Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BerraS

Installera fast luftpump för gummibåt

Rekommendera Poster

Istället för att hålla på med fotpump, eller lös el pump på båten, tänkte jag installera en 12V pump med låg/högtrycks pump fast i motorrummet.

Så då måste jag dra luftslang genom däcket. 

Funderar på typ av luftkoppling som man kan använda? Funkar det med en Gardena koppling? Eller skall jag titta på kopplingar för högtryck?

Andra funderingar idéer?

 

Tänker typ en sådan pump:

https://www.seasea.se/båt-och-motor/båt/gummibåt/luftpump-aqua-marina-super-electric-12volt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Persolnigen hade jag hellere använt tryckluftskopplingar till  detta ändamåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det i en annan tråd, att gardenakopplingar tycker jag är föga sjömansmässiga, det finns bättre, till vatten och andra vätskor.

Sedan tror jag inte att gardenakopplingarna de är så bra till tryckluft övht.

Även om lufttrycket inte är så högt, så trycker jag att du skall satsa på nipplar och snabbkopplingar till tryckluft, dessa finns i många modeller och kostar inte så mycket. Den inlänkade kopplingen är ett exempel, du finner säkert en som passar din slang från kompressorn bättre.

Biltama, Jula och Clas O. är exempel på firmor som säljer sådana kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart! Gardena funkar, trycket är ju bara max 1,4 bar men även en vanlig skruvkoppling för vattenslang fungerar. Ev kompletterad med en Ballofix, annars bör man nog ha en skyddshuv.

Välj en slang som blir platt utan tryck, finns för tryckluft. Lätt att stuv. Snyggast skulle ju vara en sälvupprullande slangrulle under däck!

 

Jag hade en enkel membran luftpump som stod i ett teakhus på däck. Det var en enkle jolle som kunde vikas ihop och ligga på däck. Rätt stuvad så vecklade den ut sig så fint när den blåstes upp. Effekten blev att jollen användes mycket mer när det blev mindre krångel att blåsa upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras studerade jag några ungdomar som hade en omkring 3,5 meters ribbåt, denna hade ratt och liksom ett motorcykelsäte med plats för två sittande, det satt väl en 15 hk motor på denna båt.

Såg väldigt trevlig och sjösäker ut.

Men, det var inte det... denna rib hade ju ett eget elsystem, jag tror det var elstart på motorn också, och en fast monterad luftpump med manometer, där man kunde justera trycket i tuberna på under gång, himla praktiskt, jag har bara sett denna finess tidigare i större militära ribbar, men bevisligen finns det på minde civila båtar också. Om detta var extrautrusning eller standard har jag ingen aning om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det inte skulle vara smidigare att avnända nogon vanlig 12V kompressor, och sen ha en tryckregulatos monterad vid uttaget?

Annars måste du ju ändå öppa motorluckan för att komma åt at reglera trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, No_jah säger:

Frågan är om det inte skulle vara smidigare att avnända nogon vanlig 12V kompressor, och sen ha en tryckregulatos monterad vid uttaget?

Annars måste du ju ändå öppa motorluckan för att komma åt at reglera trycket.

 

Behöver man reglera trycket när man skall pumpa upp gummibåten - och - varför skulle man göra det!?

Jag har alltid min gummibåt uppumpad, men får fylla på luft varje vår och ett par gånger under sommaren - jag rör aldrig inställningen för trycket.

Om man pumpar upp och släpper ut luften ofta, är det nog inte så dumt med en fast installation.

Själv pumpar jag upp jollen med bilens batteri när jag kör ner den till hamnen på våren. Sen brukar jag släpa den längs pontonbryggan till bilen när jag skall fylla på luft på sommaren.

Det har hänt att jag tagit startbatteriet och burit det till en lämpligt ställe att fylla på luft i jollen när jag varit ute på lite längre seglatser. Tex som här på Rödkallen.

 

a040708-0472-x.jpg.d41ba63af6c7422d0c927b61be6adedb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Behöver man reglera trycket när man skall pumpa upp gummibåten - och - varför skulle man göra det!?

