Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
annerborn

Ommöblering av elsystem - feedback önskas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall installera en solcellspanel i min båt och tänkte då passa på att möblera om lite i elsystemet. Såhär ser det ut idag:

 

idag.thumb.png.cf73da2ec4b5bc60fede99c4b01882fc.png

 

Anledningen till att jag vill möblera om är att:

1. Jag tycker att det är onödigt långa kabeldragningar med förbrukningsbatteriet placerat på styrbordssidan (både via skiljereläet till startbatteriet och till elcentralen för förbrukarna).

2. Kablarna från solcellspanelen blir kortare om jag flyttar förbrukningsbatteriet till babordssidan

3. Det saknas huvudsäkringar idag

 

Tanken är att dra elen såhär istället:

 

59d333478ea9f_malet.thumb.png.5e721c6708aebf0d76e2146862ae1c1e.png

 

Anledningen till att jag har placerat huvudbrytaren för förbrukningsbatteriet mellan solcellsregulatorn och elcentralen för förbrukarna är att jag vill att solcellerna skall ladd även efter att jag slagit av huvudbrytaren och lämnat båten

 

Anledningen till att jag strömförsörjer alla förbrukare via solcellsregulatorn är att den har funktioner för att visa förbrukning och batteristatus samt funktion för att stänga av förbrukarna när batterispänningen bli för låg.

 

1. Vad tror ni om det generella upplägget?

 

2. Hur gör jag med viktiga förbrukare som länspump? Den är idag kopplad på elcentralen för förbrukarna. Om spänningen i förbrukningsbatteriet är låg så låg att solcellsregulatorn slår av alla förbrukare så kommer länspumpen inte att gå att köra. Skall jag koppla den på startbatteriet istället, eller?

 

3. Hur skall jag tänka kring dimensionering av kablar och säkring till skiljereläet? Skiljereläet skall enligt specen klara 140A, men är det troligt att det kommer gå så starka strömmar genom det?

 

4. Vad är en rimligt storlek på huvudsäkringen på startbatteriet. I verkstadshandboken till motorn (Volvo penta V8) står det att startmotorn inte skall dra mer än 190A. Ersättningsstartmotorer till denna typ av motor verkar ligga på ca 1700W. Kan 200A vara lagom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, annerborn säger:

Hej!

 

Jag skall installera en solcellspanel i min båt och tänkte då passa på att möblera om lite i elsystemet. Såhär ser det ut idag:

 

idag.thumb.png.cf73da2ec4b5bc60fede99c4b01882fc.png

 

Anledningen till att jag vill möblera om är att:

1. Jag tycker att det är onödigt långa kabeldragningar med förbrukningsbatteriet placerat på styrbordssidan (både via skiljereläet till startbatteriet och till elcentralen för förbrukarna).

2. Kablarna från solcellspanelen blir kortare om jag flyttar förbrukningsbatteriet till babordssidan

3. Det saknas huvudsäkringar idag

 

Tanken är att dra elen såhär istället:

 

59d333478ea9f_malet.thumb.png.5e721c6708aebf0d76e2146862ae1c1e.png

 

Anledningen till att jag har placerat huvudbrytaren för förbrukningsbatteriet mellan solcellsregulatorn och elcentralen för förbrukarna är att jag vill att solcellerna skall ladd även efter att jag slagit av huvudbrytaren och lämnat båten

 

Anledningen till att jag strömförsörjer alla förbrukare via solcellsregulatorn är att den har funktioner för att visa förbrukning och batteristatus samt funktion för att stänga av förbrukarna när batterispänningen bli för låg.

 

1. Vad tror ni om det generella upplägget?

 

2. Hur gör jag med viktiga förbrukare som länspump? Den är idag kopplad på elcentralen för förbrukarna. Om spänningen i förbrukningsbatteriet är låg så låg att solcellsregulatorn slår av alla förbrukare så kommer länspumpen inte att gå att köra. Skall jag koppla den på startbatteriet istället, eller?

 

3. Hur skall jag tänka kring dimensionering av kablar och säkring till skiljereläet? Skiljereläet skall enligt specen klara 140A, men är det troligt att det kommer gå så starka strömmar genom det?

