Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
per_62

Kabelanslutningar till inombordsmotor

Rekommendera Poster

Jag har observerat att  min MD7A vibrerar en hel del i sin motorbädd vid låga varv. Samt en minuskabel som låg över motorn har börjat skava bort en hel del av isoleringen.
En fundering är hur alla kablar mellan motor och båt bör förläggas/skyddas så att inte kablarna skadas av vibrationer, värme etc.
Hur har ni det med anslutningarna och vad kan rekommenderas?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så får det bli. Flexrör för skydd och kablar med lite extra längd samt ordentligt klamrade kablar. Den aktuella kabeln är för kort och ligger emot motorn...

Det ska bli ett vinterprojekt att uppgradera elsystemet ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, per_62 säger:

Så får det bli. Flexrör för skydd och kablar med lite extra längd samt ordentligt klamrade kablar. Den aktuella kabeln är för kort och ligger emot motorn...

Det ska bli ett vinterprojekt att uppgradera elsystemet ombord.

 

Tänk så stor del av båtlivet som sker vintertid...:)

 

Mitt/vårt båtliv är mer intensivt på vintern än på sommaren. Bygger man rätt på vintern blir sommarens njutning därefter. Tyvärr dock alldeles för kort, och därför intensiv. Det är som att bygga en tävlingsbil. Framgången i racet är bara ett kvitto på att man gjort rätt när man byggde. 95% skruva och 5% njuta.

 

Om Du ska uppgradera elsystemet, snåla inte. Fotografera, rita och berätta för Dig själv. Tänk noga igenom vad Du behöver för att elsystemet och kabeldragningen ska bli bra och köp bra grejor.

 

Och Du, ta god tid på Dig.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...