Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hej! 

Försöker att fastställa vilken propeller som blir optimal för min båt, bränsle mässigt, och möjligtvis även fart, i alla fall i denna prioritetsordning! 

Båten är en Crescent 635, vikt inklusive allt hamnar på ca 1400kg, motorn är en 140HP Suzuki tvåtakt från 85, har 13,3"X 17" stigning idag och båten gör 28knop vid 5000 varv/min med denna konstellation.

Utväxlingen är 1:2.25 

Kan dock inte köra fullgas mer än ca 5min sen tjuter summern i motorn, 

Enligt bruksanvisningen ska maxvarvet ligga i intervallet 4800-5500 v/m, kan det vara så att jag överhettar / övervarvar motorn redan vid 5000v /m och bör ändra stigning till 19", eller kanske till och med 21"?

Eller är det läge att byta termostat också? 

Har kollat på olika sidor med beräkningar ink maringuiden och alla kommer fram till olika stigning!! 

 

Under färd igår kunde jag helt plötsligt inte få upp motorn i mer än 4000v/m, enligt min bedömning var förgasarna fullt öppna!! Vad kan detta bero på? 

 

Tacksam för svar! 

 

Mvh Niclas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte når ens maxvarv med nuvarande propeller, så skulle jag inte fundera på att byta till högre stigning. Det tar i vart fall länge innan du kan räkna hem kostnaden för en ny propeller och varför skulle den plötsligt ha blivit fel. 28 kn låter för övrigt lite. Som jämförelse gjorde min Uttern 6200 CC med 135 Merc, vikt ca 1300 kg, 36 kn. Detta var med 1:2 utväxling och 19' propeller. Du har högre utväxling och lite tyngre båt så 17' är inte helt fel. Är du säker på att varvräknaren visar rätt?

 

Du bör testa propellerprestanda på våren med ren botten, för att få rätt uppfattning om beteendet. Under säsongen kommer fart och varvtal att minska.  

 

Men, det viktigaste är ett fixa överhettningen. Termostaten (9) har hand om kylningen vid låga varv, vid högre är det tryckventilen (13) som skall öka upp flödet. Börja med rengöra denna och gärna också termostaten. Det finns också en zinkanod du bör kolla.

 

Men, om du inte vet att impellern och för övrigt hela vattenpumpen, är frisk, så är detta första åtgärd.

 

OBS detta är en 86 ÅM

http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/1986/DT140/CRANKCASE/parts.html

 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar guestsson! 

 

Är tämligen säker att varvräknare visar rätt, och har beställt en 15" propeller för att testa, om inte annat får det bli en reserv! 

 

Båten är 99%på trailern och borde därför inte vara tung av vatten, även nymålad botten, dock ganska nyköpt men enligt säljaren har den ej varit i denna säsong! 

 

Stort tack för sprängskissen, ska genast ta tag i detta med kylningen! 

 

Misstänker att bränslefiltret satte igen, då båten stått ett tag och jag tankade fullt!! Därav att jag inte fick upp den i mer än 4000v/m efter en stund på senaste färden! 

 

Impellern är nybytt och riktigt bra tryck från skvallerstrålen, men det säger väl egentligen inte så mycket om kylflödet inne i motorn! 

 

Mvh Niclas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...