Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
princess360

byte av roder tätning

Rekommendera Poster

Hej

 

 

Jag tänker ta bort roderstockarna för att byta tätningar/lager har mycket glapp.

Se bifogade foton, det svåra är väl att öppna klämkopplingen så att det släpper från axeln.

 

Tips och erarenheter om någon gjorda detta innan tas tacksamt i mot.

 

Segla väl

DSC_1107.jpg

DSC_1108.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att bara släppa på klämskruven på styrarmen? Värma lite försiktigt brukar ju funka annars och hjälpa till med en kloavdragare för att lyfta styrarmen kanske.

Nog för att saker och ting brukar jävlas och sitta fast men du kan ju ha tur för en gångs skull ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog - efter att skruven lossats - försiktigt bonkat in nån stålkil i springan enligt bilden nedan. Och när isär-pressen på så sätt ökats litet, därefter sprejat 5-56 och låtit detta verka nåt dygn eller så.  
[Ta nu inte en en smal skruvmejsel som kil, utan hellre nåt brett, kanske typ eggen hos en kniv med extra tjockt blad? Kilen bör inte vara för tung, utan kunna sitta kvar själv efter ibonkandet, alltså så 5-56:et får gotta sig länge i det isärkilade minimala glappet runt axeln.]
Kloavdragare a´ la Makro är ju ingen dum idé annars.
Akta, gulmetaller som mässing är hårda men rätt sprickbenägna har jag märkt. Försiktighet med isärkilandet anbefalles alltså!

Hehe, möjligen släpper den helt snällt så att forumtrådens tips om våld inte ens behövs? Du har ju tydligen inte försökt ännu?
roderarm_loss.png.3299dc8c086ac89c1e2fef4a48a365a9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, först bort med kabelanslutningen och dess muttrar. Knacka sen med typ en plasthammare på skruven, den kanske är genomgående och har en låsfunktion på höjden. Därefter avdragare, borde gå ganska lätt, jag tycker det ser ut som att det sitter en kil för låsning i sida.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...