Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hbengtsson

Märkligt gångljud vid stängd genomföring till septin

Rekommendera Poster

Har ett väldigt märkligt fenomen som jag undrar om någon klurig forummedlem kan ha en teori om.

 

Vid planingsfart så har vi börjat höra ett märkligt ljud...typ ett dovt 'zzzzup....zzzzup'. Jag har slitit mig i håret och försökt lokalisera. Igår när vi tog en fin septembertur så kom vi fram till att ljudet kommer underifrån / kölsvinet... efter lite olika tester enligt uteslutningsmetoden så konstaterar jag att med kranen/ventilen öppen till septin så försvinner ljudet. Stänger jag genomföringen så kommer ljudet tillbaka.

 

What in the...? En teori jag har är att den inte riktigt sluter helt tätt när den är stängd och att ljudet är vatten som pressar sig genom en smal passage. Men givetvis inget som jag har kunnat bekräfta.

 

Tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, hbengtsson säger:

Har ett väldigt märkligt fenomen som jag undrar om någon klurig forummedlem kan ha en teori om.

 

Vid planingsfart så har vi börjat höra ett märkligt ljud...typ ett dovt 'zzzzup....zzzzup'. Jag har slitit mig i håret och försökt lokalisera. Igår när vi tog en fin septembertur så kom vi fram till att ljudet kommer underifrån / kölsvinet... efter lite olika tester enligt uteslutningsmetoden så konstaterar jag att med kranen/ventilen öppen till septin så försvinner ljudet. Stänger jag genomföringen så kommer ljudet tillbaka.

 

What in the...? En teori jag har är att den inte riktigt sluter helt tätt när den är stängd och att ljudet är vatten som pressar sig genom en smal passage. Men givetvis inget som jag har kunnat bekräfta.

 

Tankar?

Genomföringen för toan som låter, när du ligger i plan . Låter lika i alla epocor :) Du ska inte köra med den öppen risk finns då att du vattenfyller tanken wc .

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhha...tack! Alltid ett bra (och lugnande) svar från dig :-)

 

Blir nu lite nyfiken på vad som framhäver ljudet? Är det vattnet som ligger och trycker mot genomföringen?

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, hbengtsson säger:

Tack! Alltid ett bra svar från dig :-)

 

Men vad är det som framhäver ljudet i sådana fall? Är det vattnet som ligger och trycker mot genomföringen?

Ja, det blir någon form av ljud pga. luften/vattnet som strömmar förbi genomföringen och får slangen att vibrera/slå, du jämföra det med ljudet som blir när du blåser i en flaska.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men du får ju ändå inte ha kranen till toatanken öppen - avfallet skall ju sugtömmas juh!

;)

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_K säger:

...men du får ju ändå inte ha kranen till toatanken öppen - avfallet skall ju sugtömmas juh!

;)

 

Hehe, ja hur ser reglerna ut egentlign?

Är det tillåtet att fortfarande ha möjligheten att tömma tanken ut i havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, No_jah säger:

Hehe, ja hur ser reglerna ut egentlign?

Är det tillåtet att fortfarande ha möjligheten att tömma tanken ut i havet?

Ja, men du får inte göra det annat än på internationellt vatten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det var med STÄNGD kran det lät; jag skyller min ouppmärksamhet på en av mina sällsynta sjukdagar med feber mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Peter_K säger:

Såg nu att det var med STÄNGD kran det lät; jag skyller min ouppmärksamhet på en av mina sällsynta sjukdagar med feber mm. 

Fast tar man bort och plastar igen så borde det bli tyst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - men vill man det..?

Inte jag i alla fall. 

Däremot kan man placera en "nöd-tömning" över vattenlinjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hbengtsson säger:

Ahhha...tack! Alltid ett bra (och lugnande) svar från dig :-)

 

Blir nu lite nyfiken på vad som framhäver ljudet? Är det vattnet som ligger och trycker mot genomföringen?