 

4. Vad är en rimligt storlek på huvudsäkringen på startbatteriet. I verkstadshandboken till motorn (Volvo penta V8) står det att startmotorn inte skall dra mer än 190A. Ersättningsstartmotorer till denna typ av motor verkar ligga på ca 1700W. Kan 200A vara lagom?

 

Du har i dessa båda upplägg ingen huvudbrytare (=batterifrånskiljare)  till startbatteriet, skall du inte ha det?

 

1. Bra

 

2. Koppla länspunpen till startbatteriet eller kanske helst direkt (via hängsäkring) till förbrukarbatteriet, men se till att båten är tät såväl underifrån som uppifrån så att länspumpen bara behöver jobba i nödfall, och i nödfall spelar det ju ingen roll vilken batteribank du tömmer först, om läcka uppstår under gång laddar ju samtidigt generatorn, iallafall tills dess att vattennivån inombords stiger över och kortsluter densamma...

 

3. Så tjocka kablar som möjligt! (inom rimliga gränser) jag har 4mm2 till solcellspaneler och regulator. 8 eller 10mm2 till säkringsboxen är väl ok (="lätt" överdimensionerat) om det inte är för lång väg... Det går ju att räkna på det om du vet längden och den totala förbrukningen. Den viktigaste kabeln ombord är den mellan generator, skiljerelä och batteribanker, jag har själv bytt från 6mm2 till 10mm2.

 

4. Det där med en säkring i startmotorkretsen är omdiskuterat, frågan är vad som händer med kabeln fram till startmotorn om den under en längre tid tillåts leda 199A...? Jag har ingen säkring här och har en större diesel med kraftigare startmotor. Men det kanske man skall ha...? Sedan tidigare frågor i just det ämnet vet jag att det liksom i folkomröstningen till kärnkraften finns tre huvudåsikter, ja, nej och kanske men inte för liten och då en säkring som på sikt kan avvecklas...:D

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Du har i dessa båda upplägg ingen huvudbrytare (=batterifrånskiljare)  till startbatteriet, skall du inte ha det?

 

Även där där verkar det förespråkas "ja", "nej" och kanske, men jag har nog läst fler nej. Tex hos "experterna" på skyllermarks:

 

59d34cb12f2bb_Skarmklipp2017-10-0310_37_37.png.fc596c76821abad5b42d1abf7dcddd34.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

2. Koppla länspunpen till startbatteriet eller kanske helst direkt (via hängsäkring) till förbrukarbatteriet, men se till att båten är tät såväl underifrån som uppifrån så att länspumpen bara behöver jobba i nödfall, och i nödfall spelar det ju ingen roll vilken batteribank du tömmer först, om läcka uppstår under gång laddar ju samtidigt generatorn, iallafall tills dess att vattennivån inombords stiger över och kortsluter densamma...

 

Ja, jag kanske tar och kopplar länspumpen direkt på nåt av batterierna...

 

...eller med två strömbrytare, så jag kan välja vilket batteri jag skall driva den med :-)

Redigerad av annerborn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

3. Så tjocka kablar som möjligt! (inom rimliga gränser) jag har 4mm2 till solcellspaneler och regulator. 8 eller 10mm2 till säkringsboxen är väl ok (="lätt" överdimensionerat) om det inte är för lång väg... Det går ju att räkna på det om du vet längden och den totala förbrukningen. Den viktigaste kabeln ombord är den mellan generator, skiljerelä och batteribanker, jag har själv bytt från 6mm2 till 10mm2.

 

Jag kommer få en hel del 25mm2 över när jag river ut det gamla, så jag kan kanske använda det för att koppla ihop batterierna via skiljereläet. Jag tänker ställa batterierna brevid varandra så det blir ingen lång kabeldragning (ca 40+40cm).

 

Hur skall jag tänka med säkringen där? Skall det vara:

 

a.) strax under 140A, som är max för skijereläet,...

...och/eller...

b.) skall jag räkna på vad 80cm 25mm2 kabel kan klara av? Hur räknar jag i så fall ut det? Jag misstänker att det hamnar över 140A, men jag har inte lyckats lista ut hur jag tar reda på det.

