Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boboz

Kortriggad Johnson Seahorse 35 till Crescent Bamse?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en kortriggad Johnson Seahorse 35 (modellnr:j35bacnd) som jag tänkte fräscha upp och sätta på en Crescent Bamse.

Kan det fungera eller skall det vara lång rigg och fler hästar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Har ingen Bamse ännu så den som vet får gärna skriva detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bamse skall väl ha lång rigg?,vad det gäller motorn 35an alldeles för klen om man inte kör båten ensam,har haft en sådan på en 5m ht båt,rena skiten svag lämnade kanske 25hk,bytte till en yamaha 40hk,var som att få på en dubbelt så stark motor som den klena 35an,båda var nya,inget fabrikationsfel på 35an,där slutade min bana med omc motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet? Skall det vara kort eller lång rigg till en Bamse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Lite svårt att läsa, men det ser helt klart ut som det står "Lång rigg"

http://crescent-boats.se/img/egna/material/Broschyr_1982.pdf

Yamaha-motorn på bilden har definitivt lång rigg.

 

Broschyren väcker många fina minnen till liv från det att man var i yngre tonåren. Jag fick en 426 utan styrpulpet och med 14 hk motor. Gick fint om man var max två personer i båten. Lyckades aldrig förhandla mig till en utombordare på 20 hk av föräldrarna, men det har man ju kompenserat sedan man blev vuxen...

 

Kompisen fick en 42 DL med 7,5 hk till stugan. Haha, vilken förnedring för en tonåring att åka runt i en deplacementsroddbåt i några knop! :D  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätta kortriggad motor på båt med akterspegel för lång rigg gör ju att propellern hamnar så den störs av akterspegeln och fungerar dåligt. 

Bamse eller annan båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Boboz säger:

 

Det står nog lång rigg där ja.. :(. Tack.


Ingen som satt kort rigg på en Bamse? *griper halmstrån*

 

Alternativet om du absolut vill köra med din motor tillsammans med Crescent Bamse är ju att du sågar av akterspegeln en bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bamse upplever jag som en ganska trög båt för sin storlek (men stadig!) och även med 60 hästar, som den jag kör ibland har, är den ingen raket. Med 35 hk blir den nog en riktig surhink. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-30 på 21:48, firefish säger:

Bamse upplever jag som en ganska trög båt för sin storlek (men stadig!) och även med 60 hästar, som den jag kör ibland har, är den ingen raket. Med 35 hk blir den nog en riktig surhink. 

Bamse 542 planar på en 10hk motor. Otroligt lättplanad.

 

På 2017-09-27 på 20:52, karluno säger:

bamse skall väl ha lång rigg?,vad det gäller motorn 35an alldeles för klen om man inte kör båten ensam,har haft en sådan på en 5m ht båt,rena skiten svag lämnade kanske 25hk,bytte till en yamaha 40hk,var som att få på en dubbelt så stark motor som den klena 35an,båda var nya,inget fabrikationsfel på 35an,där slutade min bana med omc motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...