaslip med tillvalen massiva gummihjul och transporthjul (man kan alltså flytta hela slipen med båten på). Problemet är att slipen med tillvalen kostar ca 33000:- (gäller modellen som tar 1500kg och är 9m lång).

59d732e4922a1_BtslipBlsta.thumb.jpg.0e9b8d2aae46b5c7f3dfe44a274c3caf.jpg

Trailern som jag köpt via Blocket kostar 5500:- + 500:- för transportkostnad ut till ön + ca 500:- för vinschen som ska användas för att vinscha upp trailer med båt. Totalt ca 6500:-. Den lösningen blir alltså billigast och ganska enkel för mitt primära behov, vinterförvaring av min båt på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla som engagerat sig, gett mig tips och råd i min frågeställning, "Hur få ut båttrailer till ö" som även svängt in på alternativet med en slip lösning. Jag kan konstatera att för vinterförvaring av min båt så blir trailern det billigaste och samtidigt ett flexibelt alternativ jämfört med en slip. För transport av trailern till ön så går jag på råden att använda Waxholmsbolagets godstransport. Inte lika spännande som att köra med trailern över eller under båten, på frigolitskivor eller mellan två båtar, men enkelt, riskfritt och ganska prisvärt. Än en gång stort tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Mjolko säger:

De vidarekopplade mig till Medicarrier som på uppdrag av Waxholmsbolaget sköter sjötransporter av gods. De informerade mig att de kunde frakta över trailern för 500:-. Jag måste boka senast dagen innan och godstransporterna till min ö är på tisdagar och torsdagar. Jag kan välja valfri brygga, som Waxholmsbolaget trafikerar. Kanske det kan vara värt en femhundring, eller vad tycker ni?

 

500:-?! Hur i helsicke kan något vara så billigt i 08-land. Skynda Dig att bekräfta överenskommelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

 

500:-?! Hur i helsicke kan något vara så billigt i 08-land. Skynda Dig att bekräfta överenskommelsen.

Det är nog Waxholmsbolagets ordinarie frakttaxa. Den är fastställd i landstingsfullmäktige ungefär på samma sätt som priset på SL-biljetter eller patientavgifter i sjukvården och satt för att gynna utvecklingen i skärgården. Se http://www.sitepilot.se/show.asp?id=5907

 

Notera t ex att det finns en specialtaxa för julgran (!) samt att det är billigt att transportera jordbruksprodukter från öarna till fastlandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rota rätt på två oljefat eller silltunnor som jag skulle montera på trailern med spännband. Sedan skulle jag bogsera den vid lugnt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...