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, annerborn säger:

 

Även där där verkar det förespråkas "ja", "nej" och kanske, men jag har nog läst fler nej. Tex hos "experterna" på skyllermarks:

 

59d34cb12f2bb_Skarmklipp2017-10-0310_37_37.png.fc596c76821abad5b42d1abf7dcddd34.png

Jaha...

Undrar varför man skall helst undvika sådana? ger de generellt för stor resistans tro? risk för gnistbildning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, annerborn säger:

 

Ja, jag kanske tar och kopplar länspumpen direkt på nåt av batterierna...

 

...eller med två strömbrytare, så jag kan välja vilket batteri jag skall driva den med :-)

Ja, eller en omkopplare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, annerborn säger:

 

Jag kommer få en hel del 25mm2 över när jag river ut det gamla, så jag kan kanske använda det för att koppla ihop batterierna via skiljereläet. Jag tänker ställa batterierna brevid varandra så det blir ingen lång kabeldragning (ca 40+40cm).

 

Hur skall jag tänka med säkringen där? Skall det vara:

 

a.) strax under 140A, som är max för skijereläet,...

...och/eller...

b.) skall jag räkna på vad 80cm 25mm2 kabel kan klara av? Hur räknar jag i så fall ut det? Jag misstänker att det hamnar över 140A, men jag har inte lyckats lista ut hur jag tar reda på det.

Bra med återanvändning om kabeln är i bra skick!

Samma där, vad händer med kabeln om det tillåts passera 139A under en längre tid.

De där kraftiga säkringarna är rätt dyra. I förra båten hade jag en automatsäkring på 60A innan förbrukarnas panel och säkringsdosa, den löste aldrig ut... Men om det hade blivit någon kortslutning mellan batteribank och undercentralen hade den löst ut och det hade inte uppstått någon kabelbrand.

 

Kolla i denna länken, här finns en kalkylator för beräkning av kabelarea, den är rätt så användbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks har fel! I CE-reglerna står det klart och tydligt att det ska finns huvudbrytare. CE-reglerna ska man ju gå efter vid större förändringar. Kanske inte Skyllermarks har lämpliga huvudbrytare att sälja?

Huvudbrytaren är skönt att ha, både om det kommer konstig rök eller om man ska koppla och fixa.

 

Att använda solcellsregulatorns lastutgång är smart, så har jag haft det i några år. Bättre skydd för batterierna kan man knappt få. Dessutom kan reguatorn funger som huvudströmbrytare, det brukar finnas en knapp och trycker man på den så stängs all förbrukning av. Vissa regulatorer har en fjärrpanel med samma knapp.

 

Hos mig bryter huvudbrytaren allt med ett enda undantag, larmet. Vill man stänga av huvudströmmen så gör man det med regulatorn, huvudbrytaren används normalt inte.

 

Min länspump ligger som övriga förbrukare. Men jag har också ett larm som meddelar om strömmen till förbrukarna försvinner.

Men egentligen är det nog smartare att ha länspumpen på startbatteriet, det bör kunna köra länspumpen i knappt ett dygn men då har antagligen länspumpen gett upp.

Skulle pumpen dra ur startbatteriet så kan jag lätt starta med förbrukningsbatterierna.

Det finns dock ett problem, jag tycker om att stänga av motorns huvudbrytare när jag lämnar båten, bla därför att jag skippat startnyckel och ersatt med en betydligt mera hållbar brytare.

Detta är nu löst genom att jag har en huvudbrytare på plus som bryter strömmen till motorn och en huvudbrytare som bryter allt på minussidan (används normalt inte). Min motor är 1,5 polig och då rekommenderas även brytare på minus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, annerborn säger:

 

b.) skall jag räkna på vad 80cm 25mm2 kabel kan klara av? Hur räknar jag i så fall ut det? Jag misstänker att det hamnar över 140A, men jag har inte lyckats lista ut hur jag tar reda på det.

