Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Köra glykol genom sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Hej,

Idag försökte jag köra igenom glykol genom att hälla i den via sjövattenfiltret men det gick inget vidare. Glykolen sögs inte in i motorn något vidare utan flera gånger steg den i koppen och rann över kanten. Jag provade både med öppen och stängd kran på intaget i botten med samma resultat. Till saken hör att det är en rätt stor svanhals på avgasslangen precis innan utloppet skulle kunna tänka mig att det blir som en broms när inte sjövattenpumpen trycker på. Är det någon som haft samma problem och hur har ni löst det?

 

Kan man pumpa in glykolen på något sätt?

 

Motorn är en MD40a, det är inte helt lätt att lossa inloppet på impellerpumpen och köra in där då det är väldigt trångt och en rem ligger väldig nära. Tacksam för bra förslag som gör det enkelt att konservera motorn.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans har du ju en skrovgenomföring där kylvattnet kommer in; borde gå att lossa där och låta sjövattenpumpen suga glykolblandningen ur en hink. 

 

Om sjövattenfiltret sitter på sugsidan borde det gå att lossa en slang även där och låta motorns vattenpump suga in glykolblandningen.

 

Att hälla i glykol med en stillastående motor lär som du själv upptäckt inte fungera så bra. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste naturligtvis köra motorn när man häller i glykolen. Om filtret sitter längst fram på motorn går det inte. Då sitter ju filtret efter pumpen. Normalt sitter filtret före pumpen på inombordsinstallationer. Då går det alldeles utmärkt att hälla glykolen i filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt, med TAMD 31 hade sjövattenfiltret innan pumpen, väldigt praktiskt, bara att ha förberedda femliters dunkar med glykolblandning att pytsa i under gång.

Nuvarande båt med TAMD 43 går det inte alls på... himla otur, där sitter filtret efter pumpen, misstänker att det är likadant monterat på MD40.

Så jag lossar slangen på pumpens sugsida, den slangen som kommer från intaget, kopplar en annan slang som sticks ned i en hink med glykolblandning som fylls på efterhand, och låter pumpen suga i sig detta.

 

Jag har inte löst uppsamlingen tillfredställande, men i år skall jag leta upp en stor balja eller plastback och ställa under drevet för att samla upp glykolblandningen, det finns mycket hundar och lösa katter i området, och dom lär ju gärna slicka i sig söt glykol, som kan vara mortal, sedan gillar väl inte miljön och dagvattensystemet att man släpper ut glykol den vägen heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att pumpen sitter innan filtret vilket då förklarar att det inte blev något vidare sug :-)

 

Får kika på en lösning där jag kan ansluta en slang före pumpen, synd dock att det är så trångt över allt i motorn och att kranen till bordgenomföringen sitter djupt ner så att meckande nästan undanbedes.

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, wahlis säger:

Det stämmer att pumpen sitter innan filtret vilket då förklarar att det inte blev något vidare sug :-)

 

Får kika på en lösning där jag kan ansluta en slang före pumpen, synd dock att det är så trångt över allt i motorn och att kranen till bordgenomföringen sitter djupt ner så att meckande nästan undanbedes.

 

/Wahlis

 

Om du tar dig för att lossa slangen vid bordgenomföringen så kan du ju även passa på att byta kranen till en trevägskran, och dra en slang till något lite mer lättåtkomligt ställe för påfyllning av Glykolblandning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, wahlis säger:

Det stämmer att pumpen sitter innan filtret vilket då förklarar att det inte blev något vidare sug :-)

 

Får kika på en lösning där jag kan ansluta en slang före pumpen, synd dock att det är så trångt över allt i motorn och att kranen till bordgenomföringen sitter djupt ner så att meckande nästan undanbedes.

 

/Wahlis

 

Man kan ju tycka att tillverkaren antingen kunde ha fixat en originallösning med trevägskran och någon koppling för anslutning att användas till konserveringen, eller tillhandahållit en tillbehörssats, men en sådan hade väl med VP´s prisnivå blivit väldigt dyrbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Man kan ju tycka att tillverkaren antingen kunde ha fixat en originallösning med trevägskran och någon koppling för anslutning att användas till konserveringen, eller tillhandahållit en tillbehörssats, men en sådan hade väl med VP´s prisnivå blivit väldigt dyrbar.

Det är ju som sagt inte precis någon jätteoperation att sätta en trevägskran på bordgenomföringen och en slang så är problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, No_jah säger:

Det är ju som sagt inte precis någon jätteoperation att sätta en trevägskran på bordgenomföringen och en slang så är problemet löst.

