Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Elda

Svårforcerad fastlåsning

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, raol säger:


Naturligtvis får de ingjutna komponenterna tillverkas så robusta att de klarar en förväntat livslängd för motorn. Vi kan skicka tåliga komponenter till fjärran planeter, så det går att lösa.

Allt har en livslängd och allt pajar är min erfarenhet, speciellt om man vill ha en rimlig kostnad på motorn. 

En inombordare är i så fall en rimligare lösning på problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där får vi vara oense då. Jag är helt säker på att det jag menar går att bygga så hållbart att fel under motorns förväntade livslängd är försumbara. En handfull fall kan inte uteslutas, men då får helt enkelt tillverkaren ha en livstidsgaranti på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, raol säger:

Där får vi vara oense då. Jag är helt säker på att det jag menar går att bygga så hållbart att fel under motorns förväntade livslängd är försumbara. En handfull fall kan inte uteslutas, men då får helt enkelt tillverkaren ha en livstidsgaranti på den.

 

 

Skulle du - som har en grundmurad god ekonomi - va villig att betala de extra kostnader som en sån "garanterad omöjlig att stjäla"- innovation skulle innebära!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundmurad god ekonomi? Jag är fattig som en kyrkråtta.

 

Det jag föreslår behöver inte kosta särskilt mycket. Men det är irrelevant eftersom motortillverkarna inte är intresserade av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:

Grundmurad god ekonomi? Jag är fattig som en kyrkråtta.

 

Det jag föreslår behöver inte kosta särskilt mycket. Men det är irrelevant eftersom motortillverkarna inte är intresserade av det.

Har du undersökt?

Ta fram en fungerande prototyp så kan du kanske lösa både stölder och din ekonomi samtidigt. 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, men blikande röda lysdioder är ett bra skydd.

Det går väl visserligen bra med gröna, gula, orangea, båa eller vita också... 

Kjell säljer en blinkande röd för 12 volt, jag vet flera båtar, utombordare, bilar, motorcyklar och andra fordon som sådana skyddar.

På min båt finns det också en sådan, som börjar blinka när det ena av larmen är aktiverat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är så lätt som det låter att gjuta in elektronik i metalldelar.

Aluminium gjuts vid cirka 700 C och gjutjärn vid cirka 1700 C, klart ohälsosamma temperaturer för elektronik.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, raol säger:

Grundmurad god ekonomi? Jag är fattig som en kyrkråtta.

 

Det jag föreslår behöver inte kosta särskilt mycket. Men det är irrelevant eftersom motortillverkarna inte är intresserade av det.

 

Sofistikerade lösningar ställer ofta till fler problem än  de löser.

Då är nog TS ursprungliga ide bättre.

Eller ha en helt normal lås ock kätting av högsta klass i fören. Sen ha en dold kättingen eller kanske en lång vajer enl. TS förslag - i aktern.  

 

Tjuven kapar den synliga låskättingen, startar motorn, backar ut från platsen och dra på. Efter några meter stannar båten med ett ryck. Förhoppningsvis har båten kommit upp i lite fart, så föraren far framåt och slår sig redigt. Krossad näsa och intryckta revben. :)

 

Man kanske inte behöver ha hänglåsen i vattnet.

Man plastar upp en vattentät behållare och gör ett relativt stort hål i akterspegel eller kanske hellre i botten, där man kan föra in en stålvajer med pressad ögla. Sen låser man ihop vajen med en fästögla högt ovan dit vattnet normalt inte når. Vajen kan med fördel va 25 m lång - eller mer.

Som hål skulle man kunna ha en stor bottengenomföring och som avstängningskran en ohio ventil. Tänker mig en bottengenomföring och ventil på ett par tum.

Låsutrymmet stänger man till med ett vattentät lock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Spoiler

Koppla larmets geo-funktion till ankarspelet!

Detta påminner mig om  en historia som skulle ha utspelat sig i Hönö Klovas hamn, Makro kan ju berätta om den är sann eller ej.

 

En båtägare ser sin båt försvinna från hamnbassängen med okända människor ombord.

