Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
christopheri

Vilken bränsleslang är bäst?

Rekommendera Poster

Jag har en slup med en VolvoPenta md5 a i.

Den har nu börjat läcka lite diesel så jag tänkte byta bränsleslang. Jag har undersökt tanken och den tät.

Idag har den bränsleslang i koppar, men jag funderar på om man kan ta en gummi slang ist? 

 

Slangen/röret måste ju klara saltvatten. Vad rekommenderar ni att jag byter till ? 

 

Är det någon som vet vad det är för slup? Vet inte mer om den än att det ifrån börjar varit segel slup och sedan har man monterat motor i den. Den är säkert 80 år gammal, morfars gamla båd

IMAG0932.jpg

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte viktigast att slangen tål diesel, saltvattnet ska man väl i största möjliga mån, försöka hålla på utsidan av båten. :D

Har du inga problem med luft i bränslet? om inte är det nog tanken som läcker.

Luft läcker in långt innan bränslet börjar läcka ut, och läcker bränsleledningen får du luft i bränslesystemet och som ett brev på posten kommer problem med startsvårigheter och osäker gång på maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe tog det som självklart att slangen skall tåla diesel då det är en bränsleslang jag skall installera. Det ligger lite saltvatten i kölsvinet på båten.

 

Nej har inte märkt av problem med att starta. Det låter logiskt det du skriver. Jag va nere idag med en inspektionskamera och kollade runt hela tanken och jag kunde inte hitta ngt läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, christopheri säger:

hehe tog det som självklart att slangen skall tåla diesel då det är en bränsleslang jag skall installera. Det ligger lite saltvatten i kölsvinet på båten.

 

Nej har inte märkt av problem med att starta. Det låter logiskt det du skriver. Jag va nere idag med en inspektionskamera och kollade runt hela tanken och jag kunde inte hitta ngt läckage.

Oftast läckage i luftskruvar samt runt filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är bäst av Kopparrör, gummislang och pexrör ? 

 

@kossorJag kollade vid filtret och anslutningar, men kunde inte hitta ngn läcka. Jag skall dubbelkolla en gång till innan jag börjar byta bränsleslang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem, om det läcker vid filter, luftskruvar som om det läcker i slang/rör.

 

Ett väl klammrat kopparrör med skärkonor och anpassade nipplar, är nog det bästa, men kanske är lite svårt att få till för en glad amatör, då det är endel grejer som ska ihop och vara tätt.

 

En gummislang är nog lättast att få till för vem som helst, gör så få skarvar som det någonsin är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, christopheri säger:

Vilket är bäst av Kopparrör, gummislang och pexrör ? 

 

@kossorJag kollade vid filtret och anslutningar, men kunde inte hitta ngn läcka. Jag skall dubbelkolla en gång till innan jag börjar byta bränsleslang

Om du ska byta slangar kopplingar etc ta löst dem och åk till en hydroscand butik, där får du hjälp med att pressa på kopplingar vinklar osv, så får du en perfekt bränsle slang tät och bara skruva dit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har kopparrör hela vägen från tank till motor, blir det inte problem på sikt eftersom motorn rör sig? Utmattning av materialet, glappande kopplingar etc. Jag skulle sätta en bit gummislang nära motorn för att ta upp vibrationer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, trewq säger:

Om man har kopparrör hela vägen från tank till motor, blir det inte problem på sikt eftersom motorn rör sig? Utmattning av materialet, glappande kopplingar etc. Jag skulle sätta en bit gummislang nära motorn för att ta upp vibrationer.

 

I min ungdom brukade man göra en spiral av röret innan anslutningen till maskinen som skulle ta upp rörelser, tror även att rören var mjukare mer förlåtande då.

Denna spiral har senare ersatts av en slangbit, som du så riktigt påpekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va nere i båten igen och undersökte, det är tyvärr tanken som läcker ändå. Det läcker så  lite att det tar ett tag innan man ser det. Typiskt, hade varit enklare och bytt bränsleslang.

 

En annan fråga, måste det vara tryck på bränslet? Nu hänger tanken under durken och och slangen är kopplad i botten på tanken. 

Jag funderade på om man kan ta en vanlig lös bränsletank? Den ansluter man ovanpå tanken och det är ett rör ner i dieseln. Kommer motorn klara att suga upp dieseln ur tanken ? tanken kommer att vara placerad högre än motorn. Så kan jag greja med den fasta tanken över vintern

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att nuvarande tank ger litet själfall till bränslepumpen, samt att en tillfällig tank inte skulle ge det. Med den tillfälliga tanken högre än bränslepumpen och en hävert i bränsleslagen borde det ju funka.

En fundering... Bitemas plasttank avsedda för utombordare, med traditionell bränsleslang och en pumpblåsa på slangen, samma som för utombordare, borde ju fungera.

 

De små dieselmotorernas mekaniska bränslepumpar har ju rätt begränsad kapacitet på sugsidan, varför man vanligtvis valde en hög placering av tanken. Då det inte var möjligt att placera bränsletanken högre än pumpen, kompletterade man med en elektrisk matarpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, trewq säger:

Om man har kopparrör hela vägen från tank till motor, blir det inte problem på sikt eftersom motorn rör sig?

Kopparn som från början var glödgad och ganska mjuk hårdnar med tiden och vibrationer påskyndar processen. Därför ska kopparrör tas bort och glödgas var tionde år.

På större maskiner hade man kopparrör till cylindersmörjningen, de plockades bort och glödgades med jämna mellanrum. Gamla tändkulemotorer som börjar närma sig hundra har kvar sina originalrör - om de glödgats.

 

Mina gasolrör är så hårda att man inte kan få ut dem utan styckning. Borde varit ute för glödgning tidigare! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...