Precis, jag skall titta på en sådan lösning i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt sällan har man placerat intaget på ett trångt och/eller svåråtkomligt ställe. Flera gånger har jag flyttat intaget och samtidigt satt dit en trevägsventil. Eftersom jag gillar att stänga intaget när båten inte används så sätter jag gärna det så att ventilen så att den är lätt åtkomlig.

Nu har jag S-drev och ventilen sitter i det, det är bara att öppna motorrumsluckan, lägga sig på motorn och åla sig lite akteröver.

Extra slangen till trevägsventilen brukar jag dra upp i ett stuvfack samt förse med Gardenakoppling.

 

Klart vettigt med sjövattenfiltret efter pumpen, då kan det fånga upp gummibitar från en trasig impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Klart vettigt med sjövattenfiltret efter pumpen, då kan det fånga upp gummibitar från en trasig impeller.

Å andra sidan kan ju pumpen suga i sig en massa "bôs" utifrån, såsom sand, finfördelade snäckskal, trådalger etc. som då kan såväl strypa flödet som skada impellern eller pumpen, om man då ofta är inne på grunt vatten.

 

"I skolan" lärde man ju sig att ett filter eller sil "alltid" skall placeras innan pumpen, för att skydda även denna, men att man då kan acceptera vissa undantag.

 

Å andra sidan, igen, om locket till sjövattenfiltret, när det är monterat innan pumpen, hamnat litet snett i gängorna, suger pumpen luft och motorn går varm.

 

Om locket kommit snett då det sitter efter pumpen läcker det vatten där med rätt bra tryck, men motorn får fortfarande kylning.

 

Njae.. jag förstår varför Volvo-Penta tydligen har ändrat konstruktionen, men inte hela tanken bakom, i min värld där både hängslen och livrem används, hade jag ju gärna sett någon mer sil innan pumpen än de "gälar" som finns i drevet eller den sil som brukar sitta på utsidan av bordsgenomföringarna.

 

Sedan hade jag nog inte använt en "gardenakoppling" just på detta ställe ombord, utan en mer tålig nitorkoppling. Min erfarenhet av kopplingar till trädgårdslangar och deras munstycken är att de lätt spricker, de läcker ofta och de tål UV-ljus dåligt, plasten åldras, men UV-ljus förekommer ju sällan i motorrum...

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

"I skolan" lärde man ju sig att ett filter eller sil "alltid" skall placeras innan pumpen, för att skydda även denna

Japp, men då hade pumpen sällan en impeller av gummi!

De absolut flesta som har haft problem med kylningen har haft det pga gummibitar som fastnat i värmeväxlaren. Villkoret är ju att det finns en yttre sil som stoppar de stora bitarna. Jag har aldrig haft sjövattenfilter och aldrig haft problem heller. På en motorbåt där intaget kan komma väldigt när sand mm skulle jag kanske sätta en muddbox.

 

Gardenakopplingen sitter alltså på en klamrad slang i en stuv över vattenytan. Det kan aldrig stå något tryck där och det har fungerat utmärkt i många år. En slangstump och ner i glykoldunken vid konservering. Enkelt att koppla för nödlänsning, även om kapaciteten är låg, eller nödkylning mha sjövattenpump eller bara en pyts.

 

Gardena har jag fö haft mellan färskvattenpump och tank, enkelt att kopla isär vid vinterkonservering och när man ska spola igenom tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummm "mudbox" heter det så hos de svenska tillbehörsbutiekerna också?

 

Kanske har Gardena tummat på kvaliten, för att matcha lågprisfabrikaten? För ursäkta ordvalet, men jag tycker att mina nyinköpta kopplingar som i somras användes till den au-tomat-iska vattningen av tomatplantorna i växthuset i somras, var rena skiten, höll inte i hop, läckte lite varstans. Däremot har jag en hel sats gardenagrejer som används i många år, med en helt annan känsla i "klicket" när man sätter ihop delarna... Nåväl, skit samma var man har för koppling där, men en koppling av metall känns iallfall mer sjömansmässig, om det då inte rör sig om tomatvattning eller biltvätt.

 

Kan väl nämna att Biltemas gardenakopia var ännu sämre men den jag köpte hos Clas var rätt så bra, till att vattna tomaterna med då alltså!:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Kanske har Gardena tummat på kvaliten, för att matcha lågprisfabrikaten?

Vet ej, har inte behövt köpa de senaste 20 åren, bara O-ringar.

 

I en mudbox samlar sig sand och lera i botten.

 

mudbox.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Vet ej, har inte behövt köpa de senaste 20 åren, bara O-ringar.

 

I en mudbox samlar sig sand och lera i botten.

 

mudbox.jpg

1979 köpte jag mina bästa gardenakopplingar, kanske var den firman ny på den svenska marknaden då?