Båtägaren åker då i sin bil till hamnpiren, och känner där att han har fjärrkontrollen till ankarspelet i fickan, rusar ut på piren och trycker samtidigt på ned-knappen, varvid ankaret fälls, tjuvarna får inte bara stopp, dom får linan i propellern när det försöker backa sig loss. Sedan berättas historien på olika sätt, dem minst troliga delen låter förkunna att tjuvarna sitter kvar i båten och låter sig plockas av polisen. Poliser är mer än sällsynta i Öckerö kommun. En annan variant är att ett odiciplinerat medborgargarde bestående av tillfälligtvis sysslolösa julgranssamlare ordnar med en lynchmobb.

 

Båtägaren fick iallafall tillbaks sin båt.

 

Öckeröarnas "ökända" julgranssamlare existerar, men dessa ynglingar med sitt särpräglade beteende kan vi berätta om i en anna tråd.

 

Så ytterligare en Citroënlösning; koppla båtlarmet till ankarspelets fällningsfunktion!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:
  Göm innehåll

Koppla larmets geo-funktion till ankarspelet!

 

Öckeröarnas "ökända" julgranssamlare existerar, men dessa ynglingar med sitt särpräglade beteende kan vi berätta om i en anna tråd.

 

Så ytterligare en Citroënlösning; koppla båtlarmet till ankarspelets fällningsfunktion!

 

Jo - Ökeröbornas julgranssamlartraditioner är ju vida kända. De ligger tom ett snäpp högre än våra lokala traditioner som rådde när jag var liten. 

 

Här blir man inte ens av med julgranen om man lägger den synligt och lättillgängligt här ute. Ändå är det bara ett par hundra meter till den närmsta och största påskefyren i Kungshamn.

Ankarspelsvarianten är inte dum - men man skall ha kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:


Ankarspelsvarianten är inte dum - men man skall ha kätting.

Och ankarspelet skall vara kopplat innan huvudbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skulle man ju kunna ha ett par huvudbrytare för motorstarten, kopplade i serie. En fullt synlig och väl uppmärkt och en väl dold.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte vara för elak mot tjuvar, det kan komma surt efter.

 

I min lilla hamn stod en utlandsregistrerad mindre lastbil med släp.

Då jag har starka förutfattade meningar om landet  och bilar därifrån gick jag runt bilen och tittade, släpet var täckt av en pressening, jag lyfter och kikar in, där står dunkar med diesel tätt samman, många hundra liter.

Jag titta mot personerna som sitter utanför bilen och röker, när vi får ögonkontakt gör en av dom "skära halsen tecknet".

Jag tar då fram mobilen, tar en bild på nummerplåten.

 

Någon dag senare kommer ägarna till de två båtar jag var i och gjorde ett litet jobb i och klagar på att de inte får någon ordentlig gång på motorerna.

Båda har någonslags sörja i tankarna, som dom med säkerhet inte köpt på macken.

Jag med mina förutfattade meningar är ganska övertygad var sörjan kommer från.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Thallatha säger:

Sen skulle man ju kunna ha ett par huvudbrytare för motorstarten, kopplade i serie. En fullt synlig och väl uppmärkt och en väl dold.

Hur ofta vid stölder av utombordare startas de? Är det inte så att motorerna tas på plats alternativt att båten bogseras bort till lugn plats där motorn plockas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så finns det två stora problem. Det ena är att ingen annanstans än i Sverige stjäls det så mycket utombordare.

Det andra problemet är att tullen inte kan/vill undersöka fordon som kan tänkas innehålla stulna motorer. Ett samarbete med tullen i mottagarländerna skulle troligen löna sig.

Möjligen finns det ett samband mellan de två problemen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det att de utombordsmotorer som stjäls lätt kan säljas, kanske främst i ett annat land. För det är väl främst nyare motorer som det gäller?

En inbyggd GPS-sändare som inte kan tas bort från motorn kanske kan larma när någon vidrör/flyttar motorn. Sedan finns även alternativ med vakter dygnet runt, inlåsning i hus etc.

 

Kanske att det i dessa tider bara ska finnas inombordsmotorer med fast axel, lite trist men...

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kane säger:

Hur ofta vid stölder av utombordare startas de? Är det inte så att motorerna tas på plats alternativt att båten bogseras bort till lugn plats där motorn plockas?