Jag har alltid min gummibåt uppumpad, men får fylla på luft varje vår och ett par gånger under sommaren - jag rör aldrig inställningen för trycket.

Man vill ju inte att gummibåten ska explodera, och använder man en tryckluftskompressor så är ju maxtrycket ganska mycket mer än vad gummibåten gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså - men varför skall man då öppna motorrumsluckan för att ställa in trycket om det inte går och kompressorn går på max.

 

På min lilla skitkompressor, som jag haft sen 2003, kan man ställa in trycket till det som är lämpligt för gummibåten. Har för mig att det står på båten. Ställde intrycket första gången jag pumpade upp båten och det står kvar samma inställning än idag - jo jag brukar kolla att inställningen inte har ändrat sig, då jag har kompressorn lös och den bärs fram och tillbaka.

Har man en kompressor fast monterad, är ju inte risken så stor att man råkar ställa om reglaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall så har jag bara ett tryck, så tanken är att jag ställer in trycket på kompressorn en gång, så inget behov av att hoppa upp och ner från motorrummet för att ändra trycket.

Tänkte även sätta en vattentät strömbrytare så jag kan starta/stänga av pumpen när det behövs.

Jag har behov av att tömma/pumpa upp båten ofta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Thallatha säger:

Jasså - men varför skall man då öppna motorrumsluckan för att ställa in trycket om det inte går och kompressorn går på max.

 

På min lilla skitkompressor, som jag haft sen 2003, kan man ställa in trycket till det som är lämpligt för gummibåten. Har för mig att det står på båten. Ställde intrycket första gången jag pumpade upp båten och det står kvar samma inställning än idag - jo jag brukar kolla att inställningen inte har ändrat sig, då jag har kompressorn lös och den bärs fram och tillbaka.

Har man en kompressor fast monterad, är ju inte risken så stor att man råkar ställa om reglaget.

 

Jag tänker att om man nu har en kompressor så kanske man använder även även till annat än än att pumpa jollen, och då kan det ju vara bra att kunna reglera trycket på ett smidigt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummibåtar är sällan explosiva.

Man kan ju tänka sig att en hårt uppumpad gummibåt som ligger i solen värms upp och får för högt tryck, men ventilerna är konstruerade så att de öppnar litet om trycket blir för högt, dessutom tål de mer än vad man tror.

 

Liksom Thalattha pumpar jag upp min 2,6 meters gummibåt inför långturen som vanligvis varar i fyra veckor, känner på trycket någon gång emellanåt och får då oftast komplettera med fotpumpen i tuben i botten/"kölen".

Jag har en 220V pump som ger mycket luft med lågt tryck, som egentligen är avsett för något helt annat, och sedan kompletterar jag med en fotpump som ger högre tryck men relativt liten luftmängd. Då båten ändå oftast blåses upp på en brygga med eluttag funkar detta, annars finns inverter ombord och en 12 volts pump, den senare är nog mer avsett för badleksaker.

 

Sedan efter denna fyra veckors semestertur, släpps luften ur och gummibåten rullas ihop och tas hem.

Jag lämnar den aldrig i hemmahamnen, stöldrisken, och sedan anser vi att den inte gör någon nytta på de kortare turerna under vår och höstsäsongerna.

 

Under förvaringen hemmavid har det hänt att jag blåst upp den med min verkstadskompressor, oj vad det går fort, och vad bra det blir, men jag tror inte att min inverter ombord klarar av att försörja en 5 hk elmotor med tillkopplad tvåcylindrig kompressor.... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, No_jah säger:

Jag tänker att om man nu har en kompressor så kanske man använder även även till annat än än att pumpa jollen, och då kan det ju vara bra att kunna reglera trycket på ett smidigt sätt.

 

Men det är ju en helt annan sak än TS frågeställning: 

 

Men visst - omständigheter ändrar sig och nya behov uppstår.