 

Var finner jag en mud box (med mellanslag) avsedd för fritidsbåt?

Vid googling finne jag bara monster och stora grejer för yrkessjöfarten och kanske för avloppsreningsverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att det finns Gardenakompatibla kopplingar i mässing, så är sprickrisk och dålig plast inga problem. Med ett T-rör samt en ballofix plus en sådan har man ett bra intag för kylvattnet.

 

Eller som jag gjort - opererat in det på filtret (om man har filter före pumpen, vill säga). Obs att bilden togs innan de grova slangarna var anslutna på filtret i botten (om någon observerar att de saknas):

Filter med konserveringsuttag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Var finner jag en mud box (med mellanslag) avsedd för fritidsbåt?

Vid googling finne jag bara monster och stora grejer för yrkessjöfarten och kanske för avloppsreningsverk.

Vet ej. Men det finns i mindre dimensioner, det har jag sett. Varv som bygger/underhåller yrkesbåtar kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Med ett T-rör samt en ballofix plus en sådan har man ett bra intag för kylvattnet.

Tycker nog det är enklare att byta till en trevägsventil. Den är dessutom säkrare, vatten kan aldrig rinna in "bakvägen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Kan nämna att det finns Gardenakompatibla kopplingar i mässing, så är sprickrisk och dålig plast inga problem. Med ett T-rör samt en ballofix plus en sådan har man ett bra intag för kylvattnet.

 

Eller som jag gjort - opererat in det på filtret (om man har filter före pumpen, vill säga). Obs att bilden togs innan de grova slangarna var anslutna på filtret i botten (om någon observerar att de saknas):

Filter med konserveringsuttag.

 

 

När jag behöver "Gardena-kopplingar" av bra kvalité brukar jag köpa Nito.  https://www.roykon.se/nito-kopplingar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att hälla i filterkoppen om du fyller den, skuvar på locket (eller tätar med handen) och sedan öppnar och häller i mer när den är tom och upprepar tills du är nöjd. Ganska slabbigt men så gör gubbarna på varvet när de inte ids lossa slangen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, firefish säger:

Det går att hälla i filterkoppen om du fyller den, skuvar på locket (eller tätar med handen) och sedan öppnar och häller i mer när den är tom och upprepar tills du är nöjd. Ganska slabbigt men så gör gubbarna på varvet när de inte ids lossa slangen...

Med ett filter som sitter EFTER pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, bhemac säger:

Med ett filter som sitter EFTER pumpen?

Japp. En del glykol rinner ner i pumpen, som ju dessutom också pumpar luft. Tricket är att sätta på locket, annars sprutar allt ut den vägen. Och som sagt, slabbigt blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, firefish säger:

Japp. En del glykol rinner ner i pumpen, som ju dessutom också pumpar luft. Tricket är att sätta på locket, annars sprutar allt ut den vägen. Och som sagt, slabbigt blir det.

Låter omständigt. Båten måste ju vara på land så att pumpen kan pumpa luft. Sen får ju inte pumpen gå torr mer än någon halv minut. Är det inte enklare at lossa slangen?

 

Det jag sett är att man på varvet hade ett halvfat med glykol och en vanlig, enkel länspump med slang och gummimuff som kunde pressas mot intaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det bästa är att lossa slangen, det jag ville säga är att det går att göra det ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall fundera på lösning, om det går sätter jag nog in en trevägskoppling innan pumpen, i annat fall får jag väl lossa slangen vid inloppet. Att pressa en gummimuff mot intaget låter också lite intressant är det någon som gör på detta sätt idag när ni konserverar?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst mitt problem, det blev en T-koppling vid inloppet som gör det enkelt för mig att koppla in glykolen. IMG_0248.JPG.65871ed6b920f63902e122ac25ab04bd.JPG

IMG_0249.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glädjande att se korrekt monterade slangklämmor, men varför sitter inte kulventilen på t-röret?

Med en slangstump emellan kommer kulventilen att skramla mot maskinen.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trevägs bottenventil känns betydligt säkrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Pentax säger:

Glädjande att se korrekt monterade slangklämmor, men varför sitter inte kulventilen på t-röret?

Med en slangstump emellan kommer kulventilen att skramla mot maskinen.

 

 

;)

Projektet är inte helt färdigt, skall även montera fast det hela så att det inte kan slamra och slå under färd :-)

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar ni inte ur impellern till vintern? Förra vintern tog jag loss hela impellerpumpen för att få ur impellern, det är för trångt att få i och ur den på stället. Då är det ju lika bra att skruva fast en tillfällig slang på pumpen, för konservering,  då den riktiga sugslangen skall loss i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...