Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nicke78

Laga gelcoatskada/hål

Rekommendera Poster

Hej

 

Var nere och plockade upp båten inför en motorservice på torsdag.

När jag tvättade båten så ser jag detta:(

Köpte båten helt ny i våras så det var ingen rolig syn.

Lägger upp två bilder där den ena bilden är inzoomad.

Ser nästa ut som jag skrapat i något vid upptagning men ändå inte.

 

Hur ska jag fixa detta, har ni några förslag?

 

 

2017-09-24_19_21_47.png

2017-09-24 14.55.40.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten helt ny, så borde reparationen inte va nåt större problem. 

 

Är det en firma som sålt båten åt dig, borde de kunna fixa lite gelcoatspackel. 

 

Kratsa lite med kniven, tvätta av med aceton, maskera så närs "sårkanten" du kan (så du inte kladdar ner mer än nödvändigt) Spackla upp skadan. Kanske måste du mellanslipa försiktigt och lägga på mer spackel när det första härdat och sjunkit ihop.

Lägg inte på mer spackel än nödvändigt - överskottet skall ju slipas bort. (motsägelse - ja jag vet) Spackla är en konst.

Sen är det bara att vattenslipa med allt finare papper. Tror det finaste jag har är K 1400 - men det finns finare. Rubba polera och vaxa. 

Får du samma gelcoat som båten är byggt av bör det inte synas.

Sen finns det människor som inte gör annat än lagar sådana skador.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Har nu beställt ett litet renoveringskitt från butiken där jag köpte båten.

Jag tänkte nog prova att fixa det själv nu när skadan är under själva båten.

Kanske bra att lära sig fixa mindre skador så man kan framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu fått ett paket från leverantör. Kan jag bara blanda ihop Topcoat och pensla på 

eller måste man "spackla" innan?

För min del så är jag nöjd om det bara blir tätt då skadan är under båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast har man en ny båt, skall man väl laga upp en sån skada ordentligt och då är det ju spackling med gelcoatspackel som gäller.

När man fyllt upp så att man får ett så litet överskott som möjligt, så vattenslipar man nertill rätt nivå och slipar sen upp ytan med allt finare slippapper.

Gör man det ordentligt med rätt gelcoatspackel, skall det inte synas efteråt.

Det kan va bra att träna på en sån yta - nästa gång kan det va på ett ställe som syns mycket.

 

Epoxyspackel - visst skulle det gå på ett sån ställe - om man skall epoxybehandla och bottenmåla. Skall man inte det är det ett sämre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Känns bättre att laga detta i vår när vädret är bättre.

Kan jag vänta med lagningen? hur kan jag skydda skadan under vintern?

 

Båten  står på land och under presenning nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt den sova och torka under vintern så väcker du den när det är över +5 grader ute.

 

Precis som min båt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Fast har man en ny båt, skall man väl laga upp en sån skada ordentligt och då är det ju spackling med gelcoatspackel som gäller.

När man fyllt upp så att man får ett så litet överskott som möjligt, så vattenslipar man nertill rätt nivå och slipar sen upp ytan med allt finare slippapper.

Gör man det ordentligt med rätt gelcoatspackel, skall det inte synas efteråt.

Det kan va bra att träna på en sån yta - nästa gång kan det va på ett ställe som syns mycket.

 

Epoxyspackel - visst skulle det gå på ett sån ställe - om man skall epoxybehandla och bottenmåla. Skall man inte det är det ett sämre alternativ.

Vad är det för skillnad på epoxi och gelcoatspackel? epoxi = under vattenlinjen och gelcoat ovanför? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl vara garanti på en ny båt; den där skadan beror på att det var dålig eller ingen vidhäftning, mellan laminatet och gelcoatskicktet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Alicia1 säger:

Vad är det för skillnad på epoxi och gelcoatspackel? epoxi = under vattenlinjen och gelcoat ovanför? 

 

Det är en väldig skillnad på epoxy och gelcoatspackel.

Om man inte skall bottenmåla och inte epoxybehandal botten, så bör en lagning med rätt färg på gelcoatspacklet inte synas efteråt. Lagar du med epoxyspackel så kommer lagningen att synas för all framtid - om du inte bottenmålar.

Annars brukar ju min tes vara just som du skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är jag inte så hemma på detta ämne, men är inte epoxyspackel vitt till färgen och gelcoatspackel kan blandas till båtens kulör?

 

Jag hade inte tänkt att bottenmåla då jag ligger i Mälaren. Ska jag då välja gelcoatspackel till mina småskador i stället för epoxyspackel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Ja nu är väl våren på väg och det är dags att fundera på att laga lite.

Hur var det nu då , vilket spackel passar bäst till detta?

 

Kanske blir det svårt att bygga upp till rätt nivå utan spackel med bara topcoaten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lagningar av skador i gelcoaten använder man gelcoatspackel. Det finns färdigt att köpa. Det största problemet för en ammatör är att få rätt färg.

Det går ju att blanda till gelcoatspackel själv om man har rätt nyans på gelcoat eller topecoat och om man kan få tag på tixotropmedel. 

Om skadan är djup,  kan man spackla upp med någorlunda rätt nyans på gelcoaspacklet och sen måla över med topcoat. Sen beror det ju på hur noga det är.

På en gammal båt, är det nog bättre att laga upp skador i gelcoaten än att det är rätt nyans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Nicke78 säger:

Hej igen

 

Ja nu är väl våren på väg och det är dags att fundera på att laga lite.

Hur var det nu då , vilket spackel passar bäst till detta?

 

Kanske blir det svårt att bygga upp till rätt nivå utan spackel med bara topcoaten?

 

Det går jo att måla på flera lager gelcoat sedan toppcoat. Eller flera lager toppcoat om du slipar mellan varje gång.

Toppcoat är bra om skadan är grund och någorlunda plan då den tenderar att rinna ut något och fyller bra.

MEN, i ditt fall med skadan under båten (du kan kanske vända båten dock?) så vore mitt första val gelcoatspackel i rätt färg.

 

EDIT:

Tittade igen på bilden, ser nästan ut som du har en torr fläck, dvs ingen polyester där..Glasfibern ser torr ut?? Om så är fallet så handlar det om fel i tillverkningen och om båten har garanti så borde det täckas av säljaren.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...