Jag har en liten billig 12voltskompressor avsedd att pumpa upp gummibåtar med som har inbyggd  tryckreglering. Jag skulle visserligen kunna höja tryckte ut en del, men det skulle inte va nåt att ha till nåt annat ombord. Ja - man skulle kanske kunna blåsa bort nåt skit som har hamnat på däcket, men till sånt använder jag de gamla traditionella metoderna - en pyts med vatten som man med lite svung slår över däcket.

När man inte ser behovet, förstår man inte problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, No_jah säger:

Frågan är om det inte skulle vara smidigare att avnända nogon vanlig 12V kompressor, och sen ha en tryckregulatos monterad vid uttaget?

Annars måste du ju ändå öppa motorluckan för att komma åt at reglera trycket.

Tyvärr har dessa ett förtvivlat dåligt luftflöde dessutom bruakr de inte vara oljefria och olja vill man inte ha in  i pontonerna. 

Jag har en 230V membrankompressor som ska ge runt 30lit/min. Den funkar att blåsa upp med men en bra 12V kompressor är bättre. Däremot är den bra på att blåsa vatten ur tryckvattensystemet mm. Kan även ge andningsluft vid målning mm.

 

Trycket ställer man väl en gång för alla? Det brukar ju finnas angivet vad det ska vara i gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafan.. hur svårt kan det vara, om man inte startar går iväg och låter pumpen gå tills den stänger av sig sm när man tankar bilen.

Står du kvar vid jollen så är det väl bara att pumpa tills den e hård och sluta pumpa då oavsett om nån regulator står på 3, 5 eller 20 BAR.

Fast automatisk funktion kräver ju regulator såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Den kompressorn förstör man lätt gummibåten med om man inte vet vad man gör

0,2bar = 3 PSI

 

Luftpump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompressor har diverse nackdelar i kombination med gummibåtar, bl.a. att den ofta ger olja i luften och att den är gjord för höga tryck men inte höga flöden.

 

En högtrycksfläkt eller en "kompressor" som ger lågt tryck är bättre, då fylls båten snabbt.

Den här ger 150 l/min och ett maxtryck på 1 bar. (1200:- kr)

Det finns fläktar som ger  200 - 400 l/min med betydligt lägre tryck. Fördelen är att flödet är hög, men man kommer att behöva ta några tag med en handpump för att få rät tryck i jollen. Priset är betydligt lägre än 1200:- kr.

 

Slangen bör vara grov så att inte tryckfallet blir för stort. När trycket ökar minskar flödet snabbt.

 

Vid 150 i/min är en diameter på 25 mm lagom.

En platt slang funkar, trycket kommer att hålla ut slangen.

 

Med en fläkt på 300 l/min är en diameter på 35 mm lagom.

Vilken lättare "spiralstadgad" slang som helst funkar, tex en dammsugarslang (finns att köpa som metervara).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

En högtrycksfläkt eller en "kompressor" som ger lågt tryck är bättre, då fylls båten snabbt.

Om det är turbinfläkt, kompressor eller membrankompressor  är inte helt enkelt att utläsa.

Här är en "test" av en som verkar vara samma som den TS tittat på och även väldigt lik den Mackey länkade. Är det så att dessa "2-stegspumpar" har fläkt + kompressor?

https://airkayaks.wordpress.com/2017/05/25/product-review-aquaglide-12v-turbo-high-pressure-1-20-psi-electric-pump/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, LonelyBird säger:

Den kompressorn förstör man lätt gummibåten med om man inte vet vad man gör. Det typiska trycket för en gummibåt ligger mellan 0.2 -0.3 bar så spräng inte din båt!

En rätt bra publikation om gummibåtar har du här:

http://www.gammalstorp.se/Bilder-Batliv/Servicehafte.pdf

Jag borde väl tillägga det att verkstadskompressorn har såväl vatten- som oljeavskiljare. Och så blåser jag med endast "luftpistolen". Det blir mycket luft under högt tryck i en 3-4 mm luftståle, gummibåtens ventil är väl nånstans runt 12 mm ungefär, så det totala lufttrycket i tuberna blir ju inte så högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...