 

https://www.legoelektronik.se/kabelarea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Nordisk Båtstandard:

25  mm2 

Kontinuerlig ström 49A     

Säkring mot överbelastning 63A    

Säkring mot kortslutning  200A

 

Generatorn och battriebankens storlek bestämmer hur stor strömmen blir. Det krävs en ganska stor batteribank som kan ta emot 140A. Sen ska ju generatorn kunna ge det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även motorns egen pump för vattenintag kan tydligen i en nödsituation användas för länspumpning om man har möjlighet att koppla om slangarna.
Pumpkapaciteten borde väl vara större än en liten länspump. Hittade detta tips i MD5 for Dummies (kap 5.5).  
Om man gör denna omkoppling så gäller det att se till så att motorn får tillräckligt med kylvatten annars kan den överhettas.
Även att vattnet som motorn suger i sig får inte innehålla en massa skräp. Kanske kan ordnas med en sil i kölsvinet samt ett sjövattenfilter.
Man måste nog veta vad man ger sig in på om skulle göra så här men som sagt det kan rädda båten i en nödsituation om det är en större vatteninträngning.
Naturligtvis får man inte dränka motorn, då blir det problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med en 1,5 polig motor? Är det att minuskabeln mellan batterierna går via godset i motorn? Hittade något kring detta här gällande galvanisk korossion men hänger inte med vad det är för skillnad och vad som är bra mellan 1/1,5/2-polig motor.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, per_62 säger:

Även motorns egen pump för vattenintag kan tydligen i en nödsituation användas för länspumpning om man har möjlighet att koppla om slangarna.

Jo, ganska enkelt om man hare en trevägsventil på intaget.  Men kapaciteten är dålig med en liten diesel, typ 10lit/min - om man har ordentligt varvtal på motorn!

Är man pessimistiskt lagd och har en inverter så är en 230V dränkbar pump betydligt effektivare.

 

25 minuter sedan, per_62 säger:

Vad menas med en 1,5 polig motor?

Minus kopplas till motorn bara vid start (via ett extra relä). Alla prylar som generator, givare mm är tvåpoliga och har alltså ingen jordning i motorn. Men tvåpoliga startmotorer är tydligen väligt dyra så i det 1,5poliga systemet fuskar man lite och kopplar minus till motorchassiet bara i startögonblicket. Fördelen är väl att minus inte kopplas till omgivande vatten. Tanken är väl att minska galvaniska strömmar. Fördelen jag ser är att jag har en bra HF-jord.

Kör man bonding så är det också en fördel att slippa ha minus i varenda större metalldel.

I en aluminiumbåt där man absolut inte får ha minus i skrovet så slipper man problemen att isolera motor propelleraxel mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att batterierna är fördelade på olika sidor på båten för att den inte ska ha slagsida när den ligger vid bryggan?

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med 1,5 -polig och enbart ha minus till motorn vid start. Tänkte se över mitt elsystem på en MD7A och där är minuskabeln från batteriet anslutet till motorn. Vet ej ännu hur jag ska göra med denna minuskabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Skyllermarks har fel! I CE-reglerna står det klart och tydligt att det ska finns huvudbrytare. CE-reglerna ska man ju gå efter vid större förändringar. Kanske inte Skyllermarks har lämpliga huvudbrytare att sälja?

Huvudbrytaren är skönt att ha, både om det kommer konstig rök eller om man ska koppla och fixa.

 

Håller med. Skyllermarks idéer har kostat många båtägare onödiga både kronor och huvudbry. Den egentliga förbättringen har oftast uppnåtts enbart genom att båtägaren gör något åt dåliga skarvar och kontakter. Inte installerar monsterkablar som skruvplintarna inte är avsedda för o.s.v.  Men eftersom det blev bättre efteråt så måste det väl varit rätt ?

 

De har också lyckats tuta i en hel båtgeneration att batterierna aldrig blir fulladdade om kabeln till generatorn är under 25mm² och fått folk att börja tvivla på Ohms lag när det gäller att beräkna spänningsfall.....

 

Givetvis skall det finnas huvudbrytare, och gärna också säkringar. I alla fall enligt mig. Med tanke på det lilla avstånd som är mellan t ex pluspolen och gods på startmotorn så ser jag hellre att säkringen går än att kabeln (och mera) brinner.

 

MEN, det måste naturligtvis vara av god kvalitet. Därmed inte sagt att det måste vara värsta monsterkablarna och att t.o.m. en Biltemabrytare inte skulle duga i vissa fall. Det gäller att handla rätt modell till rätt sak.

