Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
danell

Elfel = bränd pluskabel

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Idag när jag skulle iväg med båten var den riktigt segstartad, nästan som att det var dåligt kräm i batteriet.

 

Jag gnuggade på ett tag tills jag känner en doft och ser att det ryker vid batteriet. 

Pluskabeln är varm och ryker ganska friskt. 

 

Någon som har en idé om vart jag ska börja felsöka, kan inget alls om el. 

 

Antar att jag kommer behöva leja någon som kikar på det men tänkte först kolla om någon här har en teori som jag kan prova själv först. 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är klent dimensionerat eller gamla grejer som korroderat om det nu har funkat bra tidigare? Är batteripolskorna åtdragna, finns det tecken på korrosion på dem, grönt eller vitt pulver /sörja? Hur ser det ut mellan pluskabeln och polskon på batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Makro säger:

Det låter som om det är klent dimensionerat eller gamla grejer som korroderat om det nu har funkat bra tidigare? Är batteripolskorna åtdragna, finns det tecken på korrosion på dem, grönt eller vitt pulver /sörja? Hur ser det ut mellan pluskabeln och polskon på batteriet?

Sedan kan ju den aktuella kabeln vara för klen också. Men misstanken om oxid i polskorna är ju välriktad. Sedan kan det ju vara kopplingen på startmotorn/solenoiden också, alltså i andra ändan av den kabeln... och startmotorfel har vi diskuterat tidigare... Men följ Makros tips ovan i första hand.

Har du ägt båten länge? vad är det för typ av motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om samma kabel har suttit där och funkat i åratal så har den knappast blivit underdimensionerad sedan förra gången du körde med båten. Antagligen rör det sig om att du har glappkontakt.

Vill man vara en riktig olyckskorp så kan det bero på vatten i en eller flera cylindrar. Då går startmotorn riktigt trögt eller inte alls men strömförbrukningen är enorm vilket också yttrar sig genom upphettade kablar.

 

Nu vet vi ju egentligen inte vilken typ av motor det är så det blir en aning svårt att analysera speciellt noggrant. Jag brukar i sådana fall utgå från att det rör sig om en fyrahästars Monark från 1977 men det är knappast troligt eftersom den inte har något elsystem att tala om :-)

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Motorn i fråga är en Tohatsu 90hk TLDI -07.

Elsystemet har fungerat sedan 2007 så underdimensionerat lär det väl inte vara.

Glappkontakter och korrision låter väl mest troligt antar jag, men kan det verkligen bli så "allvarligt" problem av lite glappkontakt? :)

 

Jag hoppas innerligt att det är precis som en del av er skriver och det låter väl inte otroligt då jag motvilligt måste erkänna att jag inte sett över polskor osv allt för noga.

 

Har båten ett gäng mil hemifrån så jag ska kolla nästa gång jag åker dit.

 

Vatten i cylindrarna väljer jag att inte tro på, för det orkar jag inte med :)

 

Men vad tror nu, ifall det är så att det är glappkontakt/korrision eller likande, bör jag ändå byta ut kabeln? Tänkte då den blev så extremt varm så det rök å hade sig.

Det sista man vill är att den ska få för sig att börja brinna när man är ute på fjärden.

 

Jag har upplevt den mer svårtstartad de senaste gånger jag varit ut, men den har alltid kommit igång. Kan det vara ett symptom på att t.ex. glappkontakt?

 

Än en gång, tack för alla svar och just nu känner jag mig lite mer hoppfull än i morse, men jag är ju medveten om att det tillståndet snabbt ändras när man börjar försöka få till allt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ryker lite när du startar är det ingen fara att köra när den väl är igång – säg att det i runda slängar handlar om en tiondels ampere som simmar genom sladdarna då jämfört med när du vevar på starten.

 

Testa att dra parallella plus- och minuskablar med startkablar som ett sätt att felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, firefish säger:

Om det ryker lite när du startar är det ingen fara att köra när den väl är igång – säg att det i runda slängar handlar om en tiondels ampere som simmar genom sladdarna då jämfört med när du vevar på starten.

 

Testa att dra parallella plus- och minuskablar med startkablar som ett sätt att felsöka.

 

Ok, bra att veta!

Tänkte mest om kabeln bränts sönder av värmen.

 

Men det känns ju tryggast att byta kablar när man ändå är igång, något verkar ju uppenbart vara fel :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränns det sönder är det med stor sannolikhet beroende på värme.

Förlåt....

kolla som sagt kablar, så det inte är glappis nånstans.

Är det inte det skruva ur tändstiften och kolla så motorn går runt lätt.

då kan du ju testa även startmotorn utan  direkt motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Caribic410 säger:

Bränns det sönder är det med stor sannolikhet beroende på värme.

Förlåt....

kolla som sagt kablar, så det inte är glappis nånstans.

Är det inte det skruva ur tändstiften och kolla så motorn går runt lätt.

då kan du ju testa även startmotorn utan  direkt motstånd.

 

Hah, sant.

 

Japp, får kika på det!

Tror dock inte motorn är problemet men man kan ju aldrig veta!

 

Stort tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Har varit ut till båten idag och kikat på kontakterna å kablarna. 

 

Ni hade rätt och efter att jag kapat kabeln en bit och putsat upp kabelskorna gick båten igång utan något blev varmt :)

 

Tack för all hjälp! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När strömmen skall passera ett område med högt motstånd, som det blir i oxiderade kontaktytor, ombildas den elektriska energin till värme.

Att producera värme av elektrisk energi i ett lågspänningssystem som i en båt, är ingen bra idé, det finns där bättre värmeskapande metoder. Dessutom hindras ju strömmen från att göra nytta, att utföra det jobb den skall göra, som exempelvis dra runt en startmotor.

Visserligen får du ju värme som biprodukt i startmotorn också, men inte med samma effektförlust.

 

Skyllermark har förtenta kablar och polskor, om problemet återkommer kanske du skall byta till sådana kablar och "kabelkopplingar". Hur du väljer eller byter partner har jag ingen åsikt om:unsure:.

(Så har väl den absolut lägsta nivån för de "dåligaste" ordvitsarna med fog passerats).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

Att producera värme av elektrisk energi i ett lågspänningssystem som i en båt, är ingen bra idé, det finns där bättre värmeskapande metoder.

 

Om man skall vara "pettimeter" så är det väl tom Klenspänning, när spänningen understiger 50 Volt.

Däremot brukar jag betrakta en batterianläggning i en båt som en starkstömsanläggning.

Ni behöver inte prova med att lägga en skiftnyckel mellan plus och minus på en batteribank på flera hundra Ah. Det har jag redan gjort för styvt 40 år sen. Järnaffären hade nya skiftnycklar att sälja, så att den gamla blev skrot gjorde inte så väldigt mycket. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att göra upp eld är att med två kabar från batteriet kortsluta över en bit stålull. Med litet spån och mindre kvistar kan man snart anlägga en fin brasa. Enligt en handbok i överlevnad skall det räcka med ett nio volts "brandvarnarbatteri" men det har jag aldrig lyckats med.

Klen och svag spänning, men stark ström alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...