Jo ja tror du får ju ett litet utrymme där inne i genomföringen och när båten är trimmad på visst vis så ligger öppningen alldeles i vattenspegeln och snuddar ytan vid planing, detta ljud uppstår då, ett brummande surrande ljud som pulserar till och från. Trimmar du om drevet så hon blir tyngre i röven försvinner detta genast, trimmar du upp röven så återkommer det, mest ljud blir det vid lugna vatten då skrovet ligger som ett strykjärn, minst ljud vid bråkigt vatten. Med andra ord nimbus har placerat öppningarna lite fel :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Peter_K säger:

Ja, men du får inte göra det annat än på internationellt vatten. 

 

Det finns tydligen undantag för om man har en k-märkt båt såg jag i regelverket hos transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Peter_K säger:

Däremot kan man placera en "nöd-tömning" över vattenlinjen. 

Det är min plan, de som har så säger att det fungerar bra. 

Tyvärr är det lite långt till internationellt vatten här i Vänern för att prova. Men vi har Vänersborgsviken och då hamnar det så smångom i Göteborgs vattenintag. Det är väl nästan samma sak? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Det är min plan, de som har så säger att det fungerar bra. 

Tyvärr är det lite långt till internationellt vatten här i Vänern för att prova. Men vi har Vänersborgsviken och då hamnar det så smångom i Göteborgs vattenintag. Det är väl nästan samma sak? ;)

Men om man har en väldigt lång slang då? då kan man ju tömma i skogen, det är väl fortfarande tillåtet? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, No_jah säger:

Men om man har en väldigt lång slang då? då kan man ju tömma i skogen, det är väl fortfarande tillåtet? :P

En riktig tryckpump kan vara ett intressant alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma gurglande oljud.

Fyra genomföringar strax under vattenytan, från diskhon, handfatat, ingående spolvatten till toan och septiktankens nödtömning.

 

Efter att ha stängt kranarna konstaterar jag i mitt fall att det är i diskho respektive handfatets genomföringar det för oväsen.

 

Detta gurglande ljud då båten planar kommer sig antagligen över att det trycks upp vatten i genomföringarna då dessa hamnar precis där båtens botten har väldigt liten kontakt med vattenytan, vattnet rinner fram och tillbaka, slang och diskho/handfat fungerar som resonansbotten.

 

De andra genomföringarna, som inte väsnas, ligger antingen längre farm och hamnar i luften, eller längre bak och i en någorlunda deplacerande del av skrovet.

Diskhons kulventil kommer jag inte åt annat än att först demontera kylskåpet (skall ändra på det) men handfatets är lättåtkomligt, och det hjälper bara litet att stänga denna ventil, ljudet övergår då från gurglande till ett mer skvalpande ljud.

 

Sedan kan jag tycka att det är urbota dumt att placera diskhons och handfatets avlopp under vattenlinjen, eftersom vattnet rinner ned långsamt, då det måste överbygga trycket från vattnet som båten redan ligger i.

 

Byggaren, konstruktören, kommenterade det med att man kan tappa ut diskvatten och handtvättsvatten utan att det syns på utsidan... Tydligen en Najad-standard..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Men om man har en väldigt lång slang då? då kan man ju tömma i skogen, det är väl fortfarande tillåtet? :P

Mysigt när ett 20-tal båtar pumpar iland en 20-30 liter kiss-o-bajssörja per båt i naturhamnen varje helg; låter som ett ställe att besöka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

låter som ett ställe att besöka...

Kan bli en kul rutschkana!

Nej, det räcker med idioterna som lyfter på mossan och gör nr 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Sedan kan jag tycka att det är urbota dumt att placera diskhons och handfatets avlopp under vattenlinjen, eftersom vattnet rinner ned långsamt, då det måste överbygga trycket från vattnet som båten redan ligger i.

 

Sätt in en liten gråvattentank och en elektrisk pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, bhemac säger:

Kan bli en kul rutschkana!

Nej, det räcker med idioterna som lyfter på mossan och gör nr 2.

Beroende på förutsättningar; att placera avföring i marken (såklart så det inte är sten under, såklart så ingen kliver i det) är sannolikt det mest miljövänliga man kan göra iofs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Peter_K säger:

...men du får ju ändå inte ha kranen till toatanken öppen - avfallet skall ju sugtömmas juh!

;)

 

Jo men kranen till vattenintaget måste väl få användas ändå eller.......:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

 

Sätt in en liten gråvattentank och en elektrisk pump.

Tack, jag har redan tillräckligt många tankar (summa en) som skall tömmas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...