Jag har separats huvudbrytare till alla batterier, men för att minska risken med dåliga kablar och skarvar sitter en fast mässingskena mellan den gemensamma polen på alla förbrukarbatteribrytare istället för kabelskor och kablar. Enkelt och pålitligt. Dessutom är fjäderbrickor (gärna taggbrickor om man hittar rätt dimension) bra för att nypa in i metallen bra. Tycker i alla fall jag....;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Det kan inte vara så att batterierna är fördelade på olika sidor på båten för att den inte ska ha slagsida när den ligger vid bryggan?

 

:D

Samma fenomen med de tankar man har ombord, jag tänker då på vatten-, bränsle- och septiktank.

Istället för tankmätare har kompisen en krängningsmätare i båten för att uppskatta tankens innehåll.

Batterier är tunga grejer, men får man slagsida kan man ju kanske flytta något annat till andra sidan, kanske septiktanken.

-Ursäkta mig, jag måste gå på toa och tömma såväl tarm som blåsa och spola extra mycket så att slagsidan hävs...:unsure:.

 

Skyllermarks i all ära, många bra grejer har dom i sitt sortiment, men det mesta kan man köpa annorstädes till lägre pris och själv plocka ihop.

Men så som jag minns det kom Skyllermarks i den eran då alla skulle ha en TWC-regulator och sedan kom på att den laddade sönder batterierna, och då kom Skyllermarks in i bilden och presenterade bland annat Ohms lag såsom om den varit en världsnyhet... Och föga överraskande berättade Skyllermarks att grova förtenta kablar med bra påpressade kontakdon var bättre än klena kablar med kassa kabelskor på.... Men det är min minnesbild, måhända stämmer den inte så bra med hur det egentligen var...??

 

Det enda ur Skyllermarks sortiment som jag använder är deras polskor, batteripolskor alltså, inte kvinnliga innevånare i Polen, sådana "använder" jag inte. Koppleri i all ära, om det rör sig om elektriska kopplingar, men bra polskor kan man finna på andra ställen, varesig i Gdansk, Nordpolen eller Sydpolen, jag såg på Ax Marins hemsida att det finns andra batterikabelskor som iallafall på bild ser väldigt bra och genomtänkta ut.

Skiljereläet från Biltema tycks ju de flesta här på detta forum ha installerat och lovordat, det kostar ju en bråkdel av det Skyllermark säljer... så nog finns det bra prylar för den som har tid och kunskap att leta på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som skiljerelä för att koppla ihop batteribankerna är detta relä mycket prisvärt och räcker i de allra flesta fall: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113

Samma här: http://www.swedol.se/rela-4-stift.html?site=priv&gclid=EAIaIQobChMIl4vAmsrU1gIVXYuyCh0pxw5mEAQYAiABEgJRlfD_BwE

(Jag har f.ö. haft ett dylikt i 15år utan några problem någonsin)

 

Medan det så fort det heter "Marin" kan kosta vad som helst: https://www.marineonline.se/hella-rela-12v-70a.html

 

Men Skyllermarks relä är tämligen unikt, då det tydligen inte orsakar något spänningsfall alls. Borde ju egentligen vara falsk marknadsföring, för det går inte tillverka ett relä, ja inte ens en ledande grunka av något slag som inte introducerar något spänningsfall alls. Inte så länge det går någon ström genom det i alla fall: https://www.watski.se/Skiljerelasatser-111DA

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det hemskt med företag vars affärside verkar vara att lura båtägare.

I början på 80-talet satte jag in ett vanligt 40A relä som skiljerelä. Sen har det varit samma typ av relä i alla mina båtar. För säkerhetsskull har jag alltid haft ett reservrelä sittande i en tom sockel bredvid, Jag har aldrig behövt byta. Max ström som generatorn har kunnat ge har legat mellan 35 och 55A. Det kan den ge högst kortvarigt. När relät sår till resp ifrån så brukar strömmen vara väldigt låg. Idag brukar jag rekommendera Biltemas skiljerelä så slipper jag förklara så mycket ;)

På 90-talet köpte jag båt med TWC, jag satte in Optima batterier. De höll i två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Och som skiljerelä för att koppla ihop batteribankerna är detta relä mycket prisvärt och räcker i de allra flesta fall: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113