 

Frågeställning i tråden handlade om att låsa fast båten med dold låsning vid bryggan, för att undgå att hela båten stjäls, sen har det "spånats" lite runt det ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid varje brygga kanske det ska finnas en låsbar bom/slussport som man måste passera innan man kommer ut på fritt vatten istället för att var och en på bryggan ska låsa fast sin båt. Även vakter dygnet runt är ett alternativ.

Men det är trist att man måste hålla på detta sätt bara för att få ha sin båt ifred.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

Man ska inte vara för elak mot tjuvar, det kan komma surt efter.

 

I min lilla hamn stod en utlandsregistrerad mindre lastbil med släp.

Då jag har starka förutfattade meningar om landet  och bilar därifrån gick jag runt bilen och tittade, släpet var täckt av en pressening, jag lyfter och kikar in, där står dunkar med diesel tätt samman, många hundra liter.

Jag titta mot personerna som sitter utanför bilen och röker, när vi får ögonkontakt gör en av dom "skära halsen tecknet".

Jag tar då fram mobilen, tar en bild på nummerplåten.

 

Någon dag senare kommer ägarna till de två båtar jag var i och gjorde ett litet jobb i och klagar på att de inte får någon ordentlig gång på motorerna.

Båda har någonslags sörja i tankarna, som dom med säkerhet inte köpt på macken.

Jag med mina förutfattade meningar är ganska övertygad var sörjan kommer från.

 

:)

Kan det vara så att man kan nationsbestämma fordonet i fråga på dess ytbehandling, inte bara på reg-nummerskyltarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS sändare är nu överlistade!

Det har stulits ett antal lyxbilar där jag bor, ingen fara säger en av de drabbade, bilen är utrustade med GPS, drar igång datorn och den visar att bilen står i hans bilhall!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stjäls en hel del enligt Fakta om båtlivet i Sverige 2017:
"2015 har det anmälts 6621 båtrelaterade stölder i Sverige varav 2260 stulna motorer. 2014 anmäldes 6919 stölder under hela året. Stockholm och Västra Götalands län toppar."

 

"Både stölder av utrustning ur båtar och av hela motor- och segelbåtar minskar. Ett undantag är båtmotorstölderna, som fortfarande är många, över 2 000 per år i hela landet de senaste tre åren. Och här går trenden åt fel håll. För 2016 ser båtmotorstölderna snarare ut att ha ökat."

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

GPS sändare är nu överlistade!

För att hindra GPS-sändaren från att sända larm via GSM nätet behövs bara en enkel "jammer" för några hundralappar. Sen lägger man in snurran i ett plåtskjul några veckor så tar batteriet slut och man kan de transportera motorn till något ställe där man kan avlägsna sändaren. I det nya landet dit motorn ska behövs inget larm, där stjäls inga snurror.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att sändaren ska luras krävs det att tjuvarna vet att den finns och att det därmed behövs.

 

Förra året hittade polisen fyra 40-fotscontainrar i (tror jag) Jordbro. Tre fyllda med stöldgods, en var inredd som verkstad.

 

Att man hittade dem berodde på att en större Honda (typ 225 hk) hade både spårsändare och DNA-märkning. Tjuvarna lös med uv, sket i DNA och trodde felaktigt att det var den enda säkerhetsåtgärden.

 

Eftersom rätt få motorer relativt sett har spårsändare så tror jag inte att buset är så sugna på att ha alla motorer i karantän en månad (bara i Stockholm stals runt 3000 motorer förra året och siffrorna för i år pekar på en ökning med 50 procent).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, firefish säger:

För att sändaren ska luras krävs det att tjuvarna vet att den finns och att det därmed behövs.

En jammer är stor som ett cigarettpaket, har inbyggt batteri och en räckvidd på några meter, inga problem att ha med sig i fickan.

Väl inne i plåtlådan är det enkelt att kolla om något sänder. Sen kan det väl inte vara helt omöjligt att operera ut sändaren eller se till att den inte sänder.

Det är tydligen en väldigt organiserad verksamhet, det är proffstjuvar. Det är nog rimligt att de lär sig, tyvärr.

--

Jammers används även av chaufförer som har spårsändare i bilen och vill ha långlunch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

I Sverige: Illegalt att inneha och använda.

Undrar om tjuvarna bryr sig om det?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...