Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Elda

Svårforcerad fastlåsning

Rekommendera Poster

Båtliv har publicerat ännu ett test av lås och låskättingar som visar att en batteridriven vinkelslip löser tjuvens problem på några sekunder. Ingen är förvånad och ingen verkar ha något förslag på lösning.

 

Jag har ett förslag: Placera låsöglor på båt/motor och brygga/y-bom en bit under vattenytan. Givetvis på ett  sådant sätt att kättingen inte kan lyftas upp över ytan utan att man först  låser upp låset. 

 

Jag skulle vilja se den tjuv som kapar kätting eller lås med vinkelslipen under vatten. :D

Redigerad av Elda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det försvårar nog att en båt blir stulen, men sker det särskilt ofta? Är det inte utombordarstölder som är det helt dominerande stöldproblemet?


Å andra sidan tror jag att de sågar av bom eller brygga tills de kommer åt fastlåsningen.

Det största problemet med din idé är nog att det inte finns många lås som tål att vara under vatten långvarigt. Även ett lås som tål det lär väl täckas av marint liv och bli svårbrukat av det med tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Elda säger:

Båtliv har publicerat ännu ett test av lås och låskättingar som visar att en batteridriven vinkelslip löser tjuvens problem på några sekunder. Ingen är förvånad och ingen verkar ha något förslag på lösning.

 

Jag har ett förslag: Placera låsöglor på båt/motor och brygga/y-bom en bit under vattenytan. Givetvis på ett  sådant sätt att kättingen inte kan lyftas upp över ytan utan att man först  låser upp låset. 

 

Jag skulle vilja se den tjuv som kapar kätting eller lås med vinkelslipen under vatten. :D

Hur skall det lösas? Skiss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Ivan65 säger:

Låset under vattenytan oxå då eller?

Givetvis. 

 

Även en utombordsmotor borde gå att förse med låsögla under vattnet. 

 

Beväxning och korrosion är givetvis ett problem. Korrosionen borde vara ganska lätt att lösa. Beväxningen är svårare. Man får väl skrubba grejorna emellanåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elda säger:

Även en utombordsmotor borde gå att förse med låsögla under vattnet. 

 


Det tror jag inte...

Vilken del av motorn skulle den fästas i, menar du? En utombordare har väl aldrig nån del i vattnet när den är uppfälld? Och de delar som normalt är nere i vattnet skulle jag inte vilja ha en stor låsögla i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kedja går ju alltid att lyfta upp över ytan. Och hur blir det med öglan i båten, eller ska den vara under vattnet också?

Jag tänker mig att en sten på botten, ögla under vattnet samt en kedja kort nog för att inte kunna lyftas över ytan blir ganska opraktiskt. Sedan har vi ju problemet med sjögång och varierande vattenstånd på det.

 

Att en kap rår på det mesta är inget nytt. Dock verkar buset inte använda kap när ett lås ska forceras, antingen så klipper de låset eller skär av det med skärbrännare. Det sistnämnda är mycket effektivt och i princip helt tyst – en vinkelslip låter ju som en hel invasion klockan fyra på morgonen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Polisen finns det tydligen någon form av bultsax som drivs av luftpatroner eller något liknande. För några veckor sedan blev ett antal lås klippta på nolltid, och utan att någon regerade, troligen med något sådant verktyg.

 

Hur vi än försöker skydda våra ägodelar finns det alltid teknik att tillgå för dem som förespråkar "kollektivt ägande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag håller med om att en skärbrännare är särskilt tyst... Men tystare än en vinkelslip är den ju för all del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Det tror jag inte...

Vilken del av motorn skulle den fästas i, menar du? En utombordare har väl aldrig nån del i vattnet när den är uppfälld? Och de delar som normalt är nere i vattnet skulle jag inte vilja ha en stor låsögla i.

Tja, du får väl välja mellan nerfälld eller stulen. En låsögla som är under vattenytan vid stillaliggande och över vattenytan vid planingsfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Elda säger:

Tja, du får väl välja mellan nerfälld eller stulen. En låsögla som är under vattenytan vid stillaliggande och över vattenytan vid planingsfart. 


Det skulle väl kräva nån form av arm som är vinklad mot riggen, så att den kommer upp ur vattnet när motorn fälls ner. Känns som om tjuvarna bara sågar av den delen då.

Jag tror inte att det finns så värst mycket som hjälper mot stölder av båtar, båtmotorer och bränsletankar förutom att gå vakt hela tiden. Lås fördröjer, men förhindrar egentligen inte. Och tyvärr verkar det som om de ofta har gott om tid på sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar mycket mot sjöpolisen (hämtar stulna båtar med mera) och rent generellt är det så att "ju mer desto bättre". Samverkan (som i båtklubb där man går vakt), belysning, spårsändare, dna-märkning, bra lås gör att de hellre väljer ett annat ställe.