Samma här: http://www.swedol.se/rela-4-stift.html?site=priv&gclid=EAIaIQobChMIl4vAmsrU1gIVXYuyCh0pxw5mEAQYAiABEgJRlfD_BwE

(Jag har f.ö. haft ett dylikt i 15år utan några problem någonsin)

 

Medan det så fort det heter "Marin" kan kosta vad som helst: https://www.marineonline.se/hella-rela-12v-70a.html

 

Men Skyllermarks relä är tämligen unikt, då det tydligen inte orsakar något spänningsfall alls. Borde ju egentligen vara falsk marknadsföring, för det går inte tillverka ett relä, ja inte ens en ledande grunka av något slag som inte introducerar något spänningsfall alls. Inte så länge det går någon ström genom det i alla fall: https://www.watski.se/Skiljerelasatser-111DA

Det var fantastiskt vad Marinonlines relä var dyrt, är det tillverkat av guld eller platina?

Kjells motsvarighet är ju billigare, men Biltema har två motsvarande relän för 39,90kr och ett som tydligen tål 80A för 49,90kr....

 

Hur kopplar ni båda dessa relän? Vad är det som styr dess spole, är det spänningen till laddningslampan? Jag brukar använda laddningslampans signal, eller rättare sagt D+ för att styra relä till automatiskt halvljus på mina gamla bilar, de som hade växelströmsgenerator i original, sådana med likströmsgenerator är nämligen undantagna från halvljuslagen, där räcker det med positionsljus, om nu något off topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas är nog lite klenare än Kjell/Swedol/Hella även om det står 50/80A.

Kopplas vanligen på D+, men på min nya motor/generator behövde jag ett mellanrelä då D+ på den är en ren lamputgång som drar till jord och inte fältlindningens positiva ände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man som jag ofta har en klen motor så lägger jag in ett tidrelä som fördröjer tillkopplingen med några minuter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, IngemarE säger:

Biltemas är nog lite klenare än Kjell/Swedol/Hella även om det står 50/80A.

Kopplas vanligen på D+, men på min nya motor/generator behövde jag ett mellanrelä då D+ på den är en ren lamputgång som drar till jord och inte fältlindningens positiva ände.

Ok, så batteribankerna kopplas ihop då generatorn börjar att ladda.

Jag hittade ett sådant där dyrt Skyllermarksrelä i min båt som förre ägaren, elektrikern, eller ägaren före honom som också var elektriker hade installerat, detta har ju bara två anslutningar, vad jag kan se i mörkret under durken, vir funkar det? Någon zenerdiodkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett enkelt relä där manöverspolen kopplas till D+ resp minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Pentax säger:

Det kan inte vara så att batterierna är fördelade på olika sidor på båten för att den inte ska ha slagsida när den ligger vid bryggan?

 

:D


Där spelar det väl å andra sidan ingen roll? Om föraren styr från andra sidan, kanske det blir bättre balans i båten efter den föreslagna batteriflytten. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT

En kändis här på forumet brukade inte skriva Skyllermarks, utan han brukade benämna dom "kopparförsäljaren" vilket stämde ganska bra, då de ville sälja så mycket koppar som var möjligt.

Allt de sa, sas så många gånger att det blev en sanning!

 

 

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:


Där spelar det väl å andra sidan ingen roll? Om föraren styr från andra sidan, kanske det blir bättre balans i båten efter den föreslagna batteriflytten. :)

 

 

Bra att vi får info från någon som vet hur TS båt belastas.

 

Jag kan ju inte veta vilken sida TS styr från, och ingen annan heller, utom de som känner TS och sett hans båt.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Pentax säger:

Det kan inte vara så att batterierna är fördelade på olika sidor på båten för att den inte ska ha slagsida när den ligger vid bryggan?

 

:D

 

Så är det säkert, men med tanke på att det är ca två ton båt så borde det inte bli så illa. Och blir det det så kan jag nog omfördela lite  andra prylar (frugan och barnen ;-) ) ombord för att motverka det 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent fysiskt funderar jag på att bygga en sån här elpanel i Batteriutrymmet:

 

 

 

 

Namnlös.png

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...