 

Få båtar stjäls för att behållas. De som stjäls är för att de vill åt motorn och båten hittas bara någon dag senare (och då hämtar jag den).

 

Nästan allt går på export. Nytt och fräscht går att sälja, sunkigt inte. Med andra ord är det lika bra att klappa till motorkåpan på din nya Yamaha 350 med brännbollsträ och sedan hälla färg över den – då får du ha den kvar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elda säger:

Tja, du får väl välja mellan nerfälld eller stulen. En låsögla som är under vattenytan vid stillaliggande och över vattenytan vid planingsfart. 

 Varken Raol eller jag kommer någonsin upp i planingsfart.

 

I vilka vatten har förslagställaren sina båtar!?

Redigerad av Thallatha
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Thallatha säger:

 Varken Raol eller jag kommer någonsin upp i planingsfart.

Då får du nog aldrig båt eller motor stulen heller. För dig är detta ett ickeproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Det skulle väl kräva nån form av arm som är vinklad mot riggen, så att den kommer upp ur vattnet när motorn fälls ner. Känns som om tjuvarna bara sågar av den delen då.

Varför skulle det det? Man sätter en ögla några centimeter ovanför antiventilationsplattan. Då kommer den ovanför vattenlinjen vid planingsfart men under vattnet när båten ligger still. Fast det blir ju bökigt att få dit låset... kan säkert lösas med någon form av skaft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket hackande här.

 

Kom med lite konstruktiva förslag istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att större utombordare måste få elektroniska startlås, så att de inte kan startas utan rätt nyckel. Det har i alla fall funkat bra för bilar. Det krävs att de görs extremt driftsäkra bara. Eller att man utan rätt nyckel bara kan köra motorn i ett "limp mode", där man kan ta sig i säkerhet i ett nödläge, men där motorns prestanda är kraftigt begränsad. En 100-hästare kanske ger 15 hk i nöddriftsläget. Ingen skulle köpa en 100-hästare strypt till 15.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, firefish säger:

...

Nästan allt går på export. Nytt och fräscht går att sälja, sunkigt inte. Med andra ord är det lika bra att klappa till motorkåpan på din nya Yamaha 350 med brännbollsträ och sedan hälla färg över den – då får du ha den kvar.

Färgmetoden tror jag mer på än lås under vattnet även om det är dumt att avfärda låsutan att försöka hitta en lösning.

 

Jag har många gånger föreslagit att lacka om motorn i någon snygg färg eller med motiv. Det behöver inte vara fult, bara inte orginallack.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, raol säger:

Jag tror att större utombordare måste få elektroniska startlås, så att de inte kan startas utan rätt nyckel. Det har i alla fall funkat bra för bilar. Det krävs att de görs extremt driftsäkra bara. Eller att man utan rätt nyckel bara kan köra motorn i ett "limp mode", där man kan ta sig i säkerhet i ett nödläge, men där motorns prestanda är kraftigt begränsad. En 100-hästare kanske ger 15 hk i nöddriftsläget. Ingen skulle köpa en 100-hästare strypt till 15.

Det är väldigt svårt att köra iväg med en BWM där motorn inte går att starta. Mycket enklare att lyfta en utombordare, lasta på lastbilen, köra på lastbilen till andra sidan Östersjön och fixa elektroniken på plats. Dystert, men så är det.:(

"Safecap" var en snygg lösning, även om lite omständlig att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt recept mot motorstölder är att vid färjelägerna kolla alla "brödbilar" halvstora skåpbilar, vad de har för last, är skåpet fyllt med utombordare, röjsågar, gräsklippare och byggmaskiner tas bilen åt sidan, om samtliga sådana ekipage kollas och åtgätdas tror jag att den hanteringen skulle sänkas till ett minimum inom någon vecka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Pentax säger:

Mitt recept mot motorstölder är att vid färjelägerna kolla alla "brödbilar" halvstora skåpbilar, vad de har för last, är skåpet fyllt med utombordare, röjsågar, gräsklippare och byggmaskiner tas bilen åt sidan, om samtliga sådana ekipage kollas och åtgätdas tror jag att den hanteringen skulle sänkas till ett minimum inom någon vecka.

Tyvärr inte bara hantverkarbilar de transporteras i, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/aspiranter-hittade-stulna-batmotorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Det är väldigt svårt att köra iväg med en BWM där motorn inte går att starta. Mycket enklare att lyfta en utombordare, lasta på lastbilen, köra på lastbilen till andra sidan Östersjön och fixa elektroniken på plats. Dystert, men så är det.:(

"Safecap" var en snygg lösning, även om lite omständlig att hantera.


Naturligtvis måste motorerna vara så konstruerade att det är extremt svårt och dyrt att "fixa elektroniken". Så besvärligt att de snabbt lär sig att det inte lönar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, raol säger:


Naturligtvis måste motorerna vara så konstruerade att det är extremt svårt och dyrt att "fixa elektroniken". Så besvärligt att de snabbt lär sig att det inte lönar sig.

 

Tänk så bra du och jag har det, som har riktiga båtar, som inte behöver ha en massa sofistikerad sätt att förhindra att dom stjäls och dessutom i ett sån läge att man måste ge bort dem om man vill bli av med den.

 

Båtar som dessutom har en aktionsradie och klarar väder och vindförhållande, som de flesta av ägarna till de stöldbegärliga båtarna/motorerna, bara kan drömma om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dumma med smart elektronik är att den hindra vanliga klåpare att få igång grejerna men för den som verkligen kan blir det tvärtom enklare. Jag känner via bekanta några unga gossar som, förutsätt att de kommer åt fordonets nätverk (som via exempelvis ett OBD-uttag) kan starta vad som helst. Och med allt fler fordon som är uppkopplade blir det allt mer vanligt att de bara tar sig in i systemet trådlöst.

 

Ligorna som lyfter av motorerna kan inte. Men i hemländerna finns de som kan och de knäcker ALLT. Däremot är de flesta som tar motorer mycket duktiga på att skruva, merparten av även de riktigt stora motorer som återfinns är utan en endaste skråma trots att de hängts av i en buske eller i vassen vid någon strand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med att tänka ut konstruktioner som är i det närmaste omöjliga att knäcka. Tricket är att vissa (oprogrammerbara) elektroniska komponenter måste vara ingjutna i motorns metalldelar. Det ska alltså krävas att man byter ut motorblocket eller motsvarande för att ändra funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Jag har inga problem med att tänka ut konstruktioner som är i det närmaste omöjliga att knäcka. Tricket är att vissa (oprogrammerbara) elektroniska komponenter måste vara ingjutna i motorns metalldelar. Det ska alltså krävas att man byter ut motorblocket eller motsvarande för att ändra funktionen.

Kommer du fram till en lösning som verkligen fungerar då har du stora pengar att hämta Men jag tvivlar om det är möjligt till en rimlig kostnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att ingjuten elektronik som inte går att programmera om skulle funka för detta. Några pengar finns däremot inte att hämta. Vilken dussiningenjör som helst hos motortillverkarna kan komma på samma sak under kafferasten en regnig tisdag i november, och förmodligen HAR fullt fungerande lösningar hittats på redan. Men motortillverkarna har inget jätteintresse av att minska motorstölderna, eftersom de säljer fler på att motorer blir stulna och ersätts.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att incitamenten att bygga för svårstulna saker helt enkelt inte finns. Det är nog knappast så att varje stulen motor som sedan säljs vidare i ett annat land kan sägas konkurrera med tillverkarens försäljning av nya motorer. Med andra ord torde det totala antalet motorer alltså öka vilket tillverkarna tjänar på, om inte annat genom framtida reservdelar med mera då även en stulen motor behöver service.

 

Ser man till stölder av utombordare verkar de japanska märkena vara ungefär lika stöldbegärliga, sedan kommer övriga fyrtaktare medans tvåtaktare, läs; etec, inte är alls lika poppis.

 

Eftersom etec är lite av en udda fågel lär ju inte det faktum att den är mindre åtråvärd bland banditerna påverka försäljningen i någon utsträckning att tala om. Hade däremot lejonparten av alla stulna motorer varit säg Honda på grund av att de skulle vara extra lätta fixa till inför försäljning hade nog kunderna snart svikit vilket ju skulle skapa en god anledning för Honda att lösa sina specifika problem. Jag tror alltså att tillverkarna siktar på att göra sina motorer en liten aning mer svårstulna än konkurrenterna, som en sales pitch, samtidigt som de inte vill göra för mycket eftersom de förlorar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Jag har inga problem med att tänka ut konstruktioner som är i det närmaste omöjliga att knäcka. Tricket är att vissa (oprogrammerbara) elektroniska komponenter måste vara ingjutna i motorns metalldelar. Det ska alltså krävas att man byter ut motorblocket eller motsvarande för att ändra funktionen.

Jobbigt när elektroniken pajar för ägaren och motorn bara är skrot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_K säger:

Jobbigt när elektroniken pajar för ägaren och motorn bara är skrot...


Naturligtvis får de ingjutna komponenterna tillverkas så robusta att de klarar en förväntat livslängd för motorn. Vi kan skicka tåliga komponenter till fjärran planeter